Jump to content

The Sound of Silence


pretender
 Share

Recommended Posts

Det er veldig stille her inne. Synes det burde postes mye mere.

 

Ser at flere er logget på til stadighet, men lite som skjer. Er vel rundt 20 poster siste døgn, og har opplevd døgn med null.

 

Noen som har noen teorier om hvorfor ingenting skrives?

 

Noen teorier:

 

1. Vi var nede i flere dager, grunnet oppgraderingen. Så alle har ikke funnet tilbake. Eller forumet føles litt rart. Men den lave postfrekvensen var et faktum lenge før dette.

 

2. Jeg poster lite, fordi andre poster lite. En uheldig sirkel dette.

 

3. Ingenting å skrive. Det er da alltids noe å skrive?!

 

 

Tiltak som Topp-250 var veldig bra, da svingte aktiviteten opp igjen. Mange som var innom for å følge med. Samme skjedde med 25 beste fra siste 25 år- i fjor.

 

Det er langt mellom diskusjonene. Noen gode, f.eks. er Dawkins-tråden fornøyelig lesning. Deltar ikke i denne, da jeg forholder meg ganske passiv til sånne spørsmål, så lenge ingen kommer med noe som er altfor, altfor dumt. Men Svankmajer og Melkor og co tenker jo som kjent så det knaker før de poster.

 

Liker veldig godt at folk tar seg bryet med å skrive anmeldelser. Skulle vært flinkere til dette, men det er jo så lett å nøye seg med en håndfull linjer i Hvilken-film-så-du-sist tråden. Men til dere som gjør det: to tomler i været. Veldig bra å diskutere Nattvärdsgästarna med Uruloki forresten. Ærlig utpøsing av tankene, det er jo da det blir interessant.

 

Von Trier-diskusjonen var gøy, og Kunst vs. Underholdning. I Lofoten Filmklubbs tråd av alle steder.

 

Liker musikkdiskusjoner som oppstår (Dylan...), selv om jeg kanskje har kjøpt 5 CDer siste 5 år. Ditto Bills litteratur- og teaterinitiativ.

 

Quiz er gøy. Disse trådene lever ganske bra. Om folk kommer opp med nye konsepter til nye quiztråder, er det bare å kjøre på.

 

Er en del folk som er innom, gjør en god figur, og sikker av igjen. Det er trist, men det henger sikkert sammen med aktivitetsnivået. Le Mepris, Ozu-Sensei, Zelmo Swift og en bråte andre savnes.

 

Forumet skal med oppdateringen være bedre sikret mot spam, og registreringsprossesen skal nå være mye smoothere, da ikke Svankmajer (og Melkor?) må sitte å skille ut ekte sjeler som skal ha innpass blant hundrevis av spamroboter. En tidkrevende prosess, som er ganske langt unna "immediate registration" som folk flest forventer. Men nu skal det altså fungere.

 

Så nu er portene til Riget åpnet på ny.

 

Men aktiviteten må opp, om ting skal skyte litt fart.

 

Noen tanker rundt dette? Setter pris på all tilbakemelding!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

For det første fungerer jo ingentin som det skal, jeg kan f.eks. ikke legge til bilde eller heve ut teksten osv.

 

For det andre, så trenger flere å poste. Skriv anmeldelser, jeg vil gjerne se langt flere anmeldelser fra deg, pretender. Blausen og Uruloki er jo champions of anmeldelser, kransekake på vei.

 

For det tredje, er ikke dette helt vanlig? Jevnt over er det vel en hard kjerne på rundt 20, mulig mindre, som jevnlig lister filmer de har sett, svarer på konker, meningsmålinger og en et utvalg andre tråder. Det å ha von Trier diskusjoner på Lofoten Filmklubbs tråd, gjør vel bare at den går mange hus forbi. Jeg er aldri på Lofoten Filmklubbs tråden.

 

For det fjerde, du skal hedre din mor og din far.

 

For det femte, vi trenger litt mer friskere farger. Ja, male vegger. Rive ned den gamle kjøkkeninnredningen, og få opp noen lyse gardiner.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er litt vanskelig bare, for det virker som å prøve å arrangere debatter vanligvis ikke gir så voldsomt mye uttelling. De kommer ofte veldig tilfeldig.. fra intet. Jeg tror alle elsker en god samtale om et eller annet tema, men jeg aner ikke hvordan man skal tilrettelegge noe slikt slik at det kommer naturlig, og ikke virker påtvunget og kunstig. Jeg husker at når jeg var i Tromsø Filmklubb så prøvde man å arrangere debatter f.eks etter visninger osv, men det blir fort veldig stivt og høres ut som arbeid. Alt som høres ut som arbeid er litt skit.. tror folk flest bare surrer innom forumer for avkobling. Diskuterfilm inkludert.

 

Noen forslag til hvordan å få mer debatt på kanalen?

 

Tar gjerne flere Trier diskusjoner med Pretender... Litt sliten av religionsdebatter for en stund, men de er interessante alltids tjo, men jeg har fått overdose nå... Kunst vs. underholdning kan være gøy.., prøve på mer sånn. Hm. Hollywood er kontroversielt noenganger. (Ok, åpnet 3 tråder nå.) Og Tarantino kan sikkert dele forumet litt kanskje... men noen andre får åpne tråd om han.

Men hjelp gjerne til med flere!

 

Anmeldelser er bra. Jeg skal prøve å skrive mer selv, men er vanskelig å finne tid og rom noenganger. Jeg skrev Tideland-anmeldelsen fordi NAN spurte meg, men det er gøy. Men skriv anmeldelser! Det er flott. Enig i at Uruloki og Blausen fortjener klapp på skulderen.

 

Morten sier noe om at vi burde skifte fasong på forumet. Tok meg egentlig bare et par dager før jeg var lei av den nye standardfasongen. Burde kanskje se etter et nytt. Dette vi har nå er f.eks egentlig ikke lagd for dette forumet, men den passer likevel... litt som en sokk passer en hånd. Morty, kan du si litt om hva du tenker deg istedet da?

 

Dette med at man ikke kan bruke bilde og fet tekst greia suger litt da.. skal klage...

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Fint at noen tar opp "the Sound of Silence".

Jeg har lurt på om jeg skal orke å blir flinkere til å skrive regelmessige (om enn svært korte) omtaler på norsk (har blitt veldig mye på engelsk i det siste, og da blir det lett et ork å konstruere setninger på norsk i tillegg). Jeg liker veldig godt "Hvilken film så du sist"-tråden, og koser meg ekstra når det av og til blir drøftninger av filmer over flere sider, der ulike perspektiver kommer på banen. Ser gjerne at det blir mer "dialog" i den tråden, og jeg skal selv forsøke å bidra mye mer enn jeg har gjort!

 

Hva med å prøve en "månedens tema/regissør/tendens/subgenre (da genre kanskje blir for bredt?)"? Altså, ha en måned der man ser litt (eller mye) film og diskuterer innenfor et bestemt "felt" eller rundt en bestemt regissør... Diskusjon, tips, anmeldelser og kanskje til og med artikler!

Link to comment
Share on other sites

 

Tenkt på noen nye tråder en stund nå (sånn type siden en god stund før dette kom opp på denne måten), men det er en eller annen mystisk terskel som må transcenderes først. Fikk meg i alle fall til å få slengt inn taglinequizen jeg lenge har tenkt kunne være morsom å ha, så får vi se hva som kommer av de andre etter hvert. I blant føles det nesten litt pretensiøst eller i alle fall merkelig om lysten til å starte en tråd om noe en kanskje ikke vet allverdens om skulle melde seg. Ellers kommer det også en del an på dagsform og annet, men vanskelig å gjøre så mye med slikt. Forumet er fullt av tråder og debatter jeg følger med glede selv om jeg ikke alltid har så mye å bidra med selv. Har f.eks. ikke lest noen av Richard Dawkins bøker enda. Uansett, muligheten for å legge inn bilder og fet tekst, weblinker og alt mulig er fremdeles her, bare at nå må vi trykke "BBkode hjelp" først for å finne og legge inn rett kode manuelt. F.eks. og resultatet blir i dette tilfellet følgende (klikk på "reply" men uten å svare på innlegget for å se bildet i BBkode):

 

http://webtools.klapp.no/data/nfk/bilder/1125.jpg

 

Som pedagog suger jeg nok hardere enn Linda Lovelace som regel, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener her. Tungvint dog, kjekt om det blir (minst) like lettvint som i "de gode, gamle dagene".

 

Og jeg synes Svank er inne på noe. Det er gjerne disse debattene som spontant stiger ut av ingensteds det virkelig blir noe av, og da er det jo bare å starte en ny tråd og kopiere inn det grøvste av åpningen - er det ikke? Så blir det ryddig og pent og alt det der.

Link to comment
Share on other sites

 
Og jeg synes Svank er inne på noe. Det er gjerne disse debattene som spontant stiger ut av ingensteds det virkelig blir noe av, og da er det jo bare å starte en ny tråd og kopiere inn det grøvste av åpningen - er det ikke? Så blir det ryddig og pent og alt det der.
Godt poeng! Mange av dei interessante debattane her oppstår der ein ikkje ventar det. Fleire gonger har eg kikka innom ein tråd som eg ikkje har brydd meg så mykje om og oppdaga at folk har diskutert noko eg er interessert i. Det spørs om ein ikkje bør skilje ut desse innlegga og legge dei i ein eigen tråd. Slik vil fleire bli merksame på debatten, og ein vil dessutan skape ein illusjon om høg aktivitet som potensielt kan gagne medlemstalet. Litt fiksfakseri må ein tillate seg for å slå seg opp her i verda. :)
Link to comment
Share on other sites

 
Godt poeng! Mange av dei interessante debattane her oppstår der ein ikkje ventar det. Fleire gonger har eg kikka innom ein tråd som eg ikkje har brydd meg så mykje om og oppdaga at folk har diskutert noko eg er interessert i. Det spørs om ein ikkje bør skilje ut desse innlegga og legge dei i ein eigen tråd. Slik vil fleire bli merksame på debatten, og ein vil dessutan skape ein illusjon om høg aktivitet som potensielt kan gagne medlemstalet. Litt fiksfakseri må ein tillate seg for å slå seg opp her i verda. :)

 

Jau, men det har man jo også gjort til tider... men alle som er modder, det er lov å gjøre dette!

 

Er forøvrig ikke noe å være redd for angående å lage nye tråder på alle foraene.. verste som kan skje er at folk ikke gidder å svare lizzom.

 

Veldig gode idéer fra Kiddo angående å ha type månedens regissør, månedens film... slike ting. Oppfordre alle til å se én film og diskutere ulike sider av den og den slags.. Slike ting. Men det er endel jobb, og noen må gjøre det liksom. Initiativer slik Uruloki har gjort er mektig sjeldent, og samme med alle som har tatt for seg jobben med live-quizene tidligere.

 

Drømmen var jo å hatt en slags fungerende nettside, med mange slags funksjoner og den slags. Arkiv over anmeldelser, og slikt. Mye som kunne gjort forumet veldig bra, men jeg vet ikke om jeg vil komme med for mye løfter før jeg vet jeg kan holde dem. Men hvis det er folk som ønsker å jobbe med slike ting her, så si ifra. Det er mye ære og berømmelse i det.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
For meg virker det ut som at folket er redde for å starte tråder. Dessuten forsvinner altfor mye diskusjonspotensiale ut i "Hvilken film så du sist"-tråden. Ny aktuelle filmer som There Will be Blood, No Contry for Old Men, Juno osv… er slagere for filmnerder, derfor bør filmer som dette få selvstendige tråder med muligheter til diskusjon.
Link to comment
Share on other sites

 
For det andre, så trenger flere å poste. Skriv anmeldelser, jeg vil gjerne se langt flere anmeldelser fra deg, pretender.

Jepp, skal prøve på det.

 

For det tredje, er ikke dette helt vanlig? Jevnt over er det vel en hard kjerne på rundt 20, mulig mindre, som jevnlig lister filmer de har sett, svarer på konker, meningsmålinger og en et utvalg andre tråder. Det å ha von Trier diskusjoner på Lofoten Filmklubbs tråd, gjør vel bare at den går mange hus forbi. Jeg er aldri på Lofoten Filmklubbs tråden.

Jo, men er interessert i at det ikke bare skal være en hard kjerne. Forumet hadde gjort seg med litt større rikdom, og litt mindre last på de få som er, til å engasjere seg og skrive om alt. Men er enig at det er litt rotete med hvor diskusjonene oppstår, og at det gjør at de forsvinner etterhvert. Det er jo viktig å ikke drepe slike gnister med klassisk "dette er off-topic. Hold dere til temaet"-moderasjon, men en løsning hadde kanskje vært å starte en ny tråd med en gang dette oppstår, og holde diskusjonene der. Når det plutselig er tjue innlegg om noe annet i en tråd, føles det som et pes å flytte alt sammen. Men men, jo.

 

For det fjerde, du skal hedre din mor og din far.

Jeg ser den, kunne sikkert vært flinkere på det.

 

Tar gjerne flere Trier diskusjoner med Pretender...

Ja, nå nevnte jeg ikke disse eksemplene, bare for at vi burde diskutere det samme igjen. Det kan jo bli litt kjedelig i lengden. Og jeg går til mere Trier-debatt med en smule redusert motivasjon, og føler vel innerst inne at jeg burde friske opp med flere gjensyn. Men det gidder jeg ikke, er så mye bra å se.

 

Hollywood-tråd er bra. Von Trier og Kunst/Underholdning om igjen er mindre originalt.

 

Åpning av nye tråder dog, det frisker nesten alltid opp.

 

 

Angående fasongen, så funker som Svankmajer sier den røde vi hadde, det er bare å velge den nede til venstre i skin-menyen. Men en generell overhaling hadde sikkert ikke skadet. Da trenger vi vel egentlig noen som har litt greie på det der med design og koding av forumkodespråk og sånn.

 

Jeg har lurt på om jeg skal orke å blir flinkere til å skrive regelmessige (om enn svært korte) omtaler på norsk (har blitt veldig mye på engelsk i det siste, og da blir det lett et ork å konstruere setninger på norsk i tillegg). Jeg liker veldig godt "Hvilken film så du sist"-tråden, og koser meg ekstra når det av og til blir drøftninger av filmer over flere sider, der ulike perspektiver kommer på banen. Ser gjerne at det blir mer "dialog" i den tråden, og jeg skal selv forsøke å bidra mye mer enn jeg har gjort!

Veldig enig, noe av det beste oppstår der inne, om enn sånn litt på forbipasserende basis. Igjen - egne tråder under anmeldelser hadde gitt mer orden, og gjort det lettere å finne tilbake til det som er skrevet om filmen, for å gi muligheten for lengre pågående utbredinger av persiktiver vedrørende den angitte film ut over den tidsperiode på 4-5 dager det tar, før filmens debatt er forbigått og på den felles forumbevissthet tonet ned og ut. Den siste setning hadde jeg vanvittige problemer med å konstruere, sånn plutselig, så lot det bare stå til. Så forresten nå at NaN og tåa hadde skrevet det samme, bare veldig mye mer lettfattelig.

 

Tror vel at folk ikke burde tenke så mye på hvor svære og omfattende disse anmeldelsene burde være, eller smarte for den saks skyld, snarere en gnist til videre meningsutveksling rundt filmene. Gjør ikke noe for meg om anmeldelser-forumet begynner å proppe over av stort og smått, langt og smalt.

 

Hva med å prøve en "månedens tema/regissør/tendens/subgenre (da genre kanskje blir for bredt?)"? Altså, ha en måned der man ser litt (eller mye) film og diskuterer innenfor et bestemt "felt" eller rundt en bestemt regissør... Diskusjon, tips, anmeldelser og kanskje til og med artikler!

Dette høres veldig bra ut på papiret, men har sett det blitt prøvd ut på andre fora, uten videre suksess. Det virket som folk fikk veldig problemer når det ble "bestemt" hva man burde se, innenfor gitte perioder. Denne formen for tvang var selvfølgelig valgfri, men svært få fulgte opp. De fleste liker å velge hva de ser på 100% selv, uten press. Jeg har f.eks. veldig lyst til å se "Imitation of Life", men om vi plutselig nå skulle ha en Douglas Sirk-måned, ville jeg muligens plutselig få mer lyst til å se noe Rivette eller noe.

 

Start heller tråder om ting som interesser deg der og da, og se om ikke flere slenger seg på på den måten.

 

En litt annen variant er om folk legger på seg f.eks. å gå kronologisk gjennom en filmografi, starte opp en tråd, og skrive litt etter hver film, for å jobbe seg fram mot en konklusjon til slutt - hvor gjennomgående temaer tas opp, eller hva som er must, eller skjulte perler, eller konkludere med at regissøren er en overvurdert dust for eksempel. Dette kunne vært interessant. Jeg var igang med Fritz Lang, men tok en pause etter ca. 20 filmer. Så plutselig "Moonfleet" på TCM forleden kveld, og lekte med tanken om å ta det opp igjen.

 

Tenkt på noen nye tråder en stund nå (sånn type siden en god stund før dette kom opp på denne måten), men det er en eller annen mystisk terskel som må transcenderes først.

Dette er veldig interessant. Jeg tror det er en mystisk terskel der, men lurer på hva det er. Det er et filmforum, så i utgangspunktet er alt som har med temaet å gjøre ok.

 

Taglinequiz er et bra tiltak!

 

For meg virker det ut som at folket er redde for å starte tråder. Dessuten forsvinner altfor mye diskusjonspotensiale ut i "Hvilken film så du sist"-tråden. Ny aktuelle filmer som There Will be Blood, No Contry for Old Men, Juno osv… er slagere for filmnerder, derfor bør filmer som dette få selvstendige tråder med muligheter til diskusjon.

Veldig enig.

 

Og trådfryktsterskelen må bort. This is the internets, for chrissake!

Link to comment
Share on other sites

 

Enig med Pretenders nest siste setning. Og legger til: alt må være lov. Innfall, gags, fjoll, høyt og lavt, gjerne kombinert. Har sagt det før og sier det igjen: forumet har alt å tjene på å være løst i snippen. Ikke at man skal sky det "seriøse", men med et par unntak er det få tråder som er tjent med at man er saklig og "to the point". Feks "sist sett"-tråden, som mest av alt er titteloppramsing og et utstillingsvindu for filmforbruk.

 

Det blir selvsagt FOR DUMT å innsistere på at folk må fjolle, hvis det er behov for å skrive tre tørre linjer i "sist sett"-tråden, gjør for all del det. Jeg for min del får mark. Tror en del folk på forumet gjør seg døllere enn de egentlig er. Få av oss har noe interessant å si (det er omtrent bare fire brukere som har det, og ære være dem og deres kunnskap), så vi andre får heller by litt mer på oss selv, teste ut andre innfallsvinkler.

 

Mulig jeg prøver på det.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, dette er vel en ganske kjent problematikk med DFilm. Men sånn er det vel når man, uten å fremstå som for elitistisk, kun appellerer til en relativt liten prosent av befolkningen. Hovedproblemet er nok antallet aktive brukere. De 10 mest aktive brukerne her inne står for rundt 50% av våre totalt 30 000 innlegg. Dårlig trend. Likevel har jeg egentlig ingen god plan for hvordan vi kan få litt flere folk her. Vi må vel bli flinkere til å reklamere for oss selv på et eller annet vis. En ny utforming på hele nettsiden kunne vel også hjulpet. Lengter fortsatt etter den mye omtalte forsiden. Hadde vært fint med en slags filmportal, som andre har nevnt her.

 

Sånn ellers hadde det vært fint om alle hadde vært flinkere til å komme med litt reaksjoner på andres poster, slik som Kiddo er inne på. Tviler ikke på at veldig mange sitter inne med meninger som motstrider andres her, så hyl ut. Prøv å start litt debatter, eller i hvert fall kom med litt respons på det andre skriver i de forskjellige trådene, så blir det fort litt aktivitet. Arrangerte debatter kan jo også funke til en viss grad.

 

Jeg skal prøve å få satt i gang litt mer aktivitet á la topp 250 og slik. Ser jo at folk engasjerer seg og setter pris på det, og aktiviteten tidobles med en gang. Men det blir nok ikke akkurat nå. Er på klassetur i Polen for øyeblikket, og når jeg kommer hjem blir det nok en litt stressende innspurt på skoleåret.

 

Takk for de fine tilbakemeldingene på de forrige oppleggene jeg har satt i gang, forresten. :)

 

Tror forresten jeg følger eksempelet til NaN, og starter enda en ny quiz.

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, er nok sant. Promotering er tingen. Grunnen til at det ikke har vært gjort er forside-forsinkelsen og spamproblemene. Samt at jeg ikke har hatt så god tid.

 

Dette med forsiden er forsåvidt noe jeg bare må fikse selv nå. Og jeg kan liksågodt gjøre det. Ikke forvent allverden, jeg er ingen designer, men det kommer ihvertfall en side. Kanskje best sånn, siden jeg best jobber med hva jeg vil av forsiden selv, så kan heller folk som kan websider komme å fikse litt på det estetiske senere, og så kan dere komme med tips til andre ting som kan være med i etterkant.

Skal jobbe med det når jeg får tid.

 

Trenger egentlig ikke massene inn hit forresten, blir bare tull, heller mer individer som har noe å si. Ser dere folk som kan noe om film på et eller annet forum, så inviter dem hit. Det gjorde jeg endel av tidligere, og mange av dere poster enda.

 

Nå skal mesteparten av spamgreiene være løst også, så det er bare å tipse. Validering er slått av. Så nye medlemmer registreres rett inn på flekken.

 

Veldig bra tiltak av Uruloki igjen. We love you.

250 greia og den andre greien din(svar til Dagbladet osv) blir fint plassert og forsiden.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting som kunne sikkert dratt i gang litt mer aktivitet (jeg skal kanskje ikke peke på så mye såpass inaktiv som jeg har vært i det siste, men) er hvis folk lager egne tråder for musikkdiskusjoner, alt forsvinner liksom på en måte når alle bare tar opp ting i Musikk!-tråden. Det er sikkert p.g.a. gammel vane fra når det ikke var et eget subforum for musikk. Kunne gjerne tenkt meg å diskutere mer musikk her.

 

 

Edit: Hvor ble det av hurtig-edit-muligheten?

Link to comment
Share on other sites

 
Hovedproblemet er nok antallet aktive brukere. De 10 mest aktive brukerne her inne står for rundt 50% av våre totalt 30 000 innlegg.

 

Spørsmålet er nok kvalitet over kvalitet, siden mesteparten av innleggene dukker opp i quiz-trådene og andre tråder som som egentlig ikke har noen verdi i forhold til et debatt/diskusjonsforum (hva var det vi het igjen?).

 

Et annet forum jeg er på (om Final Fantasy) teller ingen poster som ikke omhandler nettopp dette (+ Square generelt) for å vise hvem som faktike er aktive innen det området. For hvorfor telle antall poster, for å vise at dette en person som kan debattere og som kan stå inne for sin e meninger over lang tid.

 

Og det er noen (om få) tråder her inne som godt kunne vært holdt utenom tellinga. Men alt underholdning/kunst-relatert er selvsagt med her inne. Om dette i det hele tatt er en funksjon i denne forumsplattformen vet jeg ikke.

 

Tror dette kan være et positivt signal til nye på forumet også, siden 2000 innlegg kan være vanskelig å strekke seg etter for en med nybegynnernerver.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 10 months later...

Bump.

 

Greit, det er bra aktivitet enkelte dager, men generelt synes jeg folk skal senke tråd- og innleggsterskelen. Spesielt i forhold til tråder kanskje, dukker ikke opp mange nye av dem. Det virker som om det går i perioder med de fleste, og de gjør det også med meg, men jeg har forsøkt å holde hyppigheten oppe den siste tida. Urris er stabil, han poster alltid, og selv om en lavere terskel fører til at det postes mer dritt, så spretter det plutselig opp diskusjoner av det, og så kan vi lage en ny tråd hvor Morty og jeg er uenige og hvor Otth kan være kynisk og Urris kan sitere wikipedia og konkurrere med herr kalkun om å poste det styggeste bildet og Svank kan kalle Morty for en DLFer og diskusjonen sporer over i noe helt annet og alle er fornøye og glade.

 

Det slår meg at vi kanskje trenger flere filmdiskusjoner, og vi trenger folks tanker, uansett om de ikke er spesielt fredsskapende. Jeg blir ikke forbannet om folk synes jeg er en uvitende og pretensiøs dåre etter at jeg har forsøkt å skrive noe smart om en film. Kjør på sier jeg! Vel, dette var mine fem øre.

Link to comment
Share on other sites

 

Har vært på hard filmproduksjon i 8 dager nå, så jeg er litt gåen. Bwah.

 

Men jo, filmdiskusjoner. Bresson-debatten ble mest lest som "Svankmajer liker ikke Bresson, fordi han er kristen", og jeg ble stående å svare 50 forskjellige medlemmer på rekke hva jeg egentlig mente, uten at jeg tror noen tydeligvis forsto likevel. Et parantes av en debatt!

Hadde jeg ikke vært så jækla travel mens den holdt på hadde jeg kanskje prøvd å dratt Eraserhead-debatten ut i noe mer også, men spørs om jeg orker den nå.

 

Blir mer debatter etterhvert. Jeg har et par planlagt.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, vil jo stadig være noen som er opptatt med noe, jeg har selv noen lesedager foran meg hvor jeg ikke kommer til å være så aktiv, så skal jeg se om jeg ikke får mekket noe som kan bidra til litt aktivitet etter det!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Neinei, min kommentar var en ironisk refleksjon over hva min motdebattant har vært i mine mest tempererte diskusjoner her de senere år. Det var bare flås, har ikke lest at du har quotet meg på Eraserhead.
Link to comment
Share on other sites

 
Neinei, min kommentar var en ironisk refleksjon over hva min motdebattant har vært i mine mest tempererte diskusjoner her de senere år.

 

Kommer en Gummo-artikkel snart opp. Den vil du neppe digge, men jeg mistenker du er lei av å diskutere den filmen nå. Min kalkulering er at du aller helst har lyst til å avfeie den som en ubetydelig fis i vinden, og at all videre oppmerksomhet du gir den går imot dette inntrykket du ønsker å sjikte. Men vi får se.

 

Videre er det mye arbeid man kunne gjort med Dfilm. Problemet for min del er absolutt ikke idéer, mer at jeg ikke har nok tid om dagen.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Følte for å slenge inn en liten kommentar her.

 

Jeg bestemte meg for å bli med på dette forumet for å diskutere film med likesinnede, men har funnet det litt vanskelig av hovedsaklig to grunner:

 

1. Når jeg bodde i Trondheim var en del av vennegjengen min folk jeg kunne diskutere film med og dermed utvikle en kunnskap som kunne brukes på dette forum. I tillegg vanket jeg en del på filmklubben. Når jeg flyttet til Australia i 2004 (og senere til New Zealand i 2008) mistet jeg dette. Var med i Anime klubben til universitetet men fant det litt vanskelig å snakke med hovedsaklig japanere som for det meste bare var interessert i Anime, så engasjementet kjølnet fort. Så alt i alt har det vært 5 år uten omgang med likesinnede. Ikke lett å treffe folk som deler disse interessene. Joda, Sydney er stort nok til å finne disse folkene hvis man bare leter, men studier og senere jobb tok opp en del tid, og når man vet man ikke kommer til å bli boende, så er vel interessen ikke så veldig stor. I Trondheim var det lettere, med venner som jeg hadde kjent siden ungdomsskolen.

 

2. Å være 12 timer foran de andre på forumet hjelper heller ikke. Finner ofte når jeg sitter ned og klikker meg inn på forumet så har en diskusjon vart i 24 timer og er ofte utdiskutert innen den tid. Pluss hvis jeg skriver et innlegg, når Norge sover, så tar det lang tid før et svar kommer, når jeg sover.

 

Så hva jeg prøver å si er at det er vanskelig å diskutere i samme dybde som mange gjør her nå man har ikke har hatt mulighet til å opparbeide tilstrekkelig kunnskap og er i annen tidssone. Men en av hovedgrunnene til at jeg startet på dette forumet er for å opparbeide mer kunnskap. Så kanskje ved å følge tips og råd (og finne ut hvem som er verdt å høre på) så blir det mer innlegg med mer dybde. Foreløpig blir det nok mest i "hva så du sist" og "hvilken bok kjøpte/leste du sist" diskusjonene.

 

Ville ikke vært overrasket om det er flere som føler de ikke har nok kunnskap til å diskutere i dybden, og at det dermed blir mest de samme gjengangerne som dukker opp.

 

Og så har det blitt mye vanskeligere å skrive noe fornuftig på norsk etter flere år med engelsk. :(

Link to comment
Share on other sites

 

Forstår deg godt i dette Kiwi, og jeg synes du har vært et bra tilskudd til forumet jeg! Det kreves jo naturligvis ikke noe av brukerne her, min kommentar var mest ment som et lite spark i ræva til de faste brukerne som er innlogget her stadig vekk uten å poste noe, meg inkludert, og jeg vet jo at mange sitter på kunnskap og at vi får til interessante diskusjoner i blant. At noen bare kikker for å tilegne seg kunnskap og info om film forstår jeg godt, men jeg synes det er litt leit om noen ikke skriver noe fordi de føler at de ikke har kunnskap nok om film eller at miljøet føles lukket eller noe i den dur.

 

Jeg er forøvrig klar for en ny runde med Gummo-diskusjon jeg Svank, blir spennende å lese artikkelen!

Link to comment
Share on other sites

 

Norsk Kiwi, jeg syns du har vært ganske så aktiv. Skriv mer, og skriv gjerne anmeldelser. Men jeg forstår deg med engelsken, jeg snakker selv mye engelsk i løpet av dagen. Det har jeg gjort i alle fall de tre siste årene, og man kan bli litt utmattet av å skulle bytte mellom norsk og engelsk. Hva er det du gjør i New Zealand by the way?

 

Jeg kunne sikkert vært mer aktiv selv, og ikke bare på andre tråder enn film. Kjenner at jeg blir mektig lei av det. Det tapper litt. Men jeg ser ikke fryktelig mye film for tiden, men skal se om det ikke blir noen anmeldelser snart.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...