Jump to content

Memories of Murder


Uruloki
 Share

Recommended Posts

MEMORIES OF MURDER

 

http://img64.imageshack.us/img64/124/memories3vw7.jpg

 

Thrillersjangeren har jeg vel egentlig sett på som halvdød ganske lenge. Den er i hvert fall i dvale. Det kan godt være at jeg utilgivelig glemmer noen sterke representanter, men de virkelig dyptgravende, engasjerende og ikke fullt så klisjétunge thrillerne jeg har sett, stammer ikke fra etter årtusenskiftet. I en tid hvor det virker som om hver eneste film skal overgå den andres twister, må Memories of Murder sies å være et friskt pust med sin skildring av en evigvarende jakt på en sannhet som ikke finnes.

 

Memories of Murder er basert på en sann historie. Hvor mye som er sant kan nok diskuteres, ettersom den skildrer Sør-Koreas største og mest kjente uoppklarte kriminalsak. I 1986, mot slutten av et militærregime preget av overgrep og vold mot sivile, tvilsomme politimetoder og undertrykkelse, blir en ung kvinne funnet voldtatt og drept. To lokale politifolk settes på saken, men etterforskningen preges av dumskap, inkompetanse og tilfeldig utepekning av skyldige. Flere mord tar sted, og en seriemorder ryktes å være på ferde. En tredje etterforsker, fra Seoul, settes på saken, og etterhvert begynner sporene å dukke opp. Etterforskningen preges likevel av fumling i mørket, samtidig som drapene bare fortsetter, og mysteriet krever etterhvert sin pris av alle de tre etterforskerne.

 

http://img159.imageshack.us/img159/5013/memories1ya1.jpg

 

Å få seeren til å føle seg smart når han endelig forstår det omspennende bildet, er en viktig del av twister i film. Slik er allikevel oppløyd terreng. Man skal ikke undervurdere seeren, og det er akkurat det jeg føler de aller fleste twist-baserte filmer gjør for tiden. Det var derfor med glede jeg oppdaget at Memories of Murder fikk meg til å føle meg smart uten overforklarende twister. Jada, det finnes likheter, men det er mer som bittesmå hint, ørsmå skildringer, som aldri gir bort for mye. Det er skjulte ledetråder man selv må plukke med seg og følge opp underveis. For i Memories of Murder finnes det ikke en stor omveltning som plutselig avslører alt for oss. Det finnes ingen sannhet. Lite svar. Ubesluttsomt og lite tilfredsstillende synes kanskje noen. Originalt og fryktelig mye mer interessant enn å få avklaringen servert på sølvfat, i mine øyne.

 

Selvom historien er særdeles makaber i seg selv, ikke minst gjennom den overhengende samfunnskritikken, gir filmen likevel mer enn nok rom for komiske øyeblikk. Sarkasmen ligger hele tiden tett over atmosfæren, og den interne stridingen mellom de inkompetente og de litt mer profesjonelle medlemmene i etterforskningsteamet, duker for en fin mengde tragikomikk. Igjen, der andre thrillere ofte mister seg selv i selvhøytidelighet, mikser Memories of Murder sammen gravalvorlige thrillerelementer med lett og leken humor.

 

Persongalleriet er også herlig forfriskende. Her er det ingen ultrasympatisk protagonist som pløyer gjennom historien. De to lokale politifolkene er vel enkelt og greit til tider noen drittsekker. Uprovosert vold, fremtvinging av tilståelser og så videre. Dette gjør det hele likevel mye mer menneskelig, og faktisk også mer spennende. Istedenfor å kun sitte og vente på at protagonisten skal løse mysteriet, sitter man heller og lurer på hvordan de skal klare å ødelegge for seg selv denne gangen. Jevnt over er skuespillet veldig solid, ikke minst pågrunn av alle birollene historien krydres med. Et godt knippe med godt portretterte, rare, men rimelig vanlige mennesker.

 

http://img64.imageshack.us/img64/8606/memories2pt2.jpg

 

Cinematografien er som vanlig helflott, i likhet med de aller fleste nyere asiatiske filmene jeg har sett. De kan det med estetikk. En flott blanding av håndholdt og statisk kamera, og flotte komposisjoner, gjør det hele til en fryd for øyet.

 

Det klareste ankepunktet er dog lengden. Filmen varer i litt over 2 timer, og det er på en måte både dens svakhet og styrke. Lengden underbygger på alle måter villredelsen som preger hele historien, og all fumlingen i halvblinde på jakt etter en umulig løsning krever absolutt en viss spilletid. Noen sekvenser blir likevel litt mindre interessante enn andre, selvom fokus aldri forsvinner. Den aller siste delen av filmen synes jeg for eksempel godt kunne vært etterlatt på klippebordet. Ikke så altfor mye ble tilført til historien, annet å banke inn et poeng som allerede ble gjort klart nok like før.

 

Alt i alt er Memories of Murder en forfriskende historie, som makter å tilføre litt nytt til en stillestående sjanger. Å kun klassifisere filmen som en thriller blir likevel feil, da den er like tydelig et menneskelig drama, hvor også latteren ligger løst. Uansett må den sies å være en av de aller beste thrillerne jeg har sett på veldig lenge, og troen min på at god film nå for tiden hovedsaklig kommer fra Asia har blitt videre styrket.

 

 

8/10

 

 

 

 

 

 

Forresten, om det kommer en karakterskala på forsiden, må det vel først defineres hva som legges i de forskjellige poengsummene? Jeg får nesten bare liste opp min definisjon av karakterene, så dere vet hva det går i. Dette kan sikkert variere for mange. For noen er en 8/10 et mesterverk, for andre er det en god film.

 

10/10 – Ubestridelig mesterverk/nær perfekt

9/10 – Eksepsjonelt bra/mini-mesterverk

8/10 – Veldig bra

7/10 – Bra

6/10 – Over middels

5/10 – Middelmådig

4/10 – Dårlig

3/10 – Veldig dårlig

2/10 – Ufattelig dårlig

1/10 – Tortur

Link to comment
Share on other sites

 

Meget god anmeldelse. Det virker dessuten som vi hadde rimelig identisk opplevelse av filmen. Og jeg kunne ikke unngå bli veldig skuffet over regissørens neste film, Gwoemul / The Host, som nå straks dukker opp på norske kinoer (men har vært tilgjengelig på import-DVD en god stund), all den tid jeg hadde en av de siste årenes beste thrillere - som denne filmen definitivt er - i bakhodet, vel vitende om sjangerskiftet.

 

Jeg bruker for øvrig karakterskalaen, 1-10, likt som deg. Og vi bør nok ha en sånn guide, ja.

Link to comment
Share on other sites

 
Takk, takk. Gwoemul har jeg ikke sett enda, og jeg kan heller ikke si at jeg noensinne har hatt et overveldende behov for å se den heller.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Good job, Lars(var Lars var det ikke?)!

 

S,

 

Lars Thomas. ;) Men jeg har egentlig skiftet navn til Lasse. så å si alle jeg kjenner kaller meg det.

 

Takk forresten, Andreas (?).

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det var da kvalmt så kosete vi skulle være her i dag!

 

Filmen du her har anmeldt Lasse er storveis. Om jeg var deg på en god dag Lars Thomas, hadde jeg justert opp karakteren til en saftig 9'er. Kan det forresten være at den Lars Thomasen som har 22% match med meg på ymdb, og således ligger helt i tet, er deg?

Link to comment
Share on other sites

 

Flott anmeldelse av en knakende flott film.

Enig med det du sier om persongalleriet. Synes det var kanskje det beste med filmen. I tillegg til å være interessante karakterer til å begynne med, hjalp jo også det gode skuespillet til å gjøre dem gode og troverdige.

 

De lokale politifolkene er litt av noen fulinger. Sparker tilståelser ut av kjeften på folk og driter egentlig i om det var dem som gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

 
God anmeldelse, som Papillon ville jeg også skrudd denne opp til en 9'er, ble utrolig positivt overrasket over den da jeg så den, siden jeg ikke hadde hørt om den og fikk den i bursdagsgave av en venn. Elsker gode overraskelser, alltid kos. Elsker kanskje mest cinematografien i denne, utrolig flott.
Link to comment
Share on other sites

 
jeg vet ikke helt hvorfor, jeg fikk bare så lyst til å nevne i denne tråden hvor jævlig bra The Wire er. også ga anmeldelsen og kommentarene meg lyst til å se denne filmen, fins den på rimelig DVD?
Link to comment
Share on other sites

 

Veldig bra anmeldelse. Har selv ikke sett filmen, men skjønner at jeg må hive meg rundt å få sett den.

Veldig enig i at asiatene er veldig gode med det estetiske.

Link to comment
Share on other sites

 

Japps, Andreas.

 

Husker det fra den Play filmen jeg sendte deg i quizen. Får enda spørsmål om jeg skal bruke din addresse når jeg bestiller en film fra Play. Noenganger vurderer jeg det faktisk.

 

S,

 

:blink:

 

Det var da kvalmt så kosete vi skulle være her i dag!

 

Filmen du her har anmeldt Lasse er storveis. Om jeg var deg på en god dag Lars Thomas, hadde jeg justert opp karakteren til en saftig 9'er. Kan det forresten være at den Lars Thomasen som har 22% match med meg på ymdb, og således ligger helt i tet, er deg?

Det kan godt være, men siden jeg har folk med 23%+ affinity, vises du ikke på lista mi. Lyst å røpe ditt superhemmelige ymdb-alias?

Edit: Glem det, jeg var sleip nok til å finne navnet ditt på Facebook, Asgeir. :ph34r: Og ja, det er meg.

 

 

 

jeg vet ikke helt hvorfor, jeg fikk bare så lyst til å nevne i denne tråden hvor jævlig bra The Wire er. også ga anmeldelsen og kommentarene meg lyst til å se denne filmen, fins den på rimelig DVD?

Jeg kjøpte den på Platekompaniet, så det er ikke noe du må spesialimportere Criterion-versjon av med eselkonvoi gjennom Himalaya for 4000 kr, nei.

 

Og takk for tilbakemeldingene. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...