Jump to content

Spørsmål og svar!


Melkor
 Share

Recommended Posts

Angående Werckmeister harmóniák så er vel de tidlige AE-utgavene beskjært ned til 1.78:1. Senere utgaver har det korrekte bildeformatet 1.66:1, riktignok ikke anamorft, men det løser man jo greit med zoom-funksjonen om man bruker widescreen-tv.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 252
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Får vel prøve å få kloa i disse AE-versjonene. Det skal vel ikke være så vanskelig å fikse de relativt billig (de er vel rett som det er for 79-99 på PK f.eks.).
Link to comment
Share on other sites

 
Dersu Uzala. Jeg har lyst på denne, tror jeg kan like den, men hvilken DVD-utgave? Alle har sine svakheter og det ser ut til å være et valg mellom onder. Er det noen på forumet som har f.eks AE-utgaven? Er den "brukandes"?
Link to comment
Share on other sites

 
Dersu Uzala. Jeg har lyst på denne, tror jeg kan like den, men hvilken DVD-utgave? Alle har sine svakheter og det ser ut til å være et valg mellom onder. Er det noen på forumet som har f.eks AE-utgaven? Er den "brukandes"?

 

 

Jeg eier og har sett AE utgaven av Dersu Uzala. Selve filmen er helt fantastisk, men det er sjokkerende hvor lite de har valgt å forbedre bildekvaliteten. Mye av det som gjør Dersu Uzala en flott film er det fantastiske fotoet, og jeg skulle virkelig ønske det fantes en bedre versjon, men jeg vet ikke om noen, vi får vel bare håpe MoC eller Criterion gir denne ut. Vil si at AE versjonen er brukandes, en flott film du ikke burde gå glipp av, og det ser ikke for tiden ut som noen andre skal slippe den ut.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg eier og har sett AE utgaven av Dersu Uzala. Selve filmen er helt fantastisk, men det er sjokkerende hvor lite de har valgt å forbedre bildekvaliteten. Mye av det som gjør Dersu Uzala en flott film er det fantastiske fotoet, og jeg skulle virkelig ønske det fantes en bedre versjon, men jeg vet ikke om noen, vi får vel bare håpe MoC eller Criterion gir denne ut. Vil si at AE versjonen er brukandes, en flott film du ikke burde gå glipp av, og det ser ikke for tiden ut som noen andre skal slippe den ut.

 

Takk for kjapt svar! Jeg bestiller nok AE-utgaven, men det er som du sier trist at denne ikke er gitt den behandlingen den sikkert fortjener.

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, det er veldig synd, men selv om bildekvaliteten er litt grumsete, så skinner filmens flotte foto og kvaliteter igjennom. Hvis denne en dag får en ordentlig utgivelse med mye bedre bildekvalitet skal jeg absolutt kjøpe den på nytt. Kanskje en av Kurosawa’s beste.
Link to comment
Share on other sites

 

Enig.

 

Hadde vært fett å se den få en velgjort utgivelse på bluray, synes jeg. Har Spectrum-utgivelsen av den nå, R3 vel å merke. Temmelig greit bilde på den, altså. Godt nok til å ha blitt sett to ganger til og med. Men, ja. Håper alltid på noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

 
Vurderer å bestille meg Walkabout i forbindelse med 70-tallskåringen, og ser at den tyske utgaven er den eneste som har anamorft bilde. Den har ikke engelsk tekst, men heldigvis har den det originale lydsporet i tillegg til det tyskdubbede, spørsmålet er om det snakkes engelsk hele veien? Uten tekst er det litt kjedelig om f.eks aboriginerne skulle snakke på sitt originale språk.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Performance - £5.43

 

Amazon.co.uk

 

Ser denne får god omtale her inne, så passer bra til 70-talls kåringen. Dessuten er Mick Jagger helt. Gleder meg til å se The Man Who Fell To Earth av samme regissør, har den liggende, og David Bowie er enda mer helt.

Link to comment
Share on other sites

 
Performance - £5.43

 

Amazon.co.uk

 

Ser denne får god omtale her inne, så passer bra til 70-talls kåringen. Dessuten er Mick Jagger helt. Gleder meg til å se The Man Who Fell To Earth av samme regissør, har den liggende, og David Bowie er enda mer helt.

 

Nesten riktig tråd!

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 months later...
Fikk lyst til å se denne Dellamorte Dellamore etter å ha lest om den i Perus horrorliste, etter hva jeg kan skjønne er den italienske utgaven, som har engelske undertekster, ganske suveren, men hvor får man tak i denne? Noen som vet?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Heslig cover ja, og idiotisk tittel! Har nå funnet ut at Medusa-utgaven ikke produseres lenger, så den er nok dyr dersom man finner den. Ser at USA-utgaven har riktig bildeformat, men dårligere kvalitet, og heller ikke italiensk lydspor, selv om jeg ikke helt har skjønt om denne filmen bør ses med engelsk eller italiensk tale. Er vel som med så mange slike produksjoner at noen av rollene er dubbet uansett språk.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
Fikk lyst til å se denne Dellamorte Dellamore etter å ha lest om den i Perus horrorliste, etter hva jeg kan skjønne er den italienske utgaven, som har engelske undertekster, ganske suveren, men hvor får man tak i denne? Noen som vet?

Den er nok ute av produksjon, ja. Jeg var dog så heldig og komme over et eksemplar av den på gjennomreise i italia, og den er lekker. Hvis jeg ikke husker helt feil så kom anchor bay med en ny utgivelse av den i fjor. Og denne tror jeg faktisk skal være bedre enn medusa'en. Ble hypet opp i skyene på en rekke forum i hvertfall :)

 

--

 

Jeg blir bare mer og mer glad i Another World utgivelsene. Kjøpte Patrick for ikke så lenge siden (samt deres Caligula og Messalina utgivelse og Imperial trippeldiskutgaven av Caligula), og til min store fornøyelse hadde de faktisk lagt med Goblin's soundtrack til filmen på en ekstra CD! Filmens bilde og lydspor var selvfølgelig i ypperlig kvalitet. Venter spent på deres kommende utgivelser.

Link to comment
Share on other sites

 
Den er nok ute av produksjon, ja. Jeg var dog så heldig og komme over et eksemplar av den på gjennomreise i italia, og den er lekker. Hvis jeg ikke husker helt feil så kom anchor bay med en ny utgivelse av den i fjor. Og denne tror jeg faktisk skal være bedre enn medusa'en. Ble hypet opp i skyene på en rekke forum i hvertfall :)

 

Jeg fant faktisk Dellamorte til en rimelig penge på den italienske ebay-sida og får den i posten når som helst, men etterpå har jeg jo oppdaget at denne Anchor Bay-utgivelsen er bedre på noe vesentlig, nemlig bildeformatet. Medusaen er noe beskjært, men man får i hvert fall mulighet til å sjekke ut det italienske lydsporet, samt at det ikke står "Cemetery Man" på coveret..

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Er det noen som har en engelsk eller amerikansk versjon av Last Days?

 

SF har prestert å klippe istykker den som selges her til lands, så den går i søpla så snart jeg får skaffet meg en som ikke er ødelagt. Gidder noen å sjekke om versjonen dere har ikke er ødelagt, og informere her om hvilken versjon det er? Den skal være 1.37:1/1.33:1, for de som lurer.

Link to comment
Share on other sites

 

Svarte, gikk for SF-utgivelsen selv. Kan ikke fordra at impulskjøp som dette viser seg å være bortkastede.

 

Det samme skjedde da jeg gikk for Ilsa-boksen (Scanbox). Har bare sett She Wolf så langt, men er de to andre klippet i en like stor grad som denne, selges den sporenstreks.

Link to comment
Share on other sites

 
Er det noen som har en engelsk eller amerikansk versjon av Last Days?

 

SF har prestert å klippe istykker den som selges her til lands, så den går i søpla så snart jeg får skaffet meg en som ikke er ødelagt. Gidder noen å sjekke om versjonen dere har ikke er ødelagt, og informere her om hvilken versjon det er? Den skal være 1.37:1/1.33:1, for de som lurer.

 

Min versjon er HBO, og er i 16:9.

 

Såvidt meg bekjent er iallefall Elephant, denne og Paranoid Park skutt i 1.37:1. Men de er oftest vist på kino (også her til lands) i 1.85:1. Merket ikke noe påfallende trøbbel under Paranoid Park iallefall (som er den eneste jeg har sett på kino), og mistenker at Van Sant har filmet "beskyttet". Samme er jo tilfelle med de Kubrickfilmene du nevnte tidligere, de gikk også isin tid på kino i widescreen. Her er dog historien litt annerldes, da widescreen-bildet har mer på sidene, og 1.37 bildet har mer oppe og nede.

 

@Euphoria: Tror ikke noen scener er klippet bort (som muligens var det du mente med Ilsa), er bare billedformatet som er beskåret om jeg ikke har misforstått.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Min versjon er HBO, og er i 16:9.

 

Såvidt meg bekjent er iallefall Elephant, denne og Paranoid Park skutt i 1.37:1. Men de er oftest vist på kino (også her til lands) i 1.85:1. Merket ikke noe påfallende trøbbel under Paranoid Park iallefall (som er den eneste jeg har sett på kino), og mistenker at Van Sant har filmet "beskyttet". Samme er jo tilfelle med de Kubrickfilmene du nevnte tidligere, de gikk også isin tid på kino i widescreen. Her er dog historien litt annerldes, da widescreen-bildet har mer på sidene, og 1.37 bildet har mer oppe og nede.

 

@Euphoria: Tror ikke noen scener er klippet bort (som muligens var det du mente med Ilsa), er bare billedformatet som er beskåret om jeg ikke har misforstått.

 

Ja, det virker som om alle er skutt i 1.37:1.

 

Om du mener at Van Sant/Savides har komponert på en «idiotsikker» måte (det er jo umulig å vite hva fjompenissene i TV/DVD-bransjen finner på), så ja, det er mye mulig. 1.37:1 er nok likevel det Van Sant/Savides hadde i tankene som det faktiske uttrykket (vil jeg tro, skulle gjerne ha lest/sett/hørt mer om Van Sant/Savides); selv om Last Days i 1.85:1 ikke er stygg, bevares. Likevel vil jeg gjerne ha en kopi med fullframe, eller i det minste valget om å beskjære eller ei (slik som Elephant-kopien min har).

 

Paranoid Park har jeg forresten i 1.37:1. Forhåpentligvis finnes den ikke i beskåret versjon på DVD. Virker som om Last Days er det sorte fåret her.

 

Grunnen til at jeg spør er forresten fordi jeg ser at Play mener de har en versjon i 4:3. For å være helt ærlig så tror jeg ikke noe på de.

 

Svarte, gikk for SF-utgivelsen selv. Kan ikke fordra at impulskjøp som dette viser seg å være bortkastede.

 

Jeg blir rent ilter av slikt selv, at det virkelig skal være nødvendig i forveien å måtte gjøre research på alt man kjøper, så man ikke ramler borti å kjøpe verk som ukjente instanser regelrett har forandret på; det burde rett og slett ikke være slik.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...