Jump to content

Hitman


blausen
 Share

Recommended Posts

http://www.austinchronicle.com/binary/46f5/Hitman.jpg

 

Det er vanskelig å skrive et sammendrag av Hitman, ettersom plottet lukter ekstremt søppel. I fare for å dumme seg ut, holder det med at jeg oppsummerer at Agent 47 jobber for et hemmelig byrå som har forviklet seg inn i en slags politisk konspirasjon i Øst-Europa. Nok om det.

 

Spill gjør seg tradisjonelt veldig dårlig på film, og Hitman føyer seg fint inn i rekken over håpløse filmatiseringer vi har fått servert gjennom årene. Jeg kan for øyeblikket ikke komme på en eneste vellykket film basert på spill. Spesielt er det svake manus som har skylden. Å overføre et spill til film må uansett være en vanskelig prosess, da de fleste spill er relativt historieløse i utgangspunktet. Samtidig må man hele tiden ta høyde for å være tro mot spillet og gi fansen elementer de kjenner seg igjen i.

 

http://media.gamespy.com/columns/image/article/823/823743/the-ihitmani-movies-timothy-olyphant-20070928040502471-000.jpg

 

Jeg likte for så vidt det første Hitman-spillet, hvor man fikk bevege seg fritt rundt på et område og planlegge hvordan man skulle drepe på mest effektivt vis. En god miks av sniking, action og kløkt. Uten å rørt noen av spillene, tror jeg du har lite å hente av å se filmen. Den fremstår som en dum, standard actionfilm. Kvalitetsmessig hakket hvassere enn hva Uwe Boll produserer – men uten at det betyr noe positivt.

 

Det er rett og slett en film som bærer preg av at det er en typisk fersk regissør bak roret, totalt blottet for riktige preferenser eller smak. Da ender det som regel i en flashy og slitsom estetikk, som jeg alltid ender opp med å hate. Hovedrolleinnehaver Timothy Olyphant leverer en sjarmløs affære, og eier ingen karisma til å gjøre karakteren minneverdig. Kanskje er det med hensikt, for Agent 47 skal jo etter historien fra spillet være følelsesløs. Man kan også spørre seg hva i granskauen den godeste danske Ulrich Thomsen har rotet seg borti, som er å finne i en birolle som brautende president med skumle hensikter.

 

http://multimedia.jp.dk/archive/00049/ulrich_thomsen_49961b.jpg

Kidnappet og tvunget til å spille?

 

Av få positive ting å ta med seg må det nevnes at noen av actionscenene holder god standard. Vi får servert velkoreograferte slossescener og godkjente mengder blodsprut. Men det blir liksom ikke nok til å forsvare en toer på terningen – historien er så platt og intetsigende forvirrende at jeg går for bunnkarakter.

 

1/5

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...