Jump to content

Bildeformater


KAH
 Share

Recommended Posts

Jeg har et par spørsmål angående bildeformater på DVD, og det dreier seg om ikke-anamorfe bilder og formater mellom 1.33:1 og 1.77:1, i kombinasjon med widescreen-tv. Er det slik at DVD-er med et ikke-anamorft bilde i praksis er ubrukelige på widescreen tver?

 

Jeg hadde nylig et gjensyn med John Carpenters The Thing, og skjønte fort at noe var galt med hvordan den ble vist. Frem med målbåndet, og det viste seg at den ble vist i et format rundt 3:1 på min widescreen-tv, det korrekte formatet for filmen er 2.35:1. Jeg forsøkte å zoome inn både med funksjonen på tven og på spilleren, og fant på den måten det riktige formatet, ved å stille inn tven på 4:3 for deretter å bruke zoom-funksjonen. Hvis jeg brukte zoom-funksjonen på spilleren ble informasjon i bildets sider borte, men bruker man zoom-funksjonen på tven følger også teksten med, og man risikerer at den havner utenfor bildet. Noen som har en god "oppskrift" på hvordan man gjør dette? En annen ting er jo at bildet ble elendig i filmens korrekte format. Noen filmer er ikke å få i utgaver med anamorft bilde, er disse DVD-ene bare ment for 4:3-tver, siden bildet blir råttent om man blåser det opp til korrekt format på en widescreen-tv?

 

Så et lite spørsmål om formater mellom 1.33:1 (4:3) og 1.77:1 (16:9). Barry Lyndon, for eksempel, er filmet i det noe spesielle formatet 1.59:1, og hvordan går man frem for å stille inn dette formatet på en widescreen-tv? Filmen starter opp med sorte striper over og under bildet, men det korrekte er vel at bildet skal fylle helt ut i topp og bunn, med sorte striper på hver side som er tynnere enn på filmer som vises i 1.33:1? Jeg fikk etterhvert til riktig format ved å bruke en "zoom 14:9"-funksjon på tven, men det forundrer meg at man må gjøre så mange justeringer, det må være mange filmer som vises helt feil rundt om i de norske hjem?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Takk for gode linker, de bekrefter det jeg trodde, at DVD-er med ikke-anamorft bilde er fullstendig ubrukelige på widescreen-tver. Er ikke mange av dem lenger, men det var denne utgivelsen min av The Thing som gjorde meg oppmerksom på problemet. Greit å være oppmerksom på, jeg ser f.eks at alle R2-utgavene av The Thing kommer med et ikke-anamorft bilde, mens R1-utgaven har fått den nødvendige behandlingen, og dette gjelder flere filmer.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har brukt zoom-funksjonen på TV-en siden jeg kjøpte meg widescreen i 1999. Heldigvis bruker jeg ikke tekst, så dette har oftere vært en fordel enn en ulempe (i de dager var det noe som het tvungen teksting hos noen distributører, men dennne forsvant utenfor bilderammen), og jeg forsetter å bruke zoom den dag i dag, siden TVen automatisk drar biletet litt nærmere enn det bør være
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har brukt zoom-funksjonen på TV-en siden jeg kjøpte meg widescreen i 1999. Heldigvis bruker jeg ikke tekst, så dette har oftere vært en fordel enn en ulempe (i de dager var det noe som het tvungen teksting hos noen distributører, men dennne forsvant utenfor bilderammen), og jeg forsetter å bruke zoom den dag i dag, siden TVen automatisk drar biletet litt nærmere enn det bør være

 

Hadde jeg kunnet tysk, fransk, kinesisk, polsk, italiensk, spansk og et par språk til skulle jeg klart meg uten tekst jeg og ;-) Hva mener du forresten med at tven drar bildet nærmere? Zoom-funksjonen er vel bare egnet dersom bildet er ikke-anamorft, har DVD-en anamorft bilde vil jo størrelsesforholdet automatisk bli riktig, er bare å måle med tommestokken det.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...