Jump to content

Diskuterfilm kårer: Beste Film Noir


pretender
 Share

Recommended Posts

Denne kåringen er over, og lista ble som følger:

 

 

Film | Regissør | Tot. Poeng | Ant. Stemmer | Snittpoeng

------------------------------------------------------------

01 Touch of Evil Welles - 176 - 15 - 11,73

02 Sunset Blvd. Wilder - 168 - 16 - 10,50

03 Double Indemnity Wilder - 160 - 17 - 9,41

04 The Third Man Reed - 138 - 17 - 8,12

05 In a Lonely Place Ray - 137 - 13 - 10,54

06 The Big Heat Lang - 133 - 11 - 12,09

07 Notorious Hitchcock - 132 - 11 - 12,00

08 The Asphalt Jungle Huston - 131 - 11 - 11,91

09 The Big Sleep Hawks - 113 - 10 - 11,30

10 The Killing Kubrick - 109 - 10 - 10,90

11 Out of the Past Tourneur - 102 - 9 - 11,33

12 Kiss Me Deadly Aldrich - 94 - 10 - 9,40

13 Shadow of a Doubt Hitchcock - 90 - 10 - 9,00

14 Pickup on South Street Fuller - 69 - 5 - 13,80

15 Laura Preminger - 63 - 7 - 9,00

16 Night and the City Dassin - 62 - 6 - 10,33

17 The Set-Up Wise - 54 - 5 - 10,80

18 Strangers on a Train Hitchcock - 54 - 6 - 9,00

19 Ace in the Hole Wilder - 53 - 6 - 8,83

20 Nightmare Alley Goulding - 51 - 5 - 10,20

21 The Lady From Shanghai Welles - 49 - 4 - 12,25

22 Scarlet Street Lang - 48 - 4 - 12,00

23 Night of the Hunter Laughton - 44 - 5 - 8,80

24 Sweet Smell of Success Mackendrick - 41 - 4 - 10,25

25 Criss Cross Siodmak - 39 - 5 - 7,80

26 The Killers Siodmak - 35 - 5 - 7,00

27 Odds Against Tomorrow Wise - 33 - 2 - 16,50

28 The Wrong Man Hitchcock - 31 - 5 - 6,20

29 The Maltese Falcon Huston - 30 - 7 - 4,29

30 Force of Evil Polonsky - 27 - 2 - 13,50

31 Leave Her to Heaven Stahl - 26 - 2 - 13,00

32 The Woman in the Window Lang - 23 - 2 - 11,50

33 Mr. Arkadin Welles - 23 - 4 - 5,75

34 Murder by Contract Lerner - 22 - 3 - 7,33

35 Act of Violence Zinnemann - 21 - 2 - 10,50

36 The Shanghai Gesture Sternberg - 20 - 3 - 6,67

37 Gilda C. Vidor - 18 - 7 - 2,57

38 On Dangerous Ground Ray/Lupino - 17 - 1 - 17,00

39 Where the Sidewalk Ends Preminger - 16 - 1 - 16,00

40 The Strange Love of Martha Ivers Milestone - 15 - 1 - 15,00

41 Killer's Kiss Kubrick - 15 - 2 - 7,50

42 Crossfire Dmytryk - 14 - 1 - 14,00

43 The Naked City Dassin - 13 - 1 - 13,00

44 Raw Deal Mann - 12 - 1 - 12,00

45 Spellbound Hitchcock - 12 - 1 - 12,00

46 Brute Force Dassin - 12 - 2 - 6,00

47 D.O.A. Maté - 11 - 1 - 11,00

48 The Reckless Moment Ophüls - 11 - 1 - 11,00

49 The Stranger Welles - 11 - 1 - 11,00

50 Gun Crazy Lewis - 11 - 3 - 3,67

 

 

---

 

http://img256.imageshack.us/img256/9729/noirnoiralphay.png

Alle som ønsker delta poster en Topp-20 med sine noir-favoritter i denne tråden innen 23.mai 2010 kl.21.00.

Det er som vanlig åpent for alle registrerte medlemmer.

Om du ikke har sett 20 filmer du mener er verdige, er det som vanlig bare å levere kortere liste.

 

Kvalifikasjonskrav:

Film Noir-begrepet har blitt brukt både i tide og utide, og virker aldri å bli ferdigdiskutert. Nettstedet They Shoot Pictures Don't They, som er mest kjent for å kontruere en kritikerkanon på 1000 filmer årlig, har også forsøkt å gjøre det lettere å klassifisere hvilke filmer som kan betegnes som film noir. Rett og slett ved å samle de 250 filmene som oftest har blitt omtalt som dette, ved å gjennomgå svære mengder skrevet filmhistorie. Resultatet, med en bedre introduksjon enn dette, kan sees her:

 

http://www.theyshootpictures.com/noir.htm (introduksjon)

http://www.theyshootpictures.com/noir250noirs1.htm (liste)

 

Dette må sies å bestå av det nærmeste vi kommer "fullblods" kandidater, med kun to ikke-amerikanske (hvor Orson Welles er involvert i begge...), kun to filmer fra før 1941, og tre fra etter 1959.

 

Her finnes også en oversikt over 50 regissører som har vært aktive innen film noir.

 

Videre er en liste over 93 ikke-amerikanske filmer som klassifiseres mer eller mindre som noir. Problemet nå blir at en rekke tvilstilfeller sniker seg inn (f.eks. Wages of Fear, Dead of Night, Ossessione for å nevne noe), pluss at noir i utgangspunktet er betegnet som en amerikansk trend. For ordens skyld holder vi oss bare til den første listen (denne altså). Imdb ignoreres denne gang, da det virker som filmer bytter sjangerklassifikasjoner der inne nesten fra dag til dag.

 

Skulle du likevel ha en noir-favoritt som ikke er blant de 250, og som du mener absolutt kvalifiserer, så for Guds skyld list den opp. Neo-noir og sliktno blir iallefall luket bort.

 

Viktigst av alt: ha det gøy.

 

Samme liste hos iCheckmovies.

 

 

 

http://img682.imageshack.us/img682/4382/scarletbn.jpg

 

Essensiell lesing: Paul Shraders Notes on Film Noir: DEL 1 DEL 2

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Strålende! Beste kåringen noensinne.

 

At vi bruker TSPDT som mal, og ikke IMDb er et godt valg, men du mener altså at vi skal ekskludere de ikke-amerikanske også (jeg vet at du ikke utelukker det helt, men som "retningslinje" mener jeg)? Jeg vil vel si at Rififi, blant andre, er ganske naturlige å inkludere.

 

Uansett, jeg får vel neppe deltatt så mye i denne kåringen, men her er en foreløpig topp 20, så har jeg sikret deltagelse i hvert fall.

 

 

1. In a Lonely Place

2. The Big Sleep

3. The Asphalt Jungle

4. Touch of Evil

5. Rififi

6. Double Indemnity

7. The Killing

8. Laura

9. Strangers on a Train

10. The Big Heat

11. Sunset Blvd.

12. Notorious

13. The Killers (Siodmak)

14. The Maltese Falcon

15. The Night of the Hunter (slår meg IKKE som noir, men den er med på TSPDT)

16. The Third Man

17. Shadow of a Doubt

18. Key Largo

19. The Wrong Man

20. Gilda

 

Vanskelig å rangere, gitt. De 6-7 øverste kunne gjerne kommet på en delt førsteplass for min del.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Så da tenker vi "film noir-bølgen" og ikke "sjangeren". Ossessione og slike forbudt? Ok. Velger å ta med Odd Man Out siden den har James Mason i hovedrollen(ja han er britisk, men han var Noir stjerne i USA).

 

1.Touch of Evil (1958, Orson Welles)

2.Notorious (1946, Alfred Hitchcock)

3.Sweet Smell of Success (1957, Alexander Mackendrick)

4.The Third Man (1949, Carol Reed)

5.In a Lonely Place (1950, Nicholas Ray)

6.The Strange Love of Martha Ivers (1946, Lewis Milestone)

7.The Wrong Man (1956, Alfred Hitchcock)

8.The Naked City (1948, Jules Dassin)

9.Spellbound (1945, Alfred Hitchcock)

10.Scarlet Street (1945, Fritz Lang)

11.Night of the Hunter (1955, Charles Laughton)

12.Odd Man Out (1947, Carol Reed)

13.Night and the City (1950, Jules Dassin)

14.The Letter (1940, William Wyler)

15.Double Indemnity (1944, Billy Wilder)

16.Nightmare Alley (1947, Edmund Goulding)

17.Sunset Blvd. (1950, Billy Wilder)

18.Out of the Past (1947, Jacques Tourneur)

19.Shadow of a Doubt (1943, Alfred Hitchcock)

20.Kansas City Confidential (1952, Phil Karlson)

 

Var mange jævlig gode filmer jeg måtte kutte ut så det er mulig jeg utvider listen bare for moro skyld. Men orker ikke nå. Alle er sterke 9.5er eller 10ere.

Link to comment
Share on other sites

 
Hva med å tvinge (evt. oppfordre) folk til å begrunne valg som ikke er å finne på lista, eller som ikke er opplagte? Trenger ikke være store greiene, kanskje bare noen få ord. Det er jo uansett fint å oppfordre til å snakke om filmene. Jeg har f.eks. litt lyst å inkludere Powell & Pressburgers The Small Back Room, og det hadde bare vært moro å prøvd å forklare hvorfor. Ved å oppfordre til begrunnelser, kan det sikkert komme flere interessante syn (på film noir genrelt) på banen. Jeg synes iallefall det er interessant å høre hva forskjellige av oss tenker om perioden, stiltendensen, genren, eller hva faen du kaller det.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Vel, jeg synes ikke Rififi trenger en lang begrunnelse. Det eneste som taler mot den er vel at den ikke er amerikansk, ellers synes jeg den er voldsomt sjangertypisk (og det er vel egentlig en "vedtatt sannhet"). Jeg synes for øvrig noen kan hive seg utpå og argumentere for hvorfor Casablanca er noir, slik at jeg kan ta den med på lista, hehe. Hvem tar den oppgaven? Helt klart, det er vel først og fremst et romantisk krimdrama, men atmosfæren, settinga, stemningen, karakterene slår meg som noirske. Fotoarbeidet, til tider ganske noir. Og femme fatalen er vel delvis på plass. I tillegg til at to av de største noir-ikonene bekler hovedrollene. Er Bogie bare ikke kynisk nok? For good guy? For sappy slutt? Jo, egentlig. Det er nok å strekke sjangerdefinisjonen litt vel langt, ja.

 

Her er for øvrig en liten diskusjon rundt Casablanca som noir.

 

 

Edit: The Night of the Hunter synes jeg er litt for allegorisk til å passe inn som noir, mer en klassisk americana-eventyrhistorie, en mørk barnefortelling, får litt Huckleberry Finn/Tom Sawyer-vibber av hele greia. Barn som hovedroller i noir er også noe jeg stusser veldig over, men man kan jo argumentere for at Mitchums karakter er den sentrale her. Men for all del, estetikken sitter jo virkelig der, og ettersom det virker som at det er litt opplest og vedtatt at den kan sees på som noir gidder ikke jeg å ekskludere den. Til det er den litt for god.

 

Jeg stusser også litt over The Wrong Mans noirstatus. Her er jo Fonda voldsomt så sympatisk, og for meg er den mer en typisk "rettsakfilm". Det er jo også veldig tydelig helt fra starten av at Fonda er uskyldig oppi alt oppstyret, ikke særlig utydelige linjer mellom "ond/god" og gråsonen i mellom (som JEG føler er voldsomt viktig når det kommer til noir) å spore. Estetikken er bortimot det eneste som taler for den i mine øyne, men den er da ikke brukt SÅ aktivt? Casablanca er for meg et bedre eksempel på noir enn The Wrong Man for å si det sånn, hehe.

Link to comment
Share on other sites

 

Casablanca.

 

Er enig i at det er mye noirsk, spesielt mtp. lyssettingen i flere scener. Det er også samme fotograf som skjøt Malteserfalken, så det er ikke rart. Tematisk faller den litt på siden dog.

 

Casablanca features many of the qualities of a classic film noir' date=' (the feel is very dark and lighting plays a prominent role) but it doesn’t fit because noir normally affects other parts of a film; i.e. mood, and Casablanca doesn’t fit in this regard. It’s plot and attitude are different from the dark and pessimistic views of human nature normally found in crime dramas, the classic noirs.[/quote']

 

Ellers ligger kjærlighetsplottet i sentrum, som har gjort den til kjærlighetsdramafilm numer uno (for mange).

Link to comment
Share on other sites

 

Ser her ja, Uru, takk, det er sånn som dette jeg tenker på. Noen drøftninger og spørsmål ut i lufta som ikke nødvendigvis trenger å besvares.

 

Hvis vi ikke skal være så strenge på nasjonalitet, er vel Rififi en av disse "opplagte". For de som har sett den, er det ganske innlysende at vi snakker noir, i verste fall noe som er i samme gate. The Night of the Hunter-argumentene synes jeg er gode. Den ekspresjonistiske lyssettinga gjør mye for å skape denne intense stemninga, å få hele universet til å bare ose av ondskap og mistillit. Men blir den kanskje litt for virkelighetsfjern, litt for eventyraktig, ikke (moralsk) tåkete nok?

 

Har ikke sett The Wrong Man, men jeg er litt i tvil når det kommer til Hitchcocks I Confess... Fotografert og iscenesatt med en vektlegging av spillet mellom lys og skygge og av og til en noirsk utnyttelse av byens arkitektur... Dessuten har den en flashbackstruktur som peker i retning av noir, og hele filmen dreier seg rundt en moralsk problemstilling for et individ (en prest) fanga mellom sin samvittighet og rettferdighetssans. Men... Hva sier dere andre som har sett den? Kan jeg føre den opp på lista? Er det for mye Gud i den?

 

Edit:

Slenger ut en topp 5 foreløpig:

 

Act of Violence (Zinnemann, ‘48)

The Asphalt Jungle (Huston, ‘50)

Odds Against Tomorrow (Wise, ’59)

The Set-Up (Wise, ’49)

On Dangerous Ground (Ray, ‘52)

Link to comment
Share on other sites

 

Kult. Jeg har lenge gledet meg til å utforske film noir, som for meg er en stilretning, og her kommer sjansen til bords. Bra kåring dette.

 

For øvrig er jeg enig med Pretender at det er smartest (og jeg tror også artigst) å kjøre en relativt streng linje som faller sammen med TSPDT, selv om jeg også er enig med dere andre som sier at å diskutere hvilke filmer som evt. passer inn og begrepet noir i seg selv også bør falle seg naturlig her.

 

Og, som sagt, cool shit.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Hva med norske Døden er et kjærtegn? Eller Langs M? Kan disse regnes som noir?

 

De er Noir ja, men om det er Film Noir er en annen sak. Døden er et kjærtegn blir kalt norsk noir og M kalles "noir-forgjenger". Det er jo flere amerikanske filmer som ville passet som Noir. You Only Live Once for eksempel, dessverre ble den filmen laget 3 år for tidlig.(det idiotiske er jo at folk ikke "visste" at de lagde Noir før langt up på 40-tallet så tidligere filmer burde jo også få komme med) dessuten så er M tysk, noe som gjør ting enda verre.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Håper jeg får tid til å se litt film i løpet av denne kåringen, skal jeg i det hele tatt klare å stille med en liste så er jeg nødt til å få gjort det. Bra start i hvert fall, god intro og til og med litt diskusjon her.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes ikke M bør beskrives som noir, selv om IMDb har gjort det til tider. Den er vel mer såkalt "proto-noir" og ettersom neo-noir utelates fra kåringen synes jeg heller ikke at disse inspiratorene til noirbølgen bør tas med. Man kan vel si det samme om f.eks Hawks Scarface fra 1932. Når det kommer til M er det vel først og fremst den ekspresjonistiske visuelle stilen som kan bli omtalt som noir, men jeg synes det blir litt for drøyt å inkludere alle disse tyske ekspresjonistene av den grunn. Tematisk og narrativt synes jeg den er voldsomt ikke-noir. I tillegg til at den er tysk og 10 år for tidlig ute, da. Det er en forløper, ikke "noir proper".

 

For øvrig ble vel ikke noir et vanlig begrep før utpå 70-tallet, selv om det, som Crinderman sier, først ble brukt en gang på sent 40-tall. Jeg synes vel ikke akkurat det er "idiotisk", sjangre og sjangerkanoner har jo alltid blitt definert i ettertid, trender settes navn på først etter at mange nok har hevet seg på bølgen, og i noirs tilfelle var det jo egentlig mer en "stil", noe som gjør det enda mer unaturlig å se for seg at filmskaperne skulle satt seg ned og tenkt "ja, nå skal jeg lage en 'svart film'" før de pønsket ut alt annet. Det var vel bare en hvis visuell stil og narrativ fremgangsmåte som slo an på den tiden, og ble sett på som "riktig" og effektiv; jeg tror ikke akkurat regissørene tenkte at de jobbet kollektiv innenfor en definert filmstils rammer. Slikt har jo skjedd opp gjennom hele kunsthistorien, retninger har blitt definert først i ettertid, barokken er f.eks et godt eksempel. Selvbevisstheten rundt stilen/sjangeren kom vel først med neo-noirens inntog, da folk begynte å referere og gjenskape og imitere.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ser at jeg faktisk har sett mer noir enn jeg trodde, men tror ikke jeg kommer til å levere liste likevel.

(Er en type film jeg egentlig ikke liker spesielt godt bare.)

 

Håper det blir en vellykket kåring da! Kudos til Pretender for å holde løpet oppe.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tenker ikke akkurat på Ace in the Hole som noir... Anyone? Men kan jeg ta med Touchez Pas Au Grisbi? Rififi er jo med.... :rolleyes:

Nei, Rififi er ikke med, selv om Uru har den på listen. Referanselisten fra TSPDT (som nevnes i første post) inneholder, med to britiske unntak, kun amerikanske filmer. Flere historikere opererer også med kun amerikanske filmer innenfor film noir. Siden TSPDT-listen inneholder titlene som oftest omtales som film noir, er det også innen rimelighetens grenser å hevde at det er de nærmeste man kommer en kanon man kan enes om.

 

Filmer fra før 1941 (med to unntak) er heller ikke med. M regnes som en av de viktigste forløperne for noir.

 

Egentlig er det både fascinerende og forvirrende å prøve å lese seg opp på noir, mye fordi det, som Crinderman skriver, er en idé som ofte er tillagt filmer retrospektivt.

 

-

 

Bli med a, Svankis! Tror det er mye innen sjangeren du kunne like. Kiss Me Deadly f.eks., definitivt en av de særesete og mest ekstreme.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Bli med a, Svankis! Tror det er mye innen sjangeren du kunne like. Kiss Me Deadly f.eks., definitivt en av de særesete og mest ekstreme.

 

Ja..svaaa'aank! Sammen skal vi plassere kiss me deadly høyt oppe!

Link to comment
Share on other sites

 

Ja..svaaa'aank! Sammen skal vi plassere kiss me deadly høyt oppe!

 

Hihi. Har sett Kiss Me Deadly alt da. Den er ganske grei forsåvidt jo.

 

Liker insinueringen at jeg kun liker sære og ekstreme avstumpede filmer da. Gjerne forbudt i X antall land.

Det imaget må jeg sannelig prøve å opprettholde.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

 

Liker insinueringen at jeg kun liker sære og ekstreme avstumpede filmer da. Gjerne forbudt i X antall land.

Det imaget må jeg sannelig prøve å opprettholde.

 

S,

 

Det er som å være høy, mørk og mystisk blant filmchicksa B)

Link to comment
Share on other sites

 
Men hvor setter vi da grensen for hva som er film noir, og hva som da blir proto-noir og post-noir? Er grensen satt til start 1940 akkrobat? Ser at TSPDT mener Cape Fear som film noir, mens andre mener den er post-noir.
Link to comment
Share on other sites

 

De strenge setter grensene ca. ved Malteserfalken (1941) og Touch of Evil (1958). De som faller utenfor dette *, og likevel er med på TSPDT-listen, er der fordi de dukker opp tilstrekkelig ofte i kildematerialet TSP-folka har brukt for å definere listen... (må gjerne lese TSP-introduksjonen for nøyere forklaring). Hvis vi sier at alle på TSPDT-listen passerer, blir jo alt veldig mye enklere. Er tross alt her man finner det mest "rene" og essensielle.

 

 

*)

 

The Letter, 1940

Stranger on the Third Floor, 1940

...

The Crimson Kimono, 1959

Odds Against Tomorrow, 1959

Underworld U.S.A., 1961

Cape Fear, 1962

The Naked Kiss, 1964

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...