Jump to content

Hva så du på TV sist og hva syntes du om det?


mxyzptlk
 Share

Recommended Posts

Tenkte det kunne passe seg med en ripoff av film-tråden i hovedforumet, hvor forumitter kan legge ut om bra og dårlige TV-produksjoner de vil anbefale eller advare mot. Jeg må innrømme at det meste av TV-ting jeg inntar er lastet ned, men det har da iallfall gått på TV, og går generelt utenom emnet i filmtråden, selv om en del har brukt den til å omtale TV-ting.

 

Sist sett her i gården:

 

Louis Theroux's Weird Weekends: Wrestling - Morsom dokumentar om wrestlingfenomenet i USA. Noe omhandler "big league" wrestling, mens han for det meste oppholder seg hos et uavhengig wrestlingselskap som bedriver skikkelig dryg "bygdewrestling". Etter å ha fornærmet lederen for "The Power Plant", en wrestlingskole, går han gjennom en full treningsøkt sammen med alle bolewrestlerne, ganske festlig egentlig.

 

The Most Hated Family in America - Også med Louis Theroux. Her henger han med Westbourough Babtist Church (de som står bak godhatesfags.com og raider soldatbegravelser i USA) i en ukes tid, og gir et unikt innblikk i en mildt sagt dysfunksjonell familie. Syke greier, men godt produsert og veldig fascinerende.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg scroller avogtil gjennom TV-kanalene, fryktelig uvane.

 

I går så jeg på de siste fem minuttene av VM i ishockey av alle ting. All ære til de som klarer å følge med i denne idretten, alt går dritfort, og kameraene har alt for lang lukkertid til at pucken ser rund ut. Bare en tynn grå stripe som fyker frem og tilbake, vrien å skjelne fra støvkornene som sitter på TV-skjermen. Plutselig ligger den i målet, det er noen pinlige sekunder stillhet, man ser etter pucken (som vanlig), så bryter brått jubelen løs. Den ligger i buret! Motstandere i denne bataljen var Canada og Russland. Jeg tenkte umiddelbart at det var "riktig" å heie på Canada, men kom på at Russland er jo vårt naboland, så jeg skiftet beite. Russland lager også bedre filmer. Og Russland vant. Tror også det er viktig at mer "vanskeligstilte" nasjoner oppnår idrettslig glede, noe positivt i hverdagen. Norge for eksempel, får jo et bare et altoppslukende, enormt egoproblem når det går bra innen idretten.

 

Produksjonsmessig var vel dette greit. Et kamera med god oversikt pannet frem og tilbake fra sidelinjen. Av og til ble det klippet til kameraer på høyde med spillerne, som ofte fanget disse inn i halvtotal, eller enda nærmere. Dette hjalp til med å fange opp den mer psykologiske siden av spillet. Noen ganger fikk vi bilder av treneren til de respektive lag, og det var jo litt vittig å konstatere at "nå er han bild, da er han andre sur" og vice versa. Vanskelig å se pucken dog. En større puck hadde naturlig nok gjort spillet mer oversiktlig. Kanskje det elektronisk hadde vært mulig å forstørre pucken bare på TV-bildet, det hadde vært bedre enn ingenting. Eller en markør som fulgte den.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette har vel eksistert i flere former, men det har vel aldri blitt standardisert. Fox prøvde å introdusere en puck med en eller annen form for sporingssystem i på nittitallet, men jeg tror ikke denne fikk fotfeste. Etter det har det vel blitt prøvd ut div. CG-greier, men er vel nok purister til at det ikke blir noe av på en større skala. Det er vel stort sett diverse former for visuelle haler som har blitt testet ut tror jeg. Kanskje det til og med eksisterer i stor skala i dag, hva vet jeg, jeg ser ikke på hockey.

 

Jeg er for øvrig helt enig, som sagt, jeg ser ikke på hockey, men de to gangene i tiåret jeg skulle slumpe til å svitsje innom, så ser jeg absolutt ikke noe som helst av hva som faktisk foregår.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg ble sittende og glane Ungkaren 20 vs. 40 i går, mest fordi jeg hadde spilt Ufo:Enemy unknown 7 timer i strekk og trengte avveksling. Det må nevnes at det er samboeren som følger med, selvfølgelig. Og guri, for noe flaue greier igrunn. At mennesker kan stille opp på slikt og eksponere seg på den måten. Settingen blir så falsk at det skjelver i bena. Må si at amerikanerne er mestere når det gjelder å få slike serier så overflatisk romantisk og glossy som mulig. På norsk blir det bare katastrofe.
Link to comment
Share on other sites

 
Så forresten ishockey jeg og, Canada - Norge, ved en tilfeldighet, og må innrømme at sporten i seg selv fenget mye mer enn jeg hadde trodd. Ikke sett en hel kamp før. Hadde jeg bodd i Amerika ville nok dette blitt min (tilskuer)sport. Kanskje litt for lange kamper, men bruddene i spill og de bølgelignende angrepene, kombinert med fint utvisningssystem som skaper ubalanse, skaper en viss nerve.
Link to comment
Share on other sites

 
Såg litt av Canada - Noreg, eg òg. Var ganske moro så lenge dei norske greidde å henge med, men eg trur dei gav litt opp mot slutten. Synest i grunnen ikkje det er så vanskeleg å følgje med. Ein ser tydeleg på spelarane kvar pucken er, og han er ikkje heilt usynleg aleine heller. Det største problemet er at han er nokså uklar, men det blir nok betrakteleg betre no når vi går inn i HD-alderen.
Link to comment
Share on other sites

 
Har sett t.o.m. siste episode i 4. sesong av LOST nå, og det er vel fire igjen av denne amputerte sesongen. Jeg har holdt på å falle av lasset flere ganger underveis, men har alltid hentet meg inn igjen til slutt. Det angrer jeg ikke på nå, selv om dette ikke alltid er storveis føler jeg faktisk det har vært verdt det. Det begynner å skje ting nå.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Siste dobbeltepisode i fjerde sesong av LOST - delvis gedigen skuffelse.

For meg har Lost vært en gedigen skuffelse etter sesong 1. Selv sliter jeg med sesong 3 fortiden, så hvis ikke den serien får en opptur snart slutter jeg. Sesong 2 var jo bare piss fra enne til annen, sesong 3 ser ut til å fortsett i samme stil...

 

Så litt på fenomenet Hannah Montana ista, anbefales, dubbing og overspilling i verdensklasse. :lol:

Link to comment
Share on other sites

 
Titter litt på In the Line of Fire på TCM. Klinkende bra opplegg, dette Eastwood=good guy, Malkovich=bad guy. Men seriøst, hvorfor skal TCM vide den i 4:3? De er jo jevnt over flinke med riktig aspect, iallefall det meste av tiden. Irriterende. Ellers er TCM en god kanal. Synd ADHD-kanalen CN går der på dagtid.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg prøvde å se en episode av den Charlie Sheen sitcomen som går på tv. Two and a half men? Ganske kjedelig, så jeg fikk heller lyst å gå å bæsje..
Link to comment
Share on other sites

 
Titter litt på In the Line of Fire på TCM. Klinkende bra opplegg, dette Eastwood=good guy, Malkovich=bad guy. Men seriøst, hvorfor skal TCM vide den i 4:3? De er jo jevnt over flinke med riktig aspect, iallefall det meste av tiden. Irriterende. Ellers er TCM en god kanal. Synd ADHD-kanalen CN går der på dagtid.

 

Det er selvsagt mulig å få TCM 24 timer i døgnet. Men har gått omveien med kabel fra Altibox (m/ tileggspakke underholdning) http://www.lyse.no/getfile.php/Felles%20in...sikt_100408.pdf

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
Svippet innom en "shock-doc" på tvnorge i går om sykt fete mennesker. Relativt underholdende, men når man heller blir fristet av all greasy mat de proppet i seg, så uteble vel helt effekten.
Link to comment
Share on other sites

 
Judas (TVNorge-jackass). Til tider litt flaut? Ja. Men også morsomt, mest fordi de er så slemme. F.eks. når de stopper ei ung jente utenfor tilfeldig butikk i Oslo, gir henne en handlekurv og sier "Du har tre minutter på å fylle denne med så mange varer du klarer, er du tilbake før tiden er ute får du alle varene!", og tar deretter beina fatt. Herlig slemt. Bra practical jokes, selv om noen av dem er litt teite.
Link to comment
Share on other sites

 
F.eks. når de stopper ei ung jente utenfor tilfeldig butikk i Oslo, gir henne en handlekurv og sier "Du har tre minutter på å fylle denne med så mange varer du klarer, er du tilbake før tiden er ute får du alle varene!", og tar deretter beina fatt.

 

Hehehe

Link to comment
Share on other sites

 
The Most Hated Family in America - Også med Louis Theroux. Her henger han med Westbourough Babtist Church (de som står bak godhatesfags.com og raider soldatbegravelser i USA) i en ukes tid, og gir et unikt innblikk i en mildt sagt dysfunksjonell familie. Syke greier, men godt produsert og veldig fascinerende.

 

Takk for tipset, denne skal sjekkes ut. Har allerede sett Hatemongers om Fred Phelps og familien, men tipper denne er noe bedre. Er ikke så altfor glad i Theroux halvnaive og overtydelige stil, men fyren er flink til å få folk i tale. Det skal han ha.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Jeg svelger heller ikke Theroux' naivistiske stil helt uten grimaser, men ja, han får folk til å snakke.

 

Har sett en del NOVA-dokumentarer fra PBS i det siste, bl.a.:

 

The Race for Absolute Zero

Cracking the Maya Code

The Great Inca Rebellion

The Ghost Particle (om nøytrinoer)

The Great Escape (om en flukt fra en tysk fangeleir under ww2)

 

Jeg syns NOVA-dokumentarene holder jevnt bra standard, iallfall informasjonsmessig, og alt er milevis over og forbi noe Discovery eller National Geographic kan oppdrive i seriøsitet og dybde. Noen vil kanskje kalle det litt tørt, jeg kaller det befriende fritt for gimmicks og overdreven CGI-bruk. I want more.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
Av en eller annen grunn har jeg fått veldig dilla på sånne dyrepolitiprogrammer på Animal Planet i det siste. Jeg kan egentlig ikke forklare fascinasjonen, men sånn er det vel når man ikke har noe god film tilgjengelig.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
Herregud, så ræva Hallmark er. Kjipe tv-filmer, ass. Sitter og ser Break-In med et halvt øye nå. En moderne klassiker, utvilsomt. Alt er i toppklassen her. Ok da, Kelly Carlson er i hvert fall litt deilig, på en plastikkbabe-måte. Før det så jeg Redeemer. Moralistisk fengselsdrama av den mest gjenkjennelige sorten. Ikke spør meg hvorfor jeg bruker tiden på dette. Orker liksom ikke skifte kanal.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Oi, oi, nå serverte de jammen meg en twist av de virkelig store. Det viste seg at fru Kelly Carlson egentlig var innblandet i hele innbruddet, og gifta seg med kisen som en meget innkløkt set-up. Så livsforsikringen var pengene de var ute etter, ja! DÆVEN! Men så fikk hun helt uventet second thoughts, og vendte seg mot sine innbruddskollegaer. Double-crosser, ass. Og så ble hun skutt og døde. Herlig flashbacksekvens i det hun tok sitt siste åndedrag. Virkelig stor kunst! Anbefales til alle som får inn Hallmark.

 

I helvete? Er det Loose Change som går på TV2 akkurat no?

Hahaha, du kødder? Ja, visst faen er det dét. Fun fact: når jeg trykker på "info" på fjernkontrollen står det "Amerikansk underholdende dokumentar fra 2006." Er vel ikke nødvendigvis slik at TV2 tar seg selv så seriøst når de viser denne.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...