Jump to content

Diskuterfilm kårer: Beste Horror


pretender
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 457
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det eneste problemet med den nye regelen er vel at mange vil definere Mulholland Drive som horror da, også ender den opp med å vinne igjen. Og av en eller annen grunn står Werckmeister Harmoniak oppført som horror på IMDb. Mye tull med sjangrene der for tia, gitt.

 

Foreløpig topp 10 ut fra IMDb:

 

1. Eraserhead

2. Ugetsu Monogatari (?)

3. Vargtimmen

4. The Shining

5. The Birds

6. Lost Highway

7. King Kong (1933) (?)

8. Braindead

9. Alien

10. Nosferatu: Phantom der Nacht

 

Psycho klarer jeg ikke helt å plassere akkurat nå, det er så mange år siden. Men den skal i hvert fall få et gjensyn før kåringen er over!

 

Har sett vanvittig lite "ekte horror" den siste tia, ettersom, vel, horror ikke er helt min greie. Liker vel best når filmer som kan plasseres i "drama"-kategorien har et par horror-crossover-elementer. Da kan det funke som faen. Uansett, det jeg har å velge mellom er stort sett filmer jeg så i tenårene, og som jeg ikke ANER hva jeg synes om lengre. Gjør ikke akkurat kåringen noe enklere. Skal jeg ta med den amerikanske The Ring, som skremte livskiten av meg som 14-åring f.eks? Tviler vel ganske sterkt på at den holder seg den dag i dag, men det er jo helt klart den filmen som har "skremt meg mest". Vanskelige valg, vanskelig.

 

Kanskje jeg skal bruke denne kåringen til å endelig krysse min Exorcist/Texas Chainsaw Massacre-grense. Eller kanskje ikke.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Heh. Som om jeg har tid til disse to kåringene samtidig. Tullinger. Moro blir det såklart.

 

Her er noen kandidater som må vurderes på nytt, noen av de er allerede en selvfølge på listen. Ganske riktig fra toppen denne, men ellers forferdelig urangert.

 

The Shining (1980)

Peeping Tom (1960)

Rosemary's Baby (1968)

Don't Look Now (1973)

Vampyr - Der Traum des Allan Grey (1932)

The Haunting (1963)

Das Cabinet des Dr. Caligari. (1920)

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)

Faust - Eine deutsche Volkssage (1926)

Alien (1979)

The Wicker Man (1973)

Manhunter (1986)

The Changeling (1980)

Psycho (1960)

The Descent (2005)

Frankenstein (1931)

The Exorcist (1973)

Freaks (1932)

Ginger Snaps (2000)

Duel (1971)

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Night of the Living Dead (1968)

Halloween (1978)

Near Dark (1987)

The Mummy (1932)

Evil Dead II (1987)

The Spiral Staircase (1945)

De dødes tjern (1958)

Martin (1977)

Dawn of the Dead (1978)

The Call of Cthulhu (2005)

Black Water (2007)

A Nightmare on Elm Street (1984)

Night of the Living Dead (1990)

Dawn of the Dead (2004)

The Living Dead at Manchester Morgue (1974)

Dog Soldiers (2002)

Nosferatu: Phantom der Nacht (1979)

The Thing (1982)

The Company of Wolves (1984)

Les diaboliques (1955)

Shutter (2004)

Cube (1997)

Frágiles (2005)

Village of the Damned (1960)

Lost Highway (1997)

Kairo (2001)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jeg vil bannlyse Lynch fra denne kåringen, gutta.

Det kan du jo gjøre helt fritt. Jeg syns Lost Highway er en urovekkende og creepy affære.

 

Hepp, jeg har passert 1 000 innlegg gitt, mange av de uten særlig relevans vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Dette er så alt for vanskelig. Jeg tror jeg venter litt med å poste liste. Må ta gjensyn med noen (f.eks. Repulsion, The House by the Cemetery) og få sett meg opp på en god del snacks. Men dere vet nok alle hvem som er på topp èn. ;)
Link to comment
Share on other sites

 
Mye rare titler her ja. Jeg tenker meg tradisjonell horror, som i skrekk eller grøsser.

Enig her, men slik vil det nok bli i alle sjangerkåringene. Å skille ut "the real deal" fra filmer "med trekk" er ikke alltid lett, og jeg klarer ikke å se noen enkel måte å løse det på. Jeg tenkte f.eks å legge inn Black Narcissus på topp nå, men det blir kanskje å tøye strikken vel langt? Selv om den for så vidt er mye mer horror i mine øyne enn f.eks Ugetsu, til tross for hva IMDb måtte mene.

Link to comment
Share on other sites

 
Kult med horrorkåring, selv om jeg ikke på noen måte er noen utpreget horrorfan. Førsteutkastet til liste er derfor grusomt kjedelig, og de beste filmene som imdb klassifiserer som 'horror' er gjerne filmer jeg ikke ville puttet på en horrorliste uansett, som sagt.
Link to comment
Share on other sites

 

Er Funny Games horror? Jeg mener nei. En foreløpig liste:

 

1. Martyrs

2. The Shining

3. Audition

4. Don't Look Now

5. The Thing

6. [REC]

7. A Tale of Two Sisters

8. A L'interieur

9. Eden Lake

10. Switchblade Romance

 

Som sagt ikke en veldig utforsket sjanger.....

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg vil bannlyse Lynch fra denne kåringen, gutta.

 

 

Mye rare titler her ja. Jeg tenker meg tradisjonell horror, som i skrekk eller grøsser.

Jau... Selv om jeg liker Ugetsu og Lynch over det meste annet, vil jeg selv ikke ha de på noe horrorliste. edit. Bortsett fra Eraserhead ja

 

Det er mulig imdb-rettesnoren har varmet opp togskinnene i for stor grad i denne kåringen, slik at man riskikerer sleng og avsporing. Sikkert mye fordi imdb's tagging nok like mye handler om å beskrive en films "tone" via flere kjente stil- og sjangerbegreper satt sammen, og ikke er 100% egnet til å skille ut sjangerfilmer.

 

Men et sted må det vel sitte et slags holdepunkt (ideelt sett hadde vi ikke trengt det), og utover det kan man bare oppfordre til "selvhjelp". Kan igjen anbefale wiki-artikkelen som introduksjon til sjangeren, og under "See Also" er det mulighet for kjappe innføringer i undersjangre. "Top 500"-listen det referes til har også et temmelig rimelig utvalg av "ordentlig" horror, iallefall i øverste halvdel. Ellers har vi jo en skrekkfilmtråd på forumet.

 

Litt av poenget med sjangerkåringer burde jo være å få en sluttliste med sjangerfilmer.

---

Har sett én horrorfilm i dag:

 

The Body Snatcher (Wise '45) - Har som mål å komme gjennom de Val Lewton-produserte RKO-filmene, iallefall de som regnes som de mest essensielle. Dette var en av de usette, en vakkert lavbudsjett-gotisk innpakket liten historie med Boris Karloff som "likleverandør" til anatomilærer MacFarlaines forskning og undervisningstimer. Etterhvert får Karloff vansker med å få sneket likene ut fra gravsteder o.l. og tyr til mord for å skaffe dem til veie. Reale overtramp, kan det såklart beskrives som. Karloff bærer absolutt denne filmen, som ikke helt evnet å gripe ordentlig tak i meg. Scenene med ham er proppet av stemning, han er ganske subtil til ham å være, og det topper seg kanskje i en konfrontasjon med det potesielle offeret Joseph, spilt av ingen ringere enn Bela Lugosi. Et siste "mestermøte" for disse tom, man føler storhet av å bivåne det. Robert Wise (The Haunting, tross alt) har regi, og det borger jo egentlig for litt av en film. Men den traff meg ikke helt, jeg opplevde plottet som litt "for fjernt", fokuset for slapt, andelen dialog for stor, og en del av prestasjonene som litt intetsigende. Slutten var bra!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Har i følge Critickeren min sett 324 horrorfilmer, så det blir ikke lett å plukke ut bare 20. Er det lov til å ha med filmer som The Toxic Avenger, Killer Klowns From Outer Space og Cannibal! The Musical?
Link to comment
Share on other sites

 
Hvorfor ikke bare kjøre med den originale planen om at "horror" må være med på IMDB, slik at vi slipper uendelige diskusjoner om hva som er og ikke er horror og bare følger linja (selv om vi er uenige i den). Et godt eksempel på dette er nettopp Lynch; her har ikke Mulholland Dr. og Inland Empire dette, mens Lost Highway og Eraserhead har det... kanskje ikke heilt "riktig", men da er det bare slik. Skjønner? :P
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har ikke noe problem å la noe av Lynch være horror, spesielt Eraserhead, Lost Highway og Twin Peaks. Men jeg blir nok ikke å ta ham med i denne kåringen, men heller filmer som rendyrker sjangeren mer. Werckmeister Harmóniák spiller jo bl.a. på faust, og har i seg endel elementer av klassisk folkeeventyr, som kan sies å være skrekkens vugge.

 

Minner om at en god del klassikere finnes lovlig på nett, som f.eks. Night of the Living Dead, Driller Killer, The Last Man on Earth (første filmatisering av I Am Legend), Carnival Of Souls & Dementia 13.

Link to comment
Share on other sites

 
Minner om at en god del klassikere finnes lovlig på nett, som f.eks. Night of the Living Dead, Driller Killer, The Last Man on Earth (første filmatisering av I Am Legend), Carnival Of Souls & Dementia 13.

 

Wow. Første gang jeg har hørt noen kalle Dementia 13 en klassiker og anbefale den i tillegg. Kult. Den filmen er en av de få som har fått meg skremt. FFC visste hva som skulle til for å lage godfilm helt fra starten!

Link to comment
Share on other sites

 
Dementia 13 regnes som en kultklassiker, og har fått mer og mer respekt. Noe den fortjener! Den er deilig gotisk og stemningsfull, med tydelig inspirasjon fra Hitchcock. Flott foto også. Slettes ikke en dum billig sak.
Link to comment
Share on other sites

 

Om man tillater Lynch o.l vil jeg kunne lage en litt mer variert liste, men den endelige listen blir kanskje for "bred" til at den har noe verdi som horrorliste? Er i likhet med mange andre her inne ingen horror-fantast, så om vi skal sette ned foten for Lynch etc. vil listen min bli preget av J-Horror jeg så for 3-4 år siden og som skremte vettet av meg.

 

Jeg stemmer uansett for at Funny Games passerer som Horror.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg kommer i hvertfall ikke til å ha med Lynch, eller andre kunstfilmer som bruker elementer fra horrorsjangeren. Jeg er til og med litt i tenkeboksen når det gjelder The Shining. Det er nemlig så enormt mye tradisjonell sjangerfilm som må ha plass på lista, må hvertfall ha en representant fra hver leir tenker jeg - tysk ekspresjonisme-horror, Universal-horror, Val Newton, Hammer, italiensk sleaze, zombiefilmer, slashere, 80-tallsost, J-horror, og så videre så lenge man orker.
Link to comment
Share on other sites

 

Første horrorfilm etter startskuddet for kåringa:

 

http://i49.tinypic.com/kf18nn.jpg

Eraserhead der den eksistensielle angsten er byttet ut med en studie av posttraumatisk stresslidelse (en fyr kommer hjem fra Vietnam og møter et liv uten mening, fortiden innhenter ham og fucker opp alt). Giovinazzo er kanskje like seriøs og inderlig som Lynch, men dette er jo skikkelig ræv.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...