Jump to content

Guido and his Crazy Project


Outze
 Share

Recommended Posts

Dette prosjektet startet vel kanskje for omtrent et år siden i løsere form, men med overgangen til 2010 har jeg satt meg et mål om å få sett de 250 øverste filmene på They Shoot Pictures Don't They? sin liste over de 1000 mest kritikerroste filmene gjennom tidene, og dette helst før vi skriver 2011. Jeg er allerede godt på vei med den enorme mengden filmer jeg har sett i løpet av det siste året (sommeren i fjor var jo rett og slett sjuk), men det finnes fortsatt mange hull og mange gode (og dårlige?) filmer som skal plettes inn i mitt allerede overfylte hode.

 

Siden jeg har blandet meg inn i aktivitet her på forumet tenkte jeg at det kanskje også var en idé å poste prosjektet her, i håp om at noen kan ha interesse eller glede av det, og kanskje noen henger seg på med å være med å se mange av filmene, skrive noen ord om filmer jeg ikke har sett eller vil krangle litt om hva jeg synes om de ulike filmene. Vi snakker tross alt om 250 helt eller halvveis kanoniserte filmer og det kan det bli mye artig ut av. Bring it on!

 

 

1. Citizen Kane (Welles 1941)

2. Vertigo (Hitchcock 1958)

3. La Règle du Jeu (Renoir 1939)

4. 2001: A Space Odyssey (Kubrick 1968)

5. 8 ½ (Fellini 1963)

6. The Godfather (Coppola 1972)

7. The Searchers (Ford 1956)

8. Seven Samurai (Kurosawa 1954)

9. Singin’ in the Rain (Donen 1952)

10. Bronenosets Potemkin (Eisenstein 1925)

11. Tokyo Story (Ozu 1953)

12. Sunrise (Murnau 1927)

13. Lawrence of Arabia (Lean 1962)

14. Ladri di Biciclette (De Sica 1948)

15. The Godfather Part II (Coppola 1974)

16. L’Atalante (Vigo 1934)

17. Casablanca (Curtiz 1942)

18. Rashomon (Kurosawa 1950)

19. Raging Bull (Scorsese 1980)

20. La Passion de Jeanne d’Arc (Dreyer 1928)

21. Touch of Evil (Welles 1958)

22. Some Like it Hot (Wilder 1959)

23. La Dolce Vita (Fellini 1960)

24. La Grande Illusion (Renoir 1936)

25. City Lights (Chaplin 1931)

26. Taxi Driver (Scorsese 1976)

27. The General (Keaton 1926)

28. Psycho (Hitchcock 1960)

29. Les Enfants du Paradis (Carné 1945)

30. The Third Man (Reed 1949)

31. Sunset Blvd. (Wilder 1950)

32. The Gold Rush (Chaplin 1925)

33. Dr. Strangelove (Kubrick 1964)

34. A Bout de Souffle (Godard 1960)

35. Apocalypse Now (Coppola 1979)

36. Chinatown (Polanski 1974)

37. The Night of the Hunter (Laughton 1955)

38. Ordet (Dreyer 1955)

39. L’Avventura (Antonioni 1960)

40. Blade Runner (Scott 1982)

41. Les Quatre Cents Coups (Truffaut 1959)

42. Persona (Bergman 1966)

43. Andrey Rublyov (Tarkovsky 1966)

44. Rear Window (Hitchcock 1954)

45. It’s a Wonderful Life (Capra 1946)

46. The Magnificent Ambersons (Welles 1942)

47. Ugetsu Monogatari (Mizoguchi 1953)

48. M (Lang 1931)

49. Jules et Jim (Truffaut 1962)

50. La Strada (Fellini 1954)

51. The Wild Bunch (Peckinpah 1969)

52. Le Mépris (Godard 1963)

53. Det Sjunde Inseglet (Bergman 1957)

54. Intolerance (Griffith 1916)

55. Modern Times (Chaplin 1936)

56. Smultronstället (Bergman 1957)

57. North By Northwest (Hitchcock 1959)

58. Rio Bravo (Hawks 1959)

59. The Apartment (Wilder 1960)

60. Au Hasard Balthazar (Bresson 1966)

61. Gone with the Wind (Fleming 1939)

62. Once Upon a Time in the West (Leone 1968)

63. Il Conformista (Bertolucci 1970)

64. Pather Panchali (Ray 1955)

65. Il Gattopardo (Visconti 1963)

66. The Wizard of Oz (Fleming 1939)

67. Greed (von Stroheim 1924)

68. Zerkalo (Tarkovsky 1976)

69. Metropolis (Lang 1926)

70. All About Eve (Mankiewicz 1950)

71. The Man Who Shot Liberty Valance (Ford 1962)

72. To Be or Not to Be (Lubitsch 1942)

73. Viridiana (Bunuel 1961)

74. Nashville (Altman 1975)

75. Fanny och Alexander (Bergman 1982)

76. Amarcord (Fellini 1973)

77. Notorious (Hitchcock 1946)

78. Madame de… (Ophüls 1953)

79. Ikiru (Kurosawa 1952)

80. Bringing Up Baby (Hawks 1938)

81. Pickpocket (Bresson 1959)

82. Letter from an Unknown Woman (Ophüls 1948)

83. Stagecoach (Ford 1939)

84. Barry Lyndon (Kubrick 1975)

85. Aguirre, der Zorn Gottes (Herzog 1972)

86. Viaggio in Italia (Rossellini 1953)

87. Sansho the Bailiff (Mizoguchi 1954)

88. Playtime (Tati 1967)

89. Jaws (Spielberg 1975)

90. A Clockwork Orange (Kubrick 1971)

91. La Battaglia di Algeri (Pontecorvo 1966)

92. Pierrot le Fou (Godard 1965)

93. L’Année Dernière à Marienbad (Resnais 1961)

94. On the Waterfront (Kazan 1954)

95. My Darling Clementine (Ford 1946)

96. Goodfellas (Scorsese 1990)

97. Double Indemnity (Wilder 1944)

98. Roma, Città Aperta (Rossellini 1945)

99. Blue Velvet (Lynch 1986)

100. Duck Soup (McCarey 1933)

101. Chelovek s Kino-apparatom (Vertov 1929)

102. L’Âge d’Or (Bunuel 1930)

103. Nosferatu (Murnau 1922)

104. Star Wars (Lucas 1977)

105. Annie Hall (Allen 1977)

106. His Girl Friday (Hawks 1940)

107. Hiroshima mon Amour (Resnais 1959)

108. Napoléon (Gance 1927)

109. The Lady Eve (Sturges 1941)

110. King Kong (Cooper et al. 1933)

111. Gertrud (Dreyer 1964)

112. Stalker (Tarkovsky 1979)

113. Los Olvidados (Bunuel 1950)

114. Manhattan (Allen 1979)

115. Sherlock Jr. (Keaton 1924)

116. Ran (Kurosawa 1985)

117. El Ángel Exterminador (Bunuel 1962)

118. Paisan (Rossellini 1946)

119. Broken Blossoms (Griffith 1919)

120. The Treasure of Sierra Madre (Huston 1948)

121. Out of the Past (Torneur 1947)

122. E.T. The Extra-Terrestrial (Spielberg 1982)

123. Umberto D. (De Sica 1952)

124. McCabe & Mrs. Miller (Altman 1971)

125. Vivre sa Vie (Godard 1963)

126. Ashes and Diamonds (Wajda 1958)

127. Mean Streets (Scorsese 1973)

128. Sullivan’s Travels (Sturges 1941)

129. The Grapes of Wrath (Ford 1940)

130. Pulp Fiction (Tarantino 1994)

131. Dekalog (Kieslowski 1988)

132. The Red Shoes (Powell/Pressburger 1948)

133. The Birth of a Nation (Griffith 1915)

134. A Man Escaped (Bresson 1956)

135. La Jetée (Marker 1962)

136. Earth (Dovzhenko 1930)

137. The Shining (Kubrick 1980)

138. A Matter of Life and Death (Powell/Pressburger 1946)

139. Close Encounters of the Third Kind (Spielberg 1977)

140. Life and Death of Colonel Blimp (Powell/Pressburger 1943)

141. The Best Years of Our Lives (Wyler 1946)

142. Chimes at Midnight (Welles 1966)143. Don’t Look Now (Roeg 1973)

144. Bonnie and Clyde (Penn 1967)

145. The Philadelphia Story (Cukor 1940)

146. Black Narcissus (Powell/Pressburger 1946)

147. Brief Encounter (Lean 1945)

148. Once Upon a Time in America (Leone 1984)

149. One Flew Over the Cuckoo’s Nest (Forman 1975)

150. Red River (Hawks 1948)

151. Belle de Jour (Bunuel 1967)

152. Jeanne Dielman… (Akerman 1975)

153. Das Cabinet der Dr. Caligari (Wiene 1920)

154. Days of Heaven (Malick 1978)

155. Badlands (Malick 1973)

156. The Band Wagon (Minnelli 1953)

157. Ivan Groznyy II (Eisenstein 1946)

158. Sweet Smell of Success (Mackendrick 1957)

159. Shoah (Lanzmann 1985)

160. A Woman Under the Influence (Cassavetes 1974)

161. Rocco e i suoi Fratelli (Visconti 1960)

162. Viskningar och Rop (Bergman 1972)

163. Brazil (Gilliam 1985)

164. Ivan Groznyy I (Eisenstein 1944)

165. The Good, the Bad and the Ugly (Leone 1966)

166. The Conversation (Coppola 1974)

167. Un Chien Andalou (Bunuel 1928)

168. The Palm Beach Story (Sturges 1942)

169. The Maltese Falcon (Huston 1941)

170. Partie de Campagne (Renoir 1936)

171. The Travelling Players (Angelopoulos 1975)

172. Trouble in Paradise (Lubitsch 1932)

173. Le Charme Discret de la Bourgeoisie (Bunuel 1972)

174. The Quiet Man (Ford 1952)

175. La Belle et la Bête (Cocteau 1946)

176. La Maman et la Putain (Eustache 1973)

177. Freaks (Browning 1932)

178. Der Letzte Mann (Murnau 1924)

179. Do the Right Thing (Lee 1989)

180. The World of Apu (Ray 1959)

181. Il Vangelo Secondo Matteo (Pasolini 1964)

182. Monsieur Verdoux (Chaplin 1947)

183. Vampyr (Dreyer 1932)

184. Le Notti di Cabiria (Fellini 1957)

185. The Exorcist (Friedkin 1973)

186. Performance (Roeg 1970)

187. Morte a Venezia (Visconti 1971)

188. Raiders of the Lost Ark (Spielberg 1981)

189. The Music Room (Ray 1958)

190. Céline et Julie vont en Bateau (Rivette 1974)

191. Paths of Glory (Kubrick 1957)

192. Blow-Up (Antonioni 1966)

193. L’Eclisse (Antonioni 1962)

194. It Happened One Night (Capra 1934)

195. Late Spring (Ozu 1949)

196. Throne of Blood (Kurosawa 1957)

197. The River (Renoir 1951)

198. The Great Dictator (Chaplin 1940)

199. Die Büchse der Pandora (Pabst 1929)

200. Ali: Fear Eats the Soul (Fassbinder 1974)

201. Sans Soleil (Marker 1983)

202. The Crowd (Vidor 1928)

203. Schindler’s List (Spielberg 1993)

204. El Espíritu de la Colmena (Erice 1973)

205. The Deer Hunter (Cimino 1978)

206. Le Salaire de la Peur (Clouzot 1953)

207. Kind Hearts and Coronets (Hamer 1949)

208. Les Parapluies de Cherbourg (Demy 1964)

209. The Shop Around the Corner (Lubitsch 1940)

210. L’Argent (Bresson 1983)

211. Tabu (Murnau 1931)

212. Written on the Wind (Sirk 1956)

213. Bride of Frankenstein (Whale 1935)

214. Night of the Living Dead (Romero 1968)

215. The Graduate (Nichols 1967)

216. Alien (Scott 1979)

217. Unforgiven (Eastwood 1992)

218. Rosemary’s Baby (Polanski 1968)

219. Close-Up (Kiarostami 1989)

220. The Bridge on the River Kwai (Lean 1957)

221. Johnny Guitar (Ray 1954)

222. Aleksandr Nevskiy (Eisenstein 1938)

223. Peeping Tom (Powell 1960)

224. La Notte (Antonioni 1961)

225. Imitation of Life (Sirk 1959)

226. Only Angels Have Wings (Hawks 1939)

227. Solyaris (Tarkovsky 1972)

228. Berlin Alexanderplatz (Fassbinder 1980)

229. Le Samouraï (Melville 1967)

230. The Birds (Hitchcock 1963)

231. Meet Me in St. Louis (Minnelli 1944)

232. Les Vacances de Monsieur Hulot (Tati 1953)

233. A Star is Born (Cukor 1954)

234. The Texas Chainsaw Massacre (Hooper 1974)

235. To Kill a Mockingbird (Mulligan 1962)

236. Week End (Godard 1967)

237. A Night at the Opera (Wood 1935)

238. Cinema Paradiso (Tornatore 1988)

239. Nanook of the North (Flaherty 1922)

240. Orpheus (Cocteau 1950)

241. Tirez Sur le Pianiste (Truffaut 1960)

242. Diary of a Country Priest (Bresson 1950)

243. Snow White and the Seven Dwarfs (Hand 1937)

244. Crimes and Misdemeanors (Allen 1989)

245. Sátántangó (Tarr 1994)

246. In the Mood for Love (Wong 2000)

247. Zero for Conduct (Vigo 1933)

248. Professione: Reporter (Antonioni 1975)

249. Senso (Visconti 1954)

250. Last Tango in Paris (Bertolucci 1973)

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Kjekt prosjekt, men haddde det ikke vært greiere å poste en link til din TSPDTprofil på iCheckMovies?

 

Off, jeg har ikke noe sånt jeg vettu, er totalkløne på alt som har en slik liten "i" foran. Ble kanskje en litt voldsom første post slik sett, men what is done is done :).

Link to comment
Share on other sites

 
 
Bli med i gjengen du også!

 

Dette er et bra prosjekt, som jeg ikke tør å hive meg utpå selv enda. Har fortsatt sett under halvparten av topp 250, og så vidt rundet en fjerdedel av hele lista. Føles fortsatt ganske uoverkommelig.

 

Ja, skal prøve å lage en profil da gitt. Det er litt trist at jeg var så lett å overtale fordi :).

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror ikke jeg skal joine deg på dette prosjektet, Mads, men du har mye å glede deg til ser jeg! The Red Shoes, Bride of Frankenstein, Peeping Tom (både denne og Bride passer jo bra ifb med horror-kåringa), Imitation of Life (spent på hva du vil synes om denne, kan gå begge veier) og Only Angels Have Wings, mest sannsynlig min favoritt-Hawks...

 

 

Også får vi ta en øl før Night of the Hunter, når den går på Cinemateket. Så jo første tyve minuttene ellerno for litt siden og fyyy faen.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tror ikke jeg skal joine deg på dette prosjektet, Mads, men du har mye å glede deg til ser jeg! The Red Shoes, Bride of Frankenstein, Peeping Tom (både denne og Bride passer jo bra ifb med horror-kåringa), Imitation of Life (spent på hva du vil synes om denne, kan gå begge veier) og Only Angels Have Wings, mest sannsynlig min favoritt-Hawks...

 

Også får vi ta en øl før Night of the Hunter, når den går på Cinemateket. Så jo første tyve minuttene ellerno for litt siden og fyyy faen.

 

Ja, hehe, det er jo et sjukt "plagsomt" prosjekt egentlig. Jeg skjønner egentlig ikke at jeg kjører igang med dette; skulle jo egentlig konse litt skole+flytting+div. dette halvåret og samtidig har jeg jo idiotisk mange filmer jeg må se ifht. både Japan- og horrorkåringen. Men noen artige mål må man jo sette seg, selv om jeg nesten skreik når jeg så Sátántangó og Berlin Alexanderplatz på listen, fy fole steike :).

 

Peeping Tom og Only Angels Have Wings er blant den enorme mengden filmer jeg har klar snart, så får det bli Powell/Pressburger-maraton og USA 40-50-maraton litt senere utover året.

 

Vi må vel ha øl både før og etter Night of the Hunter må vi ikke?

Link to comment
Share on other sites

 
 

For å bidra litt, 10 filmer av de du har usett som jeg synes du burde prioritere:

 

Black Narcissus

Double Indemnity

La Jetée

Johnny Guitar

The Man Who Shot Liberty Valance

Metropolis

The Red Shoes

Sátántangó

Singin' in the Rain

Ugetsu Monogatari

 

 

Av gjensynene ville jeg tatt Apocalypse Now først. Den vokste noe voldsomt på meg. Og Sans Soleil slår jo heller aldri feil.

 

L'Argent kan du godt vente helt, helt, helt til slutt med.

Link to comment
Share on other sites

 
 
For å bidra litt, 10 filmer av de du har usett som jeg synes du burde prioritere:

 

Takk for bidraget! La Jetée, Singin' in the Rain og Ugetsu Monogatari skal ses ganske snart. Og Red Shoes og Black Narcissus blir seinere. Men den jeg virkelig grur meg til er jo selvsagt Sátántangó- så den får komme til sommeren eller noe (hvis jeg i det hele tatt klarer å få sett den).

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Satantango er den beste filmen du har igjen. Så ingen grunn til å grue seg.

 

Derimot, har du snart tenkt å begynne? Nok pjatt, get to work!

 

Hehe, ja er allerede i gang med den fantastiske Peeping Tom, men er jo nødt til å balansere litt opp mot Japan og horror og veit du :P. Og så skal jeg bryte meg på Singin' in the Rain og muligens et par rakkere til utover den lange kvelden og natta.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Peeping Tom (Powell 1960)

Dette var virkelig en godbit. Så fantastisk intens og gjennomført i stil, stemning og generell creepyness og en flott injeksjon av nytt blod til min forkjærlighet for den herlige 1960-talls-følelsen med alt fra design til deilig musikk. Soleklar listeplass i horrorkåringen, og hvis dette er standarden til Michael Powell gleder jeg meg sjukt til min senere Powell/Pressburger- maraton. Brilliant psykologisk studie, genialt håndverk og en fantastisk ekkel mordertysker.

 

"Scoptophilia- the morbid urge to gaze". Nervepirrende greier, hehe.

 

135/250 (tjuver rett og slett Uruloki sin teller til dette òg)

 

Singin’ in the Rain (Donen 1952)

For en sjarmbombe av en film og for en flott skildring av ”old Hollywood”. Dette var rett og slett en genuin glede og en veldig oppkvikkende opplevelse, og jeg ble positivt overrasket over hvor friske mange av musikalnumrene var. Det hele er jo så erketypisk ideal- amerikansk som det kommer, men uten den kvalmende følelsen og påtvungne moralismen, så det fungerer bortimot perfekt. Den er kanskje oppskrytt til en viss grad på denne listen (som jo favoriserer USA og tidlig film i ganske brutal grad), men det er ingen tvil om at dette er en klassiker som fortjener mye av æren den har fått. Kredit til Gene Kelly for en fantastisk hyperaktiv prestasjon og ubehagelig kvite tenner. :)

 

"I don't go to the movies much...…if you've seen one you've seen'em all". Jepp.

 

136/250

 

Un Chien Andalou (Bunuel 1929)

Hva kan man egentlig si om denne? Bunuel+ Dali+ irrasjonalitet og absurditet= 20min med genial kunst.

 

137/250

 

EDIT: Glemte jo selvsagt å føre opp denne saken.

 

Night of the Living Dead (Romero 1968)

 

138/250

Link to comment
Share on other sites

 

Singin' in the Rain er jo ikke oppskrytt i det hele tatt. Finnes ikke makan til gladfilm. Finnes ikke MAKAN.

 

Jeg tror ikke du skal være forberedt på å se så mange Peeping Tom-likheter i Powell/Pressburger-filmene. Jeg har enda ikke sett'n, men ut fra hva jeg har plukket opp virker den voldsomt annerledes fra alt jeg har sett av The Archers.

Link to comment
Share on other sites

 
Singin' in the Rain er jo ikke oppskrytt i det hele tatt. Finnes ikke makan til gladfilm. Finnes ikke MAKAN.

 

Jeg tror ikke du skal være forberedt på å se så mange Peeping Tom-likheter i Powell/Pressburger-filmene. Jeg har enda ikke sett'n, men ut fra hva jeg har plukket opp virker den voldsomt annerledes fra alt jeg har sett av The Archers.

 

Kanskje jeg har tatt for mye Möller's Tran?

Link to comment
Share on other sites

 

Viridiana (Bunuel 1961)

Denne er så fantastisk at det nesten er latterlig. Surrealisme, illusjon, humor og knallhard religionskritikk blandet sammen til en herlig smørje. Utrolig vakkert, utrolig bra sammensatt, utrolig engasjerende og intenst, og et prakteksempel på hvordan man kan lage ekstraordinær kunst innenfor filmmediet. Det er synd og skam at så få folk har sett denne filmen, og hvis du elsker film, prøver du å få sett den så fort som overhodet mulig. For dette er genialt! Det kan jeg love.

 

139/250

Link to comment
Share on other sites

 

Sunset Blvd. (Wilder 1950)

 

Elegante greier dette, og endelig har det totale antall filmer jeg kan se Lynch er inspirert av oppe i tre. Dette er presis satire som det er lett å trekke på smilebåndet av, selv om vi sikkert har litt andre forutsetninger for det idag enn i 1950, og Wilder har full kontroll hele veien; det føles ut som om han leker seg i samspill med deg, deler en spøk eller to, før han lurer deg til å trekke tankene både hit og dit (og ler litt av deg under skjorta). Smartzy dialog, kul bruk av referanser, slesk musikk og den gode gamle herlige ruten fra drøm til mareritt... det blir bra til sammen det. Holden er brilliant som vanlig, fin er også von Stroheim og den søte berta jeg ikke gidder å sjekke navnet til. Når det gjelder Swanson er jeg litt ambivalent; ekstremt overspill til tider (hoho, for ei sjuk dame), men det er jo meningen og fungerer godt i konteksten- og hun er så grotesk og samtidig umulig å holde øynene borte fra, så jeg veit ikke helt. Et annet lite ankepunkt er at det blir litt for mye av og litt for mye informasjon fra fortellerstemmen i ny og ne, men men. Uansett er dette en flott film med en deilig tone og nerve og solid håndverk over hele linja som gir fra seg en herlig blanding av komedie, tragedie og psykologisk herjing. Det er nok en film som passer bra til beskrivelsen "tidløs klassiker".

 

PS: Hvordan folk kan holde Some Like it Hot foran denne er uforståelig, og nå gleder jeg meg stort til å se Double Indemnity og The Apartment (og ja, jeg veit disse burde vært sett tidligere, men du har sikkert noen skjelett i skapet du også, hehe).

 

140/250

 

Au Hasard Balthazar (Bresson 1966)

Dette var en utrolig nydelig film. Her trengs det ikke noe ekstravagant plot eller ivrig filmspråk, men det er den flytende kvaliteten og rytmen til de poetiske bildene som driver deg gjennom fortellingen. Det er nesten som om hele filmen er et gigantisk maleri i en rekke akter, i nøktern bevegelse og musikalsk flyt som supplement. En ganske annerledes film kanskje, og det er vel kjennetenget til Bresson at han er überunik og vil gjøre noe som ingen andre gjør, men ikke ukjent type heller. Han får forsåvidt til det også i den andre filmen jeg har sett av ham, Pickpocket, men synes den manglet den meditative, deilige stilen som denne har og får ikke den samme flyten eller intensiteten. Litt stivt skuespill og andre småting betyr ikke noe heller, for alt fungerer perfekt innenfor sitt vakre univers, og dette er utvilsomt en fantastisk filmopplevelse. Overraskende nok (for meg i alle fall) må jeg si at jeg faktisk elsker denne filmen. A+

 

141/250

Link to comment
Share on other sites

 

The Man Who Shot Liberty Valance (Ford 1962)

 

Jaja, det er ikke ofte jeg setter meg ned med en western og spesielt ikke fra Ford. Opplevelsen min til hans filmer bruker ofte være den samme; bra laget film som forteller fine klassiske historier og greit, men uten det helt store verken på skuespillersiden eller tankesiden, og denne filmen var heller ikke et unntak- selv om jeg faktisk likte denne hakket bedre enn Searchers. Det er en god film altså, ikke noe med det, men et mesterverk? Nei, det synes ikke jeg, langt i fra. Likte grunnhistorien ganske godt og den hadde ganske mange fine øyeblikk (først og fremst når det verken var skyting eller John Wayne involvert) og drapsscenen var fantastisk (første gang), men det er ikke nok. Ford skildrer også den gode gamle overgangen fra det gamle til det nye på en artig ambivalent måte. Men det er utfattelig mye unødvendig fjas og mas i denne filmen, og spesielt så på lydsiden; musikken er jo nesten uutholdelig klissete, mens mange av karakterene også bare blir dumme og masete. Og hvorfor må alle skuespillerne rope omtrent hele tiden? Off til den delen. John Wayne er som vanlig døll og ser ut som om han har forstoppelse (take that pilgrim!) og birollene er ikke mye bedre de heller (selv om Marvin er kul da). Men James Stewart har jeg en stor forkjærlighet for og han er herlig som vanlig også her, det er bare noe med faktene til den fyren som fyller meg med entusiasme, jeg vet ikke helt hvorfor.

 

Tilbake til saken- alt i alt en god film dette, men den treffer meg ikke slik jeg skulle ha ønsket. Dessverre. Det ble absolutt ikke til at jeg elsket den, men en finfin film er da vel godt nok det også... så bra tidsbruk var det likevel. Status rundt John Ford nå er at min favoritt fra ham framleis er Grapes of Wrath og at det blir en stund til jeg ser flere filmer av ham. Én er nok for en periode synes jeg. Jeg blir alltid litt skuffet etter alt skrytet.

 

142/250

 

 

Bride of Frankenstein (Whale 1935)

 

Overraskende fin faktisk, selv om dette så absolutt ikke er noe for meg. Men en god del vittig dialog, sjarm og en herlig Boris Karloff drar den over grensen for middels. OK+, hehe. Men seriøst, dette er god underholdning altså, men ikke noe mer. Søt slutt da fordi. Søt slutt indeed.

 

143/250

 

Week End (Godard 1967)

 

Jepp, gjensynet bekreftet det jeg allerede visste; denne filmen er fantastisk. Faen, omtrent alt Godard foretar seg er jo konge! What gives?

 

144/250

Link to comment
Share on other sites

 
 

Only Angels Have Wings (Hawks 1939)

 

Denne var deilig. Filmspråket til Hawks er utrolig forfriskende og jeg føler meg mye mer på bølgelengde med ham enn jeg gjør mot de fleste regissørene fra denne type tidlig Hollywood. Her slåt han til med en glimrende fortelling som ikke biter over for mye eller presser noe på deg, bare lar ting være der og lar deg se på og tenke selv. Det er også noe veldig moderne og naturlig over denne, uten at jeg helt klarer å forklare hvorfor jeg synes det. Kanskje er det at det ikke er noe stivhet (med unntak av Hayworth) eller at bare at det føles så ekte, både mennesker og følelser. Videre er dialogen fantastisk, når den er humoristisk og seriøs, og rytmen er perfekt. Cary Grant er jeg ikke alltid like glad i, men her er han sjukt kul, og Jean Arthur er både god og vidunderlig søt. Kjemien sitter mellom dem og den sitter i filmen også, den er så tight, og det er ikke en eneste scene eller samtale som jeg synes er unødvendig eller ikke hører hjemme. Spenning og samspill er to gode stikkord. Sjarm er et annet. Soleklart min favoritt av Hawks så langt (har jo ikke sett mye da) og en knallgod film. Hurra for Hawks!

 

Love is such a strange and beautiful thing, isnt it? Off, har jeg plutselig blitt sentimental nå? Det er kanskje fordi dette er en av de få filmene jeg har lyst til å rope ut de er så søte sammen jo! For det er også en nydelig film, ingen tvil om det, selv om det ikke er en kjærlighetshistorie sånn sett.

 

PS: Jeg vil ikke avsløre noe om den siste delen av filmen, men den er helt fantastisk. All along the way.

PS2: Glemte å skrive at den andre karen, som jeg ikke vet hva heter, også var skikkelig god.

 

145/250

 

Seven Samurai (Kurosawa 1954)

 

Heldigvis en film som lever opp til sitt rykte. Fantastisk filmkunst.

 

146/250

 

Tokyo Story (Ozu 1953)

 

Utrolig fin og proff film som fortjener sin klassikerstatus, selv om jeg synes den blir bittelitt kjedelig til tider, eller så var det kanskje bare jeg som ikke var helt i dagsformen. Uansett veldig god, det er det absolutt ingen tvil om.

 

147/250

 

Sunrise (Murnau 1927)

 

Denne var bortimot genial, og soleklart Murnaus magnum opus. En nydelig symfoni.

 

148/250

 

- Snart bare 100 filmer igjen også, jeg er optimist for dette prosjektet så langt, hehe.

Link to comment
Share on other sites

 

Only Angels Have Wings...

 

 

- Say, isn't that girl the one he used to be in love with?

- Bonnie, when it rains, every third drop falls on one of them.

 

 

- You love him, don't you, Kid?

- Yes, I guess I do.

- Why can't I love him the way you do? Why couldn't I sneer when he tries to kill himself, feel proud when he doesn't? Why couldn't I be there to meet him when he gets back? Why couldn't I... What do you do when he doesn't come back when you expect him to?

- I go nuts.

- Gee whiz, you're a great help.

 

 

- I'm hard to get, Geoff. All you have to do is ask me.

 

 

- Someday I'll get a straight answer from you, and I won't know what to do with it.

 

...

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...