Jump to content

Speed Racer


blausen
 Share

Recommended Posts

Hodepine? Vær så god !

 

http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2007/12/iChat%20Image(3096556585).jpeg

 

Når sommerblockbusterne begynte å bli hypet opp i begynnelsen av året, ble Speed Racer lansert som en av kandidatene. Jeg glanet gjennom en trailer på den tiden, men må innrømme at jeg ikke skjønte noen ting. Jeg ble heller sittende forfjamset og lure på om dette var noen god ide. Å bruke 120 millioner dollar på en japansk anime-serie fra 1967 kalt "Mach GoGoGo" hørtes heller ut som et dødfødt prosjekt. Og det er nettopp det Speed Racer er; dødfødt så det holder. Den er slitsom, overfladisk, dum og altfor lang.

 

Jeg klarer faktisk å se enkelte kvaliteter med filmen, den har både en viss stil - og fungerer som en slags oppvisning i hvordan man kan bombardere sinnet med kjappe klipp, farver og effekter. Men når hjernen min midtveis må gi tapt og kapitulere mot alle inntrykkene, og etterlater meg timesvis med hodepine og tåkesyn, må jeg innrømme at dette var en filmopplevelse jeg godt kunne være foruten. Mange dårlige filmer kan gjøre meg både sint og oppgitt. Fantastiske filmer evner å gjøre meg helt utmattet - denne derimot gjorde meg bare apatisk og fysisk dårlig.

 

http://www.bignewsaboutmovies.com/wp-content/uploads/2007/12/speedracer2.jpg

 

Dette blir nok ikke filmen som gjør Emile Hirsch noen stor stjerne. Både han og de andre skuespillerne drukner i både overlesset sminke og det anonyme, klisjefylte manuset. De bruker mesteparten av tiden å konkurrere med å se dummest mulig ut, i scener som nesten utelukkende består av futuristiske green-screen kulisser stappet med knallfarver. Bare navnene på noen av hovedkarakterene bør gi pekepinn på hva man kan forvente av dialog: Speed Racer, Racer X, Rex Racer og Pops Racer. Kreativiteten vil ingen ende ta! Det er åpenbart at skaperne gjør det meste med intensjon, men det forsvarer ikke det faktum at dette ender opp som en glatt og overfladisk kalkun.

 

Filmen har heldigvis allerede floppet i USA. At den vil floppe i resten av verden vil heller ikke komme som noen stor overraskelse. En av hovedgrunnene er at det er vanskelig å skjønne hvem publikummet skal være. Kun tenåringer hvis hverdag består av dataspilling og masse tv har potensielt sterkt nok sinne til å motstå dette uværet av psykadelisk hjernemord. Jeg ser at den er listet opp som en "film for familien", men fraråder dette da den potensielt kan lede til at familietragedier oppstår.

 

Mer er det egentlig ikke å si. Noen vil nok påstå at dette er en visuelt spektakulær opplevelse. Jeg går heller å tar meg to paracet og en god blund.

 

1/5

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 months later...

Så du mener at de ikke skal være tro til orginalmaterialet de har basert filmen på og skifte karakterenes navn?

 

Det er lett og forstå at denne filmen gjør det dårlig på kino. På hjemmemarkedet (DVD) vil den trolig gjøre det mye bedre. Dette er ikke noen film for date eller fjortiser. Filmens stilisme, som forøvrig var svært gjennomført, er noe av det beste jeg har sett på lenge og vil være akkurat hva krevende og filminteresserte samlere liker.

Link to comment
Share on other sites

 

Friskt førsteinnlegg! Velkommen skal du være.

 

Så du mener at de ikke skal være tro til orginalmaterialet de har basert filmen på og skifte karakterenes navn?

Når originalmaterialet er sånn som her, er kanskje den beste løsningen å ikke lage film av det i det hele tatt.

 

Nå skal jeg ikke gå for hardt ut mot denne ettersom jeg ikke har sett den, men traileren er noe av det mest latterlige jeg har sett. Tror jeg kan stille meg ca. 100% bak det blausen skriver, ut i fra det inntrykket jeg har fått av filmen.

 

At du sier at dette er en film for "krevende og filminteresserte samlere" finner jeg litt betenkelig.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå skal jeg ikke si at jeg har så alt for mye kjennskap til orginalmaterialet, men av det jeg har plukket med meg over tiden finner jeg det ganske rart at noen i det hele tatt har greid å lage en live-action spillefilm av det.

 

Jeg skal på ingen måte legge skjul på at filmen har svært mange feiler. Den mest episke er vel dobbeltmoralen. Her har vi en film hvors hovedbuskap er hvor umennesklig og ond de ultrakapitalistiske krefter er, men er selv produsert og laget av de samme ultrakapitalistiske kreftene.

 

Og med "krevende og filminteresserte samlere" mente jeg ingenting annet enn at de som samler og er over gjennomsnittet filminterresert vanligvis er litt mer krevende enn den jevne kinopublikummer; de har en annen smak. De sjangerne som samlet sett (i USA) gjør det best på kino gjør det ikke så alt for på DVD-markedet. Jeg tenker da i hovedsak på romantiske komedier og andre typiske kinofilmer.

Link to comment
Share on other sites

 
Det var ikke at filminteresserte samlere er krevende jeg stusset på. Det var vel heller at jeg finner det litt usannsynlig at dem som virkelig er filminteresserte samlere skulle finne på å plukke med seg akurat denne. Kanskje ikke helt den målgruppen jeg ser for meg at filmen har. Annet enn dem smått filminteresserte som forguder The Matrix og svelger alt Wachowski-brødrene gjør rått.
Link to comment
Share on other sites

 

Den hadde til hensikt å være en summer-block-buster, men feilet grusomt der. Med tanke på dette finner jeg at hva som var den tiltenkte målgruppen er ganske irrelevant. Og hvor godt den vil passe til de som er virkelig filminteressert, avhenger litt av hva du definerer som virkelig filminteressert. De aller største og drevne samlerne vil kanskje overse denne lett, men en vanlig samler skulle på ingen måte hatt noen problem med denne i samlingen.

 

Mitt inntrykk av filmen var i alle fall at den vil passe vesentlig bedre på hjemmemarkedet enn på kinomarkedet.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er enig i at filmen kan redde noe interesse på at den stilistisk skiller seg ut. Som Matrix gjorde for ca ti år siden. Muligens litt mer smakfullt, men hva vet jeg. Den kan også ha interesse for samlere som er mer teknisk orientert. Filmhistorisk har jeg ikke den store troen.

 

Velkomen til forumet, forresten, Otth!

Link to comment
Share on other sites

 
Filmen er uten tvil den sprøeste blockbusteren jeg har sett. Mental! Den har MANGE svakheter, men jeg satt igjen med et inntrykk av at jeg hadde sett noe jeg ikke har sett noen andre steder. At det var et effektivt, helnytt filmspråk og at stilvalgene forøvrig, fra dialog og diksjon til klipping, var essensielle for filmens kvaliteter. Det klarte ikke å demme opp for at plottet tok litt for mye fokus, et plot uten interesse for noen foran eller bak kamera, antar jeg. De burde løst det litt sprekere når de er så ekstremt eksperimentelle ellers. Da tenker jeg ikke på å unngå kommers-pastisjen de har gående, den er bra, men selve plotfremdriften dreper noe interesse. Kommer nok til å plukke opp på blu-ray.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 9 months later...
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...