Jump to content

Den store teatertråden


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

Da fikk jeg endelig sett Leonce og Lena. Veldig bra. Hadde store forventninger, og gikk storfornøyd ut av salen. Litt vanskelig å få tak på i begynnelsen, en åpningsscene med noen stoler og en fjær og noe greier som jeg ikke så helt symbolikken i, før teppet går opp og narkosedrømmene begynner. Likte hvordan det bombastiske alvoret i begynnelsen gradvis ble erstattet med en lettere optimisme. Det er håp likevel selv om vi har mistet mye av substansen og retningssansen. Røises utblåsning var kjempeflott og definitivt noe av det beste jeg har sett på en teaterscene. "Seilbåten er en METAFOOOR. Havet er ei GUMMIMATTEEE!" :D Lurer imidlertid på om gråtescena til Ousdal ble litt kuttet ned. Han gikk ganske raskt ned til publikum og fikk lest opp replikkene han hadde problemer med. Trodde hans sammenbrudd skulle være tilsvarende med Røises raserianfall for at de to skulle få målt krefter mot hverandre.

 

Merket dog at mange i salen var litt usikre på hvordan de skulle motta det som ble presentert, litt nervøs latter på upassende steder osv. Det ble litt i overkant uhåndgripelig i starten med mange svevende replikker og mye fysisk spill hvor faktene og stemmebruken var viktigere enn hva som ble sagt. Er nok litt enig i at det blir så visuelt og slående at innholdet forsvinner litt. Men fantastisk flott teater alt i alt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Sjansen for å få Ousdal ved siden av hvis man sitter inntil et tomt sete er nok rimelig stor. Da jeg så det satte han seg på sete 4 og fikk hun som satt på sete 5 til å lese. En annen ting som kanskje er forskjellig fra da du så det første gangen er at de har litt selvironi på det dårlige billettsalget.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Tror faktisk jeg også må benytte sjansen når det er siste forestilling. Er endel scener i stykket jeg ikke blir helt ferdig med og må se en gang til, merker jeg. Får prøve trikset med å kjøpe billett like før det begynner så jeg slipper litt billig unna.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg så deg ikke, Houseman.

 

Funka fint å se det en gang til. Mange fine scener. Ble ikke første rad og Ousdal på fanget, men fikk grei oversikt fra rad 2. Røise-scenen er årets beste scene på teater for min del, uanesett hvor kokkett og selvironisk den er. Selvom scenen kanskje er litt, ja som han sier, 1997, så er den levert med fullt alvor. Det er nesten så stykket er så meta og selvironisk at det beveger seg tilbake til et slags naivt uttrykk. Synd dette ble (for alt jeg kan skjønne) den største floppen de har satt opp på mange år. Blir vel lenge til neste gang.

 

 

http://www.adressa.no/multimedia/archive/00089/ver2_hawaii_big_89769a.gif

sa:

 

"Det er nesten så alt teaaaater blir kjedelig etter Leonce og Lena?"

"JA!!!"

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, det skar seg dessverre. Var litt usikker på om det ville holde seg andre gangen også.

 

Men salgstallene og kritikken er jo et ganske tydelig signal om hva som forventes av Nationaltheateret. Tilbake til tekstfetisjistiske Ibsen-oppsetninger. Jeg tror vel Leonce og Lena var ment å være det siste stykket til Hartmann i Norge på en stund før han skal bli teatersjef i Leipzig, men det er noe feil et sted når årets kanskje beste teaterstykke blir tvunget til å avlyse forestillinger.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...

Ja nå er det snart klar for en ny runde teater i hovedstaden. Ibsen-festival rundt hjørnet, og de store teatrene har mer eller mindre sluppet sine programmer. Noe spes å se frem til?

 

Avtroppende national-sjef Stubø regisserer Rosmersholm på hovedscenen. Et ok skuespillerlag (det vanlige han bruker). Ikke lest stykket. Par gjestespill fra tyskland under festivalen og, i denne tråden er Hartmann nevn flere ganger, han kommer med sitt eget kompani som har satt opp en blanding av ibsen, bergman og matteusevangeliet. Dette har jeg naturligvis billetter til. Annet gjestespill er Vildanden fra Berlin som jeg også tror er verdt å få med seg. Det heter at det er en storslått og voldsom forestilling. Jeg håper på gal manns teater.

 

Utover sesongen er det ikke så mye ser det ut til. Et drømspill på torshov, som jeg regner med er radbrukket og støpt om, kan kanskje bli noe. Mads Ousdal i en folkefiende (tipper katastrofe). Mest bemerkelsesverdige national foretar seg er en oppsetning basert på Tor Ulvens forfatterskap. Det kan kanskje bli noe. Torshov prøver seg også på Sult av Hamsun og gir gass med to roller, hvorav den ene går til sjefssjarlatan Anders T andersen.

 

På black box var det ingenting som fristet, men jeg går nok og ser et par-tre på impuls, og kanskje også Verk produksjoner som har skuffet de siste tre gangene jeg har sett dem.

 

Det norske teater har valgt å kaste bort ressurser på Witch wich, noe som i seg selv fordrer boikott. Men de setter også opp "Dau katt" av martin mcdonaugh, og advarer på sine hjemmesider at dette vil bli drøyt og "sterkt". Dette er sannsynligvis en oppsetning som kommer 10, om ikke 15 år, for sent. Smart, edgy teater med mye vold og faenskap, "provoserende" og "kompromissløst", vel, på papiret kanskje, men ikke på det norske teater. Jeg spår en forestilling i tarantinos tegn der folk gliser og sparker hverandre. At de også skal sette opp slottet av kafka velger jeg å ikke kommentere.

 

Teaterhøsten blir nok ca 5.9/10.

Link to comment
Share on other sites

 
Par gjestespill fra tyskland under festivalen og, i denne tråden er Hartmann nevn flere ganger, han kommer med sitt eget kompani som har satt opp en blanding av ibsen, bergman og matteusevangeliet.

Håh, takk for tipset. Får man noe ut av det uten å henge med på all tysken, tror du?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er villig til å sette penger på at de kjøres med tekst (siden de gjorde det under samtidsfestivalen i fjor).

 

Svaret er ja, det er mulig å henge med.

 

Tipper begge vil være ganske drøye i virkemidlene slik at de er verdt det for det visuelle alene. Var på to oppsetninger i Berlin tidligere i sommer, syntes det var spennende nok uten at jeg snakker all verdens tysk (kjente riktignok stykkene).

Link to comment
Share on other sites

 

Litt misunnelig på dere i Tromsø. Men bare litt.

 

Hålogaland teater setter opp "Sprengt" (eller Blasted som det heter på originalspråket, eller best: zerbombt på tysk) av Sarah Kane.

 

Dette stykket har jeg snakket varmt om før, jeg regner det som en liten personlig favoritt, og definitivt et av de stykkene jeg kunne tenkt meg å se på scenen (men som jeg ikke har sett). De har til og med fått en viss Vicotira Meirik til å regissere (som stod for det jeg for øyeblikket kaller "min favorittforestilling", Blackbird). Når jeg sier "litt misunnelig" så er det av følgende grunner:

 

a. hvor bra er egentlig et gokk-teater som hålogaland? (her er det BARE fordommer, klar over det)

b. stykket er ekstremt voldelig/brutalt

c. stykket er vanskelig

d. det er lett å bli overtydelig når noe er vanskelig, gå for letteste løsning der "alt går opp".

e. et stykke med mye brutalitet er spesielt sensitivt når det gjelder å bli oppfattet som spekulativt og plumpt.

f. stykket har fått 18 års aldersgrense og det blir frontet ganske tydelig at "detta blir STERKT".

 

Men dere som bor der oppe, dette bør dere nok se.

Link to comment
Share on other sites

 
a. hvor bra er egentlig et gokk-teater som hålogaland? (her er det BARE fordommer, klar over det)

 

Men dere som bor der oppe, dette bør dere nok se.

De fleste skuespillerne i svidd neger har tillknytning til Ht. (Forsterker vel bare fordommene)

Vurderer sterkt å dra på stykket.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Ble vanskelig å få med seg noe på Ibsenfestivalen, gitt. De to aktuelle jeg kunne dra sammen med kunne ikke verken de to dagene Mateuspasjon spilles eller under Vildanden-stykket fra Berlin. Da står vi igjen med En folkefiende. Vurderer å dra på Mateuspasjon likevel bare fordi det er Sebastian Hartmann.
Link to comment
Share on other sites

 

Houseman da. For å sitere vår felles venn som spiller gærning i Uno: "er'ru..iddiot eller?".

 

Det er KLART du skal dra alene. Hvorfor ikke?

 

(En rask opptelling i min billettbunke viser at jeg dro alene 5 av totalt 19 teaterturer denne våren. Det er 26%. En solid prosent som BEVISER at å dra alene er ingen skam.)

Link to comment
Share on other sites

 

Sesongens første: Rosmersholm.

 

Forferdelig. Helt jævlig. Et pompøst tullestykke, den ene fluff ball'en etter den andre på replikksiden. Enten såpe eller høytravende fjas. Regien var som ventet, akkurat som alle andre stubø-oppsetninger. Dvs tom scene og fokus på tekst. Man skjønner hvor avhengig denne registilen er et godt materiale. All verdens skuespillerkunst hadde ikke sjangs her. Eindride eidsvold har jeg aldri sett svakere.

Link to comment
Share on other sites

 
Hmm, jeg ble litt fristet av stykket etter å ha lest dette, og fikk plutselig litt problemer med å velge mellom dette og En folkefiende, som ellers skulle være et greit valg (hvis da ikke begge er dårlige). Får revurdere litt.
Link to comment
Share on other sites

 

Skal ikke holde deg unna dette, jeg. Men seriøst: du kommer til å bli skuffa. Du har sett det beste mannen har gjort. Dette er ikke i nærheten.

 

"Det handler om mennesker som kjemper og kjemper for å bli fri fra det de er, for så å gå til grunne når de når sine mål og oppdager at det ikke er noe igjen. "

 

Joa, men jeg syntes det forsvant i intriger og svevende prat. De sto liksom bare der og snakket om forlagte brev, uløkke og "frihet som skyldfrihet". Kampen til hovedpersonen, rosmer, ble aldri virkelig for meg ihvertfall.

 

Edit:

 

Nå har jeg ikke lest rosmersholm, men en folkefiende MÅ jo være et bedre stykke (selv om også det er litt middels til ibsen å være). Synd at folkefiende har ræva cast bortsett fra ousdal.

Link to comment
Share on other sites

 

Til alle interesserte:

 

underskog.no gjør det mulig å få gratisbilletter til det tyske gjestespillet fr berlin 10.9: Vildanden. Dette bør man benytte seg av! PRETENDER NÅ BLIR DET RATT TEATER HVA?

 

 

Forøvrig:

 

Et drømspill (hva er dette for tittel egentlig?) på torshov. Nei, funka ikke.

 

Problem 1: Birgitte Larsen. Denne har blitt noe av en hotshot på national, får masse gode roller. Ræva dårlig spør du meg. mangler nærvær på scenen, og må undertrykke en trønderdialekt, noe som gjør at enhver replikk høres litt ut som fjersynsteater. Hun har kanskje noe for seg på mimikksiden (hun klarte å spille skjør i glassmenasjeriet, så lenge hun holdt kjeft), men det holder ikke. Kan ikke bære en forestilling, og her har hun hovedrollen.

 

Problem 2: stykket. Drømmespillet, lenge siden jeg har lest, men likte det ikke. Synes det er et ganske svulstig, pratsomt stykke som forsøker å være svært dypt og poetisk om "menneskets vilkår". Dette betyr selvsagt at det er eksplisitt, og tidvis ganske plumpt. Det observeres at ekteskapet er vanskelig. Det observeres at man ofte må forsake sine drømmer. Det observeres at poesi kan stake ut kurs og gi håp. Greit det hei.

 

Problem 3: "scenisk løsning". Drømmespillet er som tittelen indikerer, noe av en drøm. Karakterer går igjen, oppløses, forsvinner, kommer tilbake i andre former, tid og sted virker fraværende, det meste er fragmentert. Dette skulle man tro passet til en nedstrippet "abstrakt" scene. Joa, men det viser seg at mye av dialogen blir så høytravende at skuespillerne mest blir talerør, og derfra er det kort vei til å bli møkklei av å se på en betongvegg (som var scenografien, stort sett). Merker at jeg begynner å bli litt lei av at "alle" lager teater på denne måten: nakne scener, noen få "velvalgte" elementer, rene linjer, symmetri. Stykket var også svært kuttet forresten, ikke at jeg tror det gjorde noe, men anslaget bar preg av å være litt masete og vel konsentrert, man ble slengt inn i noe man ikke fikk tak på, og plutselig snakket alle om hvor fælt det er å være menneske. Oppsetningsens sterkeste side var en ravende gal Henrik Rafaelsen som advokat og ektemann (manifestasjonen av hvor jævlig ekteskapet er), her ble det litt komikk og freske scener.

Link to comment
Share on other sites

 
Bill, tror du Matteuspasjon selger dårlig nok til at man kan kjøre "kjøpe billett fem min før"-trikset og få dem til 80 spenn eller hva det var? Ser at man fortsatt kan få billetter så langt framme som fjerde rad, så da må det vel være endel ledige billetter.
Link to comment
Share on other sites

 

Tror ikke det er særlig til risikoen, nei. Med fare for å avskrekke: vi snakker her om et fire timer langt stykke, en lengde 80% av nationaltheatrets publikum ikke klarer uten matpakke og/eller insulinsprøyter. (dog to pauser, og tre separate deler, tviler på at det blir langdrøyt, sånn egentlig)

 

 

Men du har skaffet deg gratisbillett til vildanden håper jeg? Det vil være dumt av deg å ikke se det. A: det er vildanden, ibsens soleklart beste stykke. B: gratis. C: en forestilling som visstnok har blitt hyllet i berlin (i følge han jeg skal med).

Link to comment
Share on other sites

 
Nå har jeg sendt forespørsel til marked@nationaltheatret.no angående fribillettene. Vildanden er også min klare favoritt av Ibsen og dette ser jeg på som et vannvittig tilbud. Er det noe mer jeg må gjøre? En må ikke gå gjennom underskog?
Link to comment
Share on other sites

 
Skal med skolen og se Kulde på teateret i Trondheim på onsdag, norsklæreren skrøt dette langt oppi skyene, men jeg er ikke helt sikker. Noen som vet noe om dette stykket? Evt. har sett det? Handler om et par gutter som feirer i skogen etter skoleslutt på ungdomsskolen eller noe, så plutselig skjer det et eller annet forferdelig.
Link to comment
Share on other sites

 
Nå har jeg sendt forespørsel til marked@nationaltheatret.no angående fribillettene. Vildanden er også min klare favoritt av Ibsen og dette ser jeg på som et vannvittig tilbud. Er det noe mer jeg må gjøre? En må ikke gå gjennom underskog?

 

Jeg har benyttet meg av dette tidligere, og da holdt det med epost og forespørsel. De ber deg sikkert om navn og slikt.

 

Kudos forresten!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...