Jump to content

Svankmajer lager stop-motion


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Klart, nå tenkte du kanskje at jeg slengte ut en ganske unyttig trivia du kanskje visste om stop-motion guruen Jan Svankmajer allerede.

 

Vel, da kan jeg overraske deg ved å si at jeg ville meddele om at jeg egentlig mente megselv faktisk. Ja, jeg har tydeligvis begynt å lage stop-motionfilmer. Bodyhorror! Ikke at den er allverden, men jeg synes ikke den er heeelt Hawaii Oslo. Jeg er vanligvis glad hvis jeg kan dytte litt på fordommene til folk, for jeg har funnet ut at det er det jeg lager film for tror jeg. Var for filmskolen jeg går på, derfor alle logoer og slikt selvsagt. Den har egentlig vært halvferdig en stund, men jeg og han jeg lagde den med har siden pusset den litt opp, funnet lovlig musikk osv...

Anyway, enough jabbing og vis film Tøffe Tøffelhelt Tøflus...

 

Ilsas Anatomiskole

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Ah, svart estetikk! Ein tidlaus formel. Eg har aldri sett noko av Jan Svankmajer, men filmen minner meg om Quay-brørne (og det er vel litt av det same, om eg har forstått riktig). Ikkje at det var så overraskande, akkurat. Eit godt stykke ærleg arbeid!
Link to comment
Share on other sites

 

Takk tåa + howie. :)

 

Jo, jeg prøvde å vise Quay-brødrene og Svankmajer til de to jeg skulle lage den med, og det slo an. Filmen er veldig svart på mange måter også jo, og jeg stusser litt på hvorfor den ble sånn... men jeg synes å huske at den var mye mer søt og snill og endte godt i første utkast(noe som at elevene aldri døde, bare ble straffet og etter hun så blomsten så blomstret klasserommet opp). Jeg tror den ble slik ved at jeg spøkte med denne idéen også likte egentlig alle den bedre... er med på diskusjonen om at den ble litt over-the-top da. Var litt tilfeldig egentlig. Håpet var jo at det skulle bli mer Peter Jackson-slapstickish-vold, men dette funket forsåvidt og så.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Synes fortsatt den er fryktelig sjarmerende. Men hvorfor endret du tittelen? Da den hette "Ilsas søndagskole" var det for det første noe deilig absurd med denne sammensetningen av navnet "lsa" som gir visse assosiasjoner for oss som har sett og lest om en del kultfilm sammen med noe for mange så søtt og uskyldig som "søndagskole", og for det andre så ga det mening til "2 + 2 = 5" som jeg billet meg inn at var der for å uttrykke noe om vranglære og fanatisk indoktrinering. Ja ja. Ler fortsatt rått av avslutningen. Den opprinnelige hadde jo vært forferdelig søt da. Over the top er et pluss, synes jeg. Noe av det jeg liker med den er at det tar så jævlig av. Vil vel kanskje si dette er et sted mellom nevnte animatører og "en gul en og en grønn en" eller hva de nå heter med en liten dæsj David Cronenberg og Stephen King, om du skjønner hva jeg mener. Ellers er den fortsatt fordreid, sannsynligvis for å vises korrekt når en widescreen tv strekker ut bildet (med de svarte kantene på sidene og alt).
Link to comment
Share on other sites

 

Takk for ord, NAN.

Kanskje du har rett angående Søndagsskole. Må tenke litt over det. Jeg byttet den vel ut fordi jeg ikke egentlig følte den hadde noe med religionskritikk å gjøre... selv om jeg skjønner det er lett å tolke den veien. Anatomitime var vel et mer morsomt navn tenkte vi, fordi det på sett og vis ble en sort for anatomitime... det ga litt mer punch. :)

 

Angående bildet så er jeg enda ikke sikker på hvorfor det ble sånn. Vi gjorde filmen i speilreflekskamera, og bildene ble sånn når vi la de inn. Filmen ble klippet i Adobe Premiere, så jeg kunne ikke hjelpe da jeg ikke er spesielt kjent med det programmet. Kanskje vi burde spørre om råd. Men det har altså ingenting med widescreen/4:3. Det er noe annet.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Vel, det ser helt riktig ut når jeg ber et program om å strekke ut bildet så det passer til widescreen format. Da får jeg svarte striper på sidene med et perfekt lite 4:3 bilde midt i. Så jeg anntar at speilrefleksen har som standarsinnstilling at det skal passe for visning på widescreen. Men om ikke strekking av bildet for tilpasning til 16:9 har noe med widescreen og 4:3 å gjøre så vet ikke jeg. Det så i alle fall helt rett ut, og jeg ville nesten være villig til å vedde min fars venstre testikkel på at det var et 4:3 bilde med svart på sidene som dukket opp.
Link to comment
Share on other sites

 

Husker du om dere startet et 16:9 eller 4:3 prosjekt i Premiere? Dette er ganske viktig. Så, om man begynner å legge bilder ned på tidslinjen og ser at ting ser galt ut, er det bare å kutte, og starte et nytt prosjekt i riktig format. I stedet for å fortsette mens man tenker "det ordner seg sikkert".

 

Er det svarte striper på sidene i den eksporterte fila?

 

Det beste redningsprosjektet er antagelig å eksportere en ukomprimert fil, starte opp et 4:3 prosjekt, og strekke fila på plass, så den fyller bildet.

 

Jeg liker forøvrig filmen, det er tydelig at Herr Svankmajer endelig er inne på et territorie han trives med! Lyden kunne vært enda mer biffet opp i filmens klimaks, det høres litt tynt ut. Men alt ser veldig bra ut!

Link to comment
Share on other sites

 

Sjekk om pixel aspect ratioen også er riktig. Kan muligens skape litt trøbbel. Jeg vil tro det lureste når man driver med stop motion er å ikke velge PAL-preset, men Desktop, Square pixels og alt sånn. Det var i hvert fall det jeg gjorde når jeg mekka et bildespill for litt siden. Kan godt være det er helt feil fremgangsmåte, men funka fint for meg i hvert fall. Om noen vet bedre, protester gjerne. :unsure:

 

Men tror nok mest at det er pga. feil aspect ratio i prosjektet jeg også.

 

Fet film forresten! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for komplimenter. :)

Hva slags lyder mener du i sluttfreksvensen Pretender? Musikken eller lydene?

 

Ellers gode råd angående bildet. We'll look into it. Lovnad.

Bildet så bra ut i Premiere ja. Det var når vi eksporterte den ut at den ble sånn.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Bildet så bra ut i Premiere ja. Det var når vi eksporterte den ut at den ble sånn.

 

Ikke tilfeldigvis svarte kanter på høyre og venstre side i Premiere? Widescreenbildet i et DV-prosjekt er like mange pixler som 4:3 (720x576). De er bare strukket ut. Så når du eksporterer, og spiller av i noe som ikke registrerer at det er widescreen, blir bildet presset sammen. Siden bildene fra stillskameraet tydeligvis var 4:3, burde man jo starta et slikt prosjekt. Hvis ikke, er det beste du oppnår et lite bilde midt på skjermen med en tjukk ramme rundt. Hvis dere åpner opp Premiere og går på Project->Project Settings->General, ser dere pixel aspect ratio et sted. "DV PAL Widescreen" står det muligens, og å endre det ser vanskelig ut.

 

Hva slags lyder mener du i sluttfreksvensen Pretender? Musikken eller lydene?

Noen lydeffekter, som når hodet sprekker, eller han som går opp i flammer kunne vært saftigere. Musikken her er bare en ganske døll, trist synthlyd som liksom ikke passer 100%. Den høres mer kreftpasientdrama ut.

Det er en ganske fet lyd rett før rapet, en slags bassfylt-tordenaktig sak som passer dramaet veldig bra. Vet ikke hva slags tilgang du har på musikk som er lov, da... men det trengs liksom mer fyll etter dette rapet (som er fantastisk i seg selv)

 

Kunne kanskje vært kult med noen fottrinnlyder også. Klassiske lærerinner sier jo klikk-klakk når de går...

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke tilfeldigvis svarte kanter på høyre og venstre side i Premiere? Widescreenbildet i et DV-prosjekt er like mange pixler som 4:3 (720x576). De er bare strukket ut. Så når du eksporterer, og spiller av i noe som ikke registrerer at det er widescreen, blir bildet presset sammen. Siden bildene fra stillskameraet tydeligvis var 4:3, burde man jo starta et slikt prosjekt. Hvis ikke, er det beste du oppnår et lite bilde midt på skjermen med en tjukk ramme rundt. Hvis dere åpner opp Premiere og går på Project->Project Settings->General, ser dere pixel aspect ratio et sted. "DV PAL Widescreen" står det muligens, og å endre det ser vanskelig ut.

 

Er nok det som har skjedd trolig. Skal videreføre info.

Jeg er litt engstelig, for jeg merker ikke at bildet er fordreid.. og jeg merker ikke rammene heller særlig, så det var aldri noe jeg personlig reagerte på. Men det skal fikses jo.

 

Noen lydeffekter, som når hodet sprekker, eller han som går opp i flammer kunne vært saftigere. Musikken her er bare en ganske døll, trist synthlyd som liksom ikke passer 100%. Den høres mer kreftpasientdrama ut.

Det er en ganske fet lyd rett før rapet, en slags bassfylt-tordenaktig sak som passer dramaet veldig bra. Vet ikke hva slags tilgang du har på musikk som er lov, da... men det trengs liksom mer fyll etter dette rapet (som er fantastisk i seg selv)

 

Jepps. Vi brukte en ganske mørk eerie ambientlyd av Jim Ether igjennom hele massakresekvensen ja. Litt spesielt ja. Det var en låt vi fant rundt 3 timer før den skulles vises på skolen, men vi synes den ga en ganske fin nerve. I ettertid har jeg hatt lyst til å teste ut andre muligheter på den.. jeg ønsket meg noe mer Peter Jackson-ish ala Bad Taste/Braindead på de splatterscenene.. for å tone ned exploitationpreget littegrann, (for de scenene var nok ment mer humoristisk enn slik de ble).. bare for å teste ut, og vi hadde en komponist på jobben også.. men så måtte han på turné til Russland osv, og så mistet man litt kontakten etter det. Jeg er ok med den slik den er da, men jeg er enig i at man kunne prøvd ut mange ting der ja. Endel av lydene kan sikkert forsterkes/forbedres også ja. Får se om jeg gidder å sose mer med det.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Jævlig snålt, men jeg gjorde en ganske spesiell vri på denne og sendte den inn med et kryss på barnefilmprogrammet i Grimstad. Egentlig var det ment som en slitt kynisk spøk(jeg trodde ikke den hadde noe sjanse uansett), men håpet var at noen i Grimstad ville synes det var humoristisk... men filmen ble både tatt inn på Grimstad og i TILLEGG satt opp på et ekstra skoleprogram for skolebarn. Jeg skjønner ingenting. Har litt dårlig samvittighet nå, men det er ikke min avgjørelse. Men jeg antar den sikkert ikke er sååå mye verre enn Roald Dahl på sitt verste..?

 

Men det var et litt spesielt utvalg de hadde tatt inn fra filmskolen vår. Hovedlæreren min likte f.eks ikke denne, og jeg tror flere av hans store gullfavoritter ikke kom inn. Jeg blir påminnet om hvor sinnsykt subjektivt smak kan være.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Grimstad og barneprogram er jo kanon, et lite kunstprosjekt i seg selv. En stille protest blant lettpåvirkelig barn. Det liker jeg. Men barn er jo mangt, det kan jo være en litt mer voksen barnegruppe? Bare peis på, og ta det som et kompliment. Det er jo i tillegg et spark i ballene, på den godtatte filmen.

 

Men jeg liker filmen, men som pretender, så hadde et litt fetere lydbilde gjort mye. Men animasjonen er jo lekende og fin, noen småting, men jeg føler ikke at det er min oppgave å si noe om. Jeg er ingen animatør, og ser bare hva jeg liker. Jeg gleder meg til neste prosjekt, for du har sikkert lært loads. Siden jeg kjenner deg litt, så er du veldig bestemt på å bare kjøre på. Du er flink til å stå på, og det er vel det viktigste jeg ser i Ilsas Anatomitime. At du virkelig vil mer, enn det bare å lage en animasjon fra a til b. Fargemessig minner det litt om gallio, heksen er jo også litt Argento. Munnen i veggen minnet meg om japanske "House", som forøvrig er en gal og nydelig film.

 

Som sagt, eneste jeg vil bemerke er lydbildet. Når det gjelder rendern ut, og de svarte kantene. Så vil jo Peter Greenway ha filmer i alle formater, bruk rammen som et maleri. Små og store, brede og høye. Premiere er litt toskete, og har selv gjort noen bommerter der.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Takk Morty og Pretender. Nei animasjonen er ikke perfekt.. men man blir ikke Quay-brødrene over natten dessverre. Kanskje neste gang blir den finere, hvis det blir noen neste gang. Lydbildet har nok også potensiale for mye mer ja. Mulig vi går inn på operasjonsbordet på den igjen, så si gjerne i fra om det er noe mer dere ser. Skal også få fikset de rammegreiene. Skal forresten poste høstfilmen jeg lagde her snart, den er litt mer ujevn og jeg har lenge tenkt på en ny cut av den.. men jeg lover å få den ut.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...