Jump to content

David Cronenberg

KAH
 Share

Welcome to Interzone, long live the new flesh!  

33 members have voted

1. 1. Cronenbergs beste?

• Shivers (1975)
      0
    • Rabid (1977)
      0
    • Fast Company (1979)
      0
    • The Brood (1979)
      1
    • Videodrome (1983)
      7
    • The Dead Zone (1983)
      0
    • The Fly (1986)
      5
    • Dead Ringers (1988)
      6
    • Naked Lunch (1991)
      5
    • M. Butterfly (1993)
      0
    • Crash (1996)
      4
    • eXistenZ (1999)
      0
    • Spider (2002)
      0
    • A History of Violence (2005)
      4
    • Eastern Promises (2007)
      1

Recommended Posts

http://bildr.no/image/206804.jpeg

David Cronenberg

Litt overrasket over at det ikke var opprettet en avstemning over denne kanadiske regissørens filmer, så jeg tok meg den friheten å lage en selv om jeg er en fersking her på diskuterfilm. Som sikkert alle vet har mannen blitt en anelse mer mainstream med årene, noe som spesielt gjelder de to siste filmene med Viggo Mortensen, men før det boltret mannen seg i gørr, identitetskriser og fetisjisme, og det er vel bare et spørsmål om hva man foretrekker. Selv holder jeg en knapp på Dead Ringers, i knivskarp konkurranse med Naked Lunch, og med The Fly og Videodrome lurende bak. Eksploderende hoder, vaginale tver, bisarre kjærlighetshistorier, hallusinasjonsfrembringende insektspulver og bilkræsj-fetisjisme, her er det noe for alle!

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg nekter av prinsipp å stemme på en David Cronenberg avstemning som mangler mannens nær-mesterverk "The Brood" fra 1979.

Ooops, fiksa!

Edit: Æsj, la inn The Brood slik at det ble riktig kronologisk rekkefølge, men stemmene følger selvsagt plasseringen og ikke tittelen, så The Brood er lagt nederst blant alternativene, for å unngå kluss med de stemmene som er lagt inn.

Det må bli Videodrome for min del. Mitt første møte med Cronenberg. Falt pladask for hans herlige surrealisme og tekniske sci-fi. Fantastisk bizarr

KAH, som Jos så riktig påpeker så har det nå sneket seg inn to "The Brood (1979)" her, en på korrekt kronologisk plass og én til slutt etter de andre. Kanskje du kunne få hjelp av en moderator som er litt teknisk anlagt til å få fjernet den siste av de før noen finner på å spre stemmene sine utover de to.

KAH, som Jos så riktig påpeker så har det nå sneket seg inn to "The Brood (1979)" her, en på korrekt kronologisk plass og én til slutt etter de andre. Kanskje du kunne få hjelp av en moderator som er litt teknisk anlagt til å få fjernet den siste av de før noen finner på å spre stemmene sine utover de to.

Merkelig, jeg fjernet den øverste og flyttet alle opp et hakk da jeg la in The Brood på nytt nederst, og det så riktig ut her. Jaja, hvertfall en flink moderator som har fikset det nå.

Da gikk min stemme til "The Brood", litt under tvil. "The Fly" og ikke minst "Dead Ringers" var også sterke kandidater. Gledelig å se sistnevnte i alle fall seile opp til en foreløpig delt andreplass. Egentlig burde jeg sett de alle på nytt før jeg stemte, men mangelen på tilgjengelige eksemplarer sto litt i veien der. Og sier meg enig med, eh, jeg holdt på å kalle ham sugekongen, ehm, blausen her. "The Fly" har holdt seg satan så godt. Den blir jo nesten bare sterkere og sterkere for hver gang jeg ser den, synes jeg.

The Fly har holdt seg godt ja, den har vel en tidløs appell fordi det i bunn og grunn er en kjærlighetshistorie, og merkelig nok en troverdig en, slik at man sympatiserer med rollefigurene når forandringen skjer, og ikke minst blir slutten veldig effektiv pga det. Er jo også lett å føle med Goldblums rollefigur, fluetransformasjonen kunne jo like gjerne vært en sykdom som kreft, eller rett og slett alderdom. Synes den er den lettest tilgjengelige av Cronenbergs filmer, om man ser bort i fra de to siste. Dead Ringers er dog vinneren for min del, men som flere har sagt her kan det ha mye å si at det var mitt første møte med Cronenberg. Jeremy Irons spiller hvertfall svært godt, og jeg synes filmen har en spesiell stemning.

”The Fly” har en del annet også, som bla. hvordan han oppfører seg som en ”nyfrelst” bruker av sentralstimulerende (stoffer som amfetamin, kokain etc) og fråder mot henne at hun bare er misunnelig når hun bekymrer seg, anklager henne for å ikke kunne trenge gjennom samfunnets redsel for dykking i plasmabassenget eller hva det nå var han ravet om. Og denne dialogen, herregud. David Cronenberg er kongen av absurd, psykoaktiv dialog. Og ”Dead Ringers” er jo fantastisk bra filmet, det meste går mot blått med glass og reflektert lys bortimot overalt i nesten hver eneste scene. Dette skulle visstnok gi følelsen av et akvarium hvor en kunne studere disse merkelige skapningene, i følge David Cronenberg selv. Hm, vet ikke helt om det var den følelsen jeg fikk - men lekkert og imponerende gjennomført er det.

• 8 months later...

Jaujau, vi har da Cronenberg-tråd her og. Skjedde noe rart den gangen jeg opprettet denne, Scanners har jo tydeligvis blitt borte da en eller annen moderator la inn The Brood. Men Scanners kan vel umulig få noen stemmer uansett?

Ny Cronenberg-rangering:

1. Dead Ringers

2. Crash

3. Videodrome

4. Naked Lunch

5. The Dead Zone

The Dead Zone er kanskje den som bærer minst preg av å være en Cronenberg-film, men jeg har alltid likt den veldig godt. M. Butterfly er den kjipeste.

Kom igjen da treiginger, la oss diskutere Cronenberg. Vi hadde en god ting gående i sist-sett-tråden. Finnes det en rød tråd i Cronenbergs filmografi? Jeg mener det. Kan ikke følgende punkter knyttes til flere av filmene?

- Kroppen er i fokus (en fremmedgjort kropp?)

- Fremmedgjøring og identitetskriser i det moderne samfunn

- Undertrykte drifter som tar overhånd når de først får slippe løs

- Teknologi og dets påvirkning på mennesket

Jeg er fascinert av Cronenberg. Jeg er fascinert av en film som Crash, på mange måter en tom film om tomme mennesker, overtydelig i forhold til hva den ønsker å ta opp, men likevel fungerer det som f. Dead Ringers, min favoritt, er paradoksalt nok den jeg sliter mest med å få tak på tematisk sett. Jeg har noen tanker, men det er ganske vage greier. Noen synspunkter på denne filmen?

Cronenberg er ikke min greie, fikk ingenting ut av verken Naked Lunch, Eastern Promises eller Crash, men 'Dead Ringers' er en vanvittig sår film, sitter med klump i halsen hver gang jeg ser andre halvdel av filmen. Men jeg liker den veldig godt. Jeg er tvilling, kjenner meg ganske mye igjen i problematikken rundt seperasjon, konkurranse, deling av erfaringer og rollbytting til en viss grad.

ah, The Fly er jo flott. Lenge lenge siden jeg så Videodrome, men tror nok ikke jeg kommer til å sette høy prioritet der.

Har bare sett A History of Violence jeg. Og Existenz på TV3 for lenge, lenge siden (jeg syntes den sugde den gang da).

Naked Lunch står klar i hylla, skal få sett den snart. Jeg tror kanskje jeg kan like Cronenberg, jeg vet ikke helt egentlig. A History of Violence var i hvert fall meget bra (selv om jeg vet den ikke er "representativ for hans filmografi").

Har vært heftig History of Violence-diskusjon i sist-sett-tråden i dag, kanskje du har noen synspunkter Urr.

ExistenZ har jeg ikke sett, men jeg bestilte den for to dager siden, er vel den eneste Cronenberg jeg ikke har sett fra etter 1980.

Ja, jeg veit. Men orker ikke å blande meg akkurat nå. Har ingen sterke meninger her. Jeg står midt mellom Zann og Frenzy egentlig, i at jeg synes History of Violence gjør det meste rett, men at jeg hater Starship Troopers og tydeligvis ikke har samme Verhoeven-fetish som Zann.

Ja, jeg veit. Men orker ikke å blande meg akkurat nå. Har ingen sterke meninger her. Jeg står midt mellom Zann og Frenzy egentlig, i at jeg synes History of Violence gjør det meste rett, men at jeg hater Starship Troopers og tydeligvis ikke har samme Verhoeven-fetish som Zann.

I see, I see. Sjelden satire ala Verhoeven treffer meg og i grunn. Robocop vil jo alltid ha en plass i hjertet mitt p.g.a. traumene den ga meg da, den vet jeg du elsker og.

Ja, Robocop er finfin. Basic Instict var runkemateriale da jeg så den på tv i de tidlige tenårene, Hollow Man suger balle, og Starship Troopers er trolig noe av det teiteste jeg har sett. Det er mitt forhold til Verhoeven så langt.

Ja, Robocop er finfin. Basic Instict var runkemateriale da jeg så den på tv i de tidlige tenårene, Hollow Man suger balle, og Starship Troopers er trolig noe av det teiteste jeg har sett. Det er mitt forhold til Verhoeven så langt.

Hehe, husker vi var en "gjeng" som så Basic Instinct i kjelleren hjemme da vi gikk siste året på barneskolen. Glemmer ikke det så lett. Enig angående Hollow Man, temmelig ræva. Starship Troopers var en av de første filmene jeg kjøpte på dvd, men har ikke sett den siden den gang, snart ti år siden det. Burde vel kanskje sjekke ut noen av de tidlige Verhoeven-filmene med Rutger Hauer, krig og nakne damer. Du har ikke sett Zwartboek? Den er jo ganske grei. Faen som jeg babler, er jo ikke Verhoeven-tråd dette. Rusa på kaffe. Jo, også Total Recall da, den var skummel da jeg var liten.