paah 4 Posted March 11, 2013 Report Share Posted March 11, 2013 The '60s revisited11.03.13 - 15.08.13 Plassering fra forrige kåring i parentes. 01. (01.) 2001: A Space Odyssey (Kubrick) | 17902. (02.) Persona (Bergman) | 11603. (06.) Andrey Rublyov (Tarkovsky) | 9604. (21.) Last Year in Marienbad (Resnais) | 9005. (04.) 8 ½ (Fellini) | 8406. (05.) Once Upon a Time in the West (Leone) | 7907. (13.) Faces (Cassavetes) | 7608. (10.) Le Samouraï (Melville) | 6909. (----) La jetée (Marker) | 6710. (11.) Nattvardsgästerna (Bergman) | 65 11. (----) Mouchette (Bresson) | 5812. (----) L’Eclisse (Antonioni) | 5212. (15.) Vivre sa Vie (Godard) | 5214. (24.) Army of Shadows (Melville) | 5014. (16.) Psycho (Hitchcock) | 5016. (----) Go, Go Second Time Virgin (Wakamatsu) | 4817. (----) Belle de Jour (Buñuel) | 4718. (----) Blow-Up (Antonioni) | 4619. (----) Easy Rider (Hopper) | 4519. (----) The Red and the White (Jancsó) | 45 20. (----) Marketa Lazarová (Vlácil) | 4421. (14.) Harakiri (Kobayashi) | 4121. (27.) Week End (Godard) | 4123. (----) The Apartment (Wilder) | 3924. (----) Il Deserto Rosso (Antonioni) | 3625. (----) Le mépris (Godard) | 3426. (----) An Autumn Afternoon (Ozu) | 3327. (----) Accattone (Pasolini) | 3227. (----) Jules and Jim (Truffaut) | 3229. (09.) Akahige (Kurosawa) | 3129. (03.) The Good, the Bad and the Ugly (Leone) | 3129. (----) High and Low (Kurosawa) | 3129. (----) The Innocents (Clayton) | 3129. (----) Ride in the Whirlwind (Hellman) | 31 30 The Exterminating Angel30 Kocár do Vídne / Carriage to Vienna30 Le révélateur30 Jungfrukällen29 Night of the Living Dead28 If…28 Au Hasard Balthazar28 Yojimbo27 Who’s Afraid of Virginia Woolf?26 Hadaka no shima aka The Naked Island26 Kill, Baby, Kill 25 Midnight Cowboy25 À bout de soufflé25 Lawrence of Arabia24 Menq24 The Man Who Shot Liberty Valance24 Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb23 Unsere afrikareise23 Woman in the Dunes23 Repulsion22 Il Vangelo Secondo Matteo 21 Faster, Pussycat! Kill! Kill!20 Home from the Hill20 Tini zabutykh predkiv (Shadows of Forgotten Ancestors)20 La Dolce Vita20 Kes20 Shock Corridor 19 Violence at Noon19 Le Trou19 Blind Kind19 The Human Condition III19 Branded to Kill19 Såsom i en Spegel19 Rosemary’s Baby19 Eyes Without a Face 18 Le temps perdu18 Pierret le Fou18 Titicut follies18 The Wild Bunch18 Play Time18 Testament of Orpheus18 Diamonds of the Night 17 Death by Hanging17 Dark of the Sun17 A Story Written with Water17 The House is Black 16 Where Eagles Dare16 Une femme mariée16 Dillinger is Dead16 Dog Star Man16 The Affair 15 Intimate Lightning15 Vargtimmen15 Viridiana15 La Collectionneuse15 Tokyo Drifter15 Rocco and His Brothers15 Spalovac mrtvol15 Z 14 La religieuse14 2 or 3 Things I Know About Her14 Peppermint Frappé14 The Sword of Doom14 Cool Hand Luke14 Kommisar 13 Tystnaden13 Don’t Look Back13 Happy End13 She and He13 The Brig13 Valley of the Bees13 In Cold Blood 12 Taiji ga mitsuryô suru toki (The Embryo Hunts in Secret)12 Die Parallelstrasse12 Profound Desires of the Gods12 Paris nous appartient12 Il Grande Silenzio 11 Il Gattapardo11 Djävulens öga11 Homicidal11 Drak sa vracia/The Return of Dragon11 l’Enfance nue11 Au coeur de la vie11 Gertrud 10 Kaidan10 Pasazerka10 Targets10 Gaav10 Hell in the Pacific 9 Nanami9 Danger: Diabolik9 Eros + Massacre9 l’Avventura9 Zywot Mateusza9 Charade 8 Sult8 Funeral Parade of Roses8 Fellini - Satyricon8 V ogne broda net/No path through fire8 Jason and the Argonauts 7 Swiadectwo urodzenia/Birth Certificate7 Marnie7 Onibaba7 Butch Cassidy and the Sundance Kid6 The Haunting6 The Great Escape6 Kad te moja cakija ubode (Papic) aka When My Knife Strikes You6 Les Demoiselles de Rochefort 5 Balada o siedmich obesených5 The Fearless Vampire Killers5 Shonen5 The Saragossa Manuscript5 Yearning5 O Dragão da Maldade contra o Santo Guerreiro // Antonio das Mortes 4 My Night at Maud’s4 Dablova Past/The Devil's Trap4 Youth of the Beast4 The Sun’s Gonna Shine4 An Untitled Film4 Invasion4 The Birds 3 Not reconsiled3 Kiru3 Zlate kapadri/The Golden Fern3 The Joke 2 Hello Down There2 For a Few Dollars More2 Gamlet2 Point Blank2 Le Feu Follet2 Ivan’s Childhood2 The Dirty Dozen 1 Scream of Fear1 Seconds1 Cosmic Ray1 Samurai Wolf1 Who Killed Teddy Bear Oversikt over brukere som deltok:AngelenoawfBaderingCypheroNFrenzyFubarinoJarmuschJonas2kKiddoKosmonautmortyOutzepaahPapillonpretenderSirUrulokiValuskaZelmo Swift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zelmo Swift 0 Posted March 11, 2013 Report Share Posted March 11, 2013 01: Au Hasard Balthazar (Bresson)02: Sayat Nova (Parajanov)03: Faces (Cassavetes)04: Masculine Feminine (Godard)05: Tanin no kao (Teshigahara)06: Muriel (Resnais)07: l'Eclisse (Antonioni)08: Andrei Rublev (Tarkovsky)09: 8 1/2 (Fellini)10: Tystnaden (Bergman) Gamlelista mi. Står seg overraskende godt, men forandringer blir det. Spår mer japansk nybølge, litt tsjekkisk, mindre Fellini, og at Au Hasard Balthasar fortsatt kommer ut på topp. Vil tipse om l'Enfance nue, som nok kommer til å få en god plassering på lista mi. Pialats debutfilm, en slags anti-400 Blows. Trenger gjensyn: Parajanov, Resnais, Dog Star Man, Gertrud+++ Må se:Tidlig Shinoda, Imamura, Marketa Lazarova, Tati, Demy, Ichikawa+++ Gleder meg til å følge kåringen fremover! Om jeg oppdager halvparten så mange gode filmer her som under syttitallskåringen skal jeg være bra fornøyd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted March 11, 2013 Report Share Posted March 11, 2013 Sannsynligvis mitt favoritt-tiår, og jeg har en bunke med filmer som jeg garantert skal pløye gjennom iløpet av kåringen. Rapporter kommer! En liten glipp i førsteposten, du har klart å kopiere inn Idi i smotri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 11, 2013 Author Report Share Posted March 11, 2013 Takk. Hvordan jeg klarte å kopiere inn den i stedet for Persona er ikke godt å si. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted March 11, 2013 Report Share Posted March 11, 2013 Det beste tiåret i verden. Lang frist verdsettes. Skal forhåpentligvis få sett veldig mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted March 11, 2013 Report Share Posted March 11, 2013 Midlertidig, ganske kjedelig liste: 1. Easy Rider 2. 8 1/2 3. Persona 4. 2001: A Space Odyssey 5. Faces 6. Le Samourai 7. 2 or 3 Things I Know About Her 8. Andrei Rublev 9. Last Year in Marienbad 10. Week End 11. Nattvardsgästerna 12. Woman in the Dunes 13. Lawrence of Arabia 14. Army of Shadows 15. A bout de souffle 16. The Saragossa Manuscript 17. La Jetée 18. Vargtimmen 19. Marketa Lazarova 20. The Birds Skal få sett La Dolce Vita i hvert fall. En av disse "hvorfor har jeg ikke sett den ennå da?"-filmene for min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted March 11, 2013 Report Share Posted March 11, 2013 Såkalt "fort og gæli" topp ti: 1. Belle de Jour2. Le mépris3. Easy Rider4. L'armée des ombres5. Persona6. 8 1/27. Såsom i en spegel8. Á bout de souffle9. La Jetée10. Blow-up Ja, dette var jo spennende. Uungåelig at det fort blir litt klassikerdominans på toppen. Må se: det som er igjen av europeisk eksistensialisme med pene mennesker, Bresson, tsjekkoslovakisk bølge, ATG og japanere+++ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir 3 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Jeg kjører også på med en veldig tidlig liste bare fordi jeg likte å se utviklingen ved forrige kåring. 60-tallet er av en eller annen grunn det tiåret jeg har sett minst fra (hvis vi ser bort i fra 30-tallet og tidligere), så jeg blir nødt til å kjøre enda hardere enn ved forrige kåring. The Apartment (Wilder, 60)Blow-Up (Antonioni, 66)Il Grande Silenzio (Corbucci, 68)Easy Rider (Hopper, 69)Le Proces (Welles, 62)2001: A Space Odyssey (Kubrick, 68)8 & 1/2 (Fellini, 63)Persona (Bergman, 66)Once Upon a Time in the West (Leone, 68)Peeping Tom (Powell, 60) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Fryktelig blank på 60-tallet, så en velkommen kåring. Slik det ligger an nå: - Persona- High and Low- The Wild Bunch- Jungfrukällan- The Red and The White- Z- La jetee- Tystnaden- The Testament of Orpheus- Yojimbo - Dr Strangelove- Charade- Belle de jour- Butch Cassidy...- The Great Escape- Liberty Valance- Midnight Cowboy- Rosemary's Baby- Point Blank- Repulsion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Skal prøve å få sett Gertrud! Starter med en topp ti: faces | cassavetes violence at noon | ôshima red desert | antonioni le révélateur | garrel the affair | yoshida la collectionneuse | rohmer kill baby, kill | bava she and he | hani who's afraid of virginia woolf | nichols mouchette | bresson http://i1209.photobucket.com/albums/cc384/Kunsttyv/la-collectionneuse_zpse8c8f5bd.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Bra liste og bilder. Hadde nok tatt med meg den posten der på en øde øy framfor Gertrud. Så nettopp noe i din gate: Datai aka Abort av Masao Adachi og Kôji Wakamatsu, fra '66. Fascinerende. Ridikoløst, på godt norsk. En gynekolog utfører abort med bismak, og prøver å forske seg fram til en måte å skille seksuell nytelse fra reproduserbarhet. Så folk kan ha seg uten at han stadig må drepe de nydelige avkomma. Denne filmen er som en hakkete og skitten kameleon. Den veksler mellom lyrisk barnevaskmontasje, belærende skjenneprekener, sci-fi-horror og farse. Og ting det ikke finnes navn på. Som en Fredrick Wiseman kobla med James Whale? Kanskje ikke listeplass, men ikke langt unna. http://i49.tinypic.com/29bouvb.pngMad scientist-gynekolog: Skitten men godhjerta type. edit: topp 20: Menq (Pelechian) aka WeBlind Kind (Keuken)Accattone (Pasolini)Dark of the Sun (Cardiff) aka The MercenariesRide in the Whirlwind (Hellman)Kes (Loach)Kommisar (Askoldov)Le révélateur (Garrel)Unseere Afrikareise (Kubelka)Csillagosok, katonák (Jancso) aka The Red and the WhiteHell in the Pacific (Boorman)Hadaka no shima (Shindô) aka The Naked IslandGaav (Mehrjui) aka The CowNight of the Living Dead (Romero)Kad te moja cakija ubode (Papic) aka When My Knife Strikes YouShonen (Ôshima) aka BoyMouchette (Bresson)Faces (Cassavetes)The Dirty Dozen (Aldrich)Kocar do vidne (Kachyna) aka Coach to Vienna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 plip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Kjapp liste: 1. The Gospel According to Matthew (Pasolini)2. Psycho (Hitchcock)3. Il Deserto Rosso (Antonioni)4. Mouchette (Bresson)5. Dillinger is Dead (Ferreri)6. Viridiana (Bunuel)7. Accattone (Pasolini)8. Who's Afraid of Virginia Woolf (Nichols)9. Vargtimmen (Bergman)10. Midnight Cowboy (Schlesinger) 11. Targets (Bogdanovich)12. The House if Black (Farrokhzad)13. Eyes Without a Face (Franju)14. Last Year at Marienbad (Resnais)15. Testament of Orpheus (Cocteau)16. Kes (Loach)17. My Night at Maud's (Rohmer)18. Gertrud (Dreyer)19. Ivan's Childhood (Tarkovskij)20. Seconds (Frankenheimer) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Bra liste og bilder. Hadde nok tatt med meg den posten der på en øde øy framfor Gertrud.http://s21.postimage.org/qgplftjnb/gertrud_1.png Regner med at Gertrud lett drar i land denne runden!(ironi der altså... Men se den, Papi)-Fikk forresten sett Shonen / Boy, nydelig film fra Oshima, klart inne til listevurdering. Overraskende tilgjengelig i forhold til det andre jeg har sett av ham fra den tiden, som jeg skjønte var den til finansieringshjelp for prosjekter som Sansenes Rike.-@awf: byttehandel denne runden også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 -@awf: byttehandel denne runden også? Ja, jeg er klar for det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Topp 7 så langt: 1. 2001: A Space Odyssey (1968, Kubrick)2. Once Upon a Time in the West (1968, Leone)3. Rosemary’s Baby (1968, Polanski)4. Psycho (1960, Hitchcock)5. Le Samourai (1967, Melvile)6. Dr. Strangelove (1964, Kubrick)7. Eyes Wihtout a Face (1960, Franju) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 Har store planer om å se masse denne kåringen. Begynte ikveld med Bunny Lake is Missing av Preminger. Høydepunktene er helt klart Noel Coward i sin lille rolle, Oliviers purk selv om han ikke har alt for mye å boltre seg i, og overraskende stilig foto. Negativt er en twist jeg ser komme og et monumentalt skifte i stemningen som ikke henger på greip. Faller utenfor listen, dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 13, 2013 Author Report Share Posted March 13, 2013 Har for en eller annen grunn nedprioritert 60-tallet de siste årene, så denne kåringa krever litt ekstra innsats fra min side. Her er 20 listekandidater i alfabetisk rekkefølge. 2001: A SPACE ODYSSEY | Stanley KubrickDON'T LOOK BACK | D.A. PennebakerL'ECLISSE | Michelangelo AntonioniEROSU PURASU GYAKUSASTU | Yoshishige YoshidaTHE EXTERMINATING ANGEL | Luis BuñuelFASTER, PUSSYCAT! KILL! KILL! | Russ MeyerFUNERAL PARADE OF ROSES | Toshio MatsumotoGO, GO SECOND TIME VIRGIN | Kôji WakamatsuHOMICIDAL | William CastleKILL BABY, KILL | Mario Bava LAST YEAR AT MARIENBAD | Alain ResnaisNIGHT OF THE LIVING DEAD | George A. RomeroREPULSION | Roman PolanskiRIDE IN THE WHIRLWIND | Monte HellmanSCREAM OF FEAR | Seth HoltSHOCK CORRIDOR | Samuel FullerSPALOVAC MRTVOL | Juraj HerzTHE SUN'S GONNA SHINE | Les BlankTEOREMA | Pier Paolo PasoliniIL VANGELO SECONDO MATTEO | Pier Paolo Pasolini EDIT: -@awf: byttehandel denne runden også? Hva med å gjøre disse byttehandelgreiene til en egen forumlek, litt som Angelenos "Albumstafett"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 Hva med å gjøre disse byttehandelgreiene til en egen forumlek, litt som Angelenos "Albumstafett"? Kjenner ikke til det. Skal køye nå, men kom gjerne med noe forslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted March 14, 2013 Report Share Posted March 14, 2013 Hva med å gjøre disse byttehandelgreiene til en egen forumlek, litt som Angelenos "Albumstafett"? Det hadde vært veldig kult! Bare å slenge opp en tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted March 14, 2013 Report Share Posted March 14, 2013 Det hadde vært veldig kult! Bare å slenge opp en tråd.Apropo Angeleno Invasion (1969) av Hugo Santiago. Skrevet av JL Borges og AB Casares. Bra saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted March 14, 2013 Report Share Posted March 14, 2013 Hvorfor har ingen fortalt meg dette før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valuska 1 Posted March 16, 2013 Report Share Posted March 16, 2013 Førebels: 1. Tini zabutykh predkiv (Shadows of Forgotten Ancestors) (Sergei Parajanov, 1965)2. L'année dernière à Marienbad (Alain Resnais, 1961)3 Yuke yuke nidome no shojo (Go, Go Second Time Virgin) (Kôji Wakamatsu, 1969)4. Mizu de kakareta monogatari (A Story Written with Water) (Yoshishige Yoshida, 1965)5. Marketa Lazarová (Frantisek Vlácil, 1967)6. Week End (Jean-Luc Godard, 1967)7. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)8. Jungfrukällan (Ingmar Bergman, 1960)9. Taiji ga mitsuryô suru toki (The Embryo Hunts in Secret) (Kôji Wakamatsu, 1966)10. Djävulens öga (Ingmar Bergman, 1960)11. If.... (Lindsay Anderson, 1968)12. Zywot Mateusza (Witold Leszczynski, 1968)13. Sult (Henning Carlsen, 1966)14. Nattvardsgästerna (Ingmar Bergman, 1963)15. C'era una volta il West (Sergio Leone, 1968)16. Blowup (Michelangelo Antonioni, 1966)17. Gertrud (Carl Theodor Dreyer, 1964)18. Au hasard Balthazar (Robert Bresson, 1966)19. Gaav (The Cow) (Dariush Mehrjui, 1969)20. Csillagosok, katonák (The Red and the White) (Miklós Jancsó, 1967) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 Jeg har besøk her frem til fredag, men lover å komme med noen tips fra lørdag av. Da får du mine forslag til byttehandel også, Pretender. Denne kåringen har faktisk fyra opp filmlysten min igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir 3 Posted March 20, 2013 Report Share Posted March 20, 2013 Er voyna i mir/war and peace noe å se? Ble svært nysgjerrig på den etter at jeg oppdaget den. Har virkelig fått smaken på russisk film i det siste i tilegg til at jeg er glad i episke filmer. Burde egentlig vært midt i blinken, men spør siden jeg ikke har sett at den er nevnt i noen topplister eller noe. Vil også være sikker før jeg ser den slik at jeg ikke sløser bort 8 timer på noe som ikke er bra. Er den ikke noe særlig eller er det bare ingen som har sett den på grunn av spilletiden?http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2009/12/11/1260551836018/Vyacheslav-Tikhonov-and-V-001.jpgDen ser jo usedvanelig vakker ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.