Jump to content

Innocence


Speik
 Share

Recommended Posts

Innocence (2004)

 

http://www.independentcritics.com/images/innocence%20SPLASH.jpg

 

 

Innocence er debutfilmen til franske Lucile Hadzihalilovic fra 2004. En mystisk, nærmest surreal historie med et tydelig allegorisk plan hvis storhet ligger i tvetydigheten og de mange mulige tolkningene.

 

Dette mesterverket er en veldig symbolmettet film. Vi møter en slags internatskole for unge jenter, avstengt fra omverdenen med en høy mur. Jentene blir kledd opp i hvitt og holdt unna all kontakt med det motsatte kjønn. Hele internatskolen blir et symbol på barndom: avstengt fra den spennende, mystiske "voksne verdenen"; en sfære av uskyldighet og lek på grønne enger. Jentene må gjøre akkurat slik de blir bedt om, selv om det tilsynelatende ikke er noen grunn til dette. Hvem husker ikke hvordan dette føltes? I seng kl 9, selv om du ikke klarer å forstå hvorfor.

 

Innocence er på ett plan en allegori på uskyldig barndom og overgangen til det voksne liv. Vi møter ved flere anledninger i filmen sommerfugler, et symbol på metamorfose, blomstring, pubertet. Innocence gransker dette temaet iherdig, og presenterer det i en malerisk, Tarkovskyesque ramme. Filmfoto og scenografi er nydelig, men også tydelig konstruert og understreker det symbolske ved historien.

 

På et annet plan blir filmen mye mer interessant. I løpet av filmen hintes det til at denne skolen kanskje ikke er så uskyldig uansett. Kanskje det ikke er en symbolsk presentasjon av barndom, men en bokstavelig og uhyggelig historie om små jenter som blir kidnappet og fraktet til denne plassen. Er det en slags fabrikk som produserer mesterprostituerte? Er ballett-timene en måte å gjøre kroppene deres bøyelige? I én scene ser vi en mystisk mann som gir en sprøyte-injeksjon til en ung jente. Kanskje gjøres jentene avhengige av narkotika, slik at de ikke rømmer fra sine "eiere"/pimps? Er opplegget i teateret en slags salgspresentasjon av det "ferdige produktet" til andre pimps som sitter i salen og ser på? Det er definitivt en uhyggelig tone til stede i filmen. Hvorfor er de voksne damene så melankolske? Hva med scenen hvor hun ene gråter? Er det fordi de vet den grøssende skjebnen som venter jentene?

 

Jeg tolker det som at Hadzihalilovic plasserer disse små hintene i filmen for å få frem disse tankene om prostitusjon osv hos seeren, nettopp for å understreke av vi, voksne seere, har mistet uskydligheten vår og ikke klarer å se filmen uten å legge i slike tanker. Tittelen er altså litt ironisk og blir et meta-element som refererer til forholdet mellom seer og film. Mesterlig!

 

Det er også tydeligvis mange andre måter å se filmen på. Jeg leser på imdb-forumet til filmen og ser mange andre tolkninger. Jeg er litt usikker på slutten, altså scenen i fontenen. Her er det definitivt snakk om det første øyeblikket med seksuell oppvåkning. Biance smiler til gutten, gutten smiler tilbake. Uskyldigheten er tapt.

Link to comment
Share on other sites

 

Prositusjon? Det tviler jeg på. Tror heller filmen handler om hvordan miljø og forventninger former individet.

 

Jeg mener at Innocence rett og slett viser hvordan sosialkonstruksjonisme fungerer i praksis, og jeg tror filmen ville fungert like godt om barna hadde vært gutter og omgivelsene tilpasset en klisjèpreget og tradisjonell "mannsrolle". Jeg liker Innocence godt, og selv tolker jeg filmen som en slags oppvekstskildring - proppet med mer eller mindre vellykkede metaforer.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, men nå mener jeg det er et poeng fra regissørens side at det nettopp er små jenter, en underliggende creepy stemning, mannen med sprøyten, det voyeuristiske teateret, mannen som gir Bianca en rose osv.. Husk at dette er en filmskaper som har samarbeidet med Gaspar Noe, hehe.

 

Jeg henger meg til stadighet opp i scenen hvor hun ene voksne damen gråter. Og det symbolske i at den andre voksne damen pinner fast døde sommerfugler.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...