Jump to content

Kåring av Diskuterfilms Topp 250 Filmer

Uruloki
 Share

Recommended Posts

Citizen Kane (welles)

Nosferatu (1922) (murnau)

Rear Window (hitchcock)

Notorious (hitchcock)

Psycho (hitchcock)

Vertigo (hitchcock)

North by northwest (hitchcock)

No country for old men (coen)

The apartment (wilder)

Double indemnity (wilder)

Mullholland drv. (lynch)

Days of heaven (malick)

Grapes of wrath (ford)

Army in the shadows (melville)

Dr. strangelove (kubrick)

Nights of Cabiria (fellini)

Sunrise; a song of two humans (murnau)

The treasure of sierra madre (huston)

Stalker (tarkovskij)

Smultronstället (wild strawberries) (bergman)

Seven Samurai (kurosawa)

Rashomon (kurosawa)

Manhattan (allen)

Radio Days (allen)

Who's afraid of Virginia Woolf? (nichols)

Taxi driver (scorsese)

Cries and whispers (bergman)

Videodrome (cronenberg)

Holy Grail (jones, gilliam)

The Battleship Potemkin (eisenstein)

Ride the high country (peckinpah)

The man who shot Liberty Valance (ford)

Du rififi chez les hommes (dassin)

Blue velvet (lynch)

Band of outsiders (godard)

Elevator to the gallows (malle)

Blade runner (scott)

Children of men (cuaron)

Hidden (Cache) (haneke)

Eraserhead (lynch)

On the waterfront (kazan)

Spoorlos (the vanishing) (sluizer)

Vampyr (dreier)

Limelight (chaplin)

Aguirre (herzog)

12 angry men (lumet)

Being John Malkovich (jonze)

The godfather 2 (coppola)

Le Samourai (melville)

Ooops! Gikk litt fort i svingene der ja. Film nr 50 blir......

La Grande Illusion (renoir)

• Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Day of Anger

Dreyers Vredens Dag, eller den med Lee Van Cleef?

(Håper folk fatter hvorfor det er greit å skrive på regissør og/eller årstall nå :ph34r: )

Hoop Dreams

Som sagt, ikke dokumentarer. Finn en annen. B)

Ballad of Narayama

Den fra 1958 eller den fra 1983?

Stønn.

Denne kategoriseringen på imdb er grei å forholde seg til, selv om den kan være irriterende. Så... Sans Soleil er dokumentar, Ménilmontant er kortfilm.

Jeg bytter sistnevnte med Sjöströms He Who Gets Slapped.

Berlin Alexanderplatz (Fassbinder) / Veronika Voss (Fassbinder) (usikker på om BA tells)

Edit: Glem det. Jeg så ikke at du hadde satt Veronika Voss som andrevalg.

Men du hadde nominert 1 film for mye, så minus Sans Soleil er vi nede i 50. Flottings.

Enda litt mer rot med lista di, Zelmo. :ph34r:

Edvard Munch er en TV-film, og er dermed ikke gyldig. I tillegg er Dog Star Man en serie kortfilmer, hvis jeg ser riktig? Så, hvis du hadde hatt tid til å skifte dem ut hadde det vært flott.

Da har jeg telt opp listene som har kommet inn til nå (minus de filmene som må fjernes og slikt, som nevnt over).

Til nå er 402 forskjellige filmer blitt nominert, fordelt på 15 lister. Det er så langt 162 filmer som har 2 eller flere nominasjoner, mens resten har 1. Får håpe vi passerer 250 med 2 eller flere nominasjoner innen søndag, ellers kan det fort bli et problem.

Jeg kommer dermed med en ekstra oppfordring til alle om å sende inn nominasjoner! Stå på.

Jeg kommer til å sende inn en, men etter tingenes tilstand passer det dårlig i dag og truleg i morgen.

I tillegg er det mange år (2-3) siden jeg oppdaterte imdb fast, så det er ikke så enkelt å bare dra ut 50 10er-filmer derifra lenger.

Hvordan er det med kortfilmer? Har sett noen kortfilmer på kino i ordinært program som vil absolutt være aktuelle.

Enda litt mer rot med lista di, Zelmo. :ph34r:

Edvard Munch er en TV-film, og er dermed ikke gyldig. I tillegg er Dog Star Man en serie kortfilmer, hvis jeg ser riktig? Så, hvis du hadde hatt tid til å skifte dem ut hadde det vært flott.

Bytt ut Tystnaden (Bergman) med Edvard Munch. Kan jeg nominere Dog Star Man: Prelude, eller er det ikke lov med kortfilmer full stop? Isåfall, putt in Text of Light (samme regissør) istedet. Brakhage må med.

Da er det fikset.

Flottings!

Jeg kommer til å sende inn en, men etter tingenes tilstand passer det dårlig i dag og truleg i morgen.

I tillegg er det mange år (2-3) siden jeg oppdaterte imdb fast, så det er ikke så enkelt å bare dra ut 50 10er-filmer derifra lenger.

Hvordan er det med kortfilmer? Har sett noen kortfilmer på kino i ordinært program som vil absolutt være aktuelle.

Kortfilmer, dokumentarer, mini-serier og TV-filmer er ikke tillatt. Sorry. :)

Bytt ut Tystnaden (Bergman) med Edvard Munch. Kan jeg nominere Dog Star Man: Prelude, eller er det ikke lov med kortfilmer full stop? Isåfall, putt in Text of Light (samme regissør) istedet. Brakhage må med.

Kortfilmer er nok dessverre no go uansett hva det måtte være. :) Men flott, da bytter jeg ut de to.

Dreyers Vredens Dag, eller den med Lee Van Cleef?

(Håper folk fatter hvorfor det er greit å skrive på regissør og/eller årstall nå :ph34r: )

Som sagt, ikke dokumentarer. Finn en annen. B)

Den fra 1958 eller den fra 1983?

Stønn.

Beklager klusset. Her er den oppdaterte listen med informasjonen du trengte.

Byttet ut Hoop Dreams med High Noon.

Fra IMDb:

Genre: Documentary / Music

... og IMDb er nok vår herre i dette tilfellet, så du må nok skifte den ut. :ph34r:

Vel, det er jo strengt tatt en musikkfilm. Noen sekvenser innimellom var dokumentarisk, fra innspillingen av Dark Side of the Moon. Disse var orginalt ikke med, men der ble utgitt en ny versjon med disse med i 74. Men dokumentar? Nei nei og atter nei!

Fra wiki:"Pink Floyd: Live at Pompeii er en musikkfilm av Adrian Maben fra 1972. Filmen inneholder det britiske bandet Pink Floyd som spiller seks sanger i ruinene av et tomt, gammelt amfiteater i Pompeii i Italia."

"I august 1974 ble det gitt ut en annen versjon av filmen, som kombinerer den originale filmen med innspillinger av The Dark Side of the Moon ved Abbey Road Studios."

Så...?

edit: man skal ikke gi seg, men i sympati med andre som har måttet bytte, så får jeg vel velge Idi i smotri da.

Jeg ser ingen grunn til å begynne å kverulere, gjør nå dette litt enklere for meg. :mellow:

Saken er den at vi skal lage en kopi av IMDb sin liste, og da må vi følge reglene de har satt opp. Siden filmen er definert av IMDb som en dokumentar, vil den ikke kunne havne på deres topp 250 liste, og dermed ikke våres heller. Her må vi nok føye oss etter dem vi prøver å kopiere. Beklager, men sånn er det.

Takk for at du skiftet den ut, i hvert fall. :)

Jeg ser ingen grunn til å begynne å kverulere, gjør nå dette litt enklere for meg. :mellow:

Ikke kverulering, syns det er en stor film. Det er ikke en dokumentar, men en musikkfilm. Ja, uansett hva imdb måtte mene. Man må kjempe for sannheten ;)

Men jeg skiftet, for å gjøre det enkelt for deg :rolleyes:

Vel, da er det litt under 2 dager til fristen går ut, og vi trenger flere lister. Det er fortsatt mange veldig aktive medlemmer som ikke har levert, så send inn folkens! :)