Jump to content

Langdryg - gyldig filmkritikk?


Sir
 Share

Recommended Posts

"Langdryg", "langtrukken", "utdratt" eller rett og slett "kjedelig" - kjært barn har mange navn. Hører det stadig - selv fra folk man i utgangspunktet skulle tro hadde peiling på film. Kan det faktum at en film går litt tregt brukes mot den som kritikk? For meg høres det bare ut som ren fornektelse av filmens uttrykk. Hva mener folk?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg liker ikke å bruke ordet "kjedelig" fordi jeg føler at det er mer min feil at jeg kjedet meg enn filmen sin. Så for min del er det ikke valid kritikk. Hender jeg bruker det i anmeldelse, men da anerkjenner jeg at det er veldig subjektivt og ikke filmen sin feil.

 

Men er det en "film" som Empire av Warhol, da er det nesten faktum at den er langdryg, med mindre man er en smule gal da selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Noen ganger er det greit å si det som det er, og da er kjedelig et veldig fint ord. Selvfølgelig er ordet i seg selv veldig lite beskrivende, og noe man bør unngå i akademisk sammenheng, men å tenke at det er din feil at du ikke liker en film, virker mer symptomatisk på manglende selvtillit enn noe som undergraver en mening. Min opplevelse er at å skrive om film litt for ofte ender opp som en intellektuell øvelse, mens sannheten er at filmen fortsatt er en stilart som er i stand til å engasjere på tvers av dannelse, intelligens og standpunkt. Da blir det veldig synd å kun forholde seg til uttrykksformen som et intellektuelt fenomen, når film ofte oppleves sammen med andre på en helt annen måte enn for eksempel litteratur eller tv-spill.

 

Langdryg er heller ikke nødvendigvis negativt ladet (for meg). Man kan dra ut ting for å øke tilfredsstillelsen i poenget, og da blir det et virkemiddel. En del av filmene til Tsai-Ming Liang er for eksempel nesten ulidelige, men det oppstår noe spesielt i denne uthalingen som gjør at den blir en del av opplevelsen. Det samme kan sies om Weerasethakul eller Kiarostami, men etter mitt syn er de ikke like flinke til å finne poesi i stillstand.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Godt poeng morty, om du mener det slik som Susan Sontag (estetikk-filosof med spesiell interesse for film), at film må føles mer, og tolkes mindre.

 

Uansett står jeg på lik linje med dere når det gjelder at det går ann å bruke disse begrepene rent subjektivt. Det Engangsgrill påpeker på slutten der er uansett det jeg egentlig sikter til. Når langdryghet, om man kan bruke dette begrepet om dette i det hele tatt (som forsåvidt nettopp er den problemstillingen jeg ønsker å ta opp), brukes som et kunstnerisk element for å fremme noe spesifikt, enten det er atmosfæresettende eller poengfremtredende, synes jeg personlig at det er meningsløst å trekke det frem som kritikk. Når det er en helt åpenbar del av filmens uttrykk, blir det for meg akkurat som å kritisere en film utelukkende fordi det er en action-film. En slik bemerkning blir jo i slike situasjoner rent usakelig, og kan etter min mening sees på som krenkende mot mediumet.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...