Jump to content

Hva så du på TV sist og hva syntes du om det?


mxyzptlk
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 

X-factor var dølt ja. Synes det er nesten latterlig hvordan de gjør alt for å kopiere britene/amerikanerne. Jan Fredrik Karlsen imiterer Simon Cowell til det fulle, Mira Craig leker Paula Abdul/Sharon Osbourne, "har en liten beef" med Karlsen, akkurat som Abdul/Osbourne med Cowell, "men de er jo fortsatt venner da", pluss en eller annen dommer som er den anonyme, og som ingen kan navnet på. Og man merker jo at det ikke svømmer over av talent på deltakersiden heller. Det som liksom skulle være "det store øyeblikket" i dag, var jo bare en rett-over-middels kis med kassegitar. Var ikke akkurat noe Paul Potts-øyeblikk over dette her.

 

Jeg satt meg forresten ikke aktivt ned for å se det, men det gikk tilfeldigvis akkurat da jeg spiste middag.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Er Gossip Girl det programmet med de overklassejentene(og guttene)? Det var "unbearable" for å si det forsiktig. Mulig det er et annet show jeg tenker på da, men.

Gilmore girls har en liten bit udefinerbar sjarm, men det er litt slitsomt og heller ikke fryktelig interressant, jeg blir sittende å stirre på den store panna til dattera.....

Link to comment
Share on other sites

 
Gossip Girl er rich kids på Upper Manhattan, ja. Avskrev det i starten selv, men etter å ha fått med meg 2-3 episoder på rappen siden dama følger med, endte jeg opp med konklusjonen at det er ganske ålreit. Jeg har ikke gått til innkjøp/nedlasting, men har jeg mulighet ser jeg det på tv. Akkurat passe med intriger og klisjeer og digge damer til at det er verdt å sjekke ut.
Link to comment
Share on other sites

 
Gossip Girl er rich kids på Upper Manhattan, ja. Avskrev det i starten selv, men etter å ha fått med meg 2-3 episoder på rappen siden dama følger med, endte jeg opp med konklusjonen at det er ganske ålreit. Jeg har ikke gått til innkjøp/nedlasting, men har jeg mulighet ser jeg det på tv. Akkurat passe med intriger og klisjeer og digge damer til at det er verdt å sjekke ut.

 

Tja, det at jeg ikke har en "thing" for sosseberter kan jo ha vært en medvirkende årsak til at jeg avskyr det, hehe, men klart damer får deg jo til å se de utroligste ting.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...

mye som starter opp igjen, og en del nytt på tv for tiden, så da har det blitt sett en del.

family guy og simpsons var rimelig bra i deres første episoder for sesongen, american dad fortsetter å være ræva.

 

noe annet som også godt kan tenkes å være ræva er den nye serien The Cleveland Show, skapt av de samme folkene som lager Family Guy, og basert på bikarakteren Cleveland og hans liv etter skilsmissen. humoren består vel for det meste i at vi skal le av stereotyper, og det var sjelden morsomt.

 

en ny serie som derimot virker veldig bra er Bored to Death. HBO-produsert og med kjente fjes som Jason Schwartzman og Ted Danson i rollene. de to episodene som har blitt sendt til nå har vært morsomme, og det er helt klart en serie jeg blir å følge videre.

 

gossip girl startet elendig i første episode, men tok seg bra opp i episode nummer to. satser på at de greier å opprettholde det nivået, men jeg blir sikkert å følge serien uansett.

Link to comment
Share on other sites

 

Bored To Death så ålreit ut, takk for tips! Kanskje en liten update når du har sett et par episoder, gi lyd om det er verdt å kjøpe?

 

Noen som har sett In Treatment, forresten? Mulig det blir neste prosjekt etter Weeds, Mad Men og Twin Peaks(i den rekkefølgen) er unnagjort.

Link to comment
Share on other sites

 

In Treatment er fin, se den du. Tror neppe den fyller tomrommet ditt etter Sopranos og The Wire (vit at du ikke er alene), men Gabriel Byrne er god og serien ganske engasjerende.

 

Har ikke så alt for mange episoder på samvittigheten, får ta en maraton snart. Er av typen man kan se mange av i strekk.

Link to comment
Share on other sites

 
Endte opp med å se første episode av Skavlan på nett-TV ikveld gitt, siden Liv Ullmann som oftest har en morsom historie på lager. Men først måtte jeg lide meg gjennom et pinlig dårlig forsøk på kritisk journalistikk rettet mot Islands tidligere statsminister, hvor den eneste hensikt må ha vært å få ham til å komme med en unnskyldning på TV i beste sendetid. Var såvidt jeg orket å fortsette.
Link to comment
Share on other sites

 
Dead Set - en britisk miniserie i fem deler om et landsdekkende zombieangrep, og en håndfull Big Brother-deltagere som ikke rekker å bli informert og evakuert før helvetet er løs. Minus for raske zombier à la 28 Days Later og Dawn of the Dead-remaken, men dette funker faktisk helt greit. Et ålreit bidrag til genren.
Link to comment
Share on other sites

 
Foreløpig vurdering av McFarlane-seriene: Family Guy har startet rekorddårlig, pleier å ta et par episoder før det blir så kjipt. The Cleveland Show gidder jeg ikke kommentere en gang. American Dad har vært overlegent et par sesonger nå, og foreløpig ser det ut til å holde seg sånn. De to første episodene har iallfall vært veldig bra.
Link to comment
Share on other sites

 
episode 3 av Bored to Death. jim jarmusch har en flott cameo i denne episoden, pupper hadde også en cameo, og jeg liker fortsatt serien godt. anbefales.
Link to comment
Share on other sites

 
Family Guy har startet rekorddårlig, pleier å ta et par episoder før det blir så kjipt.

Synes du det? Serien har uten tvil tapt seg med årene, men jeg synes den nye sesongen har åpnet relativt friskt. Den første episoden var litt for standard i forhold til referanser til popkultur, men absolutt godkjent, og den andre episoden var veldig morsom, selv om den spilte på de mest åpenbare stereotypene og fordommene mot jøder. The Cleveland Show var virkelig svulstig rævmøkk, kommer aldri til å se det igjen. Ellers har Curb Your Enthusiasm åpnet perfekt, denne nye sesongen ligger på alle måter an til å bli en av de bedre sesongene. I samme stil, men går aldri tom.

 

Men Seinfeld-castet og subplottene knyttet opp mot dem var litt treige. Ellers: veldig, veldig bra. Fantastisk når Leon snakker om kompisens dame som han selv kjører.

Link to comment
Share on other sites

 

Sannelig ikke ofte jeg er på denne siden av forumet gitt.

Men lell. Jeg så den aller første sesong av Simpsons her om dagen. Prøver å forstå suksessen den har hatt. Den er nå oppe i den lengstgående amerikanske underholdningsserien noensinne nå etter den passerte Gunsmoke. Egentlig var det veldig givende å se første sesong, fordi det ga meg en forståelse på hva serien egentlig er bygget på. Serien har jo senere blitt mer og mer overikonisk og muligens for stereotypt segselv til å forstå hva den egentlig handler om, selv om den takket være særdeles gode manusforfattere og morsomme poeng, diskutabelt likevel har blitt bedre på andre måter. Jeg har iallefall alltid hatt det litt sånn.

 

Jeg merker mye mer en melankoli i første sesong. Det er mer drama. Hver eneste episode handler om en amerikansk middelklassefamilie som sliter med å være en familie, og flere ganger holder den på å bryte sammen.. og det ender liksom ikke lykkelig hver episode, mer med en form for aksept. Man merker også mye mer Homer sin frustrasjon over å ikke være en god nok far eller smart nok, ikke føle at han er tilstrekkelig. Det virker som man i senere sesonger bare har latt han være uvitende at han er dum og det gjør han klart mer søt og likbar når han kommer med kommentarene sine. Kanksje er det å foretrekke, men det jeg fikk iallefall mye ut av å se sesong 1. Det er jo utrolig mye av serien som springer ut av denne sesongen. Karakterene presenteres og alt mulig. Kan anbefales!

 

Det er mulig jeg peiser over på 21 sesong nå. Blir sikkert ganske merkelig å se hvor mye serien har utviklet seg på 20 sesonger.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Ah, Simpsons. Her snakker vi kvalitetsunderholdning. Sett aller første episode, den par minutters saken fra tiden der The Simpsons ble brukt for å fylle sendetiden i Tracey Ullman Show? Finnes vel en håndfull eller to slike, har selv bare sett den første. Sjarmerende amatøraktig og de er nesten enda verre foreldre der.

 

Nja, synes det er en del kvaliteter som har ganske totalt forsvunnet med årene. Men så gikk jeg lei etter hvert og ser heller årgangsklassikere enn alt for ferske episoder om jeg har sjansen. Jada, de ligger og presser på et par grenser på ganske underholdende vis (enkelte mener jo dette er en stor kvalitet med senere episoder, vet ikke hva dere på forumet her mener dog), men det gjør jo så mange andre. Synes det var noe mer underfundig med de tidlige episodene, kanskje var jeg særlig glad i Lisa og Bart dialogene fra den tiden. Kan ikke du peise over og komme tilbake med observasjoner og betraktninger om 21. sesongs kvaliteter? Kanskje jeg ender med å revurdere og gir de siste årene et par sjanser.

Link to comment
Share on other sites

 

Slik jeg forstår det er konsensusen noe sånn ala at serien var best mellom sesong 3 og 7-8, eller noe sånt, og at de siste sesongene har vært synkende i forhold til "gullalderen". Kan hende det er sprikende meninger da, for alt jeg vet. Jeg har jo sett en god del episoder oppigjennom årene, men jeg har virkelig ikke peiling hvilken sesong de er fra.

 

Og gosh, jeg var ikke helt klar over Tracey Ullman sine Simpsons-klipp. Annet enn at jeg syntes det var litt rart at jeg husket animerte klipp av tidlig Simpsons som så veldig ulikt vanlig Simpsons. Var jo det jeg forventet med Sesong 1, en litt underutviklet sesong, men den har jo karakterdesignet og universet farlig nært 100% på plass, så jeg stusset litt.

 

http://img44.imageshack.us/img44/8655/earlysimpsons8ix.jpg

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jepp, finner det ganske festlig at de ble brukt som fyllstoff og så oversteg "moderserien" i både popularitet og sannsynligvis kvalitet også ganske raskt. Første episoden der er jo for pensum å regne om du er interessert i hvordan de har utviklet seg. Tror de fleste episodene bare hadde de fem hovedkarakterene. Må få sett samtlige, og helst i opprinnnelig kontekst. Kjipe Tv2 sendte noe de kalte Tracey Ullman Show, men det var bare et misvisende norsk (? - ! - ?) navn på en annen av hennes serier.

 

Ja, sikkert rundt sesong 4-5-6 eller noe sånt jeg fikk nok mens sånn ca. t.o.m. 7-8 er ganske grei. Pleide å følge veldig med på hvilken sesong det dreide seg om til en hver tid, men slikt en ikke bryr seg så mye om lengre har en tendens til å falle ut av den umiddelbart tilgjengelige delen av minnet. I alle fall har jeg det slik. Mye gode guider på nett, jeg var fanatisk opptatt av å få oversikt over flest mulig av referansene, temmelig mange av dem er jo ikke helt greie å få tak på for oss vokst opp i det kalde nord. Ikke alltid så forferdelig mye vi vet om alskens amerikanske z-kjendiser og tv-serier som aldri ble sendt på norske kanaler etc etc.

Link to comment
Share on other sites

 

Har du noen tanker om hvorfor serien har hatt en slik langvarig appell, NaN? Det er jo ganske unikt.

Hva er det du liker med serien?

 

Lurer på om det finnes noen gode dokumentarer om serien og hvordan den jobbes med.

 

Tracey Ullman Show klippene ligger veldig lett tilgjengelig på nett i AVI-filer, og youtube har visst endel.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det, er et fordømt godt spørsmål. Flåsete, useriøst svar: sannsynligvis er det forferdelig mange uintelligente, til dels voldelige alkoholiserte fedre i Usa og ellers som er fulle av velmenende intensjoner, selvforakt og frustrasjon over sin egen mislykkethet. så da måtte jo bare Homer bli en hit.

 

Vanskelig for meg å svare på, når jeg og noen andre liker det samme blir jeg som regel skjelt ut for å like det av feil grunner. Men kanskje er det så mye her, så mange karakterer at de fleste raskt finner sin favoritt eller i alle fall noen å identifisere seg med som er en av grunnene. Og så er det jo alle disse elskelige taperne da, som kanskje ikke alltid blir skildret i halvveis familievennlige serier. Lest eller hørt et sted at Usa har temmelig utbredt alkoholisme, så alle AA vitsene i alskens serier slår an fordi folk kjenner seg igjen i det i motsetning til f.eks. sikkert mange nordmenns antagelser om at dette skulle latterliggjøre AA og alkoholikere på noen måte. Usa går for å være et temmelig hardt samfunn å klare seg i, så det er sikkert fryktelig mange som kan så å si le av sine egne problemer for samtidig å finne en slags aksept og inkludering i det. Men nå er vi langt ut i pur spekulasjon for lengst, her får evt. noen som kjenner amerikansk kultur bedre korrigere og utfylle og fortelle meg hvor feil jeg tar. Og etter hvert har det dreid seg mye om tildels ganske frekk satire samt denne evinnelige amerikanske selvironien. Kjendisene har jo stått i kø for å gjøre selvparodiske gjestestemmegivninger.

 

Dokumentarer hadde vært interessant, definitivt. Det finnes vel noen på disse bokssettene, men hvor gode de er blir jo en annen sak. Har ikke sett noen hylle eller i det hele tatt nevne bak kulissene materialet utover som en del av markedsføringne for selve boksene så det spørs. Vet at øret til Homer samt hans ene hårstrå utgjøres av initialene til skaperen, men husker ikke hvor jeg har det fra.

 

(det ble mye spekulasjon og lite om hva jeg personlig liker med serien, men det får vi komme tilbake til)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...