Jump to content

Øl Øl Øl Øl


blausen
 Share

Recommended Posts

Hva er deres favorittøl?

 

Blant norsk er det selvfølgelig Dahls som gjelder, nordlandspilsen er heller ikke så verst.

 

Har seneste tiden fått smaken for mørkt øl. Kilkenny og Newcastle er jo sikre stikk, mens jeg ikke er så tilhenger av Guinness.

 

Så fins det mye bra tsjekkisk øl. Urquell, Budvar bla bla.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med en gang jeg så trådtittelen skjønte jeg at det var du som hadde startet den. B)

 

Dahls er jo såklart en favoritt, men frydenlund syns jeg også smaker ganske fortreffelig.

 

Urquell, San Miguel og Kilkenny er vel kanskje de som troner på den utenlandske toppen.

Link to comment
Share on other sites

 

St. Andrews Ale.

 

Ellers, alt som er mørkt. Pils drikkes selvfølgelig ofte da man har som mål å bli møkkings, men jeg er egentlig ikke noen utpreget fan utenom sommertid. Har ingen store favoritter. Kald pils kan være knallgodt om man sitter på sjøen i solsteika lizzom. Evt. ved en grill. Eller i en park (f.eks. uten grill). Forskjellige typer pils kan være godt og mindre godt alt etter situasjonen spør du meg. Ringnes er en typisk pils som kan være jævlig god og andre ganger mindre god.

Link to comment
Share on other sites

 

Nøgne Ø ruler ølmarkedet i Norge. Havrestouten og bitteren deres er fantastisk gode. Aass, Frydenlund og Mack lager gode bayere. Når det gjelder norsk pils synes jeg pol-varianten Aass gull er i en egen klasse. Ellers er jo alle de tsjekkiske pilsvariantene man får tak i her til lands gode - Pilsner Urquell, Staropramen og Starobrno. I det siste har jeg fått øynene opp for det belgiske klosterølet man får tak i på polet. Veldig good shit. Og selvfølgelig, kanskje mitt all time favorittøl: Ringnes julebokk.

 

Jeg tror jeg er i ferd med å bli voksen - jeg drikker mindre men bedre øl en tidligere. Det er slutt med 12 pils på vorspiel, nå drikker jeg heller én til middagen. Egentlig en hel grei utvikling, når jeg tenker meg om.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Mye bra øl der ute, og jeg kan være glad i å variere. Men hvis det skal være én ølsort jeg alltid kommer tilbake til, så må det være Heineken. Så enkelt er det.

 

Heineken eller Dahls er det jeg kjøper som regel når jeg skal drikke, men er som deg også glad i å variere. Drakk en del San Miguel når jeg var i Barcelona nettopp, den var knallgod.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Vi har en utrolig fin ølbutikk med bredt utvalg(både rariterer og de kjente typene) her i Kabelvåg kalt Ølmesteren, og sågar en med en veldig dedikert ølentusiast/ølviter? bak disken. Han er ekstremt flink til å komme med tips, ølhistorie og refleksjoner om øl, og virker å kunne absolutt alt om de ulike typene øl. Skulle nesten tro han har tatt ølfag på universitetet, selv om det kanskje heller virker som en sånn hobbylidenskap da refleksjonene virker å være veldig hans. Utrolig morsomt å høre på uansett. Vanligvis kjøper jeg øl på anbefalninger av han.

 

Er en liten stund siden jeg har drukket noe nå, men jeg bruker å teste ut forskjellige typer øl hver gang. Jeg er avantgarde selv på ølbutikken.. jeg tester oftest ut de typene jeg aldri har smakt. Typisk at jeg glemmer totalt navn på de da. Burde kanskje holde statistikk en plass(kanskje lage en tråd ala Pretender sin kultberømte juicetråd?).

 

Husker det var en øltype med flaskeform som en håndgranat fra Jamaica jeg syntes var veldig god. Må finne tilbake hva den het. Et must å prøve. Tsjekkisk øl har også noe unikt over seg. Mørkt øl er også kult, men jeg tåler ikke mye av det før hodet spinner bortover veien og rundt hjørnet er jeg redd... Litt redd for å miste det.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Husker det var en øltype med flaskeform som en håndgranat fra Jamaica jeg syntes var veldig god. Må finne tilbake hva den het. Et must å prøve.

 

Det heter Red Stripe, stammer fra Jamaica og er nydelig :) pluss den har verdens deiligste flaske, som passer perfekt inn i hånden.

Link to comment
Share on other sites

 
Det heter Red Stripe, stammer fra Jamaica og er nydelig :) pluss den har verdens deiligste flaske, som passer perfekt inn i hånden.

 

Aye. Beer identified by Morty.

 

http://stickandballguy.com/blog/wp-content/uploads/2007/05/red_stripe.jpg

 

Ikke like håndgranat som jeg husker den, men litt kanskje.

Det er en drikk med flaske som er helt formet nesten helt som en håndgranat er det ikke?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Aye. Beer identified by Morty.

 

http://stickandballguy.com/blog/wp-content/uploads/2007/05/red_stripe.jpg

 

Ikke like håndgranat som jeg husker den, men litt kanskje.

Det er en drikk med flaske som er helt formet nesten helt som en håndgranat er det ikke?

 

S,

 

Det er en deilig deilig deilig drikke. Nam.

 

Jeg tror den håndgranatdrikken du tenker på, er en eller annen energidrikk.

Link to comment
Share on other sites

 

Går mest i Grans Premium, da det er jævlig billig og smaker ganske godt. Favorittene er riktignok Amstel og Carlsberg. Unner meg det av og til.

 

Har ikke drukket mye mørkt øl. Må få gjort noe med det.

Link to comment
Share on other sites

 
Vi har en utrolig fin ølbutikk med bredt utvalg(både rariterer og de kjente typene) her i Kabelvåg kalt Ølmesteren, og sågar en med en veldig dedikert ølentusiast/ølviter? bak disken. Han er ekstremt flink til å komme med tips, ølhistorie og refleksjoner om øl, og virker å kunne absolutt alt om de ulike typene øl. Skulle nesten tro han har tatt ølfag på universitetet, selv om det kanskje heller virker som en sånn hobbylidenskap da refleksjonene virker å være veldig hans. Utrolig morsomt å høre på uansett. Vanligvis kjøper jeg øl på anbefalninger av han.

 

Word! Digg butikk.

 

Av lyst øl er Grolsch den jeg kommer på i farta. Klarer ikke helt bestemme meg for en favoritt. Anbefaler alle å dra til Polen og smake Żywiec. Namme-nam. Tyskie var også veldig god knall.

 

Men det går nok mest i mørkt øl for tiden. Mack Bayer er slageren her oppe i Lofoten i hvert fall. Fyldig og god.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Mack er favoritten/det lokale øllet.

Seidel er heller ikke så verst. Får stort pluss p.g.a. pris.

Synes personlig at Nordlands smaker noe som kan minne om druknet hund.

Link to comment
Share on other sites

 

Utrolig bra å teste ølutvalget på polet. Kveldens øl:

 

http://www.thebelgianbeershop.com.mt/maredsous10.jpg

 

Maredsous 10. Alkoholsterkt (10%) belgisk klosterøl av typen "tripel". Mmm, ikke noe alkoholsmak å kjenne, selvfølgelig mye og ganske søt smak, men også ganske bitter avslutning. Dette gjør den ganske lettdrikkelig i forhold til en del andre belgiske øl jeg har smakt. Er ikke så inne på ølsmaketerminologi så jeg konkluderer følgende: godt øl!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hansa er da helt okey. Det er ikke noe superøl, men at det skal være en skyteskive i forhold til det andre ølet som produseres i dette landet er jeg ikke enig i.

 

Selv har jeg og de to andre jeg bor med startet å brygge øl hjemme. Vi har akkurat satt 50 liter hjemmelaget sommerøl her som viste seg å smakte helt fortreffelig, samt at det straks skal settes rundt 70 liter av mikrobryggeriet sin porter. Good times.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg hadde håpet at noen likte Hansa her inne, sånn at man kunne mobbe litt..

 

Siden du liker Nordlandspils, så kan vi mobbe deg litt *pirker med en pinne borti blausen*

Link to comment
Share on other sites

 

Tidligere i dag forfrisket jeg både minnet og sluket med Red Stripe. Den er fortsatt super. Kombinert med det nydelige været om dagen her i Lofoten er den uslåelig. Livet er godt.

 

I dag testet jeg også ut organisk øl.

 

Circlemaster

 

http://img169.imageshack.us/img169/2479/390948832c2b48f23efph1.jpg

 

Lagd av Wychwood Brewery i Oxfordshire. Logoen til Wychwood:

 

http://www.wychwood.co.uk/images07/cutout_thewych2.gif

 

Ble momentant fan av både formen og designet på ølet og ølflaskene deres skal innrømmes. De har også et øl som het Hobgoblin som virker svært lovende. Får prøve å importere en gang. Circlemaster smaker veldig naturlig i forhold andre typer øl, og har en særegen smak selv om den er ganske mild. Veldig god, selv om prisen nok gjør den mest aktuell ved spesielle anledninger. Som f.eks hvis PETA kommer på besøk eller lignende.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Nøgne Øs Bitter og Havre Stout er helt ok. Macks varianter blir jeg fort lei men noen få er greie nok om jeg ikke har drukket de på en stund. Må være mørkere varianter da. Ellers trodde jeg at Caffrey’s var skikkelig nam men der husket jeg visst feil. Syntes den ble skjemmet av en ekkel bitter bismak av dem temmelig kjemiske sorten. Kanskje er det deres berømte nitrogen som gir det unike skummet selv om kullsyreinnholdet er minimalt, muligens er det noe annet; fælt er det i alle fall. Såpass motbydelig var det at jeg ikke klarte å drikke ferdig, fysj.

 

Gleder meg til å smake Nøgne Øs Porter, investerte under tvil i en flaske på Polet. Over seksti for Nøgne Ø ølene er for dyrt. Det tilsvarer ikke bare forskjellen mellom systembolagspris og norske avgifter men en god avanse til diverse mellomledd også vil jeg tro. Når øl fra et norsk bryggeri koster 25 og noen øre i Sverige for så å komme på over seksti her til lands er det noe galt.

 

Forresten, er det noen som vet hvor en kan få tak i deres “Dark Horizons First Edition“? Så jævlig spennende ut. Holder 16 %, så diverse ølutsalg kan nok ikke hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

 
Smakte på mye fortreffelig øl da jeg var i Belgia før jul, men har typisk nok glemt de fleste navnene. Lite hadde det kanskje hjulpet uansett, da de fleste sortene stammet fra små bryggerier. Kanskje jeg får la meg inspirere av Zann og teste ut noen av polets klosterøl. Av favoritter kan jeg nevne Urquell, Sin Miguel, Stella Artois og mørkt Erdinger. At knapt finnes noen utviklet ølkultur her i landet irriterer meg.
Link to comment
Share on other sites

 

Av belgiske minnes jeg Duvel som jævlig god, men etter skuffelsen med Caffrey's stoler jeg ikke helt på minnenene lengre.

 

Åpnet Nøgne Øs Porter og forsøkte meg med mørk sjokolade til som anbefalt på flasken. "Dark Pistachio" fra Freia (eneste jeg hadde for hånden), 70% kakaoinnhold med karamelliserte pistasjenøtter. Mmm, dæven for noen deilige kontraster. Veksling mellom små slurker øl og små biter sjokolade anbefales. Snek inn en bit lysere sjokolade og det var ikke noe godt. Plutselig var de simplere elementene ved den det eneste som trådte frem. Yuk! Fantastisk skumtopp, men det sa seg vel selv. Et skum en bare får lyst til å kjæle med. Litt pes dette med å la ølen stå i ro minst et par dager pg.a. sedimentene dog.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...