Jump to content

Roman Polanski


Howie
 Share

Beste Polanski ?  

41 members have voted

  1. 1. Beste Polanski ?

    • Nóz w wodzie aka Knife in the Water (1962)
      2
    • Repulsion (1965)
      1
    • Cul-de-sac (1966)
      2
    • The Fearless Vampire Killers (1967)
      2
    • Rosemary's Baby (1968)
      5
    • The Tragedy of Macbeth (1971)
      0
    • What? (1972)
      0
    • Chinatown (1974)
      15
    • Le Locataire aka The Tenant (1976)
      5
    • Tess (1979)
      0
    • Pirates (1986)
      1
    • Frantic (1988)
      0
    • Bitter Moon (1992)
      0
    • Death and the Maiden (1994)
      0
    • The Ninth Gate (1999)
      3
    • The Pianist (2002)
      6
    • Beautiful Swindlers (1964)
      0
    • Andre (kortfilmer 55 - 62)
      0


Recommended Posts

Roman Polanski

http://img430.imageshack.us/img430/4579/romanassis3xi.gif

 

Roman Polanski fikk sitt gjennombrudd allerede med sin første langfilm Knife in the Water i 1962. Denne filmen markerte starten på en bemerkelsverdig karriere som regissør og skuespiller. Han har siden den tid regissert og medvirket i en mengde filmer. Mest kjent er han nok som regissør av thrillere, en sjanger som svært få mestrer bedre.

 

 

 

- Alle langfilmene er med i voten.

 

- Hvis du vil stemme på en av kortfilmene er de lagt under andre.

 

- Har dessuten tatt med Beautiful Swindlers hvor Polanski har regissert en av delene.

 

Stem i vei, og fortell gjerne hva du stemte og hvorfor :)

Link to comment
Share on other sites

 
En av mine absolutt favorittregissører og derfor vanskelig å plukke ut én, men jeg falt uansett på et ganske "kjedelig" valg vil sikkert mange mene: Rosemary's Baby. Ganske enkelt fordi jeg tror det er det beste som er lagd noen gang innen sin genre.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
En av mine absolutte favoritter dette!! Er ikke helt sikker på hvilken film jeg skal stemme på akkurat nå, selv om The Tenant er en sterk kandidat. Kommer tilbake til dette senere
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg stemte på Rosemarys Baby. Polanski er jo så drivende god på å gradvis øke spenningen og jeg synes ha lykkes aller best her. Men det kunne like godt ha blitt Chinatown, The Tenant eller Repulsion :)
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

The Pianist er jo også en knallfilm. Så god at den er nominert to ganger, ser jeg!

 

 

Oooops :) Det var ikke helt meningen da, men den som vil stemme på den får trykke på den som allerede har fått en stemme ;)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Det gikk til Rosemary's Baby som vel er av det beste han har gjort, om ikke det beste. Hærlig skrekkfilm, men elementer man vanligvis ikke finner i skrekkfilmer. Beviser at Polanski er en skrekkfilmregissør, og burde gjør mer av den sorten nå i moderne tid også. Han har retunert i samme gate senere, men da mer som krim og thriller. Kom tilbake til den mørke siden, Polanski!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 3 months later...
Chinatown får min stemme. En helt perfekt film. En Polanski-godbit jeg føler er litt oversett, er Repulsion, som ikke ligger langt bak Chinatown. Le Loctaire (The Tenant) er også fantastisk god, og hører til favorittene. En fabelaktig regissør.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 months later...
Haha, eg legg merke til at i kvar poll eg har stemt i så er det ein fight mellom to filmar. I denne står det mellom Rosemary's Baby og The Tenant. Går for The Tenant her.
Link to comment
Share on other sites

 
Har ikke sett Knife in the Water enda, så stemmer ikke. Men favoritten min til nå er nok Chinatown. Den er så knallgod og spennende at jeg skulle ønske jeg kunne slette den fra minnet så jeg kan se den en gang til uten å kjenne historien.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Stemte på Chinatown som er en av mine absolutte favoritter med den fantastiske noir-stemningen, og manus er også fantastisk. på andre følger the pianist sammen med rosemary's baby.

Har noen sett Oliver Twist? hvis noen har det så ville jeg satt pris på tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
 
 
  • 9 months later...
 
  • 2 years later...
 

Jeg vil også rangere Polanski;

 

1 Rosemary's Baby

2 Knife in the Water

3 Chinatown

4 Bitter Moon

5 The Pianist

6 The Ghost Writer

7 Repulsion

8 Cul-de-sac

9 The Tenant

10 Frantic og The Ninth Gate

 

Måtte dele 10. plassen for å lage topp 10 av fantastiske Polanski-filmer. Mer enn halve lista er mesterverk.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...