Diskuterfilm: Diskuterfilm kårer: Beste Horror - Diskuterfilm

Jump to content

• (23 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Diskuterfilm kårer: Beste Horror FERDIG!

#41 User is offline   CypheroN Icon

• Legend
  • PipPipPipPip
  • Group: Members
  • Kjønn:Hankjønn

Posted 18 January 2010 - 06:36

View PostSvankmajer, on 18th Jan 2010, 03:59, said:

Eraserhead synes jeg regnes. Kanskje ikke resten.

Og det er vel akkurat der IMDb er enig med oss også.
Posted Image
0

#42 User is offline   Crinderman Icon

• Maursluker no. 1
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 06:51

View Postblausen, on 18th Jan 2010, 00:17, said:

Mye rare titler her ja. Jeg tenker meg tradisjonell horror, som i skrekk eller grøsser.

Hva er så skrekk og gru da?
Posted Image Posted Image
0

#43 User is offline   GoreGalore Icon

• If you go down to the woods today... Watch out for Cropsy!
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 08:37

Har i følge Critickeren min sett 324 horrorfilmer, så det blir ikke lett å plukke ut bare 20. Er det lov til å ha med filmer som The Toxic Avenger, Killer Klowns From Outer Space og Cannibal! The Musical?
0

#44 User is offline   Guido Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip
  • Interests:Dreams and Illusions

Posted 18 January 2010 - 09:00

Hvorfor ikke bare kjøre med den originale planen om at "horror" må være med på IMDB, slik at vi slipper uendelige diskusjoner om hva som er og ikke er horror og bare følger linja (selv om vi er uenige i den). Et godt eksempel på dette er nettopp Lynch; her har ikke Mulholland Dr. og Inland Empire dette, mens Lost Highway og Eraserhead har det... kanskje ikke heilt "riktig", men da er det bare slik. Skjønner? :P
Enough of symbolism and these escapist themes of purity and innocence.
0

#45 User is offline   morty Icon

• 18 feet of towering fury!!
  • PipPipPipPip
  • Group: Moderators

Posted 18 January 2010 - 09:16

Jeg har ikke noe problem å la noe av Lynch være horror, spesielt Eraserhead, Lost Highway og Twin Peaks. Men jeg blir nok ikke å ta ham med i denne kåringen, men heller filmer som rendyrker sjangeren mer. Werckmeister Harmóniák spiller jo bl.a. på faust, og har i seg endel elementer av klassisk folkeeventyr, som kan sies å være skrekkens vugge.

Minner om at en god del klassikere finnes lovlig på nett, som f.eks. Night of the Living Dead, Driller Killer, The Last Man on Earth (første filmatisering av I Am Legend), Carnival Of Souls & Dementia 13.
"My rule of thumb is, what Siskel and Ebert like, I don't, and vice versa." - David Lynch
0

#46 User is offline   Crinderman Icon

• Maursluker no. 1
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 09:27

View Postmorty, on 18th Jan 2010, 09:16, said:

Minner om at en god del klassikere finnes lovlig på nett, som f.eks. Night of the Living Dead, Driller Killer, The Last Man on Earth (første filmatisering av I Am Legend), Carnival Of Souls & Dementia 13.

Wow. Første gang jeg har hørt noen kalle Dementia 13 en klassiker og anbefale den i tillegg. Kult. Den filmen er en av de få som har fått meg skremt. FFC visste hva som skulle til for å lage godfilm helt fra starten!
0

#47 User is offline   morty Icon

• 18 feet of towering fury!!
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 10:30

Dementia 13 regnes som en kultklassiker, og har fått mer og mer respekt. Noe den fortjener! Den er deilig gotisk og stemningsfull, med tydelig inspirasjon fra Hitchcock. Flott foto også. Slettes ikke en dum billig sak.
"My rule of thumb is, what Siskel and Ebert like, I don't, and vice versa." - David Lynch
0

#48 User is offline   Bob_3 Icon

• Ambivalent til Béla Tarr
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 10:51

Om man tillater Lynch o.l vil jeg kunne lage en litt mer variert liste, men den endelige listen blir kanskje for "bred" til at den har noe verdi som horrorliste? Er i likhet med mange andre her inne ingen horror-fantast, så om vi skal sette ned foten for Lynch etc. vil listen min bli preget av J-Horror jeg så for 3-4 år siden og som skremte vettet av meg.

Jeg stemmer uansett for at Funny Games passerer som Horror.
0

#49 User is online   Zann Icon

• Moderator
  • PipPipPipPip
  • Interests:Patrick Swayze

Posted 18 January 2010 - 11:21

Jeg kommer i hvertfall ikke til å ha med Lynch, eller andre kunstfilmer som bruker elementer fra horrorsjangeren. Jeg er til og med litt i tenkeboksen når det gjelder The Shining. Det er nemlig så enormt mye tradisjonell sjangerfilm som må ha plass på lista, må hvertfall ha en representant fra hver leir tenker jeg - tysk ekspresjonisme-horror, Universal-horror, Val Newton, Hammer, italiensk sleaze, zombiefilmer, slashere, 80-tallsost, J-horror, og så videre så lenge man orker.
The stronger the evil, the stronger the film. Alfred Hitchcock

0

#50 User is offline   Kiddo Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 11:22

Første horrorfilm etter startskuddet for kåringa:

Posted Image
Eraserhead der den eksistensielle angsten er byttet ut med en studie av posttraumatisk stresslidelse (en fyr kommer hjem fra Vietnam og møter et liv uten mening, fortiden innhenter ham og fucker opp alt). Giovinazzo er kanskje like seriøs og inderlig som Lynch, men dette er jo skikkelig ræv.
"There are ideas in every bean" - David Lynch (om kaffebønner)
0

#51 User is offline   KAH Icon

• Rusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 11:34

Foreløpig utkast til en topp 10, mer eller mindre rangert. Har utelatt en del titler som IMDb klassifiserer som horror, blant annet Lynch-filmene, Angst, Epidemic og til og med Possession, mulig jeg bestemmer meg for å i hvert fall kalle sistnevnte horror, da vil den i så fall fyke inn på toppen. Må få plass til en Cronenberg her og, men usikker på hvilken.

Day of the Dead
The Thing
Rosemary's Baby
Alien
Dellamorte Dellamore
Dawn of the Dead
The Evil Dead
The Texas Chainsaw Massacre
The Shining
Halloween

Høyst midlertidig, sikkert noen jeg har glemt her.

Mye klassisk og velkjent, har aldri falt hundre prosent for de gamle italienerne, de unge franskmennene eller de japanske barn-med-langt-sort-hår-filmene.
0

#52 User is offline   marlowe Icon

• Lærar
  • PipPipPipPip
  • Interests:Movies, books, comics, literature, football, family and friends.

Posted 18 January 2010 - 11:43

Spanande kåring, og akkurat den eg ville ha. Kjem nok til å gå for meir "reine" horrorfilmar, sjølv om andre filmar, med nokre element frå sjangeren, kan i utgangspunktet vere betre.

Kom over Zombie Holocaust, New York Ripper og Re-Animator på den lokale Mix-kiosken i går, og av desse trur eg at sistnemnte fort kan hamne på lista.
0

#53 User is offline   GoreGalore Icon

• If you go down to the woods today... Watch out for Cropsy!
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 12:03

New York Ripper er glimrende.
0

#54 User is offline   CypheroN Icon

• Legend
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 14:46

Det som er spennende med horror-kåring er at vi ikke vet hva i huleste som kommer til å toppe lista her. På 2000-kåringen visste egentlig alle at det ble enten Mulholland Dr. eller Werckmeister, men her derimot.. Kan det bli nesten hva som helst..
Posted Image
0

#55 User is offline   Kiddo Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 17:57

marlowe: Anbefaler Zombie Holocaust med noen andre horrorfans og godt øl.

Posted Image
Posted Image

The Living Skeleton (Matsuno, 1968). Virtuos exploitation; en spøkelseshistorie som tematiserer tvillingtelepati og umoral, fortalt med en visuell teft som overskygger kiosklitteraturen (som dette tross alt er, etter det jeg fikk med meg av dialog/handling iallefall – tekstinga her er helt absurd, mest sannsynlig har oversetter'n brukt babelfish. Heltinna henvender seg f.eks. konsekvent til filmens prest som ”priest gentleman”, og som presten sier: "Hopeless. Let's try to pray to God. See whether can persuade her. If it is the grass. Always have the day injured") som ligger i bunn, og som bare av og til dynker hodet ned i blod og pupper. For denne er faktisk ganske yndig, med innslag av eksplisitt brutalitet. Visuelt helt nydelig; den hinter en del med nydelig innreda misè-en-scène, musikk, røyk og skygger... Som med f.eks en De Palma-film, er det den visuelle teften som imponerer, og jeg skulle gjerne ønske Matsuno bare hadde forkasta det narrative og brukt all energi på å skape stemning i stedet. Åpningsbildet er f.eks. helt rått, veldig stemningsfullt (øverste bilde over; et skip sees fra skyene). Ikke langt fra listeplass!

(pretender: Kan ikke du si ifra hvis det blir for mye bilder fra meg?)
"There are ideas in every bean" - David Lynch (om kaffebønner)
0

#56 User is offline   Peru Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 18:09

Posted Image

Fabelaktig bok som anbefales alle med et snev av interesse. På ingen måte et simpelt oppslagsverk; linjer trekkes, forfatteren synser forbilledlig om politiske strømninger og den alltid skiftende metaforen zombien har vært.
0

#57 User is offline   Crinderman Icon

• Maursluker no. 1
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 19:03

View PostZann, on 18th Jan 2010, 11:21, said:

Jeg kommer i hvertfall ikke til å ha med Lynch, eller andre kunstfilmer som bruker elementer fra horrorsjangeren. Jeg er til og med litt i tenkeboksen når det gjelder The Shining. Det er nemlig så enormt mye tradisjonell sjangerfilm som må ha plass på lista, må hvertfall ha en representant fra hver leir tenker jeg - tysk ekspresjonisme-horror, Universal-horror, Val Newton, Hammer, italiensk sleaze, zombiefilmer, slashere, 80-tallsost, J-horror, og så videre så lenge man orker.

Surrealistisk skrekk er da like mye skrekk som alt annet hvis ikke mer. Har større problemer med å kalle filmene til Val Lewton og Hammer filmer for skrekk enn jeg har for å kalle filmene til Lynch skrekk. Lost Highway og Eraserhead kan iallefall ikke bli sett på som noe annet.
0

#58 User is offline   Guido Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip
  • Interests:Dreams and Illusions

Posted 18 January 2010 - 19:03

Hva tenker folk om M som horror? IMDB har den ikke listet som det, men mange andre av samme type da, og Steven Jay Schneider har den i sin "101 horror"-liste... Føler det blir rart å ta med Dr. Caligari f.eks og ikke M. Når det gjelder Lynch-"debatten" synes jeg heilt klart Eraserhead kan være med under denne fanen, det samme med Lost Highway egentlig, mens Mulholland Dr. og Blue Velvet (++) ikke bør være med.

EDIT: Hehe, så postet noen akkurat den samme tanken om Lynch like før meg :).
Enough of symbolism and these escapist themes of purity and innocence.
0

#59 User is offline   Crinderman Icon

• Maursluker no. 1
  • PipPipPipPip

Posted 18 January 2010 - 19:09

View PostGuido, on 18th Jan 2010, 19:03, said:

Hva tenker folk om M som horror? IMDB har den ikke listet som det, men mange andre av samme type da, og Steven Jay Schneider har den i sin "101 horror"-liste... Føler det blir rart å ta med Dr. Caligari f.eks og ikke M. Når det gjelder Lynch-"debatten" synes jeg heilt klart Eraserhead kan være med under denne fanen, det samme med Lost Highway egentlig, mens Mulholland Dr. og Blue Velvet (++) ikke bør være med.

EDIT: Hehe, så postet noen akkurat den samme tanken om Lynch like før meg :).

Er enig iallefall.

M er da like mye skrekk som f.eks. The Body Snatcher, Isle of the Dead og en hel rekke andre elsre skrekkfilmer. Jeg regner den ikke som skrekk film da, men du kan godt gjøre det.
0

#60 User is offline   awf Icon

• Brusmaskin
  • PipPipPipPip
  • Interests:film vel..

Posted 18 January 2010 - 19:10

@ Guido

View Postpretender, on 17th Jan 2010, 19:02, said:

Med håp om å slippe at dette blir en lang parade av innlegg om hva som er og ikke er horror, og få forumet til å fremstå som en gjeng idioter som ikke en gang klarer å late som de vet hva "horror" er, er det nå kommet en modifisering i reglene:

Det er ikke å etterstrebe at dette bare skal bli en debatt om hva som er horror eller ikke, så:
- om du mener en film som imdb ikke klassifiserer som horror er horror, og bra nok til å havne på lista di, så list den for all del opp. Jeg gidder ikke krangle om dette.

Ønsker med dette alle lykke til, og masse frydefull skrekk i ukene som kommer!

View PostCrinderman, on 18th Jan 2010, 19:03, said:

Surrealistisk skrekk er da like mye skrekk som alt annet hvis ikke mer. Har større problemer med å kalle filmene til Val Lewton og Hammer filmer for skrekk enn jeg har for å kalle filmene til Lynch skrekk. Lost Highway og Eraserhead kan iallefall ikke bli sett på som noe annet.

:huh:
0

• (23 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic