Jump to content

Paahs journal


paah
 Share

Recommended Posts

The Dark Night of the Scarecrow | FRANK DE FELITTA 1981

http://img24.imageshack.us/img24/2665/vlcsnap2012081900h31m44.png

I dypeste hillbillyland blir en tilbakestående mann, Bubba, uskyldig anklaget for å ha drept en liten jente. Fire karer tar loven i egne hender og bestemmer seg for å jakte ham ned. Bubba gjemmer seg i en kornåker, forkledd som et fugleskremsel, men blir funnet og skutt i filler. Karene unnslipper straff fra rettsvesenet, men det finnes andre former for rettferdighet...

 

Et morsomt utgangspunkt for en film, særlig for oss som er glad i støvete, amerikanske småbyer. Overraskende nok er dette en bekmørk film med en seriøs tone, som blant annet berører temaer som selvtekt og pedofili. Som spenningsfilm er den uhyre effektiv og atmosfærisk. Det øde, landlige landskapet utnyttes til det fulle: dype skygger og den ensomme vinden skaper i seg selv en unik, spøkelsesaktig uhygge. Karakterene er interessante å følge, særlig den rabiate postmannen, og billige triks og forutsigbarheter unngås i stor grad. Slutten er også helt topp. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Over the Edge | JONATHAN KAPLAN 1979

 

http://img835.imageshack.us/img835/2245/vlcsnap2012081923h32m32.png

http://img820.imageshack.us/img820/3985/vlcsnap2012081923h34m48.png

http://img844.imageshack.us/img844/7325/vlcsnap2012081923h35m07.png

http://img840.imageshack.us/img840/4856/vlcsnap2012081923h35m34.png

 

Suverent om angst, fremmedfølelse, frustrasjon og rebelskhet blant en ungdomsgjeng i en planlagt forstad, hvor de voksnes behov og økonomiske hensyn er blitt så dominerende at de yngre og deres behov er blitt fullstendig neglisjerte.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Nye favoritter:

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/seventh9_zps49be0b47.jpg?t=1348858290

The Seventh Victim | MARK ROBSON 1943

The Last Days of Disco | WHIT STILLMAN 1998

 

To tomler opp:

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/stagecoach1_zps0e252b5f.jpg?t=1348858599

Stagecoach | JOHN FORD 1939

Shadow of a Doubt | ALFRED HITCHCOCK 1943

Damsels in Distress | WHIT STILLMAN 2011

The Curse of the Cat People | ROBERT WISE & GUNTHER VON FRITSCH 1944

The Man with a Movie Camera | DZIGA VERTOV 1929

Citizen Kane | ORSON WELLES 1941

 

Tommel opp:

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/HoundGREATdogpic_zps13a3b77e.jpg?t=1348858928

The Hound of the Baskervilles | SIDNEY LANFIELD 1939

Modern Romance | ALBERT BROOKS 1981

The Searchers | JOHN FORD 1956

Bernie | RICHARD LINKLATER 2012

Ravenous | ANTONIA BIRD 1999

The Unknown | TOD BROWNING 1927

One Week | EDWARD F. CLINE & BUSTER KEATON 1920

Dimensions of Dialogue | JAN SVANKMAJER 1982

 

Vaklende tommel:

Night of the Creeps | FRED DEKKER 1986

May | LUCKY McKEE 2002

Triangle | CRISTOPHER SMITH 2009

The Stepfather | JOSEPH RUBEN 1987

Nightbreed | CLIVE BARKER 1990

 

Middelmådig:

The Funhouse | TOBE HOOPER 1981

The Ward | JOHN CARPENTER 2010

 

Tommel ned:

Identity | JAMES MANGOLD 2003

The Cabin in the Woods | DREW GODDARD 2012

Link to comment
Share on other sites

 

Hangover Square | JOHN BRAHM 1945

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-00021-3_zps150f16f1.jpg?t=1349528403

En talentfull komponist lider av sporadiske bevissthetstap som utløser voldelige, psykotiske episoder. Filmen åpner med at komponisten kjører en kniv inn i et tilsynelatende tilfeldig offer, før han kort tid etter snubler seg gjennom Londons gater i en svett, tåkete tilstand som gir hver forbipasserende, hver gatelykt og hver sidegate et truende, kaotisk preg. Ild og flammer står sentralt, og det nattlige London blir et personlig helvete for en i utgangspunktet naiv og sympatisk mann som har mistet kontrollen over seg selv. Som en solid symfoni, bygges filmen tålmodig opp mot et rensende, følelsesmessig og eksplosivt klimaks. Ny favoritt.

 

Også sett:

Frenzy - "Got a place to stay?" En av mange bra sekvenser, som helhet er dette dog ingen ny Hitchcock-favoritt.

The Avengers - tja.

Melinda and Melinda - Overraskende skarp Woody, blant hans bedre fra de siste årene.

Village of the Damned (1960) - Solid første halvtime, deretter går det nedover.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Ettersom jeg bruker denne tråden som en slags filmdagbok, kommer jeg til å kopiere inn omtalene mine fra 90-tallskåringa.

 

Bright Angel | MICHAEL FIELDS 1990

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/BRIGHT-1_zpse30f7c1c.jpg?t=1350212950

Road movie som tar for seg en rekke tema og elementer jeg aldri blir lei av å se utforsket i film: småbyangst, ensomhet, coming of age og americana. Her gjøres det på en litt klumsete, men ektefølt og sjarmerende måte. Innslag av skjønnhet, bisarr humor og eksentriske bikarakterer bryter opp den ofte mørke fasaden, og gjør dette til en mer håpefull film enn f.eks. Frameup av Jost eller Two-Lane Blacktop av Hellman. To filmer det egentlig er ganske interessant å sammenligne med denne, da alle tre har et noenlunde likt utgangspunkt: fastlåste karakterer som setter seg i en bil og forsøker å finne utveien fra blindgaten de befinner seg i. Alle tre løser dette på vidt forskjellige måter, og man kan vel trygt si at det er denne som utstråler mest optimisme. Bright Angel ikke fullt på høyde med de to andre, men likevel en film jeg vil anbefale sterkt.

 

Freeway II: Confessions of a Trickbaby | MATTEW BRIGHT 1999

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/Freeway2_zpsd1b221fe.jpg?t=1350213118

En oppvisning i trashy og pervers filmskaping. Det er så gjennomført smakløst at det grenser til det geniale. Den første filmen tok utgangspunkt i eventyret om Rødhette og ulven, her blir en 16 år gammel psykopatisk seriemorder og en 15 år gammel bulimisk prostituert henholdsvis Hans og Grete. I Mexico venter heksa, i form av en transvestitt nonne glimrende spilt av Vincent Gallo, i sitt jålete misjonshus (pepperkakene og godteriet er byttet ut med religion og frelse). Et vulgært nesten-mesterverk.

 

US Go Home | CLAIRE DENIS 1994

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-10-16-00h38m22s231_zps7a8c62f2.jpg?t=1350340805

Denis laget denne i forbindelse med at det fransk-tyske kringkastingsselskapet Arte ba 10 regissører om å lage en film om sine tenår. US Go Home utforsker tenåringslivet i en fransk forstad i 1965, der en 14 år gammel jente reiser på fest med mål om å miste jomfrudommen. Denis viste i 35 Rhums at hun virkelig kan det med å lage effektive, megetsigende dansescener. Her uttrykkes egentlig det meste gjennom dans og kroppsspråk- og det funger voldsomt bra! I tillegg er Vincent Gallo med i noen minutter. Blitt stor fan av ham etter hvert. Blir fort listeplass på denne.

 

All the Vermeers in New York | JON JOST 1990

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-10-17-21h58m24s187_zpse30f55eb.jpg?t=1350505859

Jost fanger den urbane ensomheten på mesterlig vis. Sekvenser hvor vi ser mennesker fremmedgjort på arbeidsplassen, kunstgallerier og til og med i sine egne leiligheter, har noe hjemsøkende og sårt over seg, og det er vanskelig å ikke kjenne seg igjen. Dette gjelder kanskje særlig hvis man har en forkjærlighet for mer rurale omgivelser, noe Jost utvilsomt har. Det er vanskelig å sette ord på hva som gjør en del av scenene så bra, men Jost har en egen evne til å finne skjønnhet (og stygghet) i det hverdagslige og trivielle. Favorittscenen min fra filmen er nok en katt-mus-jakt i et kunstgalleri (sender tankene i retning Dressed to Kill, ingen dum ting) - en oppvisning i filmteknikk og effektiv bildekomposisjon.

 

Ellers sett:

To tomler opp:

Outer Space av Peter Tscherkassky

The Bed You Sleep In av Jon Jost

 

Tommel opp:

Sisters av Brian De Palma

The Wrong Man av Alfred Hitchcock

The Shop Around the Corner av Ernst Lubitsch

Christmas in July av Preston Sturges

Sure Fire av Jon Jost

Top of the Food Chain av John Paizs

Kicking and Screaming av Noah Baumbach

 

Vaklende tommel:

Ruby Sparks av Jonathan Dayton og Valerie Faris

Scoop av Woody Allen

Anything Else av Woody Allen

Bananas av Woody Allen

Wanderlust av David Wain

 

Middelmådig:

Men in Black III av Barry Sonnenfeld

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

80-tallskåringa

 

La ville des pirates | RAOUL RUIZ

Ensomhet, kjedsomhet, liv, død, Peter Pan - alt i en drømmeaktig, grotesk, fargerik smørje. Ti av ti.

 

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h36m08s236-1.jpg

Spoiler-bilde:

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h45m22s99-1.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h43m01s26-1.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h42m27s165-1.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h38m20s29-1.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h39m57s209-1.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h40m54s31-1.jpg

 

Is-slottet | PER BLOM

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-16-00h03m28s51-1.jpg

Dette er utvilsomt den beste norske filmen jeg har sett, og en verdig filmatisering av en fantastisk roman. Det blir umulig å ikke sette filmen opp mot romanen, og da vil jeg kanskje likevel si at filmen står igjen som litt spinkel og forenklet. Det er en del viktige ting fra romanen som blir neglisjert, samtidig som Blom i mine øyne overdriver den lesbiske kjærligheten som tematikk.

 

Teknisk og atmosfærisk (selv om lydsporet blir litt voldsomt) er det dog helt der oppe. Jeg vil se flere filmer som utnytter den norske naturen på denne måten. Det blåfrosne fotoet og den ulmende stemningen følger filmen fra åpningsscenen, og skaper et veldig ubehag. Filmen er på sitt beste når fotoet og naturen får tale for seg. Vandringen inn i is-slottet: isolasjonen og ensomheten. Vi dras inn i den hypnotiske skjønnheten. Kaldt, skremmende, men akk så lindrende.

 

 

Perfect Strangers og Q: The Winged Serpent | LARRY COHEN 1984 og 1982

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-25-23h57m25s55-1.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-26-00h03m11s157-1.jpg

 

Jeg synes fremdeles It’s Alive er Cohens mest vellykkede film. Perfect Strangers og Q tar begge for seg morderiske vesener som kaster skygge over New York. Begge, men særlig sistnevnte, presenterer et karaktergalleri hovedsakelig bestående av usympatiske mennesker. Dette sliter jeg litt med. Mens elendigheten og styggheten i It’s Alive brytes opp av genuint vakre øyeblikk, savner jeg flere slike elementer i disse.

 

Perfect Strangers er kanskje Cohens visuelt sett mest spennende film. Man får jo litt frysninger når hovedkarakteren lager graffiti av sin egen skygge. Og når han senere utvider graffitien til å bli et portrett av hans håpløse familiedrøm, da får vi et slikt rørende øyeblikk jeg skulle ønske Cohen kunne gi meg flere av. Han er på sitt beste når han fremstiller den skjøre skjønnheten blant alt det stygge.

 

Q er en litt slappere monsterfilm hvor jeg aldri får følelsen av at Cohen har ambisjoner om å lage noe som ligner på et mesterverk. Den inneholder så å si ingen øyeblikk som de jeg beskriver ovenfor. Jeg likte den fremdeles godt. Cohen blir jo aldri uinteressant.

 

White Dog | SAMUEL FULLER 1982

Fuller er en annen interessant regissør. En flott blanding av b-film-galskap og mer seriøse samfunnskommentarer.

 

Just Before Dawn | JEFF LIEBERMAN 1981

Keep breeding in the same family line, somethin’ bound to snap.

To tilbakeståene hillbillier raver rundt i skogen og slår i hjel uvedkommende. Slikt blir det underholdende hicksploitation/slasher av.

 

Paris, Texas | WIM WENDERS 1984

Voldsomt bra. Listekandidat.

 

Ellers:

Ny favoritt:

On Dangerous Ground (1952) av Ida Lupino og Nicholas Ray

Fra bra til relativt bra:

Killer Joe (2012) av William Friedkin

Treevenge (2008) av Jason Eisener

ParaNorman (2012) av Chris Butler og Sam Fell

Looper (2012) av Rian Johnson.

Link to comment
Share on other sites

 

Du ser så mye bra. On Dangerous Ground, har ikke noen ord om den? La meg tippe på noe av det du likte med den. At omgivelsene klamrer seg til karakterene (og at du lukter og kjenner atmosfæra) og at karakterene sliter med å klamre seg til hverandre. Ja, før aggresjonen og sårheten kommer seg til kulde og omfavnelse da. Ja, også ser du nå, kanskje tydeligere enn noen gang tidligere, hvorfor Robert Ryan kanskje er den aller beste skuespiller'n?

 

Grattis med dagen!

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, du treffer godt. Omgivelsene er nøkkelordet, og kanskje særlig kontrastene mellom omgivelsene. Den kalde, umenneskelige

byen, filmet som noe klaustrofobisk og fiendtlig. Overgangen til landsbygda, hvor naturen er røff og det virkelig er kaldt. Men her er landskapet åpent, karakterene får pusterom, den menneskelige varmen bryter igjennom. Scenen der Ryan kjører tilbake mot byen og nærmest blir blendet av de truende bylysene og de høyreiste bygningene, er filmmagi, og jeg skulle egentlig ønske filmen sluttet der.

 

Takk for det!

 

Deathdream | BOB CLARK 1974

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-27-11h30m40s150-1.jpg

I likhet med Perfect Strangers, er også dette en kompromissløs fortelling om håpløse familiedrømmer. En familie får beskjed om at sønnen er blitt skutt og drept i Vietnam. Påfølgende natt dukker sønnen likevel opp på døra, blek og uttrykksløs. Det starter med nervøse latterbrøl, før usikkerheten for alvor brer seg over familiemedlemmene. Moren reagerer med fornektelse, mens faren forsvinner ned i whiskeyflaska. Jeg elsker hvordan dette er gjort med sensibilitet og ekte følelser. Avslutningen er bekmørk og grusom, men herregud så rørende.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, On Dangerous Ground skulle jo egentlig slutte der, men Ray fikk ikke lov.

 

Den scenen med "nervøse latterbrøl" i Deathdream synes jeg er det klart beste med filmen. Måten kamera trekker seg sakte vekk fra familien og viser huset utenfra, i mørket, er en aldri så liten horrormelodi. Det amerikanske mareritt.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

The Territory av Raoul Ruiz
http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/213pyk4jpg_zps524dec12-1_zpscd0309e9.jpg
To selvhøytidelige, påståelige amerikanske familier (som hentet fra en Stillman-film) går seg vill under en campingtur i den europeiske villmarka. Selv om sivilisasjonen aldri er mer enn noen få kilometer unna, og de til stadighet støter på andre mennesker, hindrer utålmodighet og språkbarrierer dem fra å finne veien tilbake. Veien til kannibalisme er komisk kort.

The Territory kan kanskje beskrives som en kunstfilmversjon av Cannibal! The Musical (evt. Ravenous), hvor musikalnumrene er lagt til side, men den groteske humoren på ingen måte er borte. Samtidig kommenterer Ruiz kommunikasjonsproblemer, religion og menneskers måte å opptre på i uvante og vanskelige situasjoner. Selv om filmen på overflaten omhandler typisk mann-mot-natur-tematikk, har vi her hovedsakelig å gjøre med mennesker som har gått seg vill i seg selv, i sin egen ignoranse og arroganse.

 

Sprout Wings and Fly av Les Blank

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2744491_zpscfac5dd5-1_zps6d00c7c9.jpg

Nina, we'll get married if you want to, but,' I says, 'I'll tell you right now, I make whiskey, I drink whiskey, I play poker, an' I play the fiddle, an’ I go to dances an’ stay out all night,' an' I says, 'I don't know whether I'll ever quit that. But,' I says 'if you think we can get along, now, we'll get married, an' if you don't think we can, right now's the time to say somethin' '. 'Well,' she says, 'I believe we can get along all right'.

 

Et innblikk i livet til Tommy Jarrell, en hardbarket bluegrassmusiker som slenger rundt seg med røverhistorier og visdomsord. Fantastiske omgivelser, bra musikk og til og med noen tips om hvordan man lager god whiskey. Voldsomt bra!

 

Ellers:

Christmas in Connecticut av Peter Godfrey ****/*****

Dark Horse av Todd Solondz ***/*****

Reisen til Julestjernen av Nils Gaup */*****

Miracle on 34th Street av George Seaton ****/*****

The Tall T av Budd Boetticher *****/*****

Little Farm av Calvin Reeder ****/*****

The Snake Mountain Colada av Calvin Reeder ***/*****

The Oregonian av Calvin Reeder ****/*****

A Muppet Family Christmas av Eric Till og Peter Harris ****/*****

Trading Places av John Landis ***/*****

To Rome with Love av Woody Allen ***/*****

The Hobbit: An Unexpected Journey av Peter Jackson ****/*****

She Killed in Ecstasy av Jesus Franco ****/*****

The Big Shave av Martin Scorsese ***/*****

Brave av Brenda Chapman, Mark Andrews og Steve Purcell ***/*****

The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky ****/*****

Cloudy with a Chance of Meatballs av Chris Miller og Phil Lord ****/*****

Frankenweenie av Tim Burton ****/*****

Prénom Carmen av Jean-Luc Godard ***/*****

Something Wild av Jonathan Demme *****/*****

Puss in Boots av Chris Miller **/*****

Hugo av Martin Scorsese ****/*****

La rose de fer av Jean Rollin *****/*****

Link to comment
Share on other sites

 

Tjuvstarta litt på 70-tallskåringa, og har vel kanskje allerede funnet filmen som vil toppe min liste.

 

Last Chants for a Slow Dance av Jon Jost

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2013-01-15-22h03m37s55_zps403944ae-1_zpsdba1de8c.jpg

 

Jost tar et oppgjør med den tradisjonelle amerikanske maskulinitet og individualisme. Filmens hovedkarakter, Tom Bates, har en rekke fellestrekk med heltene fra klassiske westernfilmer. En semi-nomadisk kvinneerobrer som ikke svarer for andre enn seg selv. Her er maskuliniteten og individualismen inne i en blindgate, det stilles krav til mannens handlinger og de etiske gråsonene er ikke lenger fullt så grå.

 

Jost fører Tom Bates fra konfrontasjon til konfrontasjon, ofte bestående av keitete samtaler og pinligheter. I enkelte scener avdekker ikke Jost samtalepartneren før det er gått så lang tid at vi mistenker at Bates prater med seg selv. Andre ganger lar han kameraet flyte uinteressert rundt i lokalet, slik som når Bates sjekker opp en dame på en bar. Det skapes en voldsom kulde og distanse i hvert eneste bilde.

 

De ulike sekvensene i filmen avbrytes av monotone montasjer av bilder, ofte bare sort tomhet eller bilder av en ensom motorvei, akkompagnert av klynkende countrymusikk à la Townes van Zandt, faktisk skrevet og fremført av Jost selv. Dette setter ikke bare toner til hovedkarakterens traurige liv, men bryter sterkt med de lange tagningene filmen ellers er bygget opp av. Sammen med Bates vander vi inn og ut av tiden. Hva er vel tiden for en som står på utsiden av samfunnets timeplan og rytme.

 

Tom Bates er ingen John Wayne, men «the western hero» har heller ikke lenger noen plass i dagens samfunn.

 

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2013-01-15-22h13m43s197_zps103800c3-1_zps6f60bc1e.jpg

 

 

(verdens beste film)

 

Jeg har også sett Quatre nuits d'un rêveur av Robert Bresson. Den er kanskje også verdens beste film. Vellykka tjuvstart! 70-tallskåringa blir bra.

Link to comment
Share on other sites

 

Høres helt fantastisk ut. Elsker filmer som problematiserer maskulinitet (The Smell of Burning Ants). Takk!

 

Four Nights of a Dreamer er forresten verdens beste film, det har du helt rett i.

Link to comment
Share on other sites

 

Wrong Turn II: Dead End av Joe Lynch

En gjennomgående underholdende hicksploitation som føles langt fra så uinspirert og slapp som oppfølgere av denne sorten som regel gjør. Lynch viste sin kjærlighet for sjangeren med sitt zombiebidrag til Chillerema, og her skinner det også igjennom en entusiasme og filmglede som er blitt mangelvare i nyere tids skrekkfilm. Det er helt i orden å følge sjangerkonvensjonene når det gjøres på denne måten, selv om resultatet ikke nødvendigvis er en "bra film". Jeg koste meg med denne.

 

Elle a passé tant d'heures sous les sunlights... av Philippe Garrel

Mange interessante enkeltsekvenser, men jeg slet ofte med å henge med i svingene. Ikke helt min kopp te.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Dillinger av John Milius

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2013-01-26-13h24m57s1_zps51844c9b-1_zps46299be2.jpg

 

Politi-og-røver-film med en lett, Dickie Dick Dickens-aktig tone, uten at det spares på blod, svette og skitt. Flotte landskapsbilder, høy sigarføring og favorittene Warren Oates og Harry Dean Stanton på rollelista. Ikke listebra (70-tallskåringa), men veldig underholdende.

 

Wild Boys of the Road av William A. Wellman

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/d6ca1270-63fa-4c32-84c8-439f433a9d4b_zps5d4ffe72.jpg

 

Brutal og rå skildring av den store depresjonen i USA på 30-tallet, sett fra perspektivet til to kamerater i tenårene som tar veien (jernbanen) fatt mot New York for å skaffe penger til familien. En fascinerende reise gjennom et nedbrutt USA, samtidig som karakterene gir filmen en varme og ømhet som gjorde meg ikke så lite fuktig i øyekroken. Den kyniske siden min forsøkte å minne meg på at jeg ikke må falle for den enkle sentimentaliteten og banaliteten i Wellmans historiefortelling, men i dette tilfellet valgte jeg etter hvert heller å la de emosjonelle høydepunktene treffe meg uten motstand. En fantastisk filmopplevelse.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Har vært uten pc i ca tre uker. Kjapp oppdatering, fra best til verst:

HOLIDAY | George Cukor, 1938 | Ny favoritt
THE SUN SHINES BRIGHT | John Ford, 1953 | Ny favoritt
WHERE THE SIDEWALK ENDS | Otto Preminger, 1950 | Ny favoritt
JOHNNY GUITAR | Nicholas Ray, 1954 | Ny favoritt
L'ECLISSE | Michelangelo Antonioni, 1962 | Ny favoritt

ANOTHER GIRL ANOTHER PLANET | Michael Almereyda, 1992 | Voldsomt bra
SCREAM OF FEAR | Seth Holt, 1961 | Voldsomt bra
CRIME WAVE | André De Toth, 1954 | Voldsomt bra
DÉJEUNER DU MATIN (kort) | Patrick Bokanowski, 1974 | Voldsomt bra

DIAMONDS OF THE NIGHT | Jan Nemec, 1964 | Bra
MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE | Werner Herzog, 2009 | Bra
ESCAPE FROM NEW YORK | John Carpenter, 1981 | Bra
SLEEPWALK WITH ME | Mike Birbiglia, 2012 | Bra

SILVER LININGS PLAYBOOK | David O. Russell, 2012 | Bra
SHORT NIGHT OF GLASS DOLLS | Aldo Lado, 1971 | Bra
PAPERMAN (kort) | John Kahrs, 2012 | Bra

THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE | Nicholas Gessner, 1976 | Nokså bra
RAZORBACK | Russell Mulcahy, 1984 | Nokså bra
THE LONGEST DAYCARE (kort) | David Silverman, 2012 | Nokså bra

RED STATE | Kevin Smith, 2011 | Barnslig fjas

Link to comment
Share on other sites

 

Likte du Paperman, altså? Synes den var ganske kjip og egentlig helt lik kortfilmen Signs som kom for noen år tilbake (og som heller ikke er bra). Glatt og sjelløs animasjon, platt historie. Mulig jeg er litt grinebiter nå, men det var det jeg satt igjen med :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Likte du Paperman, altså? Synes den var ganske kjip og egentlig helt lik kortfilmen Signs som kom for noen år tilbake (og som heller ikke er bra). Glatt og sjelløs animasjon, platt historie. Mulig jeg er litt grinebiter nå, men det var det jeg satt igjen med :)

 

Tror ikke det er verdt å legge så mye i det. Jeg er glad i Disney og faller lett for den enkle sentimentaliteten.

 

Diamonds of the night er minst voldsomt bra da!

 

Ville nok ha likt den bedre for et par år siden. Akkurat nå faller den litt på utsiden av det jeg ser etter i film, i tillegg ble de tekniske grepene ofte mer masete enn virkningsfulle for min del. Er mye bra å hente her, da, som scenen på kjøkkenet og den hvor de blir jaktet ned av gamlingene.

Link to comment
Share on other sites

 

BLOOD ON THE MOON | Robert Wise, 1948 | Voldsomt bra

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/b52ae953-646c-44cf-bb20-f648dc52779e_zpsceb94186.jpg

 

Menn like kalde og hensynsløse som det snødekte landskapet. Whiskey, kaffe og to vakre søstre representerer den eneste varmen og avvekslingen fra elendigheten. De to rivaliserende gruppene i filmen befinner seg i to vidt forskjellige områder, man kan nesten si at de befinner seg i to forskjellige filmsjangre. I byen får grådigheten og skyggespillet fritt spillerom, man får fort følelsen av å ha ridd inn i en film noir. Her har tvilsom moral, svik og ubarmhjertighet slått leir. På utsiden av byen er det rom for relasjoner og tilgivelse, vi er tilbake i mer kjent westernlandskap. Gruppene møtes på midten, i den bekmørke skogen får vi den siste, avgjørende duellen.

 

Vil for øvrig også anbefale Wise sin atmosfæriske og vakre The Curse of the Cat People til de som ikke har sett den.

 

FEMALE TROUBLE | John Waters, 1974 | Voldsomt bra ÷

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/511ab1a2-e2d8-410e-918e-abb3b18954ee_zps82f0e9fa.jpg

 

Vi følger Dawn Davenport (Devine) som bortskjemt skolepike, mishandlende mor og småkriminell modell før hun til slutt blir massemorder for kunstens skyld. En motbydelig film om motbydelige mennesker, bare Waters som klarer å lage kunst av slikt. Her viser han frem sin mest særegne og kreative side, en side som også kan bli litt slitsom. Jeg foretrekker nok den mer nedtonede forstadssatiren Polyester, men dette er trash av beste sort.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Takk for positiv tilbakemelding! Flott å se at noen finner dette interessant.

 

IN A LONELY PLACE | Nicholas Ray, 1950 | Voldsomt bra

Remember, angel, in the beginning was the land. Motion pictures came later.

 

PASTORAL: TO DIE IN THE COUNTRY | Shuji Terayama, 1974 | Voldsomt bra ÷

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/0e410b33-c43b-464f-9641-2d9c6a700c99_zps63d8f925.jpg

 

Terayama presenterer først en surrealistisk fremstilling av en japansk landsby, hvor hovedfokuset er på en ung gutt som forsøker å løsrive seg fra sin overbeskyttende mor og holde styr på sin gryende seksualitet. Senere setter Terayama fortellingen på pause, han trenger tid til å tenke over om dette virkelig er riktig måte å konfrontere fortiden sin på – har han ikke egentlig pyntet voldsomt på den? Etter en røyk og en filosoferende prat med en kamerat, er vi tilbake i landsbygda. Nå setter han bokstavelig talt fot inn i sin egen fortelling, idet han forsøker å forstå sin egen barndom og om mulig forandre den.

 

Vanskelig å beskrive handlingen, enda vanskeligere å beskrive alle de mildt sagt eksentriske karakterene og symbolske bildene som det pøses på med. Det blir kanskje litt mye, men resultatet er utvilsomt interessant, både filosofisk og filmteknisk.

 

GREY GARDENS | Albert og David Maysles ++, 1975 | Voldsomt bra ÷

Hjerteskjærende dokumentar om forspilte muligheter og svunnen fortid.

 

WRECK-IT RALPH | Rich Moore, 2012 | Bra ÷

Den engasjerer og ser bra ut, men er for feig til å stå igjen som en virkelig bra film. Humoren skal treffe de minste, spe på med toaletthumor før noen rekker å kjede seg, gjerne den samme vitsen på repeat. Dataspillreferansene er av varierende kvalitet, de føles til tider veldig påtvunget. Ellers vil jeg gi den mye ros for konseptet, bare synd utførelsen er så haltende. Fjorårets personlige favorittanimasjon er og blir ParaNorman.

Link to comment
Share on other sites

 

In a Lonely Place er et mesterverk, ja. Den scenen hvor Bogie fantaserer om drapet, hvor lyset faller over ansiktet hans og får øynene hans til å skinne av faenskap ... Den scenen er film noir på tredve sekunder. Sett Kiss Me Deadly, forresten? Også en bekmørk, kynisk noir av ypperste klasse.

 

Terayama flytta seg nettopp til toppen av listen, forøvrig. Det der hørtes jo helt fantastisk ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en enormt bra scene, ja. Har sett Kiss Me Deadly, men det begynner å bli en stund siden.

 

HOMICIDAL | William Castle, 1961 | Voldsomt bra

Et brutalt drap skaper furore i en ellers søvnig småby i Sør-California. Her går det unna, Castle pøser på med spenning, tvister og fornøyelig camp. Mot slutten får vi til og med en «fright break» der skremte seere får en mulighet til å forlate salen. Alltid uforutsigbar og vanvittig underholdende.

 

DJANGO UNCHAINED | Quentin Tarantino, 2012 | Voldsomt bra ÷

 

Lurer på om jeg skal oppdatere med bøker her også. Kan ta de to jeg har lest hittil i år.

 

THE WIND-UP BIRD CHRONICLE | Haruki Murakami, 1997 | Nokså dårlig

Murakami-overdose.

 

KIMEN | Tarjei Vesaas, 1940 | Voldsomt bra

Jeg liker Vesaas godt, og jeg elsker fortellinger om små, isolerte samfunn i møte med det fremmede. Her får det katastrofale følger, og måten Vesaas beskriver den primitive villskapen og feigheten i mennesket på, er både komisk og skremmende gjenkjennelig.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Har ikke følt for å skrive om film i det siste, men har sett en hel del. Her kommer en helslapp påskeoppdatering.

 

EDIT: Oppdatert 21. april med flere filmer. Fremdeles helslapt på skrivefronten.

 

 

A WELL SPENT LIFE | Les Blank, 1972 | Ny favoritt

 

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/1a4ab060-e800-46b1-b674-10803254ea7e_zpsac5b65bc.jpg

 

Blank har i løpet av kort tid blitt en av mine absolutte favoritter. Dokumentarfilmene hans fanger de siste levningene av en livsstil det ikke lenger er rom for i det moderne tut-og-kjør-samfunnet.

 

A Well Spent Life er et portrett av den aldrende bluesmannen Mance Lipscomb, men Lipscomb blir like mye et virkemiddel i Blanks utforskning av røttene til utkants-USA, musikken og menneskene. Han filmer grønne enger, rennende bekker, forlatte hus og landeveier på en uforklarlig sår og poetisk måte. Hans kjærlighet for omgivelsene, menneskene og levemåten skinner hele tiden tydelig gjennom og tilfører bildene en unik varme og inderlighet. Han gjør det stygge vakkert, det hverdagslige til noe idyllisk og menneskene foran kameraet til legender.

 

Topp 10.

 

///

 

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/07bd24dd-9fde-4625-9afe-134236ddd4be_zps2e4ca011.jpg

 

LE TEMPS PERDU / THE END OF SUMMER | Michel Brault, 1964 | Ny favoritt

HOME FROM THE HILL | Vincente Minnelli, 1960 | Ny favoritt

THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE | John Ford, 1962 | Ny favoritt

 

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/46c2919e-dbf3-4cc3-a231-e392ed983869_zps48c49dbb.jpg

 

SEARCHING FOR THE WRONG-EYED JESUS | Andrew Douglas, 2005 | Voldsomt bra

STARS IN MY CROWN | Jacques Tourneur, 1950 | Voldsomt bra

THE SUN'S GONNA SHINE | Les Blank, 1969 | Voldsomt bra

CIGARETTE BLUES | Les Blank, 1985 | Voldsomt bra

MARNIE | Alfred Hitchcock, 1964 | Voldsomt bra

WHEN STRANGERS MARRY | William Castle, 1944 | Voldsomt bra ÷

MOUCHETTE | Robert Bresson, 1967 | Voldsomt bra ÷

LAURA | Otto Preminger, 1944 | Voldsomt bra ÷

BLUE VALENTINE | Derek Cianfrance, 2010 | Voldsomt bra ÷

 

COLD WEATHER | Aaron Katz. 2010 | Bra +

THE TIN STAR | Anthony Mann, 1957 | Bra +

COMANCHE STATION | Budd Boetticher, 1960 | Bra +

GOD RESPECTS US WHEN WE WORK, BUT LOVES US WHEN WE DANCE | Les Blank, 1968 | Bra +

WILL PENNY | Tom Gries, 1968 | Bra

BUG | William Friedkin, 2007 | Bra

PSYCHO II | Richard Franklin, 1983 | Bra

RUNNING AROUND LIKE A CHICKEN WITH ITS HEAD CUT OFF | Les Blank, 1960 | Bra

 

THE ROOST | Ti West, 2005 | Nokså bra

CREATURE FROM THE BLACK LAGOON | Jack Arnold, 1954 | Nokså bra

CAMPFIRE TALES | Matt Cooper og Martin Kunert, 1997 | Nokså bra

FRAILTY | Bill Paxton, 2001 | Nokså bra

PSYCHO HILLBILLY CABIN MASSACRE! | Robert F. Cosnahan III, 2007 | Nokså bra ÷

 

DANCE OF THE DEAD | Gregg Bishop, 2008 | Middelmådig +

THIS IS 40 | Judd Apatow, 2012 | Middelmådig

 

TINY FURNITURE | Lena Dunham, 2010 | Nokså dårlig

PSYCHO BEACH PARTY | Robert Lee King, 2000 | Nokså dårlig

 

DREDD | Pete Travis, 2012 | Søppel / ikke noe for meg

 

 

 

///

Bøker

///

 

BONDESTUDENTAR | Arne Garborg, 1883 | Bra

THE GETAWAY | Jim Thompson, 1958 | Middelmådig

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...