Jump to content

Doomsday


blausen
 Share

Recommended Posts

http://images.starpulse.com/Photos/Previews/Doomsday-movie-05.jpg

 

Et dødelig virus herjer de Britiske øyer, og som et tiltak for å stoppe viruset blir Skottland isolert og satt i karantene. Med digre barrikader blir millioner av mennesker stengt ute fra resten av verden. Mange dør, men resten av Storbritannia overlever epidemien. 30 år senere blomstrer plutselig viruset opp i London, og byen er på kanten av kaos og ødeleggelse. Regjeringens eneste utvei er å sende inn en spesialstyrke bak barrikadene i Skottland for å finne en kur mot viruset. Men på 30 år har landet rukket å bli helt forfallent, preget av anarki og lovløshet.

 

Regissør Neil Marshall er med Doomsday virkelig på vei til å bli Storbritannias svar på John Carpenter. The Descent var helt klart en av de beste og mest effektive grøsserne innen sjangeren i dette årtusenet, nå tar han steget over i actionfilm med klar inspirasjon fra en rekke ’klassikere’ fra 70- og 80-tallet. Escape from New York, Mad Max, Excalibur og Aliens for å nevne noen få. Det betyr at filmen er spekket med karikerte slemminger, over-the-top actionscener og en hardtslående babe i hovedrollen.

 

Resultatet er høyst variabelt, men likevel en godt underholdende film. Jeg mistenker at det er en fordel om man liker ukompliserte og nærmest cheesy actionfilmer fra en lang tid tilbake. Jeg kjente i hvert fall igjen de tydelige inspirasjonskildene til Marshall, og selv om den ikke er så veldig original, føltes filmen langt friskere enn en gjennomsnittlig actionfilm produsert i Hollywood. Forvent mye avkuttede lemmer og blod, det vil si - når ikke filmen er opptatt av den beinharde dialogen.

 

http://www.horror-movies.ca/albums/doomsday/doomsday-1.jpg

 

Hvis man vender det kritiske blikket mot filmen er det helt klart mye å ta tak i. Hovedrolleinnehaver Rhona Mitra er ei deilig dame, men mangler sjarm og utstråling til å bekle rollen på et minneverdig vis. Actionheltinner har vel aldri hatt den samme effekten på meg som sine motsatte mannlige kolleger. Dessuten er det en rekke sekvenser som både føles unødvendige og overflødige. Spesielt når vi nærmest blir dratt tilbake til middelalderen, med riddere og majestetiske slott. Greit at filmen er harry, men her føles det virkelig på kroppen. Innimellom ser vi hvordan den korrupte regjeringen håndterer situasjonen, med Bob Hoskins i en meningsløs hovedrolle. Det ville gjort filmen godt å kutte bort alt fra den kanten, etter min mening. Mot slutten blir vi vitne til hvordan Mad Max hadde blitt om Michael Bay bestemte; biljaktscener så overdrevet at det nesten blir litt flaut.

 

Det er litt for mange elementer som gjør at Doomsday aldri helt blir den opplevelsen jeg hadde håpet på. Å lage retro-inspirert action betyr ofte at det balanseres syltynt mellom kulhet og det svulstige. Filmen serverer store doser av begge deler, og ender mest som en berg og dalbane-tur mellom godt og vondt. Har veldig lyst å legge meg rundt terningkast 3, men samtidig er jeg positiv til prosjektet og regissørens intensjoner med filmen. Produksjonen for øvrig er av høy kvalitet, og en skikkelig tullefilm man garantert kan se flere ganger.

 

3/5

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fin anmeldelse. Det er vel omtrent sånn jeg edruelig ser på den også, etter at adrenalinrushet og knisingen har gitt seg.

 

EDIT: Forresten, et ekstra pluss for bruken av Fine Young Cannibals' Good Thing under grillfesten. :D

Link to comment
Share on other sites

 
En sideeffekt av dette viruset er at alle damer får store pupper, blir deilige og går rundt i lett tribal-bekledning?

 

 

Jepp. Mens det går nedover med mannfolka

 

http://content6.flixster.com/photo/10/98/53/10985352_gal.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...