Jump to content

Spørsmål og svar!


Melkor
 Share

Recommended Posts

Vel, den gode nyheten er at play sansynligvis har rett, dvdbeaver bekrefter at utgaven fra Optimum er i riktig format.

 

Nå ble jeg så inspirert av tråden at jeg like godt så filmen i kveld. Et mesterlig stykke film dette, klart i divisjon med de filmene som har gjort Van Sant til en av de beste på denne siden av milleniumsskiftet.

 

Jeg var jo litt på utkikk etter "sprengte utsnitt", men fant ingen, eller nærmere sagt ett hvor det var litt pussig "kutting av hodet". Kvaliteten var ellers ikke optimal, ganske uskarp og litt blass, men den visuelle kraften i filmen trenger like fullt igjennom. Jeg så dog på bakomfilmen etterpå, og der var filmklippene i riktig format. Mye romsligere frames, og jeg ville nok helst ha sett filmen slik. Det var merkbar forskjell på scenen i begynnelsen der han går i skogen (og kamera følger bak ham). I fullskjerm blir isolasjonen og villfarelsen rett og slett sterkere undertrykt visuellt.

 

Leste at Van Sant finansierte disse filmene delvis via TV-avtaler (HBO-logoen er jo overalt), det var derfor han skjøt de i 4:3, men at de til en viss grad er "beskyttet" for widescreen-visning på kino. Dette er jo et velkjent "problem" som egentlig går tilbake til 50-tallet. Forhåpentlig forsvinner det nå som TV-selskapene har færre eller tilnærmet ingen grunner til å sende ting i 4:3.

 

Forresten var blu-rayen min av Paranoid Park i 16:9, igjen uten tydelige spor av kappede bilder, men det er jo irriterende!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 252
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, ikke så lenge siden jeg dristet meg utpå med denne her selv. Rett og slett utrolig bra. Like bra som jeg trodde den kom til å være (jeg så åpningssekvensen i forbindelse med en forelesning i fjor - ble helt fjetret, og redd for å se den (noe som nesten alltid skjer med meg og gode filmer)). Jeg er generelt sett fan av uortodoks bruk av lyd i tillegg, og soundscapes (sammen med resten av lydbildet, som for øvrig er fortreffelig) fungerer nesten enda bedre her enn i Elephant. Er forresten en på instituttet som skriver avhandling om lyd nå, og bruker Van Sant en del (skal en dømme etter det han bruker i undervisning) (gammal punk-fyr faktisk, hyggelig type som det alltid går an å ta en prat med angående lyd), gleder meg til å lese den. Han er fan av Hildegard Westerkamp (selvfølgelig) (som laget soundscapes til denne), og det er vanskelig å ikke bli litt interessert i soundscapes når man ser filmer som denne (og blir presentert for andre gode artister som driver med det samme, f.eks. Biosphere). Jeg hadde vanskeligheter med å ikke bli interessert i alle fall.

 

Jeg er helt med på det du sier angående bakomfilmen, skuddet med toget du sikter til? Er temmelig sikker på at jeg tenkte at toget og forgrunnen var mer fremtredende i et skutt i bakomfilmen i alle fall. Angående klipping av hoder, så tror jeg det er et større problem i Elephant. Merket i alle fall det da jeg sjekket ut hvordan de hadde gjort 4:3 og 16:9-versjonene, beskjæringsmessig.

 

Leste at Van Sant finansierte disse filmene delvis via TV-avtaler (HBO-logoen er jo overalt), det var derfor han skjøt de i 4:3, men at de til en viss grad er "beskyttet" for widescreen-visning på kino. Dette er jo et velkjent "problem" som egentlig går tilbake til 50-tallet. Forhåpentlig forsvinner det nå som TV-selskapene har færre eller tilnærmet ingen grunner til å sende ting i 4:3.

 

Problemet er at det fortsatt finnes folk som «ikke vil ha svart rundt kantene», og da er man i samme idiotiske posisjon (16:9 er jo egentlig ikke et filmformat, kun et TV-format som er litt midt i mellom). Video har vel kanskje faktisk nøyaktig 16:9 som native, så det blir vel mer og mer av det etter hvert.

 

Vel, da blir det bestilling fra Play, og et gjensyn om ikke så lenge.

Link to comment
Share on other sites

 
Problemet er at det fortsatt finnes folk som «ikke vil ha svart rundt kantene», og da er man i samme idiotiske posisjon (16:9 er jo egentlig ikke et filmformat, kun et TV-format som er litt midt i mellom). Video har vel kanskje faktisk nøyaktig 16:9 som native, så det blir vel mer og mer av det etter hvert.

 

Joda. HD er 1.77. Men vanlig 1.85:1, når det enten croppes eller skvises til 16:9 er nesten til å leve med. Til og med Criterion har jo gjort dette, og har en lang historie med cropping og "window-boxing" og det som verre er. De er også skyldige i å croppe 1.66 (fortsatt en utberdt standard i Europa) til 1.77, det er litt verre. I begge disse tilfellene blir det uansett såpass lite "svart rundt kantene" at mattingen ikke burde skremme de som ikke liker dette bort. Om scope-filmer blir maltrakert dog, da går det for langt.

 

Jeg tror MoC enda ikke har begått noen feil her, uten at jeg skal si det for sikkert. Ellers er det jo klassisk at de skandinaviske butikkene glatt koder alt i 16:9. Husker forresten at Ivo Caprino sine filmer ble croppet fra 1.37 til WS når de kom på DVD, ganske stygg voldtekt det der..

 

Det prosjektet til kompisen din høres veldig bra ut, hadde vært kult om noe kunne gjøres tilgjengelig her inne, jeg ville iallefall være interessert i å lese det.

 

I andre nyheter vil jeg beklage den stadig økende skrivefeil postene mine har, tastaturet på laptopen min er i ferd med å ta kvelden, masse taster som trenger en del forsøk før de virker. Skikkelig irriterende, men jeg prøver å rette opp så godt jeg kan og gidder...

Link to comment
Share on other sites

 

Leter etter en bedre versjon av Army of Darkness. Versjonen jeg har er en crappy norsk versjon uten den alternative slutten, stygt cover, og noen få slettede scener i dårlig kvalitet -- ikke så vanskelig å finne en bedre versjon med andre ord. Hvilken versjon burde en satse på?

 

Skulle helst hatt en versjon med kommentarspor og mulighet for å velge den alternative slutten. Problemet er at jeg ikke finner nye utgivelser med kommentarspor. Er det slik at alle nyere utgivelser av Army of Darkness ikke har kommentarspor? Jeg finner i alle fall ingen.

 

Jeg ser at R2-versjonen britisk amazon og play selger visstnok skal ha et bra bilde, alternativ slutt og er en utvidet versjon. Det høres egentlig brukbart ut, men den har selvsagt ikke kommentarspor. Anchor Bay R2-versjonen (som tydligvis er ute av produksjon) har derimot kommentarspor og kan blant annet kjøpes brukt gjennom amazon. Men som sagt -- alt annet enn ekstramaterialet er tydligvis bedre på den andre R2-versjonen.

 

Så finnes det andre versjoner å anbefale? R2 er ikke en nødvendighet.

 

Ellers må jeg nesten kjøpe begge de nevnte R2-versjonene.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjøp DENNE du, det er den eneste fullstendig uklippede utgaven, og er også den med best bildekvalitet. Selv om det er en asiatisk utgave har den også engelske undertekster, og det er fri frakt hos denne nettsjappa. Kommentatorsporet er også på plass. Ikke noe å lure på.

 

Edit: Det var det visst ikke lenger nei, fri frakt altså. Må ut med 50 spenn nå.

 

DVDBeavers sammenligning av utgavene

DVDCompare

Link to comment
Share on other sites

 

Tusen takk! Var jo en pris det går å leve med også.

 

Aldri vært innom den sjappa der før, men den virket jo interessant. Men det ser ut som det er stort sett for kinesisk film -- de japanske filmene var jo latterlig dyre.

Link to comment
Share on other sites

 
Det prosjektet til kompisen din høres veldig bra ut, hadde vært kult om noe kunne gjøres tilgjengelig her inne, jeg ville iallefall være interessert i å lese det.

 

Den blir vel gitt ut via NTNU. Vet ikke om de publiserer på nett eller om man må på instituttet/biblioteket for å få fatt på slike produksjoner, men å gjengi det her og der har jeg ingen anelse om er lov. Skal høre med han om hvordan det går og om det finnes noen lettere måte å lese det på enn rent fysisk på instituttet.

 

I begge disse tilfellene blir det uansett såpass lite "svart rundt kantene" at mattingen ikke burde skremme de som ikke liker dette bort.

 

Det burde ikke, det er min santen helt riktig.

 

Jeg så forresten noe rart nå nettopp. Jeg tittet på en kopi av Outland, og der hadde de jammen klart å kutte ned en film i 2.20:1 til 2.35:1. Hva er tankegangen her, egentlig? Man har et (sett med TV-øyne) radmagert aspekt, og høvler av enda litt? Ble den kanskje gitt ut i et annet format da den gikk på kino i England (var på Play jeg så denne), og dette er en transfer fra en kino-kopi?

 

[EDIT: Ah, fant det ut, 2.20:1 var en 70mm-versjon]

Link to comment
Share on other sites

 

kjøpte meg Russ Meyer boksen "The Wild World of Russ Meyer" på platekompaniet nå, men lurer på om den er et godt kjøp. Står på undersiden av boksen "Picture format: 4:3 Full-Frame 1.33:1", noe jeg vet fra imdb at enkelte av filmene opprinnelig er, men er det noen som vet hvordan det er med de andre? For eksempel Beneat the Valley of the Ultra-Vixens, som i følge imdb skal være i 1.85:1. er det bare tull det som står under boksen, som får det til å virke som at alle er beskjært til 1.33:1, eller funker det fint?

har enda muligheten til å levere den tilbake om det skulle vise seg å være en elendig utgivelse.

Link to comment
Share on other sites

 
kjøpte meg Russ Meyer boksen "The Wild World of Russ Meyer" på platekompaniet nå, men lurer på om den er et godt kjøp. Står på undersiden av boksen "Picture format: 4:3 Full-Frame 1.33:1", noe jeg vet fra imdb at enkelte av filmene opprinnelig er, men er det noen som vet hvordan det er med de andre? For eksempel Beneat the Valley of the Ultra-Vixens, som i følge imdb skal være i 1.85:1. er det bare tull det som står under boksen, som får det til å virke som at alle er beskjært til 1.33:1, eller funker det fint?

har enda muligheten til å levere den tilbake om det skulle vise seg å være en elendig utgivelse.

 

Om ikke annet så ser det ut til at engelske, franske og amerikanske utgivelser av disse filmene også er i 1.33:1, så det virker uansett ikke som om det går an å få dem med riktig bildeformat foreløpig, dersom det skulle være sånn at flere av dem er filmet i 1.85:1, slik det fremgår av Imdb.

Link to comment
Share on other sites

 
Det prosjektet til kompisen din høres veldig bra ut, hadde vært kult om noe kunne gjøres tilgjengelig her inne, jeg ville iallefall være interessert i å lese det.

 

Snakka et par ord med Asbjørn i dag, han skal ferdigstille avhandlingen til høsten. Det kommer en artikkel basert på avhandlingen nå snart, kan linke til den da den kommer.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det noen som har BD-versjonen av Chungking Express?

 

Om noen har, så forklar gjerne i detalj hvor fantastisk den er. Jeg prøver å overbevise meg selv til å begynne å samle på BD Criterion (uten BD-spiller og TV som er god nok til formatet).

 

Riktignok kan jeg forsvare det ved at jeg kommer til å se BD hver gang jeg er hjemme - jada, noe tynt, jeg vet. Panegyriske beskrivelser, ja takk.

 

[EDIT: ... helt til jeg så at idiotene i Criterion ikke har gått for regionfri BD, herlig.]

Link to comment
Share on other sites

 
Chungking Express blu-rayen er ca. |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| så bra.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Apropos Chungking Express, så har jo Artfical Eye gitt ut blu-ray i sone B nå, både den og Ashes of Time Redux. Begge stod i hylla hos platekompaniet, og det var rett før jeg tok de med! Men tenkte jeg skulle lese litt først.

 

Chungking Express er nok litt mørekere enn Criterion sin (sammenligning her), men begge ser jo veldig bra ut da, og AE er i det minste en del billigere.

Link to comment
Share on other sites

 

Er Tarkovskij Collection bra greier?

 

Forresten, angående mørkere. Criterion har stort sett veldig lyst bilde i forhold til alt annet. Jeg lurer litt på hvorfor, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

 
Er Tarkovskij Collection bra greier?

Hehe, dette har jo blitt spurt om hundre ganger. Men likevel husker jeg ikke helt hva pretender svarte om saken.

 

Forresten, angående mørkere. Criterion har stort sett veldig lyst bilde i forhold til alt annet. Jeg lurer litt på hvorfor, egentlig.

Ja, jeg synes Criterion-versjonen ser litt for lys ut her egentlig. I enkelte høylyspartier er Criterion helt utbrent, mens det er mye informasjon i AE sin. Men AE sin er kanskje litt vel mørk ellers. En mellomting hadde nok vært optimalt.

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, dette har jo blitt spurt om hundre ganger. Men likevel husker jeg ikke helt hva pretender svarte om saken.

 

Her :)

 

Ja, jeg synes Criterion-versjonen ser litt for lys ut her egentlig. I enkelte høylyspartier er Criterion helt utbrent, mens det er mye informasjon i AE sin. Men AE sin er kanskje litt vel mørk ellers. En mellomting hadde nok vært optimalt.

Muligens. Forresten er jo Christpher Doyle ganske variabel teknisk. Ikke så opptatt av om ting er 100% rett eksponert osv. Så kornnivået varierer en del gjennom filmen. Så bakomfilm til In the Mood for Love, flere av bildene hans var nesten helt hvite før justeringen. Det gir en del bilder veldig kunstige farger og mye korn. Men dette er selvfølgelig en del av hans signatur.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, ja, hadde kurs med en fotograf fra filmskolen her om dagen, og vi snakka litt om forskjellige fotografer. Han hadde visst møtt Doyle. «Han er jo egentlig bare en fyllik som kommer innom og lyssetter nå og da, og går rett tilbake til den lokale baren». Fyren er vel glatt den mest mytomspunnende filmfotografen som finnes. Alltid utrolig bra foto i filmene han står som DP dog. Rart med det.

 

«Feilene» er vel en del av konseptene hans, er vel det han ofte gjør, kommer opp med ganske ekstreme konsepter og lar andre få være med på leken under selve arbeidet.

 

Jeg synes forresten alltid Criterion sine versjoner ser for lyse ut i slike sammenligningsbilder, men siden transfers i Criterion ofte har blitt fargekorrigert sammen med regissør/DP, så tar jeg glatt de foran andre utgaver. Likevel, det er påfallende. Her gir det jo mening, AE sin versjon har jo misset hele poenget med fotoarbeidet i denne filmen, men andre ganger har jeg ikke blitt like overbevist.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser på play.com at det er en ny utgivelse av In the Mood for Love på vei, men den er avbildet med coveret til den gamle Tartan-utgivelsen. Er dette en feil eller har noen kjøpt opp og/eller fått stablet Tartan-katalogen på beina igjen? Regner med at det er en feil, for jeg finner ikke noe info om det på nett.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Jeg er ikke helt overbevist, det er jo en hel bråte Tartan-filmer som står oppført med utgivelsesdato 2. mars når jeg begynner å kikke litt rundt på play.com. Rart det skal være så vanskelig å finne noe mer info om dette.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...