Jump to content

Beste film basert på spill

blausen
 Share

Spill-Film  

22 members have voted

1. 1. Stem blandt disse høydarene

• Mortal Combat serien
      1
    • Resident Evil serien
      5
    • Street Fighter
      1
    • Dead or Alive
      0
    • Alone in the Dark
      0
    • House of the Dead
      2
    • Final Fantasy
      3
    • Bloodrayne 1 og 2
      1
    • Silent Hill
      4
    • Super Mario Bros.
      1
    • Tomb Raider 1 og 2
      1
    • Doom
      1
    • Double Dragon
      2
    • Wing Commander
      0
    • Hitman
      0

Recommended Posts

http://www.marinelayer.com/images/uwe.jpg

Det er vanskelig å finne superlativer når man skal beskrive filmer basert på spill. Man kan se en rød tråd gjennom det hele: Elendige greier ! Kort sagt pleier manus alltid å stinke, og filmene bærer preg av mye mtv-regissører og effektrøvere som får prøve seg med sin første spillefilm. Utfordringen er jo igrunn ganske stor; hvordan skal man lage film av slossespill uten noe story?

Vår venn Uwe Boll er jo godt representert her, han har jo spesialisert seg på denne genren, og er snart ute med Dungeon Siege og Postal, med Far Cry i produksjon. Vi gleder oss !

Vi har vel også tosken Paul W.S. Anderson som har regissert noen av de på lista, som også står som produsent på filmer som kommende Castlevania og DOA.

Så derfor skal du stemme og begrunne den filmen du syns er best. Om du klarer å finne en da...

Jeg ville nok stemt Final Fantasy (Spirits Within, har ikke sett Advent Children) som den beste filmen, men jeg føler ikke helt de teller i denne sjangeren. Ettersom det er animert og greier blir det jo mer som en 2 timer lang cutscene i et spill, ikke en spillefilm, selv om det jo er en spillefilm også, men ja, dere fatter. Puh, rotete skrevet.

Så, innenfor de rammene jeg føler sjangeren gir, stemmer jeg Resident Evil. Har bare sett enern, og det kan godt være at resten av serien suger balle, men den første var jo faktisk ikke så ufattelig dårlig. Ikke at jeg har sett den i nyere tid, men minnes at jeg likte den ganske godt da den kom ut. Jeg er fullt klar over at filmsmaken min ikke akkurat var superb den gang, og jeg kan nok trygt si at det trolig er den dårligste filmen jeg har i samlinga mi (fikk den i julegave, og det er faktisk den første DVDen jeg eide, om jeg ikke husker feil), men vil nok tro at jeg i hvert fall vil synes den er middelmådig nå i dag. Og det er det vel neppe så mange andre i denne sjangeren som kan "skryte" av. Kan vel ikke si at jeg har engasjert meg nevneverdig for å få sett alle disse filmene, så kan jo godt være at noen av dem er bedre.

Føler jeg må få sett noen av Uwe sine filmer snart.

Jeg lurer på om jeg går for Final Fantasy, den er igrunn mest forseggjort, selv om historien er et blaff. Minst ræva med andre ord. Selv om mange andre her har endel ufrivillig underholdningverdi. Hvem kan ikke la seg sjarmere av House of the Dead og den uslåelige blandingen av nu-metal, matrix-effekter, zombier og klipp fra spillet med elendig grafikk?

• 6 months later...

Tror nesten jeg ville stemt på The Wizard. Større produktframheving av Nintendo skal man lete lenge etter. Hele klimakset er en amerikansk lansering av Super Mario Bros 3, men det spilles også en god del andre spill på reisen gjennom USA.

For de fleste andre filmer kommer til kort, kanskje foruten Final Fantasy som teknisk som begge er overlegne resten, men historien kan vel være så som så i forhold til hva de er basert på. Spirits Within er heller ikke basert direkte på historien i et av spillene, så den feiler på adapsjonen. Advent Children er fin å se på, men det skjer svært lite (og den skulle egentlig kun vært en kortfilm også)

Men de beste filmene basert direkte på spill må da være kortfilmene som blir gitt ut før enkelte spill, som gir en liten for-/mellomhistorie. Forfilmen til FFX-2 er fin eksempelvis (Yuna lærer å holde pusten, hun spiller Blitzball i selve spillet)

Og ellers må man nevne fanproduskjoner. Pac-Man, Minesweeper og RPG/FF har fått sine pass påskrevet, og de overgår til dels Hollywood sine produksjoner.

(men skulle jeg valgt noe øverst, så ville det nok blitt Resident Evils første film)

Egentlig så er jo mange av disse litt sånn at de er så dårlige at de blir fryktelig underholdende. Jeg syntes Street Fighter filmen var underholdende dårlig. Uwe Boll er ihvertfall slik. House Of The Dead er jo nesten notorisk kultfilm-latterlig, og Alone In The Dark like ille. Når man slår på dunkende nu-metal i en skrekkfilmsekvens så begynner man å lure altså.

Super Mario filmen er jo også helt merkelig, fordi den er så merkelig ulik spillene. Lenge siden jeg har sett den da.

Stemte dog Resident Evil. Synes ikke det er så forferdelig ille. Er ihvertfall Milla Jovovich med svære gunnere om ikke annet. Helt greie, om enn litt uorginale, actionfilmer.

S,

• 4 weeks later...

Jeg stemte Double Dragon da den er et skikkelig herlig barndomsminne (noe som forklarer en god del..).

LarsP!

Skal si du har frekke nerver som tørr å komme tilbake hit etter alle disse årene. Kan ikke si jeg liker det akkurat. Ser helst at du kravler hundedøra tilbake til diskusjon.no, og fryser ihjel der ute.

Neida. :)

Welcome back, Lars. Always. Kudos for å ha kanskje tidenes beste filmscene som avatar også.

Jeg holdt på å planlegge en kortfilm her nylig, der jeg ville bruke en lookalike på samme måte som i filmen. Skjedde ikke, men tanken var god insisterer jeg på.

S,

Ja, det er definitivt litt Angela Baker av meg.

Jeg følte at det var på tide å bytte ut Bela Lugosi med en fyr som på mange måter personifiserer filmsmaken min bedre enn den gamle stumfilmhelten.