Jump to content

Diskuterfilm kårer: Beste Horror


pretender
 Share

Recommended Posts

Foreløpig utkast til en topp 10, mer eller mindre rangert. Har utelatt en del titler som IMDb klassifiserer som horror, blant annet Lynch-filmene, Angst, Epidemic og til og med Possession, mulig jeg bestemmer meg for å i hvert fall kalle sistnevnte horror, da vil den i så fall fyke inn på toppen. Må få plass til en Cronenberg her og, men usikker på hvilken.

 

Day of the Dead

The Thing

Rosemary's Baby

Alien

Dellamorte Dellamore

Dawn of the Dead

The Evil Dead

The Texas Chainsaw Massacre

The Shining

Halloween

 

Høyst midlertidig, sikkert noen jeg har glemt her.

 

Mye klassisk og velkjent, har aldri falt hundre prosent for de gamle italienerne, de unge franskmennene eller de japanske barn-med-langt-sort-hår-filmene.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 457
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spanande kåring, og akkurat den eg ville ha. Kjem nok til å gå for meir "reine" horrorfilmar, sjølv om andre filmar, med nokre element frå sjangeren, kan i utgangspunktet vere betre.

 

Kom over Zombie Holocaust, New York Ripper og Re-Animator på den lokale Mix-kiosken i går, og av desse trur eg at sistnemnte fort kan hamne på lista.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det som er spennende med horror-kåring er at vi ikke vet hva i huleste som kommer til å toppe lista her. På 2000-kåringen visste egentlig alle at det ble enten Mulholland Dr. eller Werckmeister, men her derimot.. Kan det bli nesten hva som helst..
Link to comment
Share on other sites

 

marlowe: Anbefaler Zombie Holocaust med noen andre horrorfans og godt øl.

 

http://i49.tinypic.com/iw2cll.jpg

http://i46.tinypic.com/25pmxzs.png

 

The Living Skeleton (Matsuno, 1968). Virtuos exploitation; en spøkelseshistorie som tematiserer tvillingtelepati og umoral, fortalt med en visuell teft som overskygger kiosklitteraturen (som dette tross alt er, etter det jeg fikk med meg av dialog/handling iallefall – tekstinga her er helt absurd, mest sannsynlig har oversetter'n brukt babelfish. Heltinna henvender seg f.eks. konsekvent til filmens prest som ”priest gentleman”, og som presten sier: "Hopeless. Let's try to pray to God. See whether can persuade her. If it is the grass. Always have the day injured") som ligger i bunn, og som bare av og til dynker hodet ned i blod og pupper. For denne er faktisk ganske yndig, med innslag av eksplisitt brutalitet. Visuelt helt nydelig; den hinter en del med nydelig innreda misè-en-scène, musikk, røyk og skygger... Som med f.eks en De Palma-film, er det den visuelle teften som imponerer, og jeg skulle gjerne ønske Matsuno bare hadde forkasta det narrative og brukt all energi på å skape stemning i stedet. Åpningsbildet er f.eks. helt rått, veldig stemningsfullt (øverste bilde over; et skip sees fra skyene). Ikke langt fra listeplass!

 

(pretender: Kan ikke du si ifra hvis det blir for mye bilder fra meg?)

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.omg-entertainment.nl/images/BOTD.jpg

 

Fabelaktig bok som anbefales alle med et snev av interesse. På ingen måte et simpelt oppslagsverk; linjer trekkes, forfatteren synser forbilledlig om politiske strømninger og den alltid skiftende metaforen zombien har vært.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg kommer i hvertfall ikke til å ha med Lynch, eller andre kunstfilmer som bruker elementer fra horrorsjangeren. Jeg er til og med litt i tenkeboksen når det gjelder The Shining. Det er nemlig så enormt mye tradisjonell sjangerfilm som må ha plass på lista, må hvertfall ha en representant fra hver leir tenker jeg - tysk ekspresjonisme-horror, Universal-horror, Val Newton, Hammer, italiensk sleaze, zombiefilmer, slashere, 80-tallsost, J-horror, og så videre så lenge man orker.

 

Surrealistisk skrekk er da like mye skrekk som alt annet hvis ikke mer. Har større problemer med å kalle filmene til Val Lewton og Hammer filmer for skrekk enn jeg har for å kalle filmene til Lynch skrekk. Lost Highway og Eraserhead kan iallefall ikke bli sett på som noe annet.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva tenker folk om M som horror? IMDB har den ikke listet som det, men mange andre av samme type da, og Steven Jay Schneider har den i sin "101 horror"-liste... Føler det blir rart å ta med Dr. Caligari f.eks og ikke M. Når det gjelder Lynch-"debatten" synes jeg heilt klart Eraserhead kan være med under denne fanen, det samme med Lost Highway egentlig, mens Mulholland Dr. og Blue Velvet (++) ikke bør være med.

 

EDIT: Hehe, så postet noen akkurat den samme tanken om Lynch like før meg :).

Link to comment
Share on other sites

 
Hva tenker folk om M som horror? IMDB har den ikke listet som det, men mange andre av samme type da, og Steven Jay Schneider har den i sin "101 horror"-liste... Føler det blir rart å ta med Dr. Caligari f.eks og ikke M. Når det gjelder Lynch-"debatten" synes jeg heilt klart Eraserhead kan være med under denne fanen, det samme med Lost Highway egentlig, mens Mulholland Dr. og Blue Velvet (++) ikke bør være med.

 

EDIT: Hehe, så postet noen akkurat den samme tanken om Lynch like før meg :).

 

Er enig iallefall.

 

M er da like mye skrekk som f.eks. The Body Snatcher, Isle of the Dead og en hel rekke andre elsre skrekkfilmer. Jeg regner den ikke som skrekk film da, men du kan godt gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

 

@ Guido

 

Med håp om å slippe at dette blir en lang parade av innlegg om hva som er og ikke er horror, og få forumet til å fremstå som en gjeng idioter som ikke en gang klarer å late som de vet hva "horror" er, er det nå kommet en modifisering i reglene:

 

Det er ikke å etterstrebe at dette bare skal bli en debatt om hva som er horror eller ikke, så:

- om du mener en film som imdb ikke klassifiserer som horror er horror, og bra nok til å havne på lista di, så list den for all del opp. Jeg gidder ikke krangle om dette.

 

Ønsker med dette alle lykke til, og masse frydefull skrekk i ukene som kommer!

 

 

Surrealistisk skrekk er da like mye skrekk som alt annet hvis ikke mer. Har større problemer med å kalle filmene til Val Lewton og Hammer filmer for skrekk enn jeg har for å kalle filmene til Lynch skrekk. Lost Highway og Eraserhead kan iallefall ikke bli sett på som noe annet.

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Ikke for å forsøple tråden mer, men for meg er spesielt Lost highway en thriller. Første del av filmen, om jeg kan si det, kan kanskje minne om horror. Jeg ser poenget ditt angående Eraserhead, men jeg synes ikke det er noen klar Horrorfilm. Den er riktignok jævlig vanskelig sette under en kategori. Uansett er det ganske urelevant. Er det greit for Imdb, er det greit for meg..
Link to comment
Share on other sites

 
Ja, jeg skjønner absolutt poenget ditt. Det er bare at jeg ikke har så sjukt mange "rene" horror-filmer som jeg er spesielt glad i, og det er kulere å kunne sette opp en liste med filmer som jeg bortimot elsker (og ikke filmer jeg er litt likegyldig til), og det andre punktet for er jo at det er filmer som Lost Highway som faktisk skremmer livskiten ut av meg; hadde tatt med Inland Empire og Seven om IMDB hadde markert dem også, men har bestemt meg for å følge IMDB mest mulig slik at det blir satt litt under strenge premissforhold :).
Link to comment
Share on other sites

 
Dette er en sjangerkåring. Lynch lager ikke sjangerfilmer. Men for all del, liksom. Det er bare å slå seg løs. Men selv vil jeg altså fokusere på rene sjangerfilmer.
Link to comment
Share on other sites

 
Dette er en sjangerkåring. Lynch lager ikke sjangerfilmer. Men for all del, liksom. Det er bare å slå seg løs. Men selv vil jeg altså fokusere på rene sjangerfilmer.

 

Einig i dette, sjølv om det sjølvsagt er opp til kvar enkelt. Det blir jo ein viss fare for at fleire av kåringane endar opp med mykje av dei same filmane om ein ser veldig vidt på sjangrane. Blir nok ikkje til at eg ser så veldig mange horrorfilmar framover, då eg må tenkje på budsjettet, men av dei få eg har usette i hylla i tillegg til dei tre allereie nemnte før i tråden, kan vel Jacob's Ladder og Phantasm-serien nemnast (har sett den første). Har også ei Wolfman-boks liggjande (har sett den originale). Bør vel også få med meg "gratisfilmen" Dementia 13, som har blitt nemnt her tidlegare.

Link to comment
Share on other sites

 

Book of the Dead ser jo helt fabelaktig ut. Noterer den opp i leselista mi. Jeg har fått Nightmare USA: The Untold Story of the Exploitation Independents varmt anbefalt, utgitt av samme forlag. Forfatter er Stephen Thrower, kjent blant annet som medlem av Coil.

 

http://www.atomicbooks.com/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/n/i/nightmareusa.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Foreløpig short list:

 

Rosemary's Baby

The Shining

Suspiria

Peeping Tom

Psycho

Possession

The Exorcist

Profondo rosso

Images

The Tenant

Les diaboliques

The Others

The Cremator

Carrie

Dressed to Kill

Tenebre

The Omen

Black Christmas

The Haunting

Audition

The Innocents

Scream

Martin

[REC]

The Descent

Poltergeist

Spoorloos

Repulsion

A Tale of Two Sisters

Link to comment
Share on other sites

 
 

Får vel slenge ut en foreløpig liste, prøvde i hovedsak å ta med tradisjonell horror, selv om det er innslag av tvilstilfeller her. Hver regissør får bare en plass, men venter til fristen med å velge hvem det blir:

 

1. Profondo rosso/ Suspiria/ Tenebre

2. The Shining

3. Repulsion/Rosemary's Baby/The Tenant

4. Night of the Living Dead/Dawn of the Dead/Day of the Dead

5. Halloween/The Thing

6. The Texas Chain Saw Massacre

7. Psycho/The Birds

8. The Brood/Scanners/ Videodrome / The Fly

9. Sisters/ Carrie/Dressed to Kill

10. Zombi 2/City of the Living Dead/The Beyond/The House by the Cemetery/The New York Ripper

11. Don't Look Now

12. The Haunting (1963)

13. Re-Animator

14. Let Sleeping Corpses Lie

15. An American Werewolf in London

16. Nosferatu, eine Symphonie des Grauens

17. The Evil Dead/Evil Dead II

18. Black Christmas

19. Dellamorte Dellamore

20. Hellraiser

 

 

Bobblere: Angel Heart, Haute tension, À l'intérieur, The Slumber Party Massacre, House of Wax, Thirst, The Blob (1988), 28 Days Later, Inferno, Phenomena, Opera, Shivers, Rabid, Invasion of the Body Snatchers, Basket Case, Brain Damage, Martin, The Wolf Man, Them!, El Espinazo del Diablo, Vargtimmen, I Walked with a Zombie, Frankenstein (1931), The Invisible Man, Bride of Frankenstein, The Fall of the House of Usher, The Lost Boys, The Fog, Henry: Portrait of a Serial Killer, Altered States, The Fly (1958), Demons, Peeping Tom, I Spit on Your Grave, The Descent, The Changeling, The Omen, Alien, Sleepaway Camp, Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931), Cannibal Holocaust, The House on the Edge of the Park, Friday the 13th, Jaws, Poltergeist, Dracula (1931), Child's Play, A Nigmare on Elm Street, Körkarlen, The Last House on the Left, Maniac, Maniac Cop, Village of the Damned, Audition, Blood and Black Lace

Link to comment
Share on other sites

 

De boktipsa er gode tips.

 

Jeg må innrømme at jeg blir litt usikker på hva jeg skal ha med på en liste og ikke med all denne snakkinga her (for en kronglete setning å lese). Skal jeg droppe ting som Angst, A Page of Madness og The Third Part of the Nigth/Possession, og bare kjøre strenge "sjangerfilmer"? Jeg så iallefall en tydelig sjangerfilm nå akkurat: A Nigmare on Elm Street. Like pregløs som en Burger King-meny.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser at Let Sleeping Corpses Lie virker å være den tittelen på filmen som forumet har valgt som sin standard. Hva er grunnen til dette? Uhyre teit tittel, litt sånn ordtaklignende og humoristisk. Det er jo ikke akkurat som om de prøver å vekke likene med vilje. Nei, The Living Dead at Manchester Morgue er en mye tøffere tittel.

 

Jeg har sett Dark Water i kveld, den får ikke plass på listen. Det henger muligens sammen med at jeg allerede hadde sett den kuksugende remaken.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...