Diskuterfilm: Inland Empire - Diskuterfilm

Jump to content

• (5 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Inland Empire Første klipp

#41 User is offline   Houseman Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip
  • Group: Members
  • Kjønn:Hankjønn

Posted 10 January 2007 - 22:39

Jeg har enn så lenge et håp om at den blir satt opp på kino i kjellersalen på Klingenberg i Oslo. Jeg tenker at hvis Taxidermia har et marked i Norge, bør Inland Empire ha det også.
0

#42 User is offline   Melkor Icon

• Reichsminister für Volksaufklärung und Propaganda
  • PipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 10 January 2007 - 23:13

View PostSvankmajer, on Jan 10 2007, 08:48 PM, said:

Inland Empire er ikke særlig mainstream uansett om Lynch er det eller ikke. Det er en DV-film som krysser 3 timer-grensen, og er nok dessuten hans mest ukonvensjonelle langfilm siden Eraserhead. Det burde passe filmklubbene i Norge godt da.

Å kalle Lynch mainstream er vel dessuten å ta litt i fortsatt. Dvs, han vil sikkert havne innenfor kanonen over vår tids store filmskapere, og folk som kaller seg filminteressert BURDE jo kanskje kjenne til han... men jeg tror aldri han vil være noen direkte allmenn eiendel.

Eneste som kan diskuteres som unntak er jo Twin Peaks-serien, men den tok han jo ut i mildt sagt utfordrende terreng etterhvert. Twin Peaks-filmen gjorde han jo hatet så det holdt, ikke minst av Hollywood. Vil heller gå for et ord som "anerkjent".

S,

Tror du leste innlegget mitt feil. Navnet «Lynch» er innenfor mainstreamen. Folk vet ofte hvem han er, at han lager film, og at han laget Twin Peaks. At filmene han lager er spesielt mainstream kan vi vel trygt si er en annen sak.
Posted Image Posted Image
Bruk en skikkelig nettleser!
Posted ImagePosted Image
0

#43 User is offline   Euphoria Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 13 January 2007 - 09:44

View Postpretender, on Jan 10 2007, 08:45 AM, said:

Via en dude som kjenner en dude som kjenner en distribusjondude har jeg hørt at filmen kanskje var for dyr og lite lønnsøm for det norske marked. Hvis den ikke kommer smeller det, men jeg antar at det ordner seg, og iallefall - om ikke det blir vanlig distribusjon - bør den dukke opp på enkelte lerret. Kanskje det er noen som vet noe mer?

Dette er korrekt. Fikk det bekreftet av en som jobber i selskapet som har muligheten til å distribuere filmen her i Norge. Man har enda ikke bestemt seg for hva man skal gjøre. Kanskje den havner på kino, kanskje visninger på det store lerretet skippes og filmen slippes direkte på dvd.
Trondheim Filmklubb

”Dette avskylige fantasifosteret er et resultat av noen menneskers angst og andre menneskers svakheter, Eugènie, og det har ingen nytteverdi for systemet her på Jorden..”
Marquis De Sade om Gud (Filosofi på Kammerset, 1795)
0

#44 User is offline   Melkor Icon

• PipPipPipPip

Posted 13 January 2007 - 14:58

Hm. Dere som er «in the know» får oppdatere tråden, så oss andre ikke misser den, om de skulle finne på å snike den inn på en obskur kino i Nordmøre klokka 05:00 liksom.
Posted ImagePosted Image
0

#45 User is offline   Svankmajer Icon

• Wavelength
  • PipPipPipPip

Posted 13 January 2007 - 15:32

Har nå mailet kinoen i Tromsø(og spurte samtidig om de visste noe om distributering i resten av landet også), samt Jon Iversen, styrer av Norges Filmklubbforbund.

S,
Svankmajer anbefaler:
The Room : The Game
Michael Snow - Corpus Callosum *
Zagreb Films - Satiemania
Richard Kyanka - DOOM HOUSE
David Lynch - David Lynch: Consciousness, Creativity and the Brain
0

#46 User is offline   morty Icon

• 18 feet of towering fury!!
  • PipPipPipPip
  • Group: Moderators

Posted 14 January 2007 - 03:47

Kan ikke se at disse har funnet veien hit...

"My rule of thumb is, what Siskel and Ebert like, I don't, and vice versa." - David Lynch
0

#47 User is offline   Svankmajer Icon

• Wavelength
  • PipPipPipPip

Posted 14 January 2007 - 04:30

Hepp. Iversen sier at det er ORO Film som har forkjøpsrett på Inland Empire.
Han sa også at det er sikkert litt på vippen om de tar den inn eller ikke, og at jo flere som spør jo større er sjansene.

Så om dere vil hjelpe situasjonen så mail en rask e-post til: hoffart@orofilm.no og fortell hvor skuffet du vil bli hvis de ikke tar den inn.

S,
Svankmajer anbefaler:
0

#48 User is offline   Svankmajer Icon

• Wavelength
  • PipPipPipPip

Posted 21 January 2007 - 05:12

Gode nyheter angående Inland Empire.

Den blir visst satt opp på norske kinoer. Ihvertfall større kinoer, fra den i Tromsø og oppover.

S,
Svankmajer anbefaler:
0

#49 User is offline   Billy Behranu Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 21 January 2007 - 10:16

Hurra!
0

#50 User is offline   matsk Icon

• Vanndispenser
  • PipPipPipPip
  • Interests:en to tre

Posted 21 January 2007 - 10:22

Fest!
0

#51 User is offline   Drizzt Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip
  • Interests:Film, film, film

Posted 21 January 2007 - 13:42

Yeaahoo!

Posted Image
0

#52 User is offline   Kiddo Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 21 January 2007 - 14:52

Jeg slenger meg på jubelkorpset (det er godt mulig jeg reiser et stykke for å se den). :)
"There are ideas in every bean" - David Lynch (om kaffebønner)
0

#53 User is offline   Melkor Icon

• PipPipPipPip

Posted 21 January 2007 - 17:03

Flotters, rett og slett. Da er det bare å sette på seg ventetøflene og glede seg.
Posted ImagePosted Image
0

#54 User is offline   Houseman Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 03 July 2007 - 17:04

Inland Empire får førpremiere i Oslo under Øyakino 7. august og ordinær kinopremiere 14. september.

REDIGERT: Billettsalget starter 27. juli.
0

#55 User is offline   Melkor Icon

• PipPipPipPip

Posted 03 July 2007 - 18:28

Litt lang ventetid, men det blir forhåpentligvis verdt det.
Posted ImagePosted Image
0

#56 User is offline   matsk Icon

• Vanndispenser
  • PipPipPipPip
  • Interests:en to tre

Posted 03 July 2007 - 20:46

Konge!
0

#57 User is offline   Leffen Icon

• Pedant
  • PipPipPipPip

Posted 14 August 2007 - 18:57

Har sjekka ut sone1 utgaven av INLAND EMPIRE.

Handlingen er ubeskrivelig å beskrive ved første visning. Men jeg kom frem til 3-4 parallelle historier som forteller noelunde samme historien ved hjelp av de mange personlighetene spilt av Laura Dern. Ting og replikker blir hele tiden gjentatt av forskjellige personer enten det er fortid, nåtid, drøm eller virkelighet, eller filmen i filmen, så jeg regner med det betyr det er til syvende og sist EN historie som blir fortalt her. Ehh jeg veit ikke. Men det er ideèr hentet fra Lost Highway og Mullholland Dr. som er videreført her, bare at han har gjort det mer komplisert å gripe tak i det som skjer. Fascinerende er det alikevel.

For det er lett å bli forført av masse stemninger, følelser av alle slag, det er skummelt, morsomt, gripende, og tankevekkende. Og mer, som jeg ikke veit helt hvordan jeg skal forklare. Noen har sagt at denne filmen summerer opp Lynch sin karriere, og det kan jeg jo vær enig i. Den har mange sekvenser og scener som var utrolige, iallefall tanken bak. For nå er det på tide å snakke om en vesentlig ting med denna filmen:

DV.

Argumentet til Lynch for å bruke dv-kamera er friheten han får. Tenk på den fantastiske fotoen og looken han har oppnådd med ekte film i filmene hans. Så Wild at Heart for 2 dager siden, den ser fantastisk ut. Overgangen til dv i den sammenheng er ikke til å tro. Noen ganger er bildet så mørkt og kornete en ser pixelforstyrrelsene og etterslepet i kamerabevegelsen. Det er grusomt. Ja det er meningen det skulle vær slik sier du, men når filmen ser så ræva ut at det tar meg UT av filmen må jeg si fra. Der er scener, jeg sverger, som ser ut de kunne vært filma av min onkel Roger da han gjekk filmende ned trappa til kjellerstua for å filme konfirmantselskapet der nå i våres, bildet var AKKURAT som i INLAND EMPIRE.

Greitt, det ser ok ut i dagslys, og etter første halvtimen kommer en liksom inni filmen uansett. Helt til en håndfull scener spredd over i filmen får meg til å reagere for det er så elendig kvalitet. Og dette fra mannen som var så bekymret over bildekvaliteten på twin peaks episodene, at utgivelsen tok 4 år?

Den perfeksjonistiske Lynch med som alltid har hatt magisk foto i filmene har altså gitt opp akkurat det for friheten DV gir ham. Så hvor bra er frihet egentlig? Å filme i det uendelige uten å tenke på set-ups ventetid etc, greitt, men det er en del av magien som film gir. Når mannen hoster opp filmer der han HAR hatt restriksjoner, filmer som Lost Highway og Mullholand Dr, så beviser jo det at restriksjoner er BRA for en kunster. Og oss. For tre timer med DV er en frihet som koster, if you ask me. Vel, forhåpentligvis blir jeg vandt til det etterhvert som jeg ser filmen flere ganger.

(På kino er video´n er overført til 35mm film. Men for denne dvd´en er filmen mastret rett fra DV originalen. Så hvis dere har sett filmen på kino er bildet sikkert mer filmaktig).

For INLAND EMPIRE hadde vært mesterverket til Lynch, hadde han brukt ekte film. Håper han har lekt fra seg med DV nå, og returnerer til film neste gang. Eller hvis han fortsatt velger FRIHET, så finnes det faktisk bedre kameraer enn det en får kjøpt gjennom Elkjøp. HD kamera av typen Rodiguez bruker ser jo fantastisk ut OG han har masse frihet - selv om det koster litt mer.

Lynch har heller ikke vært så gira på ekstramateriale før, men her smeller han til med en ekstra disk på 211 minutt:

75 minutt med bortkutta scener (More Things That Happened)
En ballettdans på 12 minutt.
En ganske så god bak kulissene på 30 minutt.
41 min med Lynch prat, a la Eraserhead dvdén.
Pluss trailere og litt annet snacks.

Flere som har opplevd filmen??
0

#58 User is offline   Uruloki Icon

• Har sett noe i Hiroshima
  • PipPipPipPip

Posted 14 August 2007 - 20:08

Tør jeg foreslå at du lager en egen tråd i Anmeldelser-forumet, Leffen? Godt skrevet. Jeg gleder meg til å se den.
Being is more than life.

Reisefilmblogg!

Posted Image

Posted Image
0

#59 User is offline   pretender Icon

• Moderator
  • PipPipPipPip
  • Group: Moderators

Posted 17 August 2007 - 02:38

Uff, synes det er litt dumt at de har porta DV direkte over til DVD. Nok et argument for å beholde ventetøflene på. 35-overføring har absolutt noe å si. Husker jeg kjøpte en tidlig dansk DVD-utgave av festen, og den var portet fra 35 kopien. Derfor slapp man den direkte følelsen av å se på hjemmeopptak, og det lå et litt diggbart "filmfilter" oppå (blant annet uten interlacing, Gud forby interlacing). På andre utgaver har det vært direkte DV-overføring, og det er in-your-face stygt. Er vel heller tvilsomt at IE kommer i noen annen form til hjemmemarkedet. Kanskje på sone 2? Hvis ikke, blir det vel å dra hele greia inn i After Effects...

Gleder meg uansett til 14. september, eller en av de dagene i etterkant, og å se filmen på kino.
0

#60 User is offline   Melkor Icon

• PipPipPipPip

Posted 17 August 2007 - 17:23

Hm, jeg vet nå ikke helt. Det ser jo sikkert penere ut med 35mm-overføring, men er det slik filmen egentlig skal se ut da?

Har godt lyst til å se begge versjonene.
Posted ImagePosted Image
0

• (5 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • You cannot start a new topic