The Shining - Hva er det egentlig som foregår?

Skrevet av wertoi, 19. september 2009
Publisert: 23. november 2009





Kubricks filmer er sterkt preget av en kjølig distanse til hva som foregår i bildet. Enten den kommer til uttrykk i 2001: A Space Odysseys (1968) kliniske og vitenskaplige observasjon eller Full Metal Jackets (1987) uvirkelige og marerittaktige stemning, er den svært medvirkende i å skape «den Kubrickske atmosfære», som igjen er med på å gjøre filmene til noe ekstraordinært. Denne atmosfæren har kanskje størst effekt i The Shining (1980), på grunn av dramatikken som utspiller seg, følelsene og den utagerende galskapen. Å få dette så nøkternt fremstilt som det ofte blir i filmen gjør det hele ubehagelig og forstyrrende. Igjen forsterkes dette av kollisjonen mellom de statiske og symmetriske bildekomposisjonene, og den flytende kameraføringen og overgangene, som bærer med seg en drømmeaktig stemning. Legg på et musikkspor som minner om toner i fritt fall og Jack Nicholsons djevelske fremtoning, og du har en uhyggelig og uslåelig kombo.

Jeg har ikke lest boken av Stephen King, men har forstått det slik at Kubrick tok seg store friheter når han utformet adapsjonen som, uansett utgangspunkt, har blitt en særdeles interessant historie. Og ikke nødvendigvis bare på grunn av hva vi fortelles, men like mye på grunn av hva Kubrick unnlater å fortelle oss. Og blant spørsmålene man sitter igjen med, er det vedrørerende hvorvidt han har presentert noe som man ved hjelp av kløkt og nøye gransking vil kunne finne en løsning på, eller er han fornøyd med å bare gi oss halve helheten og la oss skape våre egne sammenhenger? Kubrick ville antagelig ikke ønsket å gi et svar på det spørsmålet engang. Men der ligger det tilfredstillende mysteriet, og selv har jeg foretrukket å unnlate å velge ett av disse to alternativene. Selv om det siste virker å være det mer sannsynlige. Blant annet fremstår scenen hvor Shelley Duvall får øye på mannen i bjørnekostyme(?) som noe komisk og malplassert, men i boken har denne en bakhistorie. Min gjetning er at Kubrick ikke anså årsaken til at ting foregår som spesielt viktig, heller konsekvensen av dem; og at han hovedsaklig var interessert i helheten visse utvalgte elementer fra boken ville danne.





En av filmens mest fengslende og uhyggelige scener er den hvor Jack snakker med den tidligere vaktmesteren Delbert Grady inne på et skjærende blodrødt toalett. Grady overbeviser ham om at kone og barn har begynt å bli irritasjonsmomenter og bør ryddes av banen. Men samtidig antydes det som skal slås fast i filmens siste tagning - av et bilde av en fest på hotellet datert 1921, hvor Jack umiskjennelig står foran resten av folkemengden - Jack «har alltid vært vaktmesteren». Men hvordan kan dette være? Han har jo et liv utenfor hotellet, han har til og med vært med på å sette et barn til verden. Har dette noen sammenheng med Hallorans (Scatman Crothers) brødristermetafor (at hver brødskive legger igjen smuler i risteren, på samme måte som alle hendelser legger igjen spor etter seg der de fant sted)?

Når det gjelder Halloran er det flere spørsmål en kan stille seg. Hvorfor har han, som selv har «the shining» og åpenbart vet hva som foregår på hotellet, aldri blitt påvirket på samme måte som Jack? Grady har selvsagt ikke hatt noen interesse av ham ettersom han er «en nigger». Men Jack derimot er en ypperlig arvtager, han innehar til og med samme vaktmesterstilling (nå ignorerer jeg Jack påståtte tidligere/konstante tilstedeværelse på hotellet). Eller så er han bare tilbøyelig til å miste forstanden. Total isolasjon kan være en tung byrde for en allerede plaget mann.





Det er ingen tvil om det at Grady en gang var vaktmester på hotellet, og at han drepte sin kone og to døtre. Men jentene ante tydeligvis at bygningen hadde skjeletter i skapene, ettersom de forsøkte å brenne det ned. Når kom denne ondskapen til hotellet? Festen i storsalen, som Jack valser inn på, ser ut til å være frosset i tiden (dette er antagelig festen Jack er avbildet med). Hva i all verden skjedde den gangen i 1921? Ondskapen lå altså på lur før dette? Eller var det en grusom hendelse som fant sted da som satte uutslettelige spor? Slik kan man fundere. Muligens har det noe med at hotellet er bygget på en indianerkirkegård. Men blir ikke det litt enkelt?

Labyrinten skal utvilsomt være et bilde på hotellet, som på mange måter minner om en labyrint, men kan samtidig være et bilde på Jacks vei mot galskapen. Etter å ha vandret rundt i gangene og sakte men sikkert mistet forstanden, finner Jack altså veien inn til storsalen (den store åpne plassen i labyrintens sentrum. Her møter han Grady, og blir ravende gal. På slutten, når Jack jager Danny gjennom den faktiske labyrinten, følger Danny sine egne fotspor ut for komme ut av den. Jack går seg vill, og dør der inne. På samme måte som Grady har blitt kelner for den store festen, er Jack nå også å finne der, som, ifølge bildet på veggen, selve midtpunktet. De dødes fest har fått en ny gjest.




Diskuter denne saken i forumet.
Stanley Kubrick

Månedstema om den amerikanske regissøren Stanley Kubrick (1928-1999). Ofte regnet som en av filmhistoriens største og mest velkjente regissører, gjennom filmer som blant annet 2001: A Space Odyssey (1968), A Clockwork Orange (1971) og The Shining (1980).



Artikler:

Stanley Kubrick - The Gospel According To St. Svankmajer

Killer's Kiss

The Killing

Lolita

2001: A Space Odyssey

A Clockwork Orange - Fokusartikkel

Barry Lyndon - En film uten en helt

The Shining - Hva er det egentlig som foregår?

Full Metal Jacket - Et essay

Artificial Intelligence: AI

Stanley Bonaparte - Kubricks Napoleon

© 2009 Webmaster/Design: Lars Thomas Skare