Jump to content

L'Inferno


morty
 Share

Recommended Posts

Basert på Dantes klassiske verk La Divina Commedia, Den guddommelige komedie, og festet til film ut fra Gustav Dorés kunst. Resturert og nyutgitt med musikk av Tangerine Dream. Orginalt var dette dikt med sang, og i første sang går Dante seg vill i skogen. Plutselig er han fjes til fjes med vill og farlige dyr, før han reddes av Vergil, som fører ham inn i underverdenen. Først må Dante ledes gjennom helvettes ni sirkler, hvor den ene er verre enn den andre. Etter det kommer de ut i Purgatorio, skjærilden, og senere paradis. Men filmen er kun en reise gjennom helvette, L'Inferno.

 

Filmen rører lite ved det Dante egentlig var ute etter å formidle, i en tid hvor stat og kirke kjempet om folk og fe. Men den følger slavisk Dorés nydelige illustrasjoner, helt ned til de minste og mest groteske detaljer. Det må ha vært sterk kost for 1911, spesielt med alle de nakne kroppene. Men mye av effektene er grimme, selv den dag i dag. Utdatert i forhold til CGI, men fy så sjarmerende og flott å se på. Imponerende kulisser også. Her er et eksempel, når satan gnager på en stakkars fortapt menneskesjel.

 

 

Mitt eneste problem med denne utgivelsen, er den hersens Tangerine Dream musikken. Som en skriver på imdb, ikke så jævlig som Queens Metropolis. Usj. Men jævlig nok. Jeg skjønner heller ikke poenget, et godt klassisk musikkstykke hadde vært mye bedre. Spesielt de partiene hvor det synges, føler jeg at mitt personlig inferno blusser opp innvendig. Fy skamme seg, bare å håpe at den kommer ut i en langt bedre versjon i fremtiden. Her følger en liten samling av minneverdige scener.

 

 

Link om Dante http://no.wikipedia.org/wiki/Dante_Alighieri

 

Link om Gustav Doré http://no.wikipedia.org/wiki/Gustav_Dor%C3%A9

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...