Jump to content

Steadycam for HVR-Z1


Melkor
 Share

Recommended Posts

Har utrolig lyst til å eksperimentere med steadycam, men det er ikke noe som har blitt investert i på skolen, så derfor: Finnes det steadycam til lån/leie i Trondheim noe sted (fortrinnsvis lån)?

 

Det er snakk om å bruke det med et Sony HVR-Z1, så ikke noe enormt kamera. Jeg vet mange lager steadycam-utstyr selv uten spesielle problemer til så små kameraer, og det er litt av grunnen til at jeg spør her, det kan jo hende det finnes folk som har billig utstyr liggende, eller noen som vet om noen som har.

 

Jau.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 year later...
 
 

Se om det finnes linje/skole som kanskje kan være interessert i å bygge noe slikt, kanskje skolen dekker utgiftene? Trenger ikke være uberkomplisert, men burde nok være mer en tripod ;) hehe

 

Ellers kan du jo høre med NRK, og/eller peise over en mail til Trondheim Amatørfilmklubb: jansmail@online.no Sikkert endel nerder i den klubben, som er hardcore utstyrsfreaks....

Link to comment
Share on other sites

 
Dette er jo gammelt og utdatert. Uansett vanskelig å lage noe til de kameraene vi jobbet med etter hvert, de var rett og slett for tunge (for ikke å snakke om for dyre) til å dille rundt med. Dessuten, det var vel egentlig budsjett som stoppet oss, vi brukte såpass mye på leie av optikk at steadicam ikke ble prioritert.
Link to comment
Share on other sites

 
For tungt? Vi svarte f. er det slags Flinstonekamera dere har? :D Produksjonsbyrået jeg jobbet tidligere, hadde vi et hjemmebygd et. Ikke noe problem. Hør med linjer/skoler av mekanisk art, kanskje dere kan gjøre dem en tjeneste tilbake :)
Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, se på datoen på førsteinnlegget. Dette er eldgammelt.

 

Filmoptikk og adapter til dette gjør ting så jævlig ubalansert (kameraet var helt villt ubalansert). Hadde vært vanskelig å bygge dette selv på en god måte, spesielt siden vi har noen nervevrak av noen ingeniører/lærere på skolen som får infarkt av hjemmesnekra festemekanismer. Jeg hørte selvfølgelig med blant annet ind. design (bor med en som går det), men det gikk ikke opp tidsmessig da vi dreiv på.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Men les nå hva jeg har skrevet!

 

Dette er urgammelt, og Z1 er det lenge siden vi brukte. Vi snakker EX3 med Pro35-adapter og 35mm Arri optikk. Dét er tungt, for ikke å snakke om særdeles ubalansert. Jeg mener, kameraet var altfor tungt for ei temmelig grovbygget kran (som vi herja litt med uten 35mm-adapteret og 35mm-optikk), og nærmest umulig å håndtere uten å ha på skuldra.

 

Vi kunne sikkert ha prøvd å lage noe, eller prøvd å fått noen andre til å gjøre det, men vi hadde verken tid eller budsjett til å prioritere det.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser at tråden er gammel, men var nå bare et svar :) Uansett, dette går på om folk kan bruke steadycam eller ikke. Ikke hvor tungt det er, det kan du alltids balansere ut. Det har nok vært tyngere saker på et steadycam, enn hva du presenterer her :D Steadycam er langt fra enkelt, og alt er avhengig på operatøren. Styrke og utholdenhet er essensielt her.

 

Men men, nok om det :D

Link to comment
Share on other sites

 

Jada, ser vel ut som jeg er irritert her, men er ikke det, altså.

 

Poenget med tyngden er jo at man da må lage/fikse grovere utstyr. Vi hadde jo tilgang på enkle gyrogreier f.eks.

 

Vi vurderte en stund å leie, men da ville jo folka ha med en egen operatør og hele pakka, ideen ble skrota temmelig tidlig i prosessen. Hadde blitt altfor mye jobb å få organisert å lage steadicam til dette kameraet, siden det faktisk er jævlig tungt og merkelig balansert. Om vi hadde fått tak i det, så ville vi sikkert ha dillet med det på fritiden også, var jo mye nysgjerrighet rundt hvordan det er å bruke som gjorde at vi var interesserte i det også. Tror uansett min kameramann hadde fiksa det, han fiksa håndholdt med dette kameraet temmelig lett, jeg ble sliten bare av å holde det i et par minutter.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 year later...

Hei,

 

Jeg ønsker å bruke en steadicam i en kortfilm. Jeg tror ikke jeg er i stand til å bygge en så presis system, så jeg vil heller kjøpe en billig profesjonelle.

Hvilken anbefaler du?

 

Jeg fant denne. Disse EEMOV steadicams synes å være helt fin og billig. Vet du om de er verdt pengene?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...