pretender 4 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Avstemningen er over, og lista ble som følger: Film Regissør Tot. Poeng Ant. Stemmer Snittpoeng--------------------------------------------------------------------------------------------------------------01 2001: A Space Odyssey Kubrick - 114 - 13 - 8,7702 Persona Bergman - 110 - 13 - 8,4603 Il Buono, il brutto, il cattivo Leone - 74 - 13 - 5,6904 8½ Fellini - 72 - 11 - 6,5505 C'era una volta il West Leone - 71 - 8 - 8,8806 Andrey Rubljov Tarkovskij - 59 - 7 - 8,4307 Rosemary's Baby Polanski - 41 - 8 - 5,1308 Dr. Strangelove Kubrick - 39 - 7 - 5,5709 Akahige Kurosawa - 37 - 4 - 9,2510 Le Samouraï Melville - 37 - 6 - 6,1711 Nattvärdsgästerna Bergman - 32 - 5 - 6,4012 Night of the Living Dead Romero - 32 - 6 - 5,3313 Faces Cassavetes - 31 - 4 - 7,7514 Harakiri Kobayashi - 31 - 4 - 7,7515 Vivre sa Vie Godard - 31 - 5 - 6,2016 Psycho Hitchcock - 30 - 5 - 6,0017 La Dolce Vita Fellini - 29 - 3 - 9,6718 Vargtimmen Bergman - 29 - 4 - 7,2519 Au hazard Balthazar Bresson - 26 - 3 - 8,6720 Onibaba Shindo - 26 - 4 - 6,5021 L'Année dernière à Marienbad Resnais - 25 - 5 - 5,0022 Pierrot le Fou Godard - 24 - 3 - 8,0023 Lawrence of Arabia Lean - 23 - 4 - 5,7524 L'Armée des Ombres Melville - 23 - 5 - 4,6025 Peeping Tom Powell - 23 - 6 - 3,8326 Yojimbo Kurosawa - 22 - 3 - 7,3327 Week End Godard - 22 - 4 - 5,5028 Woman in the Dunes Tehigahara - 22 - 4 - 5,5029 Kwaidan Kobayashi - 20 - 3 - 6,6730 La Battaglia di Algeri Pontecorvo - 20 - 4 - 5,00---------------Mål denne opp mot ditt private filmforbruk hos Lists of Bests (Takk til Uruloki).-- The 60shttp://www.npr.org/programs/morning/features/2005/nov/soundofmusic/hills_lg.jpgThe hills are alive... Alle som ønsker å bidra poster sin personlige topp-10 senest Søndag 1.februar kl. 23.59. Det er lov å ta med spillefilm, dokumentar, miniserier, TV-film og kortfilm.Vi følger årstallene på imdb.Fohåpentligvis begynner folk å poste fortløpende, så det blir litt liv i tråden.Det er bare å stokke og redigere fram til fristen. Den samlede sluttliste konstrueres ved å legge sammen poengene filmene får på hver liste, etter skalaen 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1. http://www.janusfilms.com/pierrot/pierrot1.jpg Noen lister fra 60-tallet:Mest penger: 1. The Sound of Music 1965 ($159,000,000)2. 101 Dalmatians 1961 ($145,000,000)3. The Jungle Book 1967 ($142,000,000)4. Doctor Zhivago 1965 ($111,700,000)5. The Graduate 1967 ($105,000,000)6. Butch Cassidy and the Sundance Kid 1969 ($102,300,000)7. Mary Poppins 1964 ($102,000,000)8. My Fair Lady 1964 ($72,000,000)9. Thunderball 1965 ($64,000,000)10. Cleopatra 1963 ($58,000,000) Oscar, Beste Film 1960 The Apartment1961 West Side Story1962 Lawrence of Arabia1963 Tom Jones1964 My Fair Lady1965 The Sound of Music1966 A Man for All Seasons1967 In the Heat of the Night1968 Oliver!1969 Midnight Cowboy ...beste utenlandske film1960 The Virgin Spring1961 Through a Glass Darkly1962 Sundays and Cybele1963 Federico Fellini's 8½1964 Yesterday, Today and Tomorrow1965 The Shop on Main Street1966 A Man and a Woman1967 Closely Watched Trains1968 War and Peace1969 Z Gullpalmen i Cannes:1960 La dolce vita1961 The Long Absence (Une aussi longue absence) Viridiana1962 O Pagador de Promessas1963 The Leopard (Il gattopardo)1964 The Umbrellas of Cherbourg (Les parapluies de Cherbourg)1965 The Knack …and How to Get It1966 A Man and a Woman (Un homme et une femme) The Birds, the Bees and the Italians (Signore e signori)1967 Blow-Up1968 canceled due to events of May 19681969 if.... Gulløven i Venezia1960 Le passage du Rhin1961 Last Year at Marienbad1962 (TIE) Family Diary Ivan's Childhood 1963 Hands Over the City1964 Red Desert1965 Vaghe stelle dell'Orsa1966 The Battle of Algiers1967 Belle de jour1968 Die Artisten in der Zirkuskuppel: Ratlos1969 no award Gullbjørnen, Berlin1960 El Lazarillo de Tormes César Ardavin Spain1961 La notte Michelangelo Antonioni Italy/France1962 A Kind of Loving John Schlesinger United Kingdom1963 Il Diavolo Gian Luigi Polidoro Italy1964 Susuz Yaz Metin Erksan Turkey1965 Alphaville Jean-Luc Godard France/Italy1966 Cul-de-Sac Roman Polanski United Kingdom1967 Le départ Jerzy Skolimowski Belgium1968 Ole dole doff Jan Troell Sweden1969 Rani Radovi Želimir Žilnik YugoslaviaIMDB1. 8.9 Buono, il brutto, il cattivo., Il (1966) 112,4172. 8.7 C'era una volta il West (1968) 54,3243. 8.7 Psycho (1960) 113,1584. 8.6 Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) 128,4325. 8.6 Lawrence of Arabia (1962) 64,6916. 8.5 To Kill a Mockingbird (1962) 66,0607. 8.4 The Apartment (1960) 27,3248. 8.3 Seance on a Wet Afternoon (1964) 1,6369. 8.3 The Great Escape (1963) 48,22010. 8.3 2001: A Space Odyssey (1968) 128,709 ...og Diskuterfilms brukere under kåringen av topp 250 i mars 2008:03 Persona (1966, Bergman, Ingmar) - 497 poeng08 C'era una volta il West (1968, Leone, Sergio) - 391 poeng09 8 1/2 (1963, Fellini, Federico) - 373 poeng12 2001: A Space Odyssey (1968, Kubrick, Stanley) - 355 poeng14 Dr. Strangelove (1964, Kubrick, Stanley) - 334 poeng19 Andrey Rublyov (1969, Tarkovsky, Andrei) - 291 poeng21 Buono, il brutto, il cattivo, Il (1966, Leone, Sergio) - 283 poeng29 Psycho (1960, Hitchcock, Alfred) - 251 poeng30 Au Hasard Balthazar (1966, Bresson, Robert) - 247 poeng59 Nattvardsgästerna (1962, Bergman, Ingmar) - 191 poeng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 60-tallet er et tiår jeg er lite bevandret i. Forventer store endringer her, bare de fire øverste er 9/10 eller mer. 1. 2001: A Space Odyssey 2. Persona 3. Il buono, il brutto, il cattivo 4. Jungfrukällan 5. In Cold Blood 6. Nattvardsgästerna 7. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb 8. Psycho 9. Belle de jour 10. If... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Spørsmålet er om jeg greier å få Barbarella in på denne lista. Tviler dog sterkt. De som er sikre er Askeladden og de gode hjelperne, Butch Cassidy and the Sundance Kid, Lawrence of Arabia, Nóz w wodzie, Reve-enka og The Apartment, så 4 plasser igjen å fylle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howie 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Min foreløbige liste: 1. C'era una volta il West (Leone 68)2. Seppuku (Kobayashi 62)3. Suna no Onna (Teshigahara 64)4. Point Blank (Boorman 67)5. Lawrence of Arabia (Lean 62)6. La Maschera del demonio (Bava 60)7. Les Yeux sans visage (Franju 60)8. Le Trou ( Becker 60)9. L'Armée des ombres (Melville 68)10. Marketa Lazarová (Vlacil 67) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Foreløpig: 1. Nattvardsgästerna (Bergman, 1962)2. Pierrot le fou (Godard, 1965)3. The Night of the Iguana (Huston, 1964)4. Night of the Living Dead (Romero, 1968)5. Repulsion (Polanski, 1965)6. Peeping Tom (Powell, 1960)7. 8 ½ (Fellini, 1963)8. Le Feu follet (1963)9. Mouchette (Bresson, 1967)10. La Caza (Saura, 1966) Illsinte boblere: Mange av Bergman.Foreløpige planer om gjensyn: Shoot the Piano Player, Diamonds of the Night, Cul-de-Sac, noe Godard...Skal få sett: L'Amour fou, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peru 6 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Her mangler det jo ikke akkurat på kandidater. Fyttikatta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nomansvally 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Mine favoritter, dominert av italienerne: 1. The Innocents (1961, Jack Clayton) 2. Simón del desierto (1965, Luis Buñuel3. Il Deserto Rosso (1964, Michelangelo Antonioni) 4. L'Avventura (1960, Michelangelo Antonioni5. Il Vangelo secondo Matteo (1964, Pier Paolo Pasolini)6. Mouchette (1967, Robert Bresson)7. L'Enfance nue (1968, Maurice Pialat)8. Marketa Lazarová (1967, Frantisek Vlácil)9. I Pugni in tasca (1965, Marco Bellocchio)10. Shock Corridor (1963, Samuel Fuller) - Jeg er for glad i Antonioni at jeg ikke kunne ha gjort en 'one-per-director' liste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zelmo Swift 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Foreløpig, og fortsatt begrensa til en film per regissør: 01: Au Hasard Balthazar (Bresson)02: Sayat Nova (Parajanov)03: Faces (Cassavetes)04: Masculine Feminine (Godard)05: Tanin no kao (Teshigahara)06: Muriel (Resnais)07: l'Eclisse (Antonioni)08: Andrei Rublev (Tarkovsky)09: 8 1/2 (Fellini)10: Tystnaden (Bergman) Blei mer kjedelig enn jeg hadde forventa, gitt. :\ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 ja dette må vel bli lett, har sett såpass få filmer fra 60-tallet at jeg i alle fall ikke trenger å velge bort så mange. PersonaPer qualche dollaro in piùDr. StrangelovePierrot le Fou Tokyo Drifter Night of the Living DeadBonnie and ClydeIl Buono, il brutto, il cattivoRosemary's BabyPeeping Tom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Dette er vel mitt "favoritttiår" kan man si. Mye trippy kunstfilm i svart-hvitt, og mye bra ellers også selvfølgelig. Poster en foreløpig liste, som nesten garantert kommer til å endre seg. 1. Persona2. 8 1/23. Nattvardsgästerna4. L'Année dernière à Marienbad5. Andrey Rublyov6. 2001: A Space Odyssey7. The Good, the Bad and the Ugly8. Lawrence of Arabia9. Week End10. La Battaglia di Algeri Her er jo faktisk de 6 første på min topp 10 totalt sett. Sier vel litt om min hang til dette tiåret. Jeg skal I HVERT FALL få sett Marketa Lazarová innen fristen. Står klar i hylla, og jeg er nesten helt sikker på at den kommer til å kvalifisere til listeplass. Samme gjelder for så vidt også L'Armée des ombres. Og El Ángel exterminador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoppushplay 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Foreløpig: (to kortfilmer og for lite horror) Faces (Cassavetes, 1968)Vivre sa vie (Godard, 1962)Hold me while i'm naked (Kuchar, 1966)la jetée (Marker, 1962)the last man on earth (Ragona, 1964)peeping tom (Powell, 1960)rosemarys baby (Polanski, 1968)Jag er nyfiken - en film i gult (Sjöman, 1967)Dom kallar oss mods (Jarl, 1968)The misfits (Huston, 1961) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 1. Il Buono, il brutto, il cattivo (Sergio Leone, 1966)2. C'era una volta il West (Sergio Leone, 1968)3. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)4. Rosemary's Baby (Roman Polanski, 1968)5. Dr. Strangelove (Stanley Kubrick, 1964)6. Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)7. The Wild Bunch (Sam Peckinpah, 1969)8. La Battaglia di Algeri (Gillo Pontecorvo, 1966)9. The Great Escape (John Sturges, 1963)10. The Haunting (Robert Wise, 1963) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KAH 3 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Skammer meg over å ha sett altfor lite fra dette tiåret, jeg skal virkelig få gjort noe med det i januar. 1. Persona (Ingmar Bergman, 1966)2. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)3. Andrey Rublyov (Andrei Tarkovskij, 1966)4. Såsom i en spegel (Ingmar Bergman, 1961)5. La Jetèe (Chris Marker, 1962)6. Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)7. 8 ½ (Fellini, 1963)8. Il Buono, il brutto, il cattivo (Sergio Leone, 1966) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otth 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 60-tallet er nok det tiåret jeg liker best (og ikke kun når det kommer til film). Det er derfor litt synd at jeg har sett så alt for lite filmer fra dette tiåret. På den ene siden gir det meg noe å gjøre i julen, men vet ikke De jeg har utpekt meg som gode kandidater for syn eller gjensyn er: Cleopatra, West Side Story, The Sound of Music, 8½, La dolce vita, A Man and a Woman og The Battle of Algiers. Tror jeg også vil benytte sjansen til å få sett litt mer av Godard og Bergman mens jeg først er i gang. Før start ser favorittlisten min slik ut: 1 The Great Escape (1963) 2 Lawrence of Arabia (1962) 3 Mépris, Le (1963) 4 Inherit the Wind (1960) 5 The Apartment (1960) 6 Persona (1966) 7 Année dernière à Marienbad, L' (1961) 8 Week End (1967) 9 Seppuku (1962) 10 Jetée, La (1962) 11 Yojimbo (1961) 12 Samouraï, Le (1967) 13 The Manchurian Candidate (1962) 14 Breakfast at Tiffany's (1961) 15 Passion, En (1969) 16 Planet of the Apes (1968) 17 Cool Hand Luke (1967) 18 One, Two, Three (1961) 19 It's a Mad Mad Mad Mad World (1963) 20 Spartacus (1960) Som dere ser er ikke min begeistring for kunstfilm like stor som flere andres her. Så mens jeg er så godt i gang tenkte jeg at jeg kunne slenge noen anbefallinger for oss som kanskje har et mer overflatisk forhold til film. Barbarella (1968) Bullitt (1968) Dance of the Vampires (1967) Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) Easy Rider (1969) Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965) One Million Years B.C. (1966) The Cube (1969) The Hustler (1961) The Italian Job (1969) The Thomas Crown Affair (1968) The Time Machine (1960) What's New Pussycat (1965) Where Eagles Dare (1968) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Har prøvd å mekke meg ei liste over ting jeg vil prøve å få sett før fristen går ut, desverre har jeg ikke alle filmene jeg kom frem til, så får se hva jeg får til. fra i morgen av (siste eksamen) har jeg nok veldig mye tid å kaste bort på film i noen uker fremover, så skal se om jeg ikke får pløyd igjennom det meste, selv om det er en del andre filmer jeg også har tenkt å få med meg nå.Week EndPer un pugno di dollari8½2001: A Space OdysseyIf...Seppukuthe last man on earthThe Wild BunchLe SamouraïYojimboThe Fearless Vampire Killers (og burde vel også se Knife in the Water og Cul-de-sac)noe av Russ Meyernesten alle av Bergmans 60-tallsfilmer D:Luis Buñuels 60-tallsfilmerDet jeg har av usett Akira Kurosawa & Seijun Suzuki på dvd (4 filmer totalt) og hva enn ellers jeg har av usett 60-tallsfilm, om jeg har noe. det får jeg finne ut når jeg stikker nordover igjen, hvor mesteparten av filmsamlingen min er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Om ikke du har sett den så regner jeg med Branded to kill er en av de du skal se, ragoo. Så du hadde tatt med Tokyo Drifter og det er et kult valg, men Branded to kill er obligatorisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Om ikke du har sett den så regner jeg med Branded to kill er en av de du skal se, ragoo. Så du hadde tatt med Tokyo Drifter og det er et kult valg, men Branded to kill er obligatorisk.jess, det er en av de to andre Seijun Suzuki filmene jeg har på dvd (kjøpte den boksen med Branded to Kill, Tattooed Life og Tokyo Drifter for en stund siden), så den blir jeg å se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted December 17, 2008 Author Report Share Posted December 17, 2008 Hva er greia med all denne hyllesten av Leones Westernfilmer? Altså, jeg synes jo de er kule (eller jeg synes det før iallefall, da jeg hadde mopedbart), og at det er bra samspill mellom bilder og musikk, en slags "westernopera". Men jeg merker at denne dyrkingen av "ventetid før vold" blir kjedelig etter en stund, og at det generelt er lite annet å hente. Mine tjue øre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 For å bruke Good, Bad & Ugly som eksempel, da den er den eneste som jeg anser som listemat, så er den jo ganske enkelt jævlig cool. Og den oppfatningen skjønner jeg veldig godt at mange deler med meg. Det er jo selvsagt nesten bare stil filmen har å skilte med, og sånt er jo smak og behag. Jeg syns den er dritkul. På samme måte som du kaller "ventetid før vold" kjedelig, kaller jeg det nerve. Eller noe slikt. Men det jeg tror er hovedårsaken til at den blir hyllet slik, er at den er såpass storslått. Dvs., det er en av få filmer jeg føler er en stor begivenhet å se. Den føles stor, ganske enkelt. Vanskelig å forklare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Høh høh. Dette blir en ganske dårlig liste, da jeg har sett alt for lite film fra dette tiåret (som så mange andre tiår). Derfor nøyer jeg meg heller med en topp 5 av filmer jeg liker veldig godt, og prøver å pløye meg gjennom en del i jula. The Good, The Bad and the UglyLa JetéePersonaIvan's Childhood101 Dalmatians Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Førsteutkast: 1) 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)2) Blowup (Michelangelo Antonioni, 1966)3) Rosemary's Baby (Roman Polanski, 1968)4) La Battaglia di Algeri (Gillo Pontecorvo, 1966)5) I Pugni in tasca (Marco Bellocchio, 1965)6) L' Armée des ombres (Jean-Pierre Melville, 1969)7) The Manchurian Candidate (John Frankenheimer, 1962)8) Belle de jour (Luis Buñuel, 1967)9) Que la bête meure (Claude Chabrol, 1969)10) Branded to Kill (Seijun Suzuki, 1967) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Jeg må få sett Lawrence of Arabia før fristen, og et par til, men dette er hvordan det ser ut nå: 1. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)2. Buono, il brutto, il cattivo., Il (Leone, 1966)3. C'era una volta Il West (Leone, 1968)4. Yojimbo (Kurosawa, 1961)5. Persona (Bergman, 1966)6. Psycho (Hitchcock, 1960)7. Per qualche dollaro in più (Leone, 1965) Det er alle jeg vil slenge på her hittil. Jeg tror dette er mitt favoritt-tiår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otth 0 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Det er alle jeg vil slenge på her hittil. Jeg tror dette er mitt favoritt-tiår. Hvordan kan det være ditt favoritt tiår når du ikke greier å lage en liste med 10 favoritter engang? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Hvordan kan det være ditt favoritt tiår når du ikke greier å lage en liste med 10 favoritter engang? Det har mer og si hvor mye man liker filmene, enn hvor mange, Otth. Det vil værtfall jeg påstå. Når de fire første er på topp 20, så tror jeg nok dette er mitt favoritt-tiår. Men, men.. jeg har ikke akkurat tatt noe grundig research. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosmonaut 11 Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Er nok et av de bedre filmtiårene ja. Min liste: 01. Gamera vs. Guiron02. Manos: The Hands of Fate03. The Beast of Yucca Flats04. Hercules vs. the Moon Men05. Santa Claus Conquers the Martians06. Eagah!07. Gamera vs. Gaos 08. Voyage to the Planet of Prehistoric Women09. Monster A Go-Go10. Batman the Movie Vi kom nesten med:Il Buono, il Brutto, il Cattivo, 2001, Seppuku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.