Jump to content

Importregler


Melkor
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg like gjerne kunne lage en oversikt i samme tråden, selv om mine baktanker var et spørsmål ang. toll. Kan redigere førstetråden ettersom det kommer inn tips om hvordan det hele henger sammen.

 

Vel.

 

Mitt spørsmål var uansett: Om man går over MVA-grensa med et produkt, og samlet MVA gjør at prisen på produktet går over tollgrensa (på 1000 NOK så vidt jeg vet), vil man da måtte betale toll i tillegg?

 

Setter opp noen regler her:

 

1. MVA-grensa per i dag er 200 NOK, noe som vil si at så lenge en pakke (merk: én) har en offisiell verdi på under 200 NOK (omregnet vha. av Norsk tollvesen sine valutakurser, dvs. ikke øyeblikkets kurs), så vil man kunne importere denne uten videre omkostninger.

 

2. Pris på frakt har ingenting å gjøre i et regnestykke omhandlende MVA eller toll (dette virker det dog som om det er litt splid om, men jeg har i alle fall vært i kontakt med folk som har sendt inn informasjon om fraktkostnad inn til Norsk tollvesen, og fått pakken godkjent uten å måtte betale MVA, da den totale verdien oversteg 200 NOK). Om det ikke står spesifisert på pakken hvor mye av prisen som tilsvarer frakt er det mulig at man må ta kontakt med Norsk tollvesen selv.

 

3. Toll og MVA er to forskjellige ting. Merverdi er en prosentvis økning i verdi basert på differansen mellom MVA-nivået fra der pakken sendes fra, og dit den skal. Alle pakker med en verdi over 200 NOK vil man måtte betale differansen i MVA (normalt sett tror jeg det i praksis fungerer mer i retning av 25% på toppen av den oppgitte verdien på produktet). Er man over tollgrensen (på 1000 NOK), eller bestiller varer fra et land uten handelsavtale med Norge, så må man også belage seg på 10% toll.

 

4. Det er egne regler for EU/EØS som gjør at man i alle fall skal kunne snike seg unna toll (MVA-avgift er jeg mer usikker på). Det eneste man trenger er et bevis på at pakken kommer fra et EU/EØS-land.

 

5. Div. skatter og avgifter (inkludert MVA) skal egentlig ikke innberegnes i prisen fra selger (da man bestiller fra et annet land). Sjekk dette før man bestiller, og gjør oppmerksom på at man betaler for mye om det er inkludert «sales tax» eller «VAT/GST/MVA». Man skal i utgangspunktet ikke betale noen form for skatt til staten man bestiller fra.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

2. Pris på frakt har ingenting å gjøre i et regnestykke omhandlende MVA eller toll (dette virker det dog som om det er litt splid om, men jeg har i alle fall vært i kontakt med folk som har sendt inn informasjon om fraktkostnad inn til Norsk tollvesen, og fått pakken godkjent uten å måtte betale MVA, da den totale verdien oversteg 200 NOK). Om det ikke står spesifisert på pakken hvor mye av prisen som tilsvarer frakt er det mulig at man må ta kontakt med Norsk tollvesen selv.

 

Saa lenge frakt er spesifisert som en egen sum gaar det greit. Ellers blir det mye hvem som behandler fortollinga.

 

Elles saa kan vi nevne land der vi kan bestille varer i fra og der mva trekkes ifra paa butikkprisen:

Bestiller man for eksempel fra Amazon.co.uk saa vil prisen bli lavere enn det som nettsida oppgir siden nettsiden oppgir den lokale mva i tillegg.

 

Noen som har noen andre eksempler paa slike butikker?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...