Jump to content

Kiddos favorittfilmer


Kiddo
 Share

Recommended Posts

Topp 10 akkurat i dag, 14. august 2013:

 

http://s24.postimg.org/czcilqa79/the_johannesfall_waterfall_in_the_radstatter_tau.jpg

http://s16.postimg.org/so4x09fgl/a_simple_case.png

http://s23.postimg.org/6ng7e2hjv/kingsofthesky.png

 

Beim Johannesfall in den radstäder tauern (1917)

Prostoy sluchay (Pudovkin, 1930)

Germania anno zero (Rossellini, 1948)

Accattone (Pasolini, 1961)

Blind Kind (Keuken, 1964)

My Ain Folk (Douglas, 1972)

Mer Dare (Peleshian, 1982)

Der shöne Tag (Arslan, 2001)

Kings of the Sky (Stratman, 2004)

Universal Soldier: Regeneration (Hyams, 2009)

Link to comment
Share on other sites

 
Spennende liste dette, er litt fascinert av topp 10-sammensetningen. Jeder für sich und gott gegen alle og Day of the Dead på topp er friskt. Førstnevnte er heller ikke langt unna en plass på min liste, og Day of the Dead koste jeg meg stort med da jeg nylig så den for andre gang. Har dog ikke så mye til overs for de to andre i trilogien, men det skal sies at det er lenge siden jeg så dem. Uansett - det er definitivt mange her jeg etterhvert skal få med meg. Artig å se Cobra Verde her og, en film med noen magiske øyeblikk, helt klart.
Link to comment
Share on other sites

 
Finfinfin liste her Kiddo, selv om jeg ikke har sett så altfor mange av de du nevner. Bare én malplassert film så langt jeg kan se, den totalt middelmådige Stroszek. Men jeg skal se Kaspar Hauser før jeg begraver Herzog/Bruno-komboen helt. Har troa, selv om Stroszek skuffa meg veldig. Forresten slo ikke L'Enfant meg særlig i bakken heller, men det er på ingen måter en dårlig film. Og Gycklarnas Afton må jeg få sett snart.
Link to comment
Share on other sites

 

Kan ikke skjønne at noen med ellers veldig bra filmsmak (uruloki) kan synes at stroszek er middelmådig. Den er proppfull av små magiske øyeblikk og har en deilig narrativ struktur, flott skuespill og skjuler mange lag med mening som kommer fram når du ser den flere ganger spør du meg.

 

Veldig bra liste kiddo. Jeg har ikke sett import/export ennå, men gleder meg til den. Ellers fint å se Jean Rollin på lista, litt av en type.. :)

Link to comment
Share on other sites

 
Kan ikke skjønne at noen med ellers veldig bra filmsmak (uruloki) kan synes at stroszek er middelmådig. Den er proppfull av små magiske øyeblikk og har en deilig narrativ struktur, flott skuespill og skjuler mange lag med mening som kommer fram når du ser den flere ganger spør du meg.

Vel, man kan vel ikke like alt, kan man. Angående magiske øyeblikk, så har den i hvert fall ett. Fødselsklinikken er kanskje en av tidenes scener, det har jeg alltid vært på det rene med. Bare synd at resten av filmen ikke følger i samme spor, og for det meste er totalt uinteressant. Og én (kanskje to) mersterlig(-e) scene(-r) er ikke nok til å redde en hel film.

Link to comment
Share on other sites

 

KAH: Takk for kommentar! Jeg er enig når det kommer til Cobra Verde: Det er en film med noen helt magiske øyeblikk. Det er disse noen øyeblikkene som gjør den til en favoritt. Helheten er litt ujevn. Det er en rar film.

 

Uruloki: Ja, du må få sett Gycklarnas Afton og Kaspar Hauser. Tror faktisk du vil like sistnevnte bedre enn Stroszek. De deler mye, men er samtidig veldig ulike.

 

stoppushplay: Hva har du sett av Seidl (tror ikke jeg har spurt om dette før, selv om jeg vet du har sett Hundstage)? Rollin overvelda meg med La Nuit des traquèes, men alt annet jeg har sett av ham i ettertid har bare vært OK eller dårlig. Venter fortsatt på en ny kjempefilm av karen...

 

Oppdaterte lista med noen ord til topp 10 forresten. Det var vanskelige greier.

Link to comment
Share on other sites

 
Friskt av deg å ta med Import/Export. Absolutt en kjempefilm som er nærmest umulig å være likegyldig til. Ellers en kjempespennende liste med to Bergman-filmer jeg ennå ikke har sett! (nattværdsgjesterna og gycklernas afton). Fat city og The Dead er to Huston-filmer jeg har hatt lyst til å se lenge, men ikke fått makket meg til å finne tak i de. Jeg deler din beundring av En Passion!
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
Friskt av deg å ta med Import/Export. Absolutt en kjempefilm som er nærmest umulig å være likegyldig til.

 

Ja, det er vanskelig å avfeie kraften i de inntrengende bildene og den insisterende stemninga av håpløshet/motløshet i denne filmen. Helt enorm.

 

Jeg har bare sett hundstage av seidl. Hører mange sier at animal love er bra. Ser fram til import/export også, kanskje jeg får sett den i jula. Jeg liker fascination veldig godt av Rollin, har du sett den?

 

Jeg har sett Fascination og liker den godt selv. Rollin fra sånn ca. best til værst:

 

The Night of the Hunted - Mesterlig.

Fascination - Veldig god.

Lost in New York - Fascinerende men mangelfull.

Requiem for a Vampire - OK.

The Living Dead Girl - Hmm...

The Grapes of Death - Svak.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 7 months later...
Oppdatert lista. Har prøvd meg på en èn per regissør-mal, og håper lista illustrerer smaken min nogenlunde bra... Dette er - med andre ord - blant annet en oppfordring til å komme med filmanbefalninger, fra alle! (gjerne, men ikke nødvendigvis, vedrørende eksperimentell film og "essay-filmer")
Link to comment
Share on other sites

 
Mye trær her. Var bare det jeg ville si. Skal manne meg opp til å sette på The Tree of Wooden Clogs i nærmeste fremtid. Ellers mye god film, naturligvis. Fra Jeder Für Sich og Import/Export, til Zulawski og Angst, litt fra begge sider av spekteret, men samtidig en slags rød tråd her. Kult. Hvis jeg kommer på et eller annet som du mot formodning ikke har sett og som jeg tror du kan like, så skal jeg stikke innom denne tråden. Vel, det var ikke bare det med trærne likevel da.
Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, ja det med trærna var vel litt bevisst i starten der... The Tree of Wooden Clogs er lang, men så kraftfull i all sin varhet og ukunstlethet; det er en slags "naturlig" poesi her, som virkelig bergtok meg. Er veldig spent på hvordan du vil oppleve den.

 

Takker for ord, alltid hyggelig, godt det ikke bare var det med trærne.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
...Day of the Dead koste jeg meg stort med da jeg nylig så den for andre gang. Har dog ikke så mye til overs for de to andre i trilogien, men det skal sies at det er lenge siden jeg så dem.

 

Dette syntes jeg hørtes helt rart ut, nesten litt konstruert. Du liker Day, men ikke noe til overs for Dawn og Night? Hmmm. Rart.

 

Ellers fin liste, Kiddo. Men jeg forstår ikke Das Boot. Greit film. Spennende og alt det. Men utover det er jeg ikke spesielt interessert, kan godt være at ubåtfilmer ikke er helt min greie. Skog/Trær er derimot mer min greie, og er en av flere favorittelementer i film.

Link to comment
Share on other sites

 
Dette syntes jeg hørtes helt rart ut, nesten litt konstruert. Du liker Day, men ikke noe til overs for Dawn og Night? Hmmm. Rart.

 

Hehe. Hva er det som er rart med det egentlig? Er vel ikke så rart at jeg opplever "Day.." som en frittstående film som er mye bedre enn sine forgjengere. Man kan vel like bare en av filmene i trilogien. Det sagt, så har jeg hatt et gjensyn med "Night.." siden den gang jeg skrev dette, og den falt langt bedre i smak nå. "Dawn.." venter jeg litt med å gi en ny sjanse.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Hehe. Hva er det som er rart med det egentlig? Er vel ikke så rart at jeg opplever "Day.." som en frittstående film som er mye bedre enn sine forgjengere. Man kan vel like bare en av filmene i trilogien. Det sagt, så har jeg hatt et gjensyn med "Night.." siden den gang jeg skrev dette, og den falt langt bedre i smak nå. "Dawn.." venter jeg litt med å gi en ny sjanse.

 

Men hva er bedre med den?

Link to comment
Share on other sites

 
Men hva er bedre med den?

 

Hehe, i blant må det gå an å slenge ut at en film er bedre enn en annen uten å måtte begrunne det i hytt og pine synes jeg, men kanskje tilhengere av denne trilogien blir personlig støtt av slike utsagn. Jeg synes den er mer kompakt, og har en tydelig ide, et fokus. Som mellommenneskelig drama funker den bedre enn noen av de andre på grunn av bedre skuespill og dialog. Den er klaustrofobisk, vittig, spennende og virker å ha mer på hjertet enn de andre to. Men jeg vet ikke, det er vanskelig å forklare hva som er så bra med denne filmen i grunn. Jeg synes i hvert fall at den overgår de to foregående filmene med glans.

Link to comment
Share on other sites

 

Kosmonaut: Jepp, skuffende. Har til og med hatt den liggende et par år...

Frenzy: Herlig, har du fått sett Fat City siden sist eller?

morty: Når det gjelder Das Boot: For meg er det ikke så mye "spenningen", tror jeg, som det er den enorme stemninga Petersen klarer å formidle. For meg er det fullt og helt en stemningsfilm, og jeg digger den som en stemningsfilm. Den er aldri helt dyster, aldri helt lystig, og den får meg til å føle en slags intimitet/tilhørighet til ikke bare karakterene men også settinga (kanskje hovedsakelige settinga). Jeg elsker å føle med stemninga filmen formidler, en stemning jeg opplever som jævlig "håndgripelig" og klar og konsentrert men samtidig nyansert.

dodraugen: Du MÅ iallefall se The Tree of Wooden Clogs, tror den er noe for deg. Den er nok ikke så "streng" i estetikken som mye av det du liker (/har på lista de), men akkurat som Herzog (det er få andre jeg kan komme på) klarer Olmi å formidle noe jævlig vart gjennom denne "uvørne" stilen med håndhold kamera osv.

KAH: Jeg er glad morty ”spurte deg ut”, for jeg synes du forklarte deg veldig bra. Jeg ser nok en mer inderlig Romero i Day of the Dead, i forhold til de andre.

Link to comment
Share on other sites

 

"Inderlig" var en god måte å si med ett ord, det jeg på kronglete vis prøvde å få frem med mange ja ;)

 

Forresten har jeg sett en Rollin-film jeg og, denne Fascination som du omtaler som "veldig god" her oppe et sted. Jeg registrerte to-tre stilige "shots", men resten ga meg null, niks og nada. Er det i det hele tatt vits at jeg sjekker ut The Night of the Hunted eller?

Link to comment
Share on other sites

 

JA.

De er veldig forskjellige. The Night of the Hunted er litt sånn Bergmansk, veldig filosoferende. Fascination er bare en morsom film med en eiendommelig stemning.

Link to comment
Share on other sites

 
Har dessverre ikke fått sett Fat City ennå, Kiddo. Har ikke glemt den, dog. Har bare hatt stramt budsjett i sommer, noe som ordner seg nå når sommerlønnen kommer dundrende inn på konto.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Skjønner, skjønner. Er veldig spent på hvordan du vil oppleve den.

 

Skal skrive her når jeg får sett den. Reiser til USA om to uker, så når jeg har fått kommet på plass der så kommer det et storinnkjøp av dvder.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...