Jump to content

Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut


pretender
 Share

Recommended Posts

Mange som har sett Bresson sine filmer har kommentert at de er "publikumsfiendtlige", "vanskelige å følge med på" osv. I dokumentaren "Road to Bresson" kommenterer Bresson dette selv med at han forstår publikum godt, for de er vant med å se filmet teater. Folk ønsker å få sine forventninger til "en film" tilfredsstilt. Mediumet er nødt til å gå videre, og denne oppgaven tok han på seg uavhengig av hva publikum måtte mene. Som Tarkovskij sier i samme dokumentar, "Du kan like det eller ikke".

 

Bresson gjorde et kraftig stilbrudd med "Journal d'un curé de campagne" i 1951, og fulgte opp med denne fem år etter. Historien er basert på Andre Devignys memoarer, om hans fangenskap hos nazister under andre verdenskrig, hans planer om å flykte, og selve flukten. Filmens tittel gir utfallet direkte ("En dødsdømt har rømt" som dens norske tittel lyder). Så det ligger ikke noe spenning på det området. Verdien ligger i hvordan Bresson beskriver selve prosessen. Dette gjør han på minimalistisk vis, hvor kamera- og lydbruk er nedskåret til det absolutt essesielle. Som seer må man gjøre de siste koblinger for å se hele utviklingen. Så vi kan høre fottrinn, eller et skudd, eller et kremt av fangen over gangen som holder vakt. Vi ser en vakt gripe et slagvåpen, eller senere; vår helt løfter hendene i det han runder hjørnet hvor en vakt står. Noen ganger skildres dagliglivet i gjentatte rutiner, og alt kan virke repetitivt, men det ligger utvikling i små gester eller hendelser. Alt er der, og det man ikke ser, føler man. Det hele fungerer som en trykkoker, og plutselig "eksploderer" det og situasjoner er snudd på hodet. Men det gjelder å henge med.

 

Prosessen løper også i karakterene, men ikke utadvent som i tradisjonelt skuespill. Bresson bruker ikke-skuespillere, og vektlegger at dialog skjer uten intonasjon, at ingen grimaser eller miner skal forstyrre. Men han etterstreber at publikum skal være i stand til å registrere de indre forandringene som skjer, gjennom det han viser.

 

http://home.scarlet.be/~hv100190/films/un_condamne_a_mort3.jpg

 

Dette var i sin tid den første Bressonfilmen jeg så, og jeg kan ikke se en bedre introduksjon til mannens filmografi. Først og fremst fordi den ytre handling er så enkel at det er umulig å spore fullstendig av. Samtid er det en strålende demonstrasjon av Bressons unike uttrykk, og det er absolutt av hans "lysere" filmer. Denne DVDen fra Artifical Eye dumpa ned i postkassa i dag, og jommen ligger ikke "The Road to Bresson" på den også, så dette er en pakke man ikke burde gå glipp av, om man har den fjerneste interesse av å sjekke ut mannen.

 

Bresson var en sterk auteur, som var opptatt av å utnytte filmens potensiale som kunstform - å bringe mediet "på rett vei". Hans kompromissløshet er til å få bakoversveis av.

Link to comment
Share on other sites

 
Takk for fin anmeldelse, har ikke sett denne enda, men liker veldig godt Bresson og har sett fire av filmene hans, hvor Pickpocket og Au Hasard Balthazar er favorittene. Jeg er alltid imponert over hvor minimalistiske filmene hans er, men likevel klarer å være utrolig ladet med sterke følelser og virkelig skape et inntrykk. Er noe med det dvelende i filmene hans jeg liker best. Må få sett denne.
Link to comment
Share on other sites

 

Jepp, filmene er veldig ladet, men kommuniserer emosjoner på et veldig subtilt plan - mer realistisk iflg mannen selv - hovedsaklig gjennom blikk. Han var ekstremt opptatt av å fjerne konseptet "skuespill", som hører teaterscenen til. Tror garantert du kommer til å like denne.

 

 

Effektiv narrasjon (fra åpningen av filmen):

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...