pretender 4 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Kåringen er slutt, resultatet er som følger: Film | Regissør | Tot. Poeng | Ant. Stemmer | Snittpoeng-----------------01 Seven Samurai Kurosawa - 224 - 17 - 13,1802 My Neighbour Totoro Miyazaki - 147 - 15 - 9,8003 Ran Kurosawa - 136 - 10 - 13,6004 Tokyo Story Ozu - 109 - 8 - 13,6305 Rashomon Kurosawa - 109 - 11 - 9,9106 Ugetsu Mizoguchi - 102 - 9 - 11,3307 Red Beard / Akahige Kurosawa - 101 - 6 - 16,8308 Woman in the Dunes Teshigahara - 96 - 7 - 13,7109 Late Spring Ozu - 90 - 7 - 12,8610 Ikiru / To Live Kurosawa - 90 - 9 - 10,0011 Onibaba Shindo - 89 - 8 - 11,1312 Tetsuo Tsukamoto - 88 - 7 - 12,5713 Princess Mononoke Miyazaki - 79 - 9 - 8,7814 Sansho the Bailiff Mizoguchi - 77 - 6 - 12,8315 Yojimbo Kurosawa - 75 - 6 - 12,5016 Harakiri/Seppuku Kobayashi - 71 - 7 - 10,1417 Ichi the Killer / Koroshiya 1 Miike - 70 - 7 - 10,0018 Spirited Away Miyazaki - 68 - 7 - 9,7119 Still Walking Kore-eda - 60 - 7 - 8,5720 Hana-Bi/Fireworks Kitano - 59 - 4 - 14,7521 Audition Miike - 59 - 7 - 8,4322 Sonatine Kitano - 54 - 5 - 10,8023 Hidden Fortress, The / Kakushi... Kurosawa - 53 - 6 - 8,8324 Nobody Knows Kore-eda - 51 - 5 - 10,2025 Early Summer Ozu - 49 - 5 - 9,8026 Battle Royale Fukasaku - 49 - 8 - 6,1327 Branded to Kill Suzuki - 48 - 5 - 9,6028 High and Low Kurosawa - 46 - 4 - 11,5029 Violent Cop Kitano - 46 - 5 - 9,2030 Kwaidan/Kaidan Kobayashi - 43 - 5 - 8,6031 Survive Style 5+ Sekiguchi - 42 - 4 - 10,5032 Page of Madness, A Kinugasa - 41 - 3 - 13,6733 Zatoichi Kitano - 40 - 5 - 8,0034 Sword of Doom Okamoto - 39 - 5 - 7,8035 Go, Go Second Time Virgin Wakamatsu - 37 - 3 - 12,3336 Hausu Obayashi - 36 - 3 - 12,0037 Fires on the Plain Ichikawa - 36 - 5 - 7,2038 Lady Snowblood Fujita - 36 - 5 - 7,2039 Vengeance is Mine Imamura - 34 - 3 - 11,3340 Dersu Uzala Kurosawa - 33 - 2 - 16,5041 Grave of the Fireflies Takahata - 32 - 4 - 8,0042 Sanjuro Kurosawa - 32 - 5 - 6,4043 Samurai Rebellion Kobayashi - 30 - 2 - 15,0044 Visitor Q Miike - 29 - 3 - 9,6745 Pitfall Teshigahara - 27 - 2 - 13,5046 Eros + Massacre Yoshida - 26 - 2 - 13,0047 Kikujiro Kitano - 26 - 2 - 13,0048 Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance Misumi - 26 - 2 - 13,0049 Tokyo Sonata K. Kurosawa - 25 - 3 - 8,3350 Eureka Aoyama - 23 - 2 - 11,50 ---26 stk avga stemme164 filmer fikk poeng http://img508.imageshack.us/img508/5637/japan1.png Alle som ønsker delta poster en Topp-20 liste over japanske filmer i denne tråden innen 21.mars 2010 kl.21.00.Om du ikke har sett 20 japanske filmer du liker, kan du liste opp færre.Det er som vanlig åpent for alle registrerte medlemmer.Spillefilm, TV-film, TV mini-serier og kortfilm utgitt mellom 1890 og 2011 er gyldig.Men den må være japansk! FAQ: Hva er Japansk?Japan er når det står "Country: Japan" listet under filmen på imdb.com. I tilfeller hvor flere land enn Japan er oppført under "Country" og filmen er så god at du vil ha den med på listen, oppfordres det til å bruke sunn fornuft. --- Som nevnt vil denne kjøres samtidig med horrorkåringen. Har gitt den én uke lengre frist. -- TSPDT:01 The Seven Samurai02 Tokyo Story03 Rashomon04 Ugetsu monogatari05 Ikiru06 Sansho the Bailiff07 Late Spring08 Throne of Blood09 The Story of the Last Chrysanthemums10 Life of Oharu IMDB (min 250 stemmer):1. The Human Condition III (1961) 8.9/102. Seven Samurai (1954) 8.8/103. The Human Condition I (1959) 8.7/104. The Human Condition II (1959) 8.5/105. Spirited Away (2001) 8.5/106. Love Exposure (2008) 8.4/107. Rashômon (1950) 8.4/108. Princess Mononoke (1997) 8.3/109. Yojimbo (1961) 8.3/1010. Tokyo Twilight (1957) 8.3/1011. 1 Litre of Tears (2005) 8.3/1012. Barefoot Gen (1983) 8.3/1013. Ran (1985) 8.3/1014. When a Woman Ascends the Stairs (1960) 8.3/1015. The Thunder of the Mountain (1954) 8.2/1016. Kidô senshi Gandamu I (1981) 8.2/1017. Grave of the Fireflies (1988) 8.2/1018. Late Autumn (1960) 8.2/1019. Departures (2008) 8.2/1020. The Island (1960) 8.2/10 Kinema Jumpo Top 100 Japanese Movies Midnight Eye: Best J-Cinema of 2009..2008..2007..2006..2005..osv... Det er forøvrig tonnevis av bra artikler på siden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Foreløpig: 1. Min Nabo Totoro 2. Still Walking3. Kiki's Delivery Service4. Spirited Away5. Porco Rosso6. The Cat Returns7. Howl's Moving Castle8. Grave of the Fireflies9. Castle in the Sky (trenger gjensyn)10. Zatôichi"Hehe" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Foreløpig: ~"Hehe" det verste er at du mangler de to beste ghibli-filmene, mononoke og nausicaä. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Tipper Kurosawa kommer til å gjøre det bra her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Ah! Dette blir GROMT! Har ikke sett så mange aktuelle kandidater, men så langt vil en toppliste se slik ut: 1: Rashomon2: Grave of the Fireflies3: Battle Royale4: Suicide Circle5: Audition6: Pornostar Det sier seg selv at her vil det forekomme utskiftninger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Oppdaget vel først nå at jeg ikke har sett så mye japansk film som jeg trodde jeg hadde sett. Det må jeg gjøre noe med. Høyst foreløpig topp 10. 1. Ugetsu Monogatari2. Mononoke-hime3. Ikiru4. Nobody Knows5. Seven Samurai6. Spirited Away7. Tonari no Totoro8. The Lady from Musashino9. Throne of Blood10. Banshun/Bakushû/Tokyo Monogatari (klarer ikke helt å bestemme meg på stående fot) Ja, her var det jo VIRKELIG omfang i antall regissører! Jeg regner med Lost in Translation ikke er lov? Hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Disse havner nok på Topp 10 ihvertfall: Drunken Angel av KurosawaNagareru (Flowing) av NaruseTokyo Story av OzuKwaidan av KobayashiOnibaba av ShindoSeven Samurai av KurosawaUgetsu Monogatari av Mizoguchi Har Jigoku og Floating Weeds liggende, samt High and Low og The Bad Sleep Well av Kurosawa. Er ikke så veldig bevandret i Japansk film ennå, men skal prøve å få sett litt før fristen går ut. Mulig jeg slenger inn Ringu av Nakata og noen flere Kurosawa'er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Drunken Angel av KurosawaTakk for tipset. En usett av Kurosawa for meg det der. Gidder ikke komme med noe foreløpig liste, da det bare er Kurosawa, Ghibli og noe annet som Seppuku/Harakiri og Battle Royale. Skal prøve å få sett masse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosmonaut 11 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 det verste er at du mangler de to beste ghibli-filmene, mononoke og nausicaä.Hehe, ja. Enig i at de er de beste. Jeg for min del avsluttet telfeldig nok mine 2 måneder med japansk film idag. Har nå sett ferdig alt av usett japansk film jeg hadde liggende (DVD/jah...), utenom én film jeg ikke har undertekster til. Så jeg ser egentlig frem til å se litt andre filmer framover. Horror f.eks . Her er min liste. Den var særdeles vanskelig å lage, så jeg kan sikkert bytte samtlige plasseringer før fristen er omme: 01. Tetsuo aka. Tetsuo, the Iron Man (1989)02. Kozure ôkami: Ko wo kashi ude kashi tsukamatsuru aka. Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance (1972)03. Ningen no jôken III aka. The Human Condition III (1961)04. Zatôichi aka. Takeshi Kitano's Zatoichi (2003)05. Ningen no jôken I aka. The Human Condition I (1959)06. Yojimbo (1961)07. Shichinin no samurai aka. The Seven Samurai (1954)08. Hausu aka House (1977)09. Joshuu sasori: Dai-41 zakkyo-bô aka. Female Convict Scorpion: Jailhouse 41 (1972)10. Tôkyô nagaremono aka. Tokyo Drifter (1966)11. Survive Style 5+ (2004)12. Kaidan (1964)13. Mononoke-hime aka. Proncess Mononoke (1997)14. Erosu purasu Gyakusatsu aka. Eros + Massacre (1969)15. Eli, Eli, lema sabachthani? (2005)16. Dai-bosatsu tôge aka The Sword of Doom (1966)17. Yuke yuke nidome no shojo aka. Go, Go Second Time Virgin (1969)18. Sanshô dayû aka. Sansho the Bailiff (1954)19. Tampopo (1985) 20. Zeroka no onna: Akai wappa aka. Zero Woman: Red Handcuffs (1974) Edit: Regner (ganske tydelig) The Human Condition som 3 forskjellige filmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Får vel slenge ut et førsteutkast, raskt rangert: 1. Akahige (1965)2. Yojimbo (1961)3. Hana-bi (1997)4. Ran (1985)5. Sanjuro (1962)6. Samurai Rebellion (1967)7. Seven Samurai (1954)8. Sonatine (1993)9. Lady Snowblood (1973)10. Kaidan (1964)11. Zatôichi (2003)12. Mononoke-hime (1997)13. Audition (1999)14. A Scene at the Sea (1991)15. Rashômon (1950)16. Violent Cop (1989)17. Spirited Away (2001)18. Nobody Knows (2004)19. Ichi the Killer (2001)20. Visitor Q (2001) Bobblere: Tetsuo, Full Metal Yakuza, The Happiness of the Katakuris, The Bird People in China, Gozu, Getting Any?, Kids Return, Dolls, Batoru rowaiaru, Laputa, Totoro, Kiki's Delivery Service, Porco rosso, Howl's Moving Castle, Drunken Angel, Ugetsu monogatari, Tokyo Drifter, Branded to Kill, Survive Style 5+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosmonaut 11 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 De filmene jeg avsluttet min "japanske uke" (som ble mer 2 måneder og en uke) med, var forresten: Eureka (2000)http://img16.imageshack.us/img16/8341/1256510723125.jpgWow Gohatto (1999)Zzzz Aner ikke hvorfor jeg hadde denne filmen, men vet hvorfor den ble igjen til slutt. De filmene jeg gjerne skulle ha sett, men som jeg tror jeg dropper med det første er Audition og Gozu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Jeg slenger kanskje på Zatôichi av Kitano. Og herregud, jeg glemte Still Walking som får 2. plass. Filmer som ikke får topp 10 hos meg, men som virker å være elsket av mange: Yojimbo, Rashômon, Shichinin no samurai, The Twilight Samurai, Hana-bi, Violent Cop, Ichi the Killer. Skal prøve å se før kåringen: Pom Poko, Nausicaä. Mononoke, Ponyo, Tetsuo, Ugetsu Monogatari, kanskje noe av Ozu, Nobody Knows, etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Skal prøve å se før kåringen: MononokeDenne kommer du til å like. Skikkelig herlig animasjonsfilm for voksne. Masse blod, fantasyfigurer og alt. Et helt eget univers som overgår nesten alt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Filmer som ikke får topp 10 hos meg, men som virker å være elsket av mange: (...) Hana-bi, Violent Cop, Ichi the Killer. Jeg opplever disse filmene på samme måte. Ichi the Killer var sånn passe, mens jeg ikke ser det helt store i Kitano. Sett tre av filmene hans. Sonatine og Hana-bi likte jeg ikke, Violent Cop var ålreit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Kjører èn per regissør, forferdelig dårlig liste (i betydning: har sett veldig lite): Café Lumière (Hou, 2003)A Page of Madness (Kinugasa, 1926)Violent Cop (Kitano, 1989)Still Walking (Koreeda, 2009)Woman in the Dunes (Teshigahara, 1964)Ôdishon (Miike, 1999)Shonen (boy; Ôshima, 1969)Hanzo the Razor (Misumi, 1972)Ran (Kurosawa, 1985)Samurai III: Duel on Ganryu Island (Inagaki, 1956) Tonari no Totoro (Miyazaki, 1988)Vengance is Mine (Imamura, 1979)Ekusute (Hair Extentions; Sono, 2007)Humanity and Paper Balloons (Yamanaka, 1937)9 Souls (Toyoda, 2003)Riki-oh (Lam, 1991)Battle Royale (Fukasaku, 2000)Ghost in the Shell (Oshii, 1995)Gate of Flesh (Suzuki, 1964)Shogun Assasin (Houston, 1980) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merk. 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 ---- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMwtP 8 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Har en del usett japansk foran meg, fin kåring. Her er rangert liste så langt: My Neighbour Totoro, Miyazaki, 1988High and Low, Kurosawa, 1963Red Beard, Kurosawa, 1965The Hidden Fortress, Kurosawa, 1958Rashomon, Kurosawa, 1950The Naked Island, Shindo, 1960The Hidden Blade, Yamada, 2004Linda Linda Linda, Yamashita, 2005Seven Samurai, Kurosawa, 1954April Story, Iwai, 1998Fires on the Plain (Ichikawa, 1959)Yojimbo, Kurosawa, 1961Drunken Angel, Kurosawa, 1948The Twilight Samurai, Yamada, 2002Laputa: Castle in the Sky, Miyazaki, 1986Ikiru, Kurosawa, 1952Lady Snowblood, Fujita, 1973The Professor and His Beloved Equation, Koizumi, 2006Howl's Moving Castle, Miyazaki, 2004Twenty-Four Eyes, Kinoshita, 1954 EDIT: Rangert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Café Lumière (Hou, 2003)Denne må jeg se, jeg elsket Le voyage du ballon rouge av Hou. En annen som frister er Three Times, men den er ikke produsert i Japan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crinderman 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 1. Ran (1985) 2. Warui yatsu hodo yoku nemuru / The Bad Sleep Well (1960) 3. Dersu Uzala (1975) 4. Tôkyô monogatari / Tokyo Story (1953)5. Ikiru (1952)6. Yojimbo (1961)7. Waga seishun ni kuinashi / No Regrets for My Youth (1946) 8. Shichinin no samurai / Seven Samurai (1954)9. Tengoku to jigoku / High and Low (1963)10. Koroshiya 1 / Ichi the Killer (2001)11. Hakuchi / The Idiot (1951) 12. Akira (1988)13. Nobi / Fires on the Plain (1959) 14. Waga jinsei saiaku no toki / The Most Terrible Time in My Life (1994) 15. Kaidan (1964)16. Hiroshima mon amour (1959) 17. Dai-bosatsu tôge / The Sword of Doom (1966)18. Yaju no seishun / Youth of the Beast (1963) 19. Mononoke-hime (1997)20. Kakushi-toride no san-akunin / The Hidden Fortress (1958) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosmonaut 11 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Jeg opplever disse filmene på samme måte. Ichi the Killer var sånn passe, mens jeg ikke ser det helt store i Kitano. Sett tre av filmene hans. Sonatine og Hana-bi likte jeg ikke, Violent Cop var ålreit.Gikk gjennom another world's Kitano-boks her nå nylig (Sonatine, Boiling Point og Violent Cop), og er forsåvidt enig. Ikke på noen måte bergtatt, men Kitano har unektelig en ganske interessant stil. For å være ærlig var det noe av det mer merkelige jeg har sett, Riki-oh (Lam, 1991)Elsker denne filmen, men er den japansk? Jeg tror at grunnen til at den er oppført under Japan (i tillegg til HK) på imdb er fordi den er basert på en japansk manga. Ikke god nok grunn til å ha den med i denne tråden spør du meg, men andre er kanskje uenige (?). Shogun Assasin (Houston, 1980)Hva med originalfilmene? listeHva skjedde med Survive Style 5+? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merk. 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Den ble noe rot slik at SS forsvant, men den er redigert inn igjen nå. Kitano-boksen er forresten herlige greier. Spesielt Boiling Point, som virkelig er noe utenom det vanlige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Elsker denne filmen, men er den japansk? Jeg tror at grunnen til at den er oppført under Japan (i tillegg til HK) på imdb er fordi den er basert på en japansk manga. Ikke god nok grunn til å ha den med i denne tråden spør du meg, men andre er kanskje uenige (?). Var litt usikker på den, men slang den med siden den er såpass deilig og jeg ikke har sett såå mange deilige japanere. Men kan godt bytte den ut, har en annen på lager, en film med verdens beste villsvin. Hva med originalfilmene? Ikke sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Noen som har sett "Diary of a Shinjuku Thief"?Så at pretender hadde den som en han ville se...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 Ikke sett. Har du sett Shogun Assassin så har du sett litt av Lone wolf 1 og store deler av nr 2. De er uansett verdt å se igjen. Når det er sagt så har du ikke sett 3ern. Den synes jeg er super. Så ikke Harakiri på listen din. Om den er usett tipper jeg det er noe for deg. Noen som har sett "Diary of a Shinjuku Thief"?Så at pretender hadde den som en han ville se...... Ja, sett. Synes den var svakere enn en del av hans andre filmer. Jeg ville gjort litt research rundt Double suicide, Violence at high noon, Death by hanging, The ceremony, The Man Who Left His Will on Film, Merry Christmas Mr. Lawrence, In the realm of the senses. Sjekket ut hva som virket mest interessant for deg. For det er mye bra å velge mellom. Nagisa Oshima har en ganske imponerende katalog under beltet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.