Jump to content

Diskuterfilm kårer: De beste fra 90-tallet


pretender
 Share

Recommended Posts

Diskusjonen om 90-tallet begynner HER.

 

 

Innleveringsfristen for 90-tallet, personlig topp 10 er altså søndag 31. august kl 23.59.

 

... hvilket betyr at det er slutt, og lista ble som følger:

 

01 Bad Boy Bubby De Heer 73

02 Lost Highway Lynch 68

03 Magnolia Anderson 67

04 Dead Man Jarmusch 60

05 Sátántángo Tarr 56

06 Trois Couleurs: Bleu Kieslowski 45

07 Naked Lunch Cronenberg 42

08 Eyes Wide Shut Kubrick 40

09 Gummo Korine 39

10 Ta'm e Guilass Kiarostami 39

11 Fear and Loathing in Las Vegas Gilliam 35

12 Big Lebowski, The Coen 35

13 Festen Vinterberg 34

14 Fargo Coen 33

15 Trois Couleurs: Rouge Kieslowski 32

16 Double Vie de Veronique, La Kieslowski 31

17 Happiness Solondz 31

18 C'est arrivé près de chez vous (Man Bites Dog) Belvaux osv. 30

19 Chun gwong cha sit (Happy Together) Wong 28

20 Riget Von Trier 27

21 Wild at Heart Lynch 24

22 Thin Red Line, The Malick 24

23 Haine, La Kassovitz 24

24 Millers Crossing Coen 23

25 Naked Leigh 23

26 Goodfellas Scorsese 22

27 Pulp Fiction Tarantino 21

28 Being John Malkovich Jonze 21

29 Twin Peaks: FWWM Lynch 20

30 Belle Noiseuse, La Rivette 20

 

Hold kontroll med hvor mange du har sett her: http://www.listsofbests.com/list/58845 (Takk, COMPAQis)

---

 

Ja, vi fant ut i denne tråden at en slik kåring kunne være en god idé. Jeg kan foreløpig ta på meg ansvaret for driften, da jeg har Excel inne på maskina for tiden.

 

Noen forslag:

 

1) Vi jobber fram en Topp-20 liste for hvert tiår fom. 20-tallet tom. 90-tallet. Hvis vi lar dette rusle og gå, kan vi ta 2000-09 om halvannet års tid.

 

2) Foreslår at vi begynner med 90-tallet. Siden vi på en måte allerede har begynt (i nevnte tråd). For så å jobbe oss bakover. Pr i dag er vi kanskje ikke 100% oppdatert på de første tiårene heller, men nå får man altså litt ekstra tid på det.

 

3) Tror vi skal legge ca samme metode til grunn. Dvs. alle som deltar hoster opp en personlig topp-10 liste, som etter en ca. tidsfrist på omtrentlig 14 dager kokes sammen til en gjeldende topp-20 for forumet.

 

Noen innvendinger/forslag før vi fyrer løs?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jepp, syns det er så absolutt på plass med noe sånt.

Jeg syns vi kan bare fortsette i det sporet vi allerede har startet, slik at vi ikke får alle tiårene og lister i fleng på en gang. Med litt mer modererte tråder, der listene kommer med jevne mellomrom, sikrer mer diskusjon og mer "mat" ut av disse listene. Istedet for at vi ender opp med en haug tråder med "tomme lister" og uten diskusjon

Link to comment
Share on other sites

 

Før vi fyrer løs; er det noen her inne som tror og håper at disse listene vil inneholde filmer man ikke finner på den allerede etablerte 'Diskuterfilms Topp 250'? Vil disse listene representere noe nytt, eller vil de kun speile den sedvanlige "filmklubbsmaken" atter en gang.

 

Det største problemet med denne type seleksjon (alle presenterer sin liste, filmene som frekventerer flest lister havner på hovedlisten) er at de mest sette - de mest populære filmene vinner. Er dette et problem? Det spørs hvilken hensikt vi vil ha ved å stemme frem en slik liste. Vil vi på demokratisk vis på nytt stadfeste hvilke filmer som er best, sett med "filmkjenneres" øyne, er det intet problem. Vil vi lære noe nytt om film og bruke listen som et verktøy i så henseende, er det et problem.

 

Om noen følger meg på det jeg prøver å mene, finnes det andre måter å komme i mål på. En løsning kan være noe à la: Hver mann/kvinne lager en liste på 20, vi samler ALLE filmene i én liste, hvor hver mann/kvinne kan stemme frem eksempelvis 2, 5 eller 10 filmer som ikke finnes på deres personlige liste, altså filmer andre på forumet har nominert. Evt. kan vi gjøre noe HELT annet.

 

Forslaget ovenfor var et eksempel på hvordan dette muligens kan gjøres uten å bryte med den grunnleggende stemmeretten. En annen løsning kan være å lage listen udemokratisk ved å gi de respektive medlemene vekttall etter ansinitet. En løsning jeg er personlig fan av. :D

Link to comment
Share on other sites

 
Jepp, syns det er så absolutt på plass med noe sånt.

Jeg syns vi kan bare fortsette i det sporet vi allerede har startet, slik at vi ikke får alle tiårene og lister i fleng på en gang. Med litt mer modererte tråder, der listene kommer med jevne mellomrom, sikrer mer diskusjon og mer "mat" ut av disse listene. Istedet for at vi ender opp med en haug tråder med "tomme lister" og uten diskusjon

 

Ja, jeg er enig i dette. Til forskjell fra tidligere blir altså de rangerte listene eksponert her. Det åpner for mer synsing, slagsidene må snus til. Når vi har 90-tallet i boks, om si... 2-3 uker, kan jeg opprette en "Mastertråd" der de ferdige listene postes i første post. Så kan heller denne tråden flyte ut med diskusjoner rundt listene. How about it? Og selvfølgelig tullete å la seg fornærme, det er da bare godartede sjeler overalt her inne.

 

Dette blir selvfølgelig porsjonert, nå gjør vi unna 90-tallet først. Så 80-tallet en gang senere i høst osv. Ikke noe stress.

 

Før vi fyrer løs; er det noen her inne som tror og håper at disse listene vil inneholde filmer man ikke finner på den allerede etablerte 'Diskuterfilms Topp 250'? Vil disse listene representere noe nytt, eller vil de kun speile den sedvanlige "filmklubbsmaken" atter en gang.

Synes faktisk våre nåværende "siste 25 år" og "Topp 250" ikke er helt der i det sedvanlige klubblandskap. Men de er litt like på noen måter. Men jeg har liksom godtroen på at dette vil kunne utvikle seg litt. Fordi:

1) Brukermassen er ganske konstant

2) De fleste ser en del film

... vil den generelle erfarte filmmasse øke, noe som forhåpentlig vil kunne gjenspeile seg i listene.

 

Vi påvirkes jo i større eller mindre grad av dette forumet, så når noen poster om et godt DVD-tilbud på en film, eller roser eteller annet i "hvilken film så du sist" eller i anmeldelser, eller slakter, vil nevnte film bre seg mer ut i rekkene. I denne tråden, som blir diskusjonstråd, kan vi jo videre slenge ut anbefalinger osv.

 

Det største problemet med denne type seleksjon (alle presenterer sin liste, filmene som frekventerer flest lister havner på hovedlisten) er at de mest sette - de mest populære filmene vinner. Er dette et problem? Det spørs hvilken hensikt vi vil ha ved å stemme frem en slik liste. Vil vi på demokratisk vis på nytt stadfeste hvilke filmer som er best, sett med "filmkjenneres" øyne, er det intet problem. Vil vi lære noe nytt om film og bruke listen som et verktøy i så henseende, er det et problem.

Vi vil vel uansett få reflektert forumets generelle smak. Jeg tror at når alle poster rangerte lister personlig, og vi kan diskutere rundt disse, vil dette være vel så verdifullt som den ferdige listen. Jeg tror også at om alle begrenser seg til ti filmer, vil det gjøre at en del "default"-valg detter ut av en del av listene, og ikke "sanker poeng overalt".

 

Om noen følger meg på det jeg prøver å mene, finnes det andre måter å komme i mål på. En løsning kan være noe à la: Hver mann/kvinne lager en liste på 20, vi samler ALLE filmene i én liste, hvor hver mann/kvinne kan stemme frem eksempelvis 2, 5 eller 10 filmer som ikke finnes på deres personlige liste, altså filmer andre på forumet har nominert. Evt. kan vi gjøre noe HELT annet.

Joa, ikke dumt det. Men det vil jo fortsatt sanke flest poeng til de mest sette filmene, og det vil muligens gjøre "spekulativ" nominasjon veldig fristende.

 

En annen løsning kan være å lage listen udemokratisk ved å gi de respektive medlemene vekttall etter ansinitet. En løsning jeg er personlig fan av.

Hehe. Jepps! Da kan vi jo få litt sånn overraskende greier, som av og til med slike "juryer". Men hvordan beregne ansinitet? Antall poster? Da vil jo Lindsay Lohan sine filmer triumfere høyt på listen. Antall postede ord? Vi kan ikke bare ha tsjekkisk surrealisme. Tror vi skal holde oss til demokratiet i denne omgang.

 

Nytt forslag til formel:

- Vi setter av tre uker(?) til hvert tiår. Om tidsperioden viser å være litt knapp, kan vi utbedre til neste gang. Det trengs kanskje mer tid på å oppdatere seg på 30-tallet enn på 90-tallet.

- Det settes en frist hvor alle lister må være postet - i denne tråden.

- I de tre ukene vil folk oppfordres til å diskutere det gjeldende tiår, foreslå filmer, og poste "utkast" eller definitive lister. Alle kan endre listen frem til tidsfristen. Man gir hverandre tid til å fylle "huller" osv.

- På slutten av perioden postes den ferdige topp 20 i "mastertråden" for arkivet. Deretter gyver vi løs på neste tiår.

Link to comment
Share on other sites

 
Nytt forslag til formel:

- Vi setter av tre uker(?) til hvert tiår. Om tidsperioden viser å være litt knapp, kan vi utbedre til neste gang. Det trengs kanskje mer tid på å oppdatere seg på 30-tallet enn på 90-tallet.

- Det settes en frist hvor alle lister må være postet - i denne tråden.

- I de tre ukene vil folk oppfordres til å diskutere det gjeldende tiår, foreslå filmer, og poste "utkast" eller definitive lister. Alle kan endre listen frem til tidsfristen. Man gir hverandre tid til å fylle "huller" osv.

- På slutten av perioden postes den ferdige topp 20 i "mastertråden" for arkivet. Deretter gyver vi løs på neste tiår.

 

Dette høres bra ut.

 

(OBS! Du finner min oppdaterte liste på side 6, post 10)

 

Topp 10, 90-tallet:

1. Trois couleurs: Rouge (Kieslowski, 1994)

2. Trois couleurs: Bleu (Kieslowski, 1993)

3. La Belle noiseuse. Divertimento (Rivette, 1991)

4. Ta'm e guilass (Taste of Cherry, Kiarostami, 1997)

5. Europa (Von Trier, 1991)

6. Naked (Leigh, 1993)

7. La Femme Nikita (Besson, 1990)

8. Bad Lieutenant (Ferrara, 1992)

9. The Big Lebowski (Coen, 1998)

10. Ghost Dog: The Way of the Samurai (Jarmusch, 1999)

 

 

(kan flytte/tilbaketrekke denne lista hvis det viser seg å være litt for tidlig å begynne å poste)

Link to comment
Share on other sites

 

Fint tiltak.

 

For å få frem noen av de mer obskure perlene; kan vi ikke først lage en liste og så nominere én film vi mener er forferdelig oversett eller undervurdert fra hvert 10 år? (Eventuelt både oversett og undervurdert.)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
(kan flytte/tilbaketrekke denne lista hvis det viser seg å være litt for tidlig å begynne å poste)

Næsj, den kan stå. Tenkte jeg skulle lage en heading og slikt når vi virkelig begynte, men kan paste inn de listene som er laget da. Kan gå igang med det ganske kjapt. Det er fint å ha noen lister helt fra børjan, så man har noe å synse om. Og så blir det full rett til å poste revideringer fram til fristen som settes.

 

Fint tiltak.

 

For å få frem noen av de mer obskure perlene; kan vi ikke først lage en liste og så nominere én film vi mener er forferdelig oversett eller undervurdert fra hvert 10 år? (Eventuelt både oversett og undervurdert.)

Av grunnen du nevner, vil det i tiden fram til listepostefristen være fritt fram for alle som ønsker å komme med forslag. Så lag gjerne en presentasjon av filmer du mener folk burde vurdere.

 

(kjører igang med heading).

Link to comment
Share on other sites

 

90-tallet

http://www.orsonwelles.co.uk/goodfellaspic.JPG

(Dette var det første bildet som kom opp ved googling av "best films of the 1990s". Antar at iallefall Maestro er fornøyd nå.)

 

Nittitallet var filmatisk preget av flere bølgeskvulp, blomstrende auteurer, hype og noen gamliser som tok kvelden (som alltid). Som f.eks. postmodernisme, neoformalisme, indiefilm, Iransk bølge, Dogme-95, Kieslowski, Tarantino, Wong Kar-Wai, Von Trier, Jeunet, Haneke, Fincher, osv osv.

Ganske mangelfull intro, men noe burde det jo stå.

 

The Rules

Alle som gidder poster sin personlige Topp 10 senest Søndag 31. august kl 23.59.

Inntil da er det fritt fram å synse og poste i denne tråd. Alle postede lister kan endres av den respektive bruker fram til fristen.

Noen lister:

 

Filmene som sopte inn mest cash:

1 Titanic

2 Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace

3 Jurassic Park

4 Forrest Gump

5 The Lion King

6 Independence Day

7 The Sixth Sense

8 Home Alone

9 Men In Black

10 Toy Story 2

 

Gullpalmen i Cannes

1990 Wild at Heart

1991 Barton Fink

1992 The Best Intentions (Den goda viljan)

1993 Farewell My Concubine (Bàwáng bié jī)

The Piano

1994 Pulp Fiction

1995 Underground (Podzemlje)

1996 Secrets & Lies

1997 Taste of Cherry

The Eel (Unagi)

1998 Eternity and a Day

1999 Rosetta

 

Oscar, beste film

1990 Dances with Wolves

1991 The Silence of the Lambs

1992 Unforgiven

1993 Schindler's List

1994 Forrest Gump

1995 Braveheart

1996 The English Patient

1997 Titanic

1998 Shakespeare in Love

1999 American Beauty

 

Gullbjørnen i Berlin

1990 Music Box + Larks on a String

1991 La Casa del sorriso

1992 Grand Canyon

1993 Woman Sesame Oil Maker + The Wedding Banquet

1994 In the Name of the Father

1995 L'Appât

1996 Sense and Sensibility

1997 The People vs. Larry Flynt

1998 Central Station

1999 The Thin Red Line

 

Gulløven, Venzia

1990 Rosencrantz & Guildenstern Are Dead

1991 Urga

1992 The Story of Qiu Ju

1993 Short Cuts + Trois couleurs: Bleu

1994 Vive L'Amour + Before The Rain

1995 Cyclo

1996 Michael Collins

1997 Fireworks

1998 The Way We Laughed

1999 Not One Less

 

Amandaprisen, beste norske film

1990 En håndfull tid

1991 Herman

1992 Frida - med hjertet i hånden

1993 Telegrafisten (Amanda var Nordiskorientert dette året, men en norsk film vant)

1994 Hodet over vannet

1995 Eggs

1996 Kjærlighetens kjøtere

1997 Budbringeren

1998 Salige er de som tørster

1999 Bare skyer beveger stjernene

 

Best ifølge imdbs brukere:

1. 9.1 The Shawshank Redemption (1994)

2. 8.9 Pulp Fiction (1994)

3. 8.8 Schindler's List (1993)

4. 8.7 Goodfellas (1990)

5. 8.7 The Usual Suspects (1995)

6. 8.7 Fight Club (1999)

7. 8.6 The Silence of the Lambs (1991)

8. 8.6 The Matrix (1999)

9. 8.6 Se7en (1995)

10. 8.5 Léon (1994)

 

Best ifølge Diskuterfilms Topp 250

23 Fargo

26 Bad Boy Bubby

36 Ta'm e guilass (Taste of Cherry)

40 C'est arrivé près de chez vous (Man Bites Dog)

43 Fear and Loathing in Las Vegas

44 Magnolia

50 Dead Man

60 Pulp Fiction

63 Goodfellas

68 Happiness

71 Funny Games

72 Lost Highway

 

Ingen som utmerket seg i toppen, altså. Dårlig tiår? Snurr debatt!

Link to comment
Share on other sites

 

Disse har postet liste:

 

Kjapp topp 10 1990-1999:

 

1. Reservoir Dogs

2. Starship Troopers

3. The Sweet Hereafter

4. Until the End of the World

5. The Baby of Mâcon

6. Braindead

7. Magnolia

8. Naked

9. Lessons of Darkness

10. Safe

 

1. Lost Highway

2. Twin Peaks: Fire Walk With Me

3. Naked Lunch

4. Riget

5. Eyes Wide Shut

6. Begotten

7. Faust

8. Gummo

9. Barton Fink

10. Breaking The Waves

 

1. Wild at Heart

2. Kieslowskis Trois Couleurs

3. Breaking the Waves

4. Lost Highway

5. Dekalog

6. Braindead

7. South Park: Bigger, Longer & Uncut

8. Princess Mononoke

9. Short Cuts

10.Glengarry Glen Ross

 

Hederlig omtale: The Straight Story, Starship Troopers, The Truman Show, Romeo + Juliet, Toy Story

 

Sátántángo

L'Humanité

A Taste of Cherry

Lost Highway

Beau Travail

Secrets and Lies

Safe

Mat i Syn

La Promesse

The Thin Red Line

 

1. Bad Boy Bubby

2. Festen

3. Underground

4. Magnolia

5. The Big Lebowski

6. Being John Malkovich

7. Naked

8. Dead Man

9. Man bites Dog

10. Austin Powers (Oppfølgerne ødela legende-status)

 

Fight Club, Glengarry Glen Ross, Man on the Moon, The Thin Red Line, Breaking the Waves og The Straight Story er boblere jeg kommer på.

 

Topp 10, 90-tallet:

1. Trois couleurs: Rouge (Kieslowski, 1994)

2. Trois couleurs: Bleu (Kieslowski, 1993)

3. La Belle noiseuse. Divertimento (Rivette, 1991)

4. Ta'm e guilass (Taste of Cherry, Kiarostami, 1997)

5. Europa (Von Trier, 1991)

6. Bad Lieutenant (Ferrara, 1992)

7. Ghost Dog: The Way of the Samurai (Jarmusch, 1999)

8. The Big Lebowski (Coen, 1998)

9. Naked (Leigh, 1993)

10. C’est arrive près de chez vous (Man Bites Dog, Belcaux, 1992)

 

Fritt fram å gjøre endringer fram til fristen, altså.

Link to comment
Share on other sites

 

Flott tiltak! Endelig tar noen andre over litt kåringsarbeid. Supert at vi har noe som kan gå over lengre tid. Denne typen tråder har jo tidligere trukket folk jevnlig til forumet, og nå som vi har noe gående over lang tid, kan man fort se en stigning i aktivitetskurvegraftingen. Tror jeg.

 

Filmene som sopte inn mest cash:

1 Titanic

2 Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace

3 Jurassic Park

4 Forrest Gump

5 The Lion King

6 Independence Day

7 The Sixth Sense

8 Home Alone

9 Men In Black

10 Toy Story 2

Jeg tror jeg bare beholder denne som lista mi jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

01. Nun va Goldoon (Makhmalbaf, 1996)

02. Nema-ye Nazdik (Kiarostami, 1990)

03. Chun gwong cha sit (Wong, 1997)

04. Xiao Wu (Zhang Ke, 1997)

05. Maboroshi no hikari (Koreeda, 1995)

06. Yume (Kurosawa, 1990)

07. Dead Man (Jarmusch, 1996)

08. Rang-e khoda (Majidi, 1999)

09. Mononoke-hime (Miyazaki, 1997)

10. Rushmore (Anderson, 1998)

 

Edit: Noen endringer. Bestemte meg for å begrense meg til en film per regissør, jeg også.

Link to comment
Share on other sites

 
Flott tiltak! Endelig tar noen andre over litt kåringsarbeid. Supert at vi har noe som kan gå over lengre tid. Denne typen tråder har jo tidligere trukket folk jevnlig til forumet, og nå som vi har noe gående over lang tid, kan man fort se en stigning i aktivitetskurvegraftingen. Tror jeg.

Skader jo ikke det isåfall. Vi har jo litt igjen på å få sprengt båndbredden helt ennå. Og ja, jeg tar 90-tallet nå, men det er mulig andre kan ta stafettpinnen vedr andre tiår. Time will show.

 

Jeg tror jeg bare beholder denne som lista mi jeg.

Gode valg, gode valg.

 

Nesten litt pinlig mye Kiarostami her. Mest fordi jeg har gått glipp av veldig mye bra nittitallsfilm. Men hey, sånn går det når man skal ha en demokratisk kåring ...

Ikke veldig pinling spør du meg. Om du har litt mer å lufte om iransk film fra perioden (som jo var veldig bra), kom gjerne med det. Lyst til å forklare litt om "Dreams"også, kanskje? Ikke en film som brant seg veldig inn i barken da jeg snurret VHSen en gang back in the day.

 

Og husk at det aldri er for sent å oppdatere seg på bra 90-tallsfilm.

Link to comment
Share on other sites

 

Mine favorittfilmer er definitivt ikke fra 90-tallet. Jeg innførte uansett en selvpålagt beskrankning med én film pr år.

 

01. The Big Lebowski (Coen, 1998)

02. L.A. Confidential (Hanson, 1997)

03. Toy Story 2 (Lasseter, 1999)

04. Bound (Wachowski, 1996)

05. Groundhog Day (Ramis, 1993)

06. Pulp Fiction (Tarantino, 1994)

07. Se7en (Fincher, 1995)

08. Total Recall (Verhoeven, 1990)

09. The Player (Altman, 1992)

10. JFK (Stone, 1991)

 

I beste fall forbigås denne listen uten kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

 

1 C'est arrivé près de chez vous (Belvaux/Bonzel, 1992)

2 Lost Highway (David Lynch, 1997)

3 Fargo (Coen-brødrene, 1996)

4 Fight Club (David Fincher, 1999)

5 Dead Man (Jim Jarmusch, 1995)

6 Magnolia (PTA, 1999)

7 Pi (Aronofsky, 1998)

8 Léon (Luc Besson, 1994)

9 Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)

10 Being John Malkovich (Spike Jonze, 1999)

 

Der, sånn cirka. Egentlig en pinlig kjedelig liste, men det var det jeg kom opp med. Mye 1999, merker jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
Lyst til å forklare litt om "Dreams"også, kanskje? Ikke en film som brant seg veldig inn i barken da jeg snurret VHSen en gang back in the day.

 

Når det gjelder Dreams var det en sånn opplevelse hvor jeg bare ble helt bergtatt av det visuelle. Det var definitivt store kvalitetsforskjell på drømmene, og flesteparten av dem forsto jeg ganske lite av. Men det er allikevel en film som har brent seg litt fast i meg, med bilder som dukker opp i hodet i ny og ne. Har bare sett den en gang selv, og jeg vet ikke helt om jeg tør å se den på nytt med det første.

Link to comment
Share on other sites

 

1. The Thin Red Line (Malick, 1998)

2. Maboroshi no hikari (Koreeda, 1995)

3. Little Dieter Needs to Fly (Herzog, 1997)

4. Dead Man (Jarmusch, 1995)

5. Nanguo zaijan, nanguo (Hsiao-Hsien, 1996)

6. Ta'm e guilass (Kiarostami, 1997)

7. Wandafuru raifu (Koreeda, 1998)

8. Lessons of Darkness (Herzog, 1992)

9. Madadayo (Kurosawa, 1993)

10. The Straight Story (Lynch, 1999)

 

Noko slikt.

Link to comment
Share on other sites

 

Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999)

Hana-bi (Kitano, 1997)

La Haine (Kassovitz, 1995)

Bad Boy Bubby (de Heer, 1993)

Goodfellas (Scorsese, 1990)

Lost Highway (Lynch, 1997)

Ghost Dog (Jarmusch, 1999)

Sonatine (Kitano, 1993)

Fargo (Cohen, 1996)

Happiness (Solondz, 1998)

Link to comment
Share on other sites

 

1. Lost Highway- David Lynch (1997)

2. Heat- Michael Mann (1995)

3. Short Cuts- Robert Altman (1993)

4. Jacob's Ladder- Adrian Lyne (1990)

5. Husbands and Wives- Woody Allen (1992)

6. La Haine- Matthieu Kassowitz (1995)

7. Miller's Crossing- Joel/ Ethan Coen (1990)

8. Goodfellas- Martin Scorsese (1990)

9. Naked Lunch- Cronenberg (1991)

10.The Shawshank Redemption- Frank Darabont (1994)

 

Mye amerikansk her, har sett for lite verdensfilm fra dette tiåret. Og selv om den er overhypa, så liker jeg fortsatt Shawshank veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

 

Trois couleurs: Bleu (1993)

Ta'm e guilass (1997)

The Thin Red Line (1998)

La Double vie de Véronique (1991)

Eyes Wide Shut (1999)

Festen (1998)

The Indian Runner (1991)

Fargo (1996)

Magnolia (1999)

La Haine (1995)

 

Blir sikkert gjort noen endringer før fristen går ut.

Link to comment
Share on other sites

 
 

tOp 10 1990-1999:

 

Wild at Heart (1990)

Twin Peaks:Fire Walk With Me (1992)

Miller's Crossing(1990)

Dazed and Confused (1993)

Europa (1991)

Candyman (1992)

Eyes Wide Shut (1999)

Dead Man (1995)

La Double vie de Véronique (1991)

Braindead (1992)

Link to comment
Share on other sites

 

Se her strømmer det på ja, bra bra! Fint å høre noen ord om valgene også.

 

--

 

Dårlig utevær=bra filmvær, så benyttet sjansen til å oppdatere meg litt på 90-tallet.

 

http://pixhost.eu/avaxhome/avaxhome/2006-09-15/PDVD_058.jpg

Naked (Leigh, 93)

Lett den beste filmen jeg har sett på lang, lang tid. Den har mytiske kvaliteter lang utover behandlingen av forhold, individualitet, frustrasjon, sex, vold, verdier, Gud, fortid, nåtid, fremtid og Apokalypsen. Thewlis i hovedrollen lirer av seg noen fantastiske tirader, og sekvensen med sikkerhetsvakten er verdt investeringen alene. Og for noen skuespillere, over hele fjøla. Må definitivt inn på lista. Burde kanskje byttet med Secrets and Lies, men det går ikke, ut med Mat i Syn i stedet.

 

Husbands and Wives (Allen, 92)

God denne, litt mindre humor, endel mer Bergman. Talking head-brekkene minnet om En Passion. Gode kommentarer til midtlivskriser og tilhørende vendinger, men bablingen tar litt overhånd i perioder, og kvaliteten er ujevn. Vittig med en hodestups forelsket og klønete Liam Neeson, mindre vittig med en dårlig skuespiller -Juliette Lewis.

 

Before Sunrise (Linklater, 95)

Bah. Tredje dialogtunge filmen på rappen, og da faller dette igjennom. Fikk litt den følelsen man får når man henger ut med et par som ikke kan la være å flørte og småkline og småpjatte på vaskerinivå. Vakkert filmet, og fikk igjennom den ungdommelige "jeg kan gjøre som jeg vil"-følelsen. Var fint å se Wien igjen. Subtil musikkbruk. Kunne gjerne hatt en nattdate i Wien jeg, men om samtalenivået ikke hadde hevet seg over dette, hadde avskjeden vært temmelig mye mer smertefri enn den er framstilt her.

 

Bad Boy Bubby (De Heer, 93)

Friske greier. Minnet mye om en oppdatert versjon av Being There, bortsett fra at sistnevnte er mye fastere og gjennomført. Her halter det litt et par ganger, men filmen tar igjen mye på ufattelige mengder fascinerende grums. Samtidig finnes det en håndfull scener med stor poesi.

Link to comment
Share on other sites

 

Skal vi se:

 

1: Satantango (Tarr)

2: … And Life Goes On (Kiarostami, stand in for Kohker-trilogien)

3: La Belle Noiseuse (Rivette)

4: A Brighter Summer Day (Yang)

5: Nun va Goldoon (Makhmalbaf)

6: Rosetta (Dardenne)

7: Nouvelle vague (Godard)

8: Hana-bi (Kitano)

9: Sink or Swim (Friedrich)

10: What Happened Was … (Noonan)

 

Begrensa meg som vanlig til en film per regissør, uten at jeg tror det hadde så innvirkning. 90-tallet var et bra tiår.

Link to comment
Share on other sites

 

Utrolig godt med slike listeprosjekter, nå får jeg motivasjonen til å endelig rote meg til å se masse film som har ligget og støvet. Og etter en gjennomgang av sette filmer, ser jeg at jeg virkelig må oppdatere meg på 90-tallet.

Så jeg opererer med en liste over filmer jeg iallefall skal prøve å få sett før fristen er ute, en liste som først besto av filmer jeg hadde oversett lenge, men som blir stadig større for hver gang noen poster en liste her. Denne tråden fungerer jo sånt sett ypperlig som en filmanbefalingstråd.

 

Men da er dette filmene jeg skal pløye meg igjennom ut måneden, og jeg må si meg særs spent på prosjektet:

Breaking the Waves, Festen, Barton Fink, Goodfellas, Short Cuts, Eyes Wide Shut,

The Straight Story, Ta'm e guilass, Pi, Bad Boy Bubby, Happiness, Husbands and Wives,

(i tillegg til Manhattan Murder Mystery, Deconstructing Harry, Celebrity, bare for å få med litt mer Allen) Naked, og så er Wandafuru Raifu og Maboroshi No Hikari to filmer jeg ikke hadde hørt om før de ble nevnt i denne tråden. Og det dukker sikkert opp flere.

Dessuten har jeg Satantangó liggende, men det blir spennende å se om jeg får tid til å se den. Det har jeg ikke fått hittil, vaffal.

 

Glengarry Glen Ross ble sett i går, og inntar lett en plass blant de ti beste. Og min egen topp20. For en fantastisk film.

Link to comment
Share on other sites

 
Æsj, jeg har jo også masse usett fra 90-tallet liggende, men jeg har ikke én eneste dag hjemme før fristen går ut. Så dermed blir det lite oppdatering på meg, selv om jeg gjerne vil det. Er jo mye man har lyst til å se som folk har nevnt her. Vel, lista mi kommer snart, selv om jeg ikke vet hvor fornøyd jeg blir med den selv.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...