Jump to content

Claude Chabrol


pretender
 Share

Recommended Posts

Claude Chabrol Collection vol.2

http://www.arrowfilms.co.uk/images/titles/small/chabrol_slipsmall.jpg

 

http://image.guardian.co.uk/sys-images/Film/Pix/pictures/2001/06/15/chabrol2.jpg

 

Vel, begynner å bli en stund siden denne boksen kom, og man har omsider kommet igjennom den. Dette er som skrevet vol.2, det betyr at det finnes en vol.1, og vol.1 er en typisk "fra øverste hylle"-samling. Dvs. en bedre boks enn dette. På vol.1 ramler det ned mesterverk etter mesterverk, vil si at det er seks klare slike på den første, og noen færre på den andre. Om man strekker mesterverkbegrepet litt, er det tre mesterverker på den andre. Men som vi husker var dette en svært billig boks (seks pund), og for det andre - bra Chabrol er veldig bra.

 

http://img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/65/00/16/18867674_vign.jpg

La Route de Corinthe 1967.

Dette er typisk annenrangs nybølge. Fiffig, vittig, skrullete, fargerikt. Historien er ganske krøllete, men inkluderer et mord på en NATO- mann i Hellas og kona som blir mistenkt. Hun må finne ut hvem som blokkerer noen Amerikanske radarinnstallasjoner. Så er det en svart boks inkludert. Jeg vet dette høres ut som en dårlig forklaring, men filmen forklarer ikke særlig bedre selv.

Skurkene her er veldig tegneserieaktige; f.eks bygges det idiotiske konstruksjoner for å ta livet av folk. Chabrol sa selv om filmen at det viktigste var "the sillyness", og det ser ut til at det er lagt stor vekt på, ja. Et stort lyspunkt er imidlertid Jean Seberg i den sentrale rollen. Jepp, hun som er i Breathless. Dette var en veldig atypisk Chabrol, men det var filmen som gjorde at han fant det nødvengdig å "gjenfinne seg selv" på sett og vis, så året etter kom første av flere mesterverk "Les Biches" (som er på vol 1).

 

Mesterverk? Nei.

Verdt å se? Tja, for skrullefansen, og alle som liker Jean Seberg.

 

http://www.cinemovies.fr/images/data/films/Pfilm41731966648445.jpg

La Rupture 1970.

Her er så alt som det skal. Karakterer med urmørke sinnelag, sterke sjebner og Stephane Audran i hovedrollen. En av de hardeste filmåpninger jeg har sett, selv til en Chabrol-film å være. En kvinne forlater sin narkoavhengige ektemann etter at han i et av sine verre utbrudd slenger guttungen i kjøkkenbenken. Foreldrene hans hyrer en privatdetektiv for om mulig å bygge opp beviser for å få henne fra foreldreretten. Tonen i denne filmen er i landskapet til La Femme Infidele og andre, alt er stilsikkert, nedtonet og det koker bra under overflaten. Det som virkelig overrasker dog, er at alt tar en svært psykedelisk vri etterhvert, i et av de mer syrete partiene på film. Summa sumarum en herlig pakke.

 

Mesterverk? Ja!

Mulig å mislike? Ja, hvis du synes franskmenn kan bli litt kjedelige, eller ikke liker at alt plutselig blir veldig psykedelisk.

 

http://hcl.harvard.edu/hfa/images/films/2007summer/july_partiedeplaisir.jpg

Une Partie de Plaisir 1975.

Her begynner Chabrolfilmene å bli så kalde, at mange nok detter av. En mann som dominerer sin stakkars kone, mener at hverdagen burde friskes litt opp, og foreslår at de skal kunne fritt ha elskere på si. Joda, vel og bra, men brått blir han sjalu. En fæl, dobbeltmoralsk type dette, som ris av alle mulige usympitatiske trekk. Virkelig en mann man blir skikkelig godkvalm av. Han driver spillet i dette mørke dramaet som ikke er særlig oppløftende greier. Veldig sterke karaktertegninger, fabelaktig skuespill, veldig brutalt. Knall avslutning.

 

Mesterverk? Ja.

Mulig å mislike? Absolutt. Fyren er til å få i vrangstrupen. Men filmen burde sees til siste slutt.

 

http://www.channel4.com/film/media/film/2l/I/innocents_with_dirty_lg_01.jpg

Les Innocents aux Mains Sales 1975.

Her er et mer standard Chabrol-oppsett igjen, om den iskalde kvinnen som sammen med elskeren planlegger å få mannen drept. Klassisk opplegg altså, men med en bråte vrier og vendinger. Hovedrollen besettes av Romy Schneider og hun er jo praktfull som femme fatale. Fornøyelig film dette, langt lettere i tonen enn forrige, og klassisk Hitchcock-plotting.

 

Mesterverk? Tja. Med litt tøying av begrepet.

Mulig å mislike? Jo, hvis du er lei av Chabrol og alle mordkomplikasjonene.

 

http://www.digitallyobsessed.com/cover_art3/copauvin.jpg

Cop au Vin 1985

Dette var en slags comebackfilm for Chabrol, med flere kjente fjes tilbake foran kamera. En kvinne i rullestol (Audran igjen) og hennes sønn tvinges til å selge huset av grådige eiendomsutviklere. Plutselig dør en av de på mystisk vis, og en annen blir mistenkt for å ha drept sin kone. Inspektør Lavardin dukker opp for å finne ut hva i svarte det er som foregår. Denne inspektøren er en herlig karakter som bruker brutale metoder for å grave fram sannheten. Selv om filmen ikke er så tight som Chabrols beste, er det igjen fornøyelig å se på, med flere fascinernde skruer i dette litt lapskausaktige plottet.

 

Mesterverk? Tjai, kanskje ikke helt der.

Verd en titt? Jepp. Iallefall for fansen.

 

http://www.channel4.com/film/media/images/Channel4/film/F/fleur_du_mal_xl_01--film-B.jpg

La Fleur du Mal 2003

Et komprimert drama satt hovedsakelig i et hus, om en familie med mørke hemmeligheter. Flott fotografert, og noen bra karakterer, men det slår meg som litt i overkant kjedelig, spesielt når det politiske skal trekkes inn. En litt mer dassete film, altså, men Chabrol begynner jo å dra på årene her.

 

Mesterverk? Nei.

Verd å se? Tja, har du sett alle andre, kan du likegodt se denne også. Og det er klart den DVDen med best bilde, så alt ser veldig bra ut. En film som kan kalles grei skuring, men til Chabrol å være - heller daff.

Link to comment
Share on other sites

 

Interessant, pretender. Skal komme tilbake med kommentarer så fort jeg får pløyet gjennom boksen.

 

Har foreløpig sett fem Chabrol-filmer, fra en forholdsvis trang tidsperiode (hans beste?), som jeg setter opp i rangert rekkefølge fra best til god:

 

1 - Que la bête meure (1969)

2 - Le Boucher (1971)

3 - Juste avant la nuit (1971)

4 - La Femme infidèle (1969)

5 - Les Biches (1968)

 

Jeg gleder meg spesielt til å se La Rupture.

Link to comment
Share on other sites

 

Den lista der er ganske solid. Er nok enig i 1 og 2. Kanskje La Femme på 3. Men her begynner La Rupture å blande seg inn. Du mangler Les Noces rouges fra denne perioden, minst like bra som Nuit iallefall.

 

Det er nok Chabrols mest anerkjente periode ja. Men det betaler seg også å få med de tidlige filmene hans. Les Bonnes Femmes og Les Cousins likte jeg veldig, veldig godt, og Le Beau Serge er en sterk debut.

 

Av senere filmer, hadde jeg veldig sansen for L'Enfer hvor galskapen er på plass igjen, i monner. Ellers har jeg lenge hatt lyst til å se Une affaire de femmes og La Cérémonie som normalt scorer høyt.

 

Og ikke minst La Décade prodigieuse fra '71, hvor både Anthony Perkins og Orson Welles er på rollelisten.

 

Chabrol henter mye inspirasjon fra sine store idoler Lang (mørke karakterer, mise en scene) og Hitchcock (mordplotkonstruksjon), men konkurrerer på sitt beste lett med begge.

Link to comment
Share on other sites

 

Ah, det er fint å vite at jeg har mye spennende å se frem til.

 

For øvrig; grunnen til at jeg rangerer Juste avant la nuit over La Femme infidèle kan nok dels ha noe å gjøre med at jeg så førstnevnte først. Det er jo utvilsomt to relativt like filmer, der hovedingrediensene er bourgeoisie, kjølig ekteskap (karakterene spilles av samme skuespillere og med samme rollenavn), kynisme, utroskap og drap. Men for meg føltes La Femme infidèle nesten litt tam etter å ha sett Juste avant la nuit, som jeg synes har en ufattelig sterk og interessant skildring av skyldsfølelse (mesterlig spilt av Michel Bouquet), en slags indre reise, i tillegg til at filmen opplevdes som langt mer medrivende (spennende/interessant) som en psykologisk thriller. Nå så jeg riktignok filmene i omvendt kronologisk rekkefølge, men jeg satt igjen med følelsen av at Juste avant la nuit er Chabrols forbedrede versjon av La Femme infidèle.

 

Det som ellers kan sies om Chabrols filmer, i hvert fall det jeg har sett og som er mitt inntrykk, er at det er liten variasjon både i tema, filmspråk, sjanger og skuespillere (kjedelig for meg som sliter litt med Stéphane Audran som spiller i omtrent alt Chabrol lagde mens de var gift). Da jeg så La Femme infidèle brukte jeg de første 20 minuttene på å irritere meg over "har jeg ikke sett denne filmen før?" inntil det etter hvert altså gikk opp for meg at den var faens lik Juste avant la nuit. Visuelt og filmteknisk er vel ikke filmene så altfor spennende å se på heller? Dog, nå kom jeg typisk nok på at jeg elsket sluttscenen i La Femme infidèle som er fantastisk filmet, en liten anelse Hitchcock-inspirert?

 

Kanskje vil jeg oppdage Chabrol som en mer allsidig regissør når jeg beveger meg utenfor tidsrommet 1968-1971. Det kan virke sånn. Jeg skal i hvert fall sjekke ut filmene i Vol 2-boksen, og deretter har jeg allerede notert at jeg skal se L'Enfer. Den ser leken og fin ut. La Décade prodigieuse virker jo også som et must, ikke minst pga rollelisten!

 

Ellers har jeg nylig fått tak i den mye omtalte Eva Joly-inspirerte filmen L' Ivresse du pouvoir fra 2006. Har vel ikke de helt store forventningene, men Claude Chabrol og Isabelle Huppert gjør at jeg skal se den.

 

Nå har dette kanskje blitt mer en generell Chabrol-tråd, men håper det er greit. Skal slenge inn kommentarer her om de filmene jeg ser av ham fremover. Heldigvis har han vært en produktiv mann, og er det fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja det er veldig greit. Har endra headingen allerede.

 

De to filmene du nevner er ganske like ja, og rekkefølgen man ser dem i spiller selvfølgelig inn. Det var sikkert det samme som skjedde med meg, bare omvendt ;) Chabrol kan virke litt resirkulerende både her, og f.eks. i Les Innocents aux Mains Sales, eller generelt med det evige mordopplegget, men jeg føler som du nevner at Chabrol har funnet et tema han hele tiden jobber med å utforske nyansene innenfor. Det er noe herlig lite pretensiøst over det hele. Bergman var forresten stor fan; "No, I rather speak about Claude Chabrol [than Godard], the third chief director of the Nouvelle vague, who specialized in criminal dramas. He is a great storyteller in a very specific field. I always had a weakness for his thrillers." (fra et intervju med Positif fra 2002, er i "Ingmar Bergman - Interviews").

 

Kamerastilen i filmene er ikke spesielt overveldende, men den er ofte veldig smart og poengtert. Og det er jo noen opplagte høydepunkter, slutten på La Femme som du nevner, som fikk postitivt ladet pels til å reise seg. Også i Le Boucher flere ganger. Du vet sikkert hva jeg tenker på først (har med blod å gjøre), men det er også noen høydare mot slutten av denne filmen.

 

Audran er da flott! Det må tilogmed Morten mene, hun hadde jo hovedrollen i Babettes Feast. Og så var hun i Le Charme discret de la bourgeoisie, passende nok. Men det er selvfølgelig lov å mene sitt. Chabrol hadde jo en del faste i staben, og kona var selvfølgelig med. Michel Bouquet med sitt karakteristiske ytre dukker jo også opp overalt. Jeg hadde litt problemer med ham i begynnelsen, men han har glidd inn etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er en bra film å starte med av Chabrol for oss som står utenfor glassvinduene her og ser inn?

 

Utfordre degselv gjerne gjerne med å finne den perfekte skreddersydde Chabrolfilmen til meg. Jeg merker f.eks at blodomløpet går litt fortere når noen snakker om skrullefilm.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Tja, er ganske sikker på at du hadde sett noen kvaliteter i La Route de Corinthe, en film som ikke tar seg selv spesielt seriøst, men skal man være ærlig er det ikke et helt heldig bilde av Chabrol. Det kan hende du liker La Rupture bedre, som har noen utradisjonelle grep som muligens vil fascinere. Regner med at du setter pris på følelsen av å få snudd hjernen bak-fram. Le Boucher er ganske dristige saker, og veldig solid. Kanskje en av disse? Var Le Boucher som virkelig fikk meg inn på sporet, var vel andre Chabrolfilmen jeg så.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Kjøpte meg Que la bête meure for ikke så lenge siden, tenkte å smelle den i DVD-spilleren snart. Den ligger på en måte litt foran DVD-spilleren og skuler på meg. Bra sted å starte?
Link to comment
Share on other sites

 
 
Kjøpte meg Que la bête meure for ikke så lenge siden, tenkte å smelle den i DVD-spilleren snart. Den ligger på en måte litt foran DVD-spilleren og skuler på meg. Bra sted å starte?

Det var i hvert fall filmen jeg startet med, og det funket bra for meg!

 

Ble litt revet med i Chabrol-pratet her inne nå, og skulle ønske jeg hadde boksen tilgjengelig siden jeg har tid til å se film nå. Men den ligger typisk nok et annet sted... Jaja, da blir det tredje episode i "Dekalog" isteden (ikke dårlig det heller).

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
Jeg så min første Chabrol i natt, Le Boucher, og det smakte! Utrolig mye som foregår under overflaten her; Chabrol virker å fokusere på karakterenes ambivalentede og undertrykte følelser istedenfor den eksplisitte volden som blir født ut av disse urolige indre kreftene. Antydende og hentydende snarere enn forklarende; veldig deilig. Mer Chabrol, takk!
Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 
  • 3 months later...

Det ble ikke en eneste tur til Cinemateket i anledning Chabrol-retrospektiv. Jeg har sparket meg selv ettertrykkelig over dette, men døgnet ser ut til å ha færre timer enn før, uka færre dager osv osv.

 

Men i anledning 90-tallskåringen, fikk jeg i det minste unnet meg en Chabrol. Og den var veldig god, så jeg tenkte å putte ned to ord.

 

La Ceremonie

(1995)

http://www.bbc.co.uk/bbcfour/cinema/images/ceremonie_lead.jpg

Seremonien har de eminente skuespillerinner Sandrine Bonnaire (Vagabond) og Isabelle Huppert (Pianolærerinnen) i hovedrollene. Bonnaire spiller Sophie, som får jobb som stuepike hos en landlig beboende borgerskapsfamile. Her er grove klasseforskjeller allerede etablert, og det er selvfølgelig også her "skurret" oppstår. Sophie får en lokal venninne i Jeanne (Huppert) som jobber på posten, og er en fattig, men impulsiv og ikke helt stabil kvinne. Disse to kvinnene har også begge mørke detaljer i fortiden. Sophie kan ikke lese, men holder dette skjult for sin arbeidsgivende familie. I stedet får hun hjelp av Jeanne, som åpner brevene til familien. Chabrol jobber her utifra små subtile hverdagsligheter, som baller på seg sakte men sikkert, og ender svært blodig. Det er underklassen som hevner seg, og på finurlig vis er vi nesten med på dette, det er som om volden kan forsvares på grunnlag av skjevhetene som foreligger. Siste delen av filmen beviser Chabrol sitt Lang-aktige talent for Cinéma Pur, og slutten er i klasse med noen av de beste han lagde rundt tidlig 70-tall. Men det burde man vel egentlig si om hele filmen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Oppdaget tilfeldigvis at Merci pour le chocolat gikk på Silver klokka 1 natt til lørdag og satte meg ned for å se på. Veldig klassisk Chabrol-plott med en anelse Hitchcock, satt til en borgerskapsfamilie, hvor mørke hemmeligheter avdekkes i et karakterdyrkende psykologisk drama med en iskald Isabelle Huppert i sentral rolle. Severdig og god, men langt i fra et mesterverk (filmen er fra 2000 og den nyeste Chabrol-filmen jeg har sett).

 

http://img382.imageshack.us/img382/9642/mercipourlechocolat420xm5.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
Har begge Chabrol boksene og ser filmene kronologisk, så begynte med første filmen fra vol. 2, La Route de Corinthe. Ble veldig overrasket av den, ikke helt hva jeg hadde forventet, til tider morsom og interessant men ganske skuffende. Har nå sett Le Biches og La Femme infidele, og likte begge meget godt, veldig visuelle filmer, gleder meg til å fortsette å se filmer av Chabrol, har jo 13 filmer igjen fra boksene.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...