Jump to content

Spørsmål og svar!


Melkor
 Share

Recommended Posts

Hvis det her fungerer bra et annet sted, og jeg ikke har fått det med meg, så si ifra.

 

Tenkte bare det er kjekt med en tråd dedikert til spørsmål om spesifikke DVD-utgivelser (transfers, ekstramateriale, innpakning etc.), sammenligning av utgaver (finnes det f.eks. en film både på MoC og Criterion, hvilken utgivelse er å satse på?).

 

Jeg begynner (ved å sitere meg selv fra en annen tråd):

 

Er det forresten noen som har den Ozu-boksen som PK har billig? Bra transfers, og i det hele tatt? Verdt å kjøpe, eller kan en like gjerne begynne med f.eks. Tokyo Story på Criterion?

 

Jeg lurer også på hva man bør gjøre ang. Hiroshi Teshigahara. Ser det er Otoshiana, Suna no onna, og Tanin no kao som går igjen, på enten MoC (separate utgivelser) eller Criterion (en boks, relativt billig fra USA, men over MVA-grensa, og sikkert svindyr ellers). Noen som har nyttige erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 252
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

God ide, tenkte selv på å starte en slik tråd. Nå har jeg egentlig ikke peiling, men i denne anmeldelsen av Ozu-boksen som koster 199 på PK gjøres det en sammenligning med Criterion-utgivelsene, og det ser ut til at Criterion er overlegen både på bildekvalitet og ekstramateriell.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Har Bfi utgaven av Woman in the Dunes og den er helt kurant, men i følge blant andre DvdBeaver skal jo bildet være rimelig mye bedre på Criterion.

 

Face of Another har jeg på MoC og har i grunn ingen klager på den heller, bra bilde og ett veldig bra kommentatorspor, faktisk ett av de bedre jeg har hørt. Men også her skal visstnok Criterion være strået vassere på bildesiden.

 

Pitfall har jeg kun sett på en rip av Criterion plata, og bildet virker å være veldig bra.

 

Så jeg tror nok kanskje jeg ville ha gått for Criterion boksen hvis jeg var deg. Men jeg er godt fornøyd med både Bfi og MoC dvd`ene jeg har. Seriøst gode filmer er det okke som :)

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg er relativt nyforelsket i Bergman, og har foreløpig bare sett tre filmer, men må man virkelig ty til engelske utgaver for å få sett for eksempel Nattvardsgästerna? Virker så unødvendig å kjøpe en DVD med engelsk tittel når regissøren kommer fra nabolandet, og det er flaut at det ikke er gjort heder på filmene med noen skikkelige utgaver her i Norden. Er det heller ikke planer om skandinaviske utgivelser av denne og flere Bergman-filmer?
Link to comment
Share on other sites

 
KAH: går du inn på www.cdon.com og søker på Ingmar Bergman som regissør finner du da både "Såsom i en spegel", "Nattvardsgästerna" og "Tystnaden" med svenske omslag samt tretti andre titler med svenske eller norske omslag. Dette er dårligere utgaver en tilsvarende Criterion utgaver der de finnes dog. Hvilke tre har du stiftet bekjentskap med så langt? Har personlig egentlig bare virkelig likt "Persona" og "En passion" av det jeg har sett så langt. "Skammen" var ok og "Det syvende innseglet" er bra mens "Jungfrukällan" hadde sine (glitrende) øyeblikk.
Link to comment
Share on other sites

 
Tilføyelse: britiske utgaver er også risikomateriale. Mye ribbet drit med halvdårlige overføringer selv fra halvveis annerkjente leverandører der. Kjøpt noen selv siden de bare kostet såvidt over femtilappen dog. Uten kredittkort blir det for dyrt å få tak i ordentlige utgaver og skal det være dårlig så skal det i det minste være billig.
Link to comment
Share on other sites

 
KAH: går du inn på www.cdon.com og søker på Ingmar Bergman som regissør finner du da både "Såsom i en spegel", "Nattvardsgästerna" og "Tystnaden" med svenske omslag samt tretti andre titler med svenske eller norske omslag. Dette er dårligere utgaver en tilsvarende Criterion utgaver der de finnes dog. Hvilke tre har du stiftet bekjentskap med så langt? Har personlig egentlig bare virkelig likt "Persona" og "En passion" av det jeg har sett så langt. "Skammen" var ok og "Det syvende innseglet" er bra mens "Jungfrukällan" hadde sine (glitrende) øyeblikk.

 

Takk, jeg tror jeg må ha fått for meg at Guds Stillhet-trilogien ikke var å oppdrive annet enn i engelske utgaver. Hvor jeg har dette fra aner jeg ikke, hehe. Jeg har sett Persona, Det sjunde inseglet og Viskningar och rop, hvorav den første ble min desiderte favorittfilm, den andre var både underholdende og veldig stilig, og sistnevnte snuser på en plass på min topp 20-liste, men må ses en gang til, fantastisk intens og dramatisk var den hvertfall. Så Bergman har definitivt tatt meg med storm, og jeg tror spesielt Guds Stillhet-trilogien er noe for meg, ser også frem til Fanny & Alexander, den må vel handles på Criterion om man skal ha den lange versjonen.

Link to comment
Share on other sites

 

Kanskje siden de eneste brukbare utgavene er engelske? ”Persona” er simpelthen helt hinsides. Bortimot hinsides ord, å forsøke å sette ord på hva jeg satte pris på ved den filmen fører foreløpig bare til en konstant flom av vekslende svulstigheter og forsøk på å ro seg ned på landjorda igjen - og ren verbal diare er ikke alltid bra. Men ”en sterk og personlig filmopplevelse”, det kan jeg stå inne for å ha uttalt om den.

 

Godt å se at flere enn meg tør å ta i bruk ord som ”underholdende” om ”Det sjunde innseglet”, den er jo nesten litt hellig og det virker som den gjerne skal anses som litt for høyverdig til at en kan kalle den noe så simpelt (selv om det jo er et stort sett positivt ladet ord).

 

Nordiske leverandører burde være skamfulle over det, men det ser faktisk ut til at Criterion er bortimot eneste alternativet for en fullstendig ”Fanny & Alexander” utgave (om du ikke vil vente til jul og ta den opp fra SVT eller noe). Boksen med begge versjonene virker jo imponerende da. Ingmar Bergman sa noe sånt som at det var hans såpeopera, og en kan vel skjønne hva han mener men jeg liker den. Karakterene er stort sett slemme eller stakkarslige offer i et litt sort-hvitt univers, men det er en del av sjarmen med en slik historie.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, skjønner godt at du holder tilbake når det gjelder Persona, jeg nøyer meg i likhet med deg med å kalle det en veldig personlig opplevelse, for hvis jeg snakker rett fra levra om den filmen blir det nok både pompøst, svulstig og svært personlig. Det er også en film jeg ikke finner noen glede i å forsøke å tolke, den beste tolkningen er for meg den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha sett den, og det holder i massevis, for aldri har en film truffet meg slik den gjorde. Vel, nå ble det vel mange ord om akkurat den filmen likevel.

 

Det sjunde inseglet var for meg veldig underholdende ja, og i tillegg til den åpenbare tematikken om døden, synes jeg faktisk den er like mye en hyllest til livet og livets enkle, men viktige gleder. Jeg liker også stemningen i filmen, synes den skaper en følelse av å være tilstede i middelalderen, ikke mange historiske filmer som kan måle seg i det henseendet synes jeg.

 

Og ja, jeg skal manne meg opp til å bestille Criterion-boksen av Fanny & Alexander en dag, den kommer til å gjøre seg pent i hylla, men det er som du sier synd og skam at det ikke er laget en nordisk utgivelse som kan måle seg.

Link to comment
Share on other sites

 
Selv finner jeg det høyst interessant å tilnærme meg en tolkning av ”Persona”. Selvsagt vil en holde på stemningen og følelsen filmen ga først, men så følte jeg for å bevege meg videre. Bolkvise tolkninger fant jeg mest overkommelig og hensiktsmessige. En bolk av filmen analyseres, gjerne valgt ut etter hva jeg følte sterkest for da jeg så den. Så er det på tide å konkretisere og så til slutt se den i sammenheng med resten av filmen, hvoretter det hele gjerne forandrer seg litt og mye må sees med friske øyne. En utfordrende og høyst fascinerende prosess. En film som ga meg følelsen av å på ett eller annet vis bli flerret opp innvendig, det kan jeg ikke la bli med å minnes følelsen det ga. Her må det graves dypere og dissekeres grundigere, og i prosessen dukker det opp så mye at en drives stadig videre. Det er ikke akkurat noen fare for å ikke sitte igjen med noe etter filmen, minnene og følelsene fordypes jo bare av å utforskes ytterlige. Det vil nå jeg si i alle fall. Men for en stund kan det kanskje være greit å bare holde litt på følelsen.
Link to comment
Share on other sites

 
Nordiske leverandører burde være skamfulle over det, men det ser faktisk ut til at Criterion er bortimot eneste alternativet for en fullstendig ”Fanny & Alexander” utgave.

 

Utgaven jeg har i hylla er kortversjonen, altså på 180 min. Er den mangelfull på noen måte? Åpenbart mangler det jo litt hvert fra fullversjonen, men jeg får vel fullt utbytte av filmen selv om den er kuttet litt? Det jeg er ute etter er egentlig hva som er bedre og verre med versjonene, satt opp mot hverandre.

Link to comment
Share on other sites

 
Selv finner jeg det høyst interessant å tilnærme meg en tolkning av ”Persona”.

 

Jo, jeg har selvsagt gått mange runder med filmen i hodet jeg og, det jeg ikke har noen interesse av er å finne ut hva Bergman ville med filmen, hvilken hendelse i livet som gjorde at han lagde filmen, eller hvilken tolkning andre har gjort av filmen. Det er ikke til å unngå at man forsøker å tolke filmen, men tolkningen blir for meg like personlig som opplevelsen, og jeg vil ikke ødelegge den ved å utsette meg for andres meninger, det var det jeg mente, selv om det kunne høres ut som om jeg ikke hadde noen tankerekker rundt filmen, men om man ikke har det etter å ha sett Persona er noe galt fatt oppi topplokket, hehe.

 

Utgaven jeg har i hylla er kortversjonen, altså på 180 min. Er den mangelfull på noen måte? Åpenbart mangler det jo litt hvert fra fullversjonen, men jeg får vel fullt utbytte av filmen selv om den er kuttet litt? Det jeg er ute etter er egentlig hva som er bedre og verre med versjonene, satt opp mot hverandre.

 

Må vel kunne kalles litt mangelfull når den er to timer kortere enn fullversjonen, men den er jo klippet for å kunne stå på egne ben som en fullverdig film. Jeg har jo ikke sett den selv, men jeg har lest at forskjellen stort sett går på karakterutvikling. Etter hva jeg har lest er det faktisk mange som foretrekker kortversjonen.

Link to comment
Share on other sites

 
Utgaven jeg har i hylla er kortversjonen, altså på 180 min. Er den mangelfull på noen måte? Åpenbart mangler det jo litt hvert fra fullversjonen, men jeg får vel fullt utbytte av filmen selv om den er kuttet litt? Det jeg er ute etter er egentlig hva som er bedre og verre med versjonene, satt opp mot hverandre.

Jeg har bare sett den nedkuttede versjonen selv, og selv om jeg ikke vet helt hvor mangelfull den er, synes jeg nok den godt kunne vært hakket lengre. Utviklinga går litt unaturlig fort unna, vil jeg si. Man skjønner at det egentlig ligger mye mer bak enn det som er inkludert. Det blir litt oppstykket, hopper litt for fort frem til tider. Må nesten få sett fullversjonen snart.

 

Ellers flott at det er litt diskusjon rundt Persona. Skjønner at man ikke vil gå inn og tolke for mye, da det fort kan ødelegge en filmopplevelse, og Bergman har jo uttalt spesifikt om Persona at overanalysering har ødelagt mye, i hvert fall for hans del. For min del har Persona tålt litt analysering og har gjort at den bare har vokst på meg i ettertid. Men ja, det er jo det første, totalt opprivende møtet mitt med filmen som trolig er det viktigste. Og tolkning blir kanskje alltid litt personlig når vi snakker litt mindre håndfaste filmer som denne, likevel er det noen elementer som kanskje kan virke utydelige, men som har en ganske "allmenngyldig" forklaring. Om noen uansett vil begi seg ut på litt tolkning vil jeg anbefale Susan Sontags tanker rundt den fra 1967.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Ja, skjønner jo det. Scener ur ett äktenskap har jeg sett fullversjonen av, og glad er jeg for det. Kan ikke forstå hvordan man kan kutte vekk nesten halvparten og likevel beholde den intense stemningen i det mesterverket.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...

Tilgi meg hvis dette er svart på et annet sted. Vil handle Persona, da jeg bare har en brent kopi. Jeg er usikker på hvilken versjon det er jeg har kopi av. Hvilken er den beste versjonen å kjøpe?

 

Så vidt jeg kan se står det mellom Tartan sin sone 2-utgivelse og MGM i sone 1. Går det evt rykter om Criterion eller noe annet?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Vet du noe om cropping av bildet på din disk? DVD Beaver har sammenlignet de to jeg nevnte. MGM har bare 88% av bildet tilsvarende Tartan, så sistnevnte utgivelse har seilt opp i tet...
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg kan ikke si noe helt sikkert, og har ikke dvden foran meg, men ut fra stillsa som er i den anmeldelsen er jeg cirka helt sikker på at bildet ikke er croppet, altså at det er slik som Tartan sin. Er i hvert fall slik jeg husker det. MGM-stillsa virka veldig "feil" i forhold til hukommelsen min.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Hvordan er det egentlig med Bela Tarr på DVD? Hva bør man kjøpe? AE-versjonene eller The Work of Bela Tarr-versjonene? Finnes det kanskje en boks på vei eller allerede ute man bør sjekke ut?
Link to comment
Share on other sites

 
 

Facets sine utgaver av Tarr er typisk befengt av interlacing. Artifical Eye er fint.

http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDreviews26/satantango.htm

 

De tidlige Tarr-filmene finnes bare fra Facets, men er muligens ikke det ideelle stedet å starte, da de er i en helt annen stil enn den som har gjort Tarr berømt. Vendepunktet starter i Almanac of Fall (som føles mer Fassbindersk/Bergmansk), og er ganske fullendt i Damnation.

 

 

 

Som nevnt er Tartan konkurs, så om det er noe man vil ha, burde man handle raskt. Utgaven av Persona som Uruloki har kommer vel fra SF (?). De har et rimelig godt rykte, om ikke annet. Billig er de stort sett også.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...