Svankmajer, on 04 August 2010 - 13:19, said:
Klart, jeg kan skjønne deg Kiddo, såvidt jeg forstår det liker du tydeligvis litt mer "poetiske" filmspråk? Utdyp din misnøye?
(Og hvis du svarer, så trenger du ikke å poste 15 avsnitt angående Our Century, men hvis du må så gjerne!)
(Og hvis du svarer, så trenger du ikke å poste 15 avsnitt angående Our Century, men hvis du må så gjerne!)
Hehe.
Når jeg ser film, er jeg ikke så interessert i historien. Jeg er interessert i hvordan historien blir fortalt. Dermed liker jeg at filmspråket i en film ikke bare/hovedsakelig er der for å tjene en historie. Jeg liker å kjenne et personlig uttrykk, filmskaperens eller filmskapernes puls, deres måte å se denne rare verden på, i møte med en film. Jeg liker å se en måte å se verden på. Jeg liker å føle hvordan det er å føle verden på en bestemt måte. Og jeg liker å se og føle det i bildene, rytmen de opptrer i, lydene som akkompagnerer de… ikke bli fortalt det gjennom filmens historie (som mer eller mindre virker å være tilfelle i Inception – den avbilder en alternativ virkelighet, men jeg får ikke følelsen av at dens avbildning er en alternativ måte å se noe på). Skjønner du hvor jeg vil? Jeg liker å føle en vibrasjon i det visuelle som stammer fra noe bak kamera, og ikke det foran.
Det er ting jeg liker i Inception, også visuelt. Bruken av slo-mo kombinert med vann synes jeg var ganske stilig. Men stort sett virker det visuelle funksjonelt og hektisk og jeg får ikke noe inntrykk av noe spesielt temperament eller følelse bak kamera og klippebordet, bare en flom av hvileløse bilder som virker å ville forbløffe men som aldri eller sjeldent får meg interessert, pirrer meg til å se noe på en spesiell måte. Det er noe nytt foran kamera, for så vidt, men ikke i kameraets øye, ikke i den visuelle rytmen. Det visuelle uttrykket er for mye guidet av konkrete hendelser, narrative motivasjoner. Jeg savner et hjerte som banker i og mellom bildene. Det forblir dødt, dødt og forutsigbart. Selv om det er dynamisk. Filmens visuelle uttrykk får meg ikke til å se noe på noen ny måte eller stille noen spørsmålstegn – det er der for å fortelle en historie effektivt og med en fart og et kontrollert kaos som liksom skal formidle følelsene som ligger og ulmer der inne i historien, og spørsmålene filmen stiller, ja de blir stilt med ord. Forslitte ord.
Du sier at du oppfatter filmspråket ”veldig realistisk”. Jeg antar at du mener at filmspråket ikke påminner deg om at det du ser er kunstig, at det heller forsøker å illudere en slags naturlig fysisk virkelighet. Vel, da kommer vi vel tilbake til dette med at filmspråket hovedsakelig er der for å tjene historien. Filmspråket i Inception er som en lang, lang setning uten tegnsetting, der ordene er fargerike, illustrerende, men uten vitalitet og friskhet, uten vitalitet og friskhet i forhold til språket, i forhold til filmmediet. Bare vitalt og friskt i forhold til historien dette filmspråket tjener.
Når det gjelder Batman og Nolan skjønner jeg hva du mener. Jeg bare reagerte på at du synes Batman var en personifisering av hva enn godt som måtte være i mennesker. Hans intensjon og pågangsmot er kanskje nobelt og sånn, men det er jo en karakter som i beste fall er en skitten helt. Han tar livet av en del folk og oppfører seg jo ofte som en drittsekk. Det finnes mye godt i mennesker, mye godt i mennesker som Batman ikke kunne gitt mer faen i.

Sign In
Register
Help

MultiQuote