Jump to content

Kosmorama 2009


Recommended Posts

 
  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Noen som så Everything Is Fine i dag? Flott film, virkelig. Noe I Nærheten Av Lykke overrasket meg positivt, øst-europeisk tristesse er ikke helt min tekopp. Milk Of Sorrow hadde jeg større problemer med, mulig det var fordi det var den 3. filmen på rappen, og jeg kjente behovet for en pause.
Link to comment
Share on other sites

 
Så de samme filmene; Everything is Fine var aboslutt kjempefin, noe av det aller beste jeg har sett fra 2008 faktisk. Definitivt beste hittil på festivalen vaffal. Noe I Nærheten Av Lykke var en god follow-up (har nettopp skrevet en klein anmeldelse av den, så lar det holde med å si at den også var veldig god). Mye bra hittil, jeg likte The Daisy Chain også, faktisk.
Link to comment
Share on other sites

 
Ja, Everything is Fine var bra. Et nyansert personportrett og en interessant historie fortalt i et kledelig tempo. Fikk også med meg Delta i dag. Den var rimelig fin. Lavmælt, sørgmodig og ekstremt poetisk. Man merker tydelig at regissøren her har en visjon. Los Bastardos var jo bare helt rå. Helt klart det beste jeg har sett til nå.
Link to comment
Share on other sites

 
Hvorfor likte du den IKKE?

 

Personlig hadde jeg også en del problemer med den, f.eks denne ekstremt emosjonelle vedhugginga.

 

Det største produblemer er nok at jeg har sett "for mye" god europeisk sosialrealisme hvor feelbad-følelsen manifesteres naturlig. De moralske problemstillingene som tas opp i Revanche gir avsmak, dessuten fungerer ikke karakterutviklingen (overhodet). Kan se at dette er en god film med "nøytrale" øyne, men jeg har sett mye som er langt bedre. Dessuten irriterer Seidl-dryppene fordi de ikke passer inn. Filmskaperen makter ikke å bygge opp en omsluttende atmosfære ved hjelp av "egne" grep. Historien er tam.

Link to comment
Share on other sites

 
Er tydeligvis 6 anmeldere + en kar som skal gjøre intervjuer. Vi har i snitt 9 filmer hver, så jeg vil kalle det en imponerende dekning.

 

Det må jeg si! Vi i TAFFI ble motarbeidet fra innad i Kosmorama, i følge presseansvarlig. Vi hadde 4 deltakere på trappene, men fikk kun ett pressepass. Vi klarte å forhandle oss opp til 2 stk.

Hadde vært interessant å vite hva som var grunnen til at TAFFI ble motarbeidet fra innsiden.

 

Dumt. Nå får vi ikke den dekningen vi ønsket å gi Kosmorama. Masteroppgaver i filmvitenskap skrives ikke av seg selv - i hvert fall ikke når fristen er 15. mai.

Link to comment
Share on other sites

 

Er veldig overrasket over at dere viser så stor begeistring når det kommer til Everything is Fine. Ideen er god, men gjennomføringen holder overhodet ikke mål. Har inntrykk av at filmskaperne har valgt å være så taktfulle (og dermed uoriginale) som mulig i redsel for å støte noen (ramaskriket: dersom ungdom ser film om ungdom som velger å ta sitt eget liv kan de jo bli fristet til å begå selvmord selv!). Den er fullstendig uinteressant som film (ville antageligvis fungert utmerket som roman) og lar ikke publikum bli kjent med de (papirtynne) karakterene. Jeg ser ingen troverdighet, ingen ektefølthet, bare forsiktig tråkking som har resultert i en syltynn unnskyldning for å velge filmformatet for å fortelle historien. Punkt en hva forbedring angår er strammere regi. Punkt to er at manuset blir bearbeidet av noen som kjenner dette temaet fra innsiden og ikke bare har "lest seg opp" på det.

 

Denne filmen utvikler seg til å bli et kjipt tenåringsdrama om ung kjærlighet og fordomsfri sex i løpet av den første halve timen, og slutter aldri å være det.

Link to comment
Share on other sites

 
Det må jeg si! Vi i TAFFI ble motarbeidet fra innad i Kosmorama, i følge presseansvarlig. Vi hadde 4 deltakere på trappene, men fikk kun ett pressepass. Vi klarte å forhandle oss opp til 2 stk.

Hadde vært interessant å vite hva som var grunnen til at TAFFI ble motarbeidet fra innsiden.

 

Dumt. Nå får vi ikke den dekningen vi ønsket å gi Kosmorama. Masteroppgaver i filmvitenskap skrives ikke av seg selv - i hvert fall ikke når fristen er 15. mai.

 

Kan nok også hende at økonomien har ført til restriksjoner hva pressepassutstedelse angår.. Budsjettet er mer enn halvvert (en underdrivelse snarere enn en overdrivelse fra min side) sammenlignet med fjoråret grunnet finanskrisa. Trist, men en sviende realitet.

Link to comment
Share on other sites

 
Så de samme filmene; Everything is Fine var aboslutt kjempefin, noe av det aller beste jeg har sett fra 2008 faktisk. Definitivt beste hittil på festivalen vaffal. Noe I Nærheten Av Lykke var en god follow-up (har nettopp skrevet en klein anmeldelse av den, så lar det holde med å si at den også var veldig god). Mye bra hittil, jeg likte The Daisy Chain også, faktisk.

Jeg klarte ikke å like The Daisy Chain. Den ble for forutsigbar og fylt av klisjeer. Vet ikke jeg, men det skal litt til å gjøre barn skumle på film. Plotet er jo kjørt uendelig mange ganger nå.

 

Plastic City er til nå er av mine absolutte favoritter så langt. Er spent på The Chaser i kveld kl 2200. Rakk ikke pressevisningen i morges.

Link to comment
Share on other sites

 
Kan nok også hende at økonomien har ført til restriksjoner hva pressepassutstedelse angår.. Budsjettet er mer enn halvvert (en underdrivelse snarere enn en overdrivelse fra min side) sammenlignet med fjoråret grunnet finanskrisa. Trist, men en sviende realitet.

Har lagt merke til dette helt siden 2005. Selv om grunnpilarene til Kosmorama er Film - fest - talent - teknologi, har det hvert år blitt mindre og mindre fest. De store visningene i Pirbadet og på Solsiden har forsvunnet. Det er synd, for disse kunne potensielt bedre filmens status som kulturuttrykk og, kanskje, bedre kinoenes kår (i hvert fall her i Trondheim).

 

Man får bare håpe at det bedres neste gang. For fest samler folket. Sosialt samvær og en god og passende film gjør kanskje at folk søker mer til film utenfor dette (og kanskje andre typer filmer de normalt ikke ville søkt etter).

Link to comment
Share on other sites

 

Får ta oppsummering senere, har sett Il Divo, Delta, Shakespeare and Victor Hugo's Intimacies, I've Loved You So Long, Los Bastardos, Adoration og Bottle Shock siden sist. Skulle egentlig vært på Tokyo Sonata akkurat nå, men tror jeg tar den senere. Mulig jeg peiser på med en visning klokka sju-åtte. Noen som har noen å anbefale av de som går da?

 

Angrer på at jeg ikke gikk på Bottle Shock på Rosendal i går. Noen som var der? Filmen var ikke imponerende, men den var god. Man får lyst til å drikke seg snydens på vin av den. God stemning med andre ord — kan tenke meg at det var veldig passende å se den på Rosendal og ha muligheten til å gå rett på flaska etterpå. Angrer angrer angrer.

 

Vel, blir vel kanskje en pils eller to i kveld (tror jeg klarer å holde meg i skinnet, dvs. til de berømte to pilsene, siden det faktisk er festival).

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg klarte ikke å like The Daisy Chain. Den ble for forutsigbar og fylt av klisjeer. Vet ikke jeg, men det skal litt til å gjøre barn skumle på film. Plotet er jo kjørt uendelig mange ganger nå.

 

Tror jeg er den eneste her inne (bortsett fra Bob) som likte den. Den er kanskje ikke noe særlig original, jeg ser den, men jeg synes den klarer seg bra innen sin sjanger (altså jævelungesjangeren). Syntes ikke den var noe særlig forutsigbar, heller. Men jeg synes nå at barn på skrekkfilm er det skumleste som fins.

 

Så forøvrig Mommy is at the Hairdresser's i dag. Havner på topp sammen med Everything is Fine. Disse franskkanadierne kan sine saker.

Link to comment
Share on other sites

 

Problemet er at den er utrolig primitiv da det gjelder å bygge opp det tvetydige forholdet til ungen. Premisset er ikke så ille, men jeg ble bare irritert på hvordan de ødslet bort potensialet ved å unnlate å leke med tilskueren. Alt er så forbannet ensidig. Den behandler tilskueren som en idiot, og det passer så fantastisk dårlig sammen med det litt neddempede i foto og tempo. Huff, nei. Teit film.

 

Zann prater selvfølgelig tøv da det gjelder Shiver. Den fungerte. Skal ikke påstå at den er noe mesterverk, men den fungerte, i motsetning til The Daisy Chain.

Link to comment
Share on other sites

 

kom akkurat hjem fra Nirvana. fy faen for noe ræl, men greide da å holde ut til filmen var ferdig, i motsetning til en del andre i salen som dro. hold dere langt unna den! angrer på at jeg dusja i dag, ellers hadde jeg rukket å få billetter til Tokyo Sonata, som jeg egentlig skulle på. blir nødt til å ta den en annen dag.

 

Blir The Chaser senere i kveld. den har jeg troen på, og kan uansett ikke være like klein som Nirvana.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Problemet er at den er utrolig primitiv da det gjelder å bygge opp det tvetydige forholdet til ungen. Premisset er ikke så ille, men jeg ble bare irritert på hvordan de ødslet bort potensialet ved å unnlate å leke med tilskueren. Alt er så forbannet ensidig. Den behandler tilskueren som en idiot, og det passer så fantastisk dårlig sammen med det litt neddempede i foto og tempo. Huff, nei. Teit film.

 

Zann prater selvfølgelig tøv da det gjelder Shiver. Den fungerte. Skal ikke påstå at den er noe mesterverk, men den fungerte, i motsetning til The Daisy Chain.

Du har helt rett. Det ble særdeles irriterende da morsinstinkter og psykologiske traumer knyttet til den førstefødte trengte seg på i tide og utide. Symbolikkbruken var som tatt rett ut av læreboka for skrekk-, grøss- og thrillerfilmer.

 

Jeg setter denne opp mot Kosmorama 2008 og visningen av River Queen. Dette er dessverre to filmer som dukker opp i minnet når navnet Samantha Morton nevnes. Synd at disse nå vil overskygge hennes gode prestasjon i Morven Callar.

Link to comment
Share on other sites

 
Det står mellom Frozen River og The Chaser for min del. Hm.

The Chaser var meget fortreffelig. Hadde jeg vært en terningkaster, ville terningen havnet på 7.

 

Apropos Yatzy-anmelderne, hvilket gratismagasin var det som benyttet Stimorol-tyggisbiter som en unnskyldning til å ikke skrive godt nok? Mener å huske noe slik fra da jeg flytta til Trondheim i 2001.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg tror det var Filmmagasinet som holdt på med det en stund. Eller så var det det magasinet som oppsto når Filmmagasinet skiftet ut hele redaksjonene, tror det bare het Film.

 

Bare kortfilm i går. En del fantastisk. Fire langfilmer i dag: Of Time and the City (bra), Somers Town (veldig bra), Revanche (fremdeles usikker på hva jeg synes om denne) og The Investigator (ok til krimplottet kicket inn, da falt jeg av).

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tror det var Filmmagasinet som holdt på med det en stund. Eller så var det det magasinet som oppsto når Filmmagasinet skiftet ut hele redaksjonene, tror det bare het Film.

 

Bare kortfilm i går. En del fantastisk. Fire langfilmer i dag: Of Time and the City (bra), Somers Town (veldig bra), Revanche (fremdeles usikker på hva jeg synes om denne) og The Investigator (ok til krimplottet kicket inn, da falt jeg av).

Hva syntes du var bra med Of Time and City? Så litt på klipp fra den, men klarte ikke helt overtale meg selv til å se den. Vet ikke hvorfor, men det virket litt som en litt nedtonet bysymfoni.

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, det er en slags bysymfoni. En høyst personlig hyllest av fortidens og barndommens Liverpool. Ligner en del på Maddins My Winnipeg, bare at denne er mye mer high brow. Jeg innrømmer glatt at mye av Terence Davies' monolog som ligger over bildene går meg over hodet, heavy navnedropping av britiske poeter og et kulturelt univers jeg ikke er så stødig på. Men den har en fantastisk rytme og flyt og i de øyeblikkene jeg er på bølgelengde med Davies og skjønner hva han prøver på er det skikkelig flott. Men My Winnipeg er mye mer renskåret min tekopp, altså.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har planer om å se den filmen utelukkende pga. dette fotoet som jeg fanget opp for en stund siden:

 

http://www.myfilmsblog.co.uk/photos/uncategorized/2008/05/27/of_time_and_the_city.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg mente også det var Spirit som i sin tid holdt på med Stimorol, men du skrev Filmmagasinet i artikkelen din vet jeg, Sivert ;)

 

Jeg sovna forresten før jeg skulle dra på siste visning i går kveld, og har derfor vært våken lenge (dvs. siden 06:30). Unødvendig, men da er jeg i alle fall uthvilt til en full dag i dag. Hurra!

 

Angående Davies, så ser det nesten ut som om det er verdt å se på 35mm. Er selvfølgelig en del som en like gjerne kan se på DVD/BD, men ja, noen ganger er det enda godt man har muligheten til å titte på god gammeldags film på stort lerret.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...