Jump to content

The Sound of Silence


pretender
 Share

Recommended Posts

Jeg gleder meg også til å lese Gummo-artikkelen. Jeg så til min forbauselse at jeg hadde gitt Gummo 4 av 10 på imdb da jeg så den, dette var overraskende høyt. Tror nok debatten førte til mer polarisering enn hva som egentlig var tilfelle. Har ingen umiddelbare planer om å se filmen igjen, så kan neppe bidra noe særlig. Jeg kan jo eventuelt påpeke skrivefeil og slikt.

 

Jeg har i likhet med deg ikke så veldig mye tid til DF om dagen, men det har hatt en tendens til å gå litt i bølger, dette med tid til overs og slikt.

 

@Kiwi: Det er bare å fortsette å lese og poste, det. Om du har noen spørsmål er det bare å fyre løs, ingen spørsmål er for dumme. Og mange her inne har til tider enormt dårlig døgnryme virker det som (snakker litt for meg selv også), samt at flere har nattarbeid, så New Zealand-tid burde ikke være den største hindring.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Norsk Kiwi, jeg syns du har vært ganske så aktiv. Skriv mer, og skriv gjerne anmeldelser. Men jeg forstår deg med engelsken, jeg snakker selv mye engelsk i løpet av dagen. Det har jeg gjort i alle fall de tre siste årene, og man kan bli litt utmattet av å skulle bytte mellom norsk og engelsk. Hva er det du gjør i New Zealand by the way?

 

Jeg jobber som ingeniør (kvalitet) her: Waratah NZ. Dro som nevnt til Sydney i 2004 for å studere. Møtte så min nåværende kone som er fra New Zealand, og slikt endte jeg opp her. Selv om jeg klager over tidsforskjellen, så er det mye som er bra med å bo her, spesielt livsstil og klimaet. Har ikke sett snø siden Desember 2007 (ferie i Norge). En ulempe er selvsagt at det er så utrolig langt å dra på besøk til familie og venner i Norge, så det blir ikke så ofte som man ønsker (og å betale norsk studielån med New Zealandsk dollar). Men har planer om å bo i Norge i perioder en gang i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Spennende! Fortell litt mer om livsstilen, hva er det du liker med den? Hva er forskjellig fra her i gamlelandet?

 

Forskjeller jeg kommer på akkurat nå:

- Som nevnt tidligere: Klimaet. Sommer som varer i 5 måneder og snøfrie vintre er bedre enn sommer som er over før den har startet (og ofte regnfull) og syklusen med snø-sørpe-speilhålke. Bor ved kysten (Tauranga) og har kort vei til stranden. Er ikke særlig til strandløve så blir ikke voldsomt ofte besøkt, men likevel...

- Pils midt i uka er det ingen som rynker på nesa av og stupfylla skjer ikke særlig ofte. Tok meg en tid før jeg vente meg av med tanken at alkohol kun var forbeholdt helga, og da i store kvantum. Alkohosalg (øl og vin) på supermarkedet 24/7 er også et pluss. Også tillatt med tilbud/salg på alkohol.

- Høflighet er mer innbygd i oppførsel her. Please, sorry og thank you er brukt i nesten enhver setning uten at det føles overdrevet. Bussjåføren i Oslo så rart på meg når jeg takket for vekselpengene. Var nok ikke vant til slikt. Egentlig noe man ikke legger særlig merke til hvis man ikke har bodd i utlandet en stund.

- Billigere mat og større utvalg av mat. Selv om mange klager på prisnivået på mat her i NZ, så er det ingenting i forhold til Norge. Dette er selvfølgelig som følge av at mesteparten importeres i Norge, mens det meste i NZ er produsert innenlands. Men det er bra å kunne spise kjøtt hver dag uten at man blir ruinert av det. I tillegg er kvaliteten på maten mye bedre. Et eksempel er faren min som er selverklært pølsehater men elsket pølsene her. Gruer meg litt til å vende tilbake til norske matbutikker. Diskusjonstråden der ferdigmat rangeres er totalt irrelevant for meg.

 

Kommer ikke på flere ting akkurat nå.

 

Men ikke misforstå, det er ting som ikke er så bra her, men det får bli til en annen gang hvis noen er interessert.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ble vel litt overrasket over at denne tråden ble trukket frem igjen. Etter min mening har aktiviteten vært ålreit i det siste, i hvert fall ikke sammenlignbart med da tråden ble startet. Men okei, hvis noen føler for en ny runde, I'm game.

 

Først, siden KAH skryter av min jevne strøm av wikipedia-quoting så får jeg skryte tilbake: i det siste har jo faktisk du overgått meg i antall poster pr. dag, bra! Jeg kan gjerne poste mer fra wikipedia for å ta deg igjen.

 

KAH har et viktig poeng i sin første post. Vi trenger flere filmdiskusjoner. Til å være et filmforum har vi hatt latterlig lite diskusjoner om film den siste tiden. Det er alltid tulletråder eller diskusjoner om samfunnet rundt oss som slår an, Dawkins og religion er jo gjengangere, narkotikatråden et nytt eksempel (bra tråd forresten! Vi trenger flere slike). Det er jo blitt sagt hundre ganger før, men vi trenger at flere seperate tråder blir åpnet om spesifikke filmer, spesifikke regissører, hva som helst egentlig. Filmdelen av forumet domineres av for mange samletråder, "hvilken film så du sist" er jo skrekkeksempelet. Her tror jeg vi alle kan bli flinkere, når man har sett en film som har gitt en unik opplevelse, eller mislikte en film mange på forumet elsker og ser for seg at det kan bli debatt av tankene man har om den, bør man definitivt starte en egen tråd, ikke la det forsvinne i samletrådenes dyp. KAHs Eraserhead-opplevelse kunne gjerne fått en egen tråd, jeg kunne sikkert mekka en om Werckmeister harmóniák, men valgte å ta det i artikkelen til KAH. I hvert fall, kjør i gang med litt spur of the moment-tråder.

 

KAH har et annet viktig poeng i sin første post. Vi trenger folks tanker. Jeg synes kanskje vi er på vei tilbake til der vi var før, men på en litt annen måte. For et par år siden var jo forumet preget av upersonlige, stive poster hvor de fleste egentlig ikke sa noe som helst, som Bill påpekte. Nå får jeg igjen denne følelsen av at det er ganske få som sier hva de faktisk mener, men skjuler seg bak en vegg av ironi og fiksfakseri, det blir en stiløvelse, en mellomting mellom forumtrolling og personlige poster, man skal si så mye man kan uten å si noe som helst, jeg er definitivt en av dem og jeg vet ikke om jeg liker det. Jeg savner nok flere personlige poster, jeg vil gjerne ha mulighet til å kalle KAH en uvitende og pretensiøs dåre for eksempel, bare han gir meg en post hvor det er grunnlag for det. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg mener, og jeg vet ikke om dette er et gyldig poeng engang, det kan godt være at jeg legger skylda over på "forumet" fordi jeg føler at jeg oppfører meg slik selv, men jeg savner vel at noen kommer med litt store tanker, tømmer sjela si her, det er kanskje for mye forlangt på et internettforum, men jeg håper noen tar initiativ.

 

Flott innlegg fra Norsk Kiwi forresten! Jeg skjønner hva du mener. Dette med 12-timersgreia ser jeg ikke helt problemet med, som pretender sier, mange av oss har nok et relativistisk forhold til når det er sengetid. Jeg jobber selv som nattevakt, så vi to er nok våkne samtidig mange ganger. Ikke la tidssonene bli en hindring for å delta på forumet i hvert fall.

 

At man "ikke føler man har noe å bidra med" er for øvrig bare tull, du føler det kanskje slik, men det er bare tull. Jeg følte det også slik da jeg kom her. Jeg luska rundt på forumet i i hvert fall en måned før jeg registrerte meg, tok notater angående hvilke filmer som ble diskutert, leste igjennom hele bildequiz (ja, den tia det bare var én bildequiz, gitt!) og hvilken-film-så-du-sist-tråden for å prøve og forstå hva som foregikk her inne. For jeg hadde jo aldri hørt om ca. 90% av det som ble nevnt her. Jeg var nok redd for å bli sett ned på her, at jeg ikke hadde sett nok film til å si noe som helst vettugt. Men bullshit, alle har noe å bidra med her, denne illusjonen av at vi er et lukket samfunn som ser ned på alle som ikke har sett den og den filmen er bare noe som er dannet av folk utenfra, alle her inne er tross alt bare vanlige mennesker. På noen områder har de mer peiling enn andre, på andre områder mindre, kanskje de til og med er håpløse. Vi er uansett bare folk bak et tastatur. Nå babler jeg igjen. Men det jeg mener er vel at jeg synes det er jævlig positivt at nye folk kommer hit og deltar, vi har jo hatt nok av dem som poster én post og forsvinner (med RayGon var det kanskje like greit), og til dere: ikke la det at dere ikke har sett film X og Y hindre dere i å delta, dere har garantert ting å bidra med på andre områder hvor mange andre er helt grønne.

 

Bare ta deg tia, Kiwi, bli litt vant med hvordan det er her inne, sjekk ut et par av "gjenganger-filmene", så går nok alt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

 
Vi er uansett bare folk bak et tastatur.

 

Joda, men til en mye mindre grad enn jeg brukte å være. Brukte å tilbringe mye av fritida bak tastaturet, men nå strekker liksom ikke tida til.

 

Bare ta deg tia, Kiwi, bli litt vant med hvordan det er her inne, sjekk ut et par av "gjenganger-filmene", så går nok alt fantastisk.

 

Joda, det er planen.

Link to comment
Share on other sites

 
Det med folk bak tastatur var ikke ment som at vi alle sitter foran pcen hele tiden, men mer at vi bare er helt vanlige mennesker med feil og mangler som skriver på et tastatur, mange av oss er sikkert folk som ville virket totalt uinteressante om man møtte oss på byen, i en annen setting, men tekst-representasjonen av oss selv kan ofte være villedende, skremmende, mer interessante enn vi egentlig er, mer modige og sleivete. Jeg tror ikke dette gir noen som helst mening, men jeg er trøtt og sitter på jobb nå, har kanskje et "hva er det jeg driver med"-øyeblikk nå. Hva faen er det jeg driver med?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Hva faen er det jeg driver med?

Du forklarer at DF'ere flest besitter en brukbar nett-kuk. Ikke et så altfor uvanlig fenomen.

 

Når det gjelder deltagelse i filmrelaterte diskusjoner har jeg mer å jobbe med enn noen. Vil anslå at omlag 10% av mine innlegg omhandler film. Enkelte ganger spør jeg meg hvorfor jeg henger såpass mye på et filmforum, men det virkelige spørsmålet er heller hvorfor jeg ikke kan noe om film etter å ha hengt her i tre år. Skjerpings Papillon. Poenget er at jeg liker meg her og liker (stort sett ;) ) dere andre som også liker dere her (forhåpentligvis). Jada, jeg skal begynne å se mer film igjen, gjøre det til en sunn hobby. Legge vekk matematikkbøkene, begynne å se film. Har jo allerede lovet at jeg skal bidra med skriverier til forsiden.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hva-er-det-jeg-driver-med-øyeblikket handlet vel egentlig ikke om "hvorfor skriver jeg det jeg gjør i akkurat denne posten", det handlet kanskje ikke så mye om DFilm en gang, LIVET muligens, men greit.

 

Edit: jeg veit, Kiwi, jeg kommer sjelden med noe nytt egentlig, bare i en litt annen innpakning kanskje, kanskje ikke dét engang.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det kan sikkert virke sånn, men nei, jeg er dessverre ikke full, bare trøtt og lei og litt i villrede over "min situasjon" akkurat nå, jeg stiller vel spørsmål ved om jeg gjør noe som helst av verdi om dagen, og svaret er vel ganske enkelt: nei.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Håper Norsk Kiwi liker forumet på sikt. Er kanskje et lite problem med å komme inn i miljøet her. Det er litt lukket, på en måte. Og vanskelig å unngå.

Er fortsatt litt kunstig for meg å diskutere det som et miljø eller en subkultur. For meg er det jo liksom bare Melkor, Uru, Pretender, Morty, Zann, Euphoria osv osv..

 

Tror for folk på gjerdet som leser dette og vil bli endel av forumet at det beste bare er å gi endel nøytrale poster på forumet en stund først. Lese endel av trådene. Forstå tempoet og på et punkt er du en del av det. Hvis du er mer barsk er det vel bare å gi jernet fra å begynne med. Ingen vil bli sparket ut.

Ikke vær redd for å komme med kontroversielle tråder.

 

At man ikke har noe dypt å komme med i debatter. Njæh. Vel, fuck det. Spill med kortene du har. Eller se film, les litt om dem. Noe.

 

Mer diskusjon om film? Joda.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Til Urris: Ja, jeg tror nok det var vel så mye på grunn av de poengene du nevner som det var på grunn av lite aktivitet at jeg tok opp igjen denne tråden, selv om det riktignok virket som det hadde stoppet helt opp da jeg skrev innlegget. Hvor er filmdiskusjonene, og hvor er de store meningene? Og ja, jeg merker også at jeg slutter meg til dette litt kjedelige mønsteret, uten at jeg vet hvorfor. Jeg skal begynne å gi mer faen. Kanskje har jeg blitt for ydmyk med åra til at jeg bør henge på et diskusjonsforum, jeg er i hvert fall ikke her for å "vinne" noen diskusjon eller for å øse av den kunnskapen jeg eventuelt måtte ha og ikke bry meg så mye om responsen, jeg er her for å lære, for jeg vet ingenting. Jeg tør påstå at vi alle har noe å lære av hverandre.

 

Uenighet er flott og skal til på et diskusjonsforum, men jeg tror litt ydmykhet også kan være fruktbart, det er ikke slik at god diskusjon skapes ved at man fra begynnelsen av vet at man har rett og bevisst eller ei har planlagt å stå på sin side i saken hele veien ut, jeg tror en slik grunninnstilling kan føre til ytterligere polarisering og neppe noen ny syntese eller lærdom for partene. Jeg vet da faen, det er i hvert fall det jeg tenker.

 

Det har blitt noe mekanisk over diskusjonene her, jeg tror at man kan være både ydmyk og personlig, men samtidig også kverulerende og uenig, dersom den nødvendige gjensidige respekten er tilstede. Det føles som om noen har vært her så lenge at de føler de vet det meste og egentlig bare er ute etter å klappe hverandre på skuldra. Og før noen føler seg truffet, kanskje speiler jeg bare meg selv i hele forumet og er den største idioten av alle, for jeg tenker virkelig ikke på noen bestemte brukere. Jeg vet heller ikke om det finnes noe sannhet i det jeg har sagt her, det er kun min personlige mening, og det er jo akkurat det jeg skal bli flinkere til å uttrykke.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det siste avsnittet ditt er godt poengtert, ja. Spess dette:

 

Det føles som om noen har vært her så lenge at de føler de vet det meste og egentlig bare er ute etter å klappe hverandre på skuldra.

Det er akkurat slik jeg føler det. Slik må det kanskje bli etter hvert når vi er et såpass lite forum, alle kjenner alle, vi vet hva sidemannen mener og slik. Det er ikke så ofte det fremprovoseres debatt nei, nettopp pga. dette, vi trenger nok flere stemmer utenfra som kommer og snur ting litt på hodet. Otth er jo et godt eksempel her. Selv om jeg er totalt uenig i mange av synspunktene dine, Otth, så skal du i hvert fall ha for å skape liv her! Det er alltid positivt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe. Tenkte mer på hvordan KAH beskriver seg selv som ydmyk og lite diskusjonsskapende. Så kommer han noe som i utgangspunktet er svært lite provoserende, og likevel unnskylder seg med dette etterpå:

Og før noen føler seg truffet, kanskje speiler jeg bare meg selv i hele forumet og er den største idioten av alle, for jeg tenker virkelig ikke på noen bestemte brukere. Jeg vet heller ikke om det finnes noe sannhet i det jeg har sagt her, det er kun min personlige mening
Link to comment
Share on other sites

 
 
Forskjeller jeg kommer på akkurat nå:

- Som nevnt tidligere: Klimaet. Sommer som varer i 5 måneder og snøfrie vintre er bedre enn sommer som er over før den har startet (og ofte regnfull) og syklusen med snø-sørpe-speilhålke. Bor ved kysten (Tauranga) og har kort vei til stranden. Er ikke særlig til strandløve så blir ikke voldsomt ofte besøkt, men likevel...

- Pils midt i uka er det ingen som rynker på nesa av og stupfylla skjer ikke særlig ofte. Tok meg en tid før jeg vente meg av med tanken at alkohol kun var forbeholdt helga, og da i store kvantum. Alkohosalg (øl og vin) på supermarkedet 24/7 er også et pluss. Også tillatt med tilbud/salg på alkohol.

- Høflighet er mer innbygd i oppførsel her. Please, sorry og thank you er brukt i nesten enhver setning uten at det føles overdrevet. Bussjåføren i Oslo så rart på meg når jeg takket for vekselpengene. Var nok ikke vant til slikt. Egentlig noe man ikke legger særlig merke til hvis man ikke har bodd i utlandet en stund.

- Billigere mat og større utvalg av mat. Selv om mange klager på prisnivået på mat her i NZ, så er det ingenting i forhold til Norge. Dette er selvfølgelig som følge av at mesteparten importeres i Norge, mens det meste i NZ er produsert innenlands. Men det er bra å kunne spise kjøtt hver dag uten at man blir ruinert av det. I tillegg er kvaliteten på maten mye bedre. Et eksempel er faren min som er selverklært pølsehater men elsket pølsene her. Gruer meg litt til å vende tilbake til norske matbutikker. Diskusjonstråden der ferdigmat rangeres er totalt irrelevant for meg.

 

Kommer ikke på flere ting akkurat nå.

 

Men ikke misforstå, det er ting som ikke er så bra her, men det får bli til en annen gang hvis noen er interessert.

 

Alltid vært fascinert av NZ, men ikke så mye Australia. Vil du si NZ er bedre enn Australia? Eller er der ingen forskjell, forutenom værmessig?

 

Norsk kvalitet på mat er dårlig, selv om vi liker å tro annet.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har hvertfall flere plater fra NZ enn fra Australia i samlingen min! Australia vinner vel strengt tatt på film, dog.

 

Fun fact: den norske noise"scena" har tydelige røtter i den eksperimentelle bråkerocken fra NZ fra slutten av 80-tallet og 90-tallet.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...