Diskuterfilm kårer: Beste Japanske Film FERDIG!
Posted 19 January 2010 - 14:05
Posted 19 January 2010 - 14:24
(Angående Satoshi Kon, så kan jeg ikke si at alt han har gjort appellerer. Paprika, for eksempel, er en barnslig enkel historie som later som den er noe mer. Visuelt overveldende, men 100% overfladisk pretensiøsitet. Men han har laget bedre, ja. (Noe Ghibli-backlash ville forøvrig vært pinlig, så jeg anbefaler at folk holder seg unna det))
edit: Bare for å understreke det så mener ikke jeg "100% overfladisk pretensiøsitet" helt negativt, men man må kjøpe det for det det er.
edit 2: Det beste med Paprika er forøvrig åpningen.
Posted 19 January 2010 - 14:44

Serial Experiments: Lain. Miniserie i 13 episoder. Også veldig Lynch og veldig mindfuck. Utrolig stilig. Yoshitoshi Abe, som skrev Haibane Renmei, som jeg altså ikke kan få hypet nok, var involvert i denne også.
Posted 19 January 2010 - 14:51
Peru, on 19th Jan 2010, 14:24, said:
The Bird People in China Miikes mest utypiske Miike.
Kikujiro Fin film av og med Kitano som en yakuza på tur med en liten gutt.
Postman BluesSabu film om en postmann som plutselig finner et øre i baggen sin.
Posted 19 January 2010 - 15:08
Zann, on 19th Jan 2010, 14:44, said:

Serial Experiments: Lain. Miniserie i 13 episoder. Også veldig Lynch og veldig mindfuck. Utrolig stilig. Yoshitoshi Abe, som skrev Haibane Renmei, som jeg altså ikke kan få hypet nok, var involvert i denne også.
serial experiments lain er en av mine store favoritter, men vil mene at både den og haibane renmei må regnes som tv-serier og ikke miniserier i kåringen, da 12-13 episoder er en fullverdig sesong for en tv-serie/anime i japan.
en miniserie vil vel heller være det de innen anime kaller for OVA (original video animation), som er serier som blir gitt ut episodevis på dvd'er, sånn som for eksempel FLCL, Gunbuster\Diebuster, etc.
Posted 19 January 2010 - 15:09
Posted 19 January 2010 - 15:18
Posted 20 January 2010 - 16:14
1. Yuke yuke nidome no shojo (“Go, Go Second Time Virgin”, Kôji Wakamatsu, 1969)
2. Taiji ga mitsuryô suru toki (“The Embryo Hunts in Secret”, Kôji Wakamatsu, 1966)
3. Jitsuroku rengô sekigun: Asama sansô e no michi (“The Red Army”, Kôji Wakamatsu, 2007)
4. Dreams (Akira Kurosawa, 1990)
5. Tôkyô sonata (Kiyoshi Kurosawa, 2008)
6. Megane (”Briller”, Naoko Ogigami, 2007)
7. Suna no onna (”Kvinnen i sanden”, Hiroshi Teshigahara, 1964)
8. Tenshi no kôkotsu (“Ecstacy of the Angels”, Kôji Wakamatsu, 1972)
9. Aruitemo aruitemo (“Still Walking”, Hirokazu Koreeda, 2008)
10. Wandâfuru raifu (“After Life”, Hirokazu Koreeda, 1998)
11. Tonari no Totoro (Hayao Miyazaki, 1988)
12. Bakushû (“Early Summer”, Yasujiro Ozu, 1951)
13. Tetsuo (Shinya Tsukamoto, 1989)
Posted 20 January 2010 - 23:05
Stray Dog (1949)
Basert på en sann historie om en detektiv som var uheldig nok til å miste tjenestepistolen sin. Kurosawa skal visstnok ha skrevet en roman basert på historien, men publiserte den aldri. Uansett, den unge detektiven Murakami (Toshirô Mifune) blir frastjålet tjenestepistolen sin på et tog, og i ren skam over å ha vært uforsiktig nok til å miste et tjenestevåpen i en tid preget av underskudd og mangler, sier han opp jobben. Kommanderende svarer imidlertid ved å rive opp papiret, og setter i stedet Murakami til å etterforske saken sammen med detektiven Sato. Sato og Murakami danner et klassisk læremester/student-forhold, og filmen har ellers sterke noir-preg, kanskje ikke hva Kurosawa er mest kjent for.
Mer gjenkjennelig er imidlertid mye at tematikken. Her støter vi på store moralske spørsmål, blant annet i forhold til om forbrytere skapes på samfunnsnivå eller individnivå, om god/ond-dikotomien har noe for seg (eller om skillet bare ligger i evnen til å ta riktige valg i pressede situasjoner), om valget mellom et forbryterliv med moderat velstand kontra et mer moralsk forsvarlig liv under mer stusslige materielle kår. Murakami ser mye av seg selv i mannen han jager, og uten tjenestepistolen (som han i stor grad ser ut til å basere sin identitet som detektiv på) frykter han å selv miste sin plass i samfunnet. Som vanlig behandler Kurosawa de viktige spørsmålene subtilt, og det føles aldri påtrengende, slitsomt eller kunstig.
Både lyd og bilde er nydelig, og ser man bort fra noen tekniske bommerter (fortellerstemma på starten, og den alt for lange montasjesekvensen hvor Mifune har kledd seg ut som fattig) er det vanskelig å utsette noe på produksjonen. Filmen kunne nok med fordel ha vært kortet ned en halvtimes tid, til tross for mye spennende jakt i stusslige Tokyo-strøk taper filmen seg litt i midtpartiet. Den tar seg imidlertid betraktelig opp mot slutten, og særlig helt på tampen har den noen fantastiske scener. Med andre ord: Enda en Kurosawa-film som imponerer stort, men et strykke unna hans aller beste. Ga meg forøvrig en liten vekker om å sjekke ut mer av Kurosawas tidligere filmer.
Mohsen Makhmalbaf
Filmer/TV-serier med vannpiper
Posted 20 January 2010 - 23:36
Mohsen Makhmalbaf
Filmer/TV-serier med vannpiper
Posted 21 January 2010 - 20:22
56. Intentions of Murder
55. The Man Who Stole the Sun
54. Ringu
53. Hymn to a tired man
52. Funeral Parade of Roses
51. Min nabo totoro
50. Fighting elegy
49. Emperor tomato ketchup
48. Punishment Island
47. Doro no kawa
46. Spirited away
45. Vacuum Zone
44. Pale Flower
43. Kaidan
42. Vengeance is mine
41. Kiga kaikyo
40. Nobi
39. The ceremony
38. Crazy thunder road
37. The River Fuefuki
36. Kuroi Ame
35. Hausu
34. Tetsuo
33. Princess Mononoke
32. Onibaba
31. Double Suicide
30. Ran
29. Graveyard of Honor
28. Burmese harp
27. The pitfall
26. Ikiru
25. Akahige
24. The Mad Fox
23. Ningen no joken 3
22. Ningen no joken 2
21. Ningen no joken
20. The Story of the Last Chrysanthemums
19. Sansho the Bailiff
18. The insect woman
17. Samurai assassin
16. Age of assassins
15. Goyokin
14. Seven samurai
13. Tokyo drifter
12. Battles Without Honour and Humanity
11. Ugetsu monogatari
10. Twenty four eyes
9. Woman in the dunes
8. Sword of doom
7. Samurai rebellion
6. Dersu uzala
5. Lone wolf & cub 2
4. A page of madness
3. Harakiri
2. Branded to kill
1. Lone wolf & cub 3
Posted 22 January 2010 - 00:26
Fikk lyst til å utvide min liste jeg også nå, men med tanke på at jeg hadde det vanskelig nok å sette opp en topp 20 blir det kanskje med det.
what a dreadful thing!
Taste is the enemy of
creativity."
Posted 25 January 2010 - 02:14
2. Ichi the Killer (2001)
3. Sonatine (1993)
4. Mind Game (2004)
5. Summer Time Machine Blues (2005)
6. Blue Spring (2001)
7. Deadly Outlaw: Rekka (2002)
8. My Neighbor Totoro (1988)
9. Lady Snowblood (1973)
10. Kôshônin (2003) aka. Negotiator
Noe sånn. Resten orker jeg ikke sortere noe særlig.
Posted 25 January 2010 - 18:39

Gosh darn it, for en film! Til tross for at filmen varer i over tre timer, og at den har et ekstremt sakte tempo, gikk tiden overraskende fort. Filmen er delt inn i fire individuelle historier, og alle er veldig forskjellige, så det blir aldri repetivt og kjedelig. Dette var virkelig episke saker. Den sinnsyke kinematografien og den herlige musikken skaper en helt vidunderlig og drømmeaktig stemning som nesten hypnotiserte meg. Spesielt den andre historien var helt magisk og trollbindende. Fantastisk og ekstremt stemningsfull grøsser. Garantert en plass på den endelige listen, både her og i horror-tråden.
Posted 25 January 2010 - 20:08
Third - Film om en gutt som har havnet å anstalt etter å drept en av horekundene til en av horene sine. Fin og meditativ om likegyldighet og straff, men traff meg ikke med noe særlig tygde. Anbefales om en liker filmer som Scum.
Funeral Parade of Roses - Herreminhatt. Det er ganske lenge siden jeg har sett en så leken film som dette, med innslag av fransk nybølge, øst-europeisk galskap og 68-opprør. En herlig blanding av transvestitter, dop, pupper, strobelys, snakkebobler og poesi altså. Listeplass eller rett under i alle tilfeller.
Burmese Harp - Mitt første møte med Kon Ichikawa viste seg å være skikkelig bra. nydelig foto og en rørende historie. Bobler til listeplass denne også.
The Man Who Stole the Sun - En gal naturfagslærer bestemmer seg for å lage en atombombe hjemme på kjøkkenet slik at han kan bruke det som pressmiddel for å få igjennom alle de viktigste tingene her i livet, som at baseballkampen ikke blir avbrutt av nyheter eller at the rolling stones må få spille i tokyo. Filmen blir litt for lang med sine to og en halv time, filmen sliter litt i starten og jeg har også endel problemer med avslutningen, men midtpartiet syns jeg var skikkelig bra.
Howl's Moving Castle Solid film, men den treffer meg ikke like bra de beste Ghibli-favorittene.
Fires on the Plain - Enda bedre en the Burmese Harp. Galskap, lidelse, sult og desperasjon i en sår krigsfilm som er nydelig fotografert og fantastisk spilt. Må finne en plass til denne.
Posted 25 January 2010 - 23:05
PS. Machiko Kyô ser like dum ut her som i Rashomon med de påmalte skyggene over de bortsminkede øynebryna, wtf?
Posted 25 January 2010 - 23:22
Fubarino, on 25th Jan 2010, 23:05, said:
PS. Machiko Kyô ser like dum ut her som i Rashomon med de påmalte skyggene over de bortsminkede øynebryna, wtf?
Alltid en fordel å sette seg inn i kulturelle konvensjoner før man kaller noe dumt. Den spesielle looken du referer til var en del av skjønnhetsidealet blant aristokratiet på den tiden. Kvinnfolka barberte av seg øyenbrynene og malte på seg falske (og mer estetisk tiltalende i deres bok) høyt oppe på pannen. I tillegg til å bleke ansiktene sine med et pudder laget av nattergalavføring, brukte datidens høybårne kvinnfolk også å sverte tennene sine - å ha et blendasmil var nemlig sett på som vulgært.
Interessant hvordan skjønnhetsidealer forandrer seg...

Sign In
Register
Help

MultiQuote