Jump to content

Dette lurer jeg på


Melkor
 Share

Recommended Posts

Jeg er ganske sær på det området. Underholdning blir for meg alfa & omega. Jeg har prøvd (utrolig hardt!) å like filmer fra regissører som Fellini og Bergman, men mislykkes gang på gang. Det skal dog nevnes at det er et år eller to siden jeg sist prøvde meg på noen av de, men tviler på at jeg har endret mitt syn siden da.

 

Virker dessuten som om ganske mange filmtittere har noe imot popcornfilmer. Jeg for en storkoste meg med Doom da den gikk på Trondheim kino siden jeg gikk til kinoen med det utgangspunktet at jeg skulle ha det morsomt, se The Rock i bar overkropp og ikke minst få orgasmiske rykninger av å høre ordene "Big Fucking Gun". :)

 

Det jeg uansett prøver å formidle er at det er utrolig morsomt å se at det finnes så fantastisk mange forskjellige definisjoner på bra film der ute. Mangfold er vakkert. God jul og godt nyttår.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Underholdning er det eneste viktige for meg også. Jeg skjønner ikke forskjellen på kunst og underholdning. Jeg lar meg underholde av Bergman og jeg lar meg underholde av Chuck Norris-filmer. Det må være mulig å tenke flere tanker på én gang. "Underholdning" er ikke en objektiv størrelse, som mange synes å mene.
Link to comment
Share on other sites

 

Folk som er dypt interessert i et spesielt emne har naturligvis mye mer utviklet smak på det området.

 

Når en vanlig person har sett 40 standardfilmer, har filmelskeren kanskje sett 100 standardfilmer. Som fører til at filmelskeren til slutt går lei av mange typiske elementene som går igjen, men den vanlige personen vil ikke oppfatte dem som så typiske elementer. Filmelskeren blir ikke nødvendigvis lei alle elementene, men de fleste (forklarer litt hvordan man kan være filmelsker og like Doom :P). Etter hvert blir jo filmelskeren nyskjerrig på å gå et skritt videre, prøve seg på mer ukjente filmer. Mens den vanlige personen trenger å se mer standardfilm og se dem oftere for å gå til neste skritt. Og når man tar et slikt skritt føles det ofte litt rart i begynnelsen, men man blir vandt til det etter hvert. Som er en av årsakene til at vanlige folk ikke alltid liker de mer ukjente filmene. Foreldrene måtte skru av Shall We Dance? (Japanske orginalfilmen) fordi de syns den var alt for artsy-fartsy :lol: Skal lure dem til å se Tetuso engang :P

 

Og mens den vanlige personen nesten bare får høre om filmer gjennom reklame på tv, så snakker vi filmelskere med hverandre og gir hverandre tips, vi leser om mye mer om film og får etter hvert høre om flere filmer enn den vanlige personen.

 

Må neve at jeg og har problemer med å se filmer av for sofistikerte regissører som Bergman osv... Men har veldig lyst å like dem.

Link to comment
Share on other sites

 

Å like en regissør som Bergman vil jeg tro kan komme. Alle havner i ulike faser i livet, der man ser ulikt på ting og ønsker seg filmer(og musikk osv) etter det. Egentlig det samme med popkornfilmer.

 

Er forsåvidt enig i at kunst og underholdning er to sider av samme sak... men man kan jo skille det i at enkelte filmer er ment mer til ettertanke, mens andre er ment å være morsomt(underholdende) og ingenting mer.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Hva jeg liker er veldig delt opp i perioder. Før elsket jeg action, så bare det. Så ble jeg lei. Gikk over til komedie, så til drama, og etterhvert begynte jeg å se kunstfilm av f.eks. Bergman og Fellini. Har hatt denne "perioden" i ca et halvt år, og nå er jeg lei Bergman og Fellini. For tiden har jeg dilla på tv-serier, som The Office, Seinfeld, Simpsons osv... Etter en stund går jeg tilbake til gammle trender. Til forskjell fra da jeg begynnte, syntes jeg fortsatt at Bergman og Fellini lager flotte filmer, men orker ikke mer av dem for tiden. Mange av de gammle action-filmene jeg likte syntes jeg dog nå er ganske håpløse.
Link to comment
Share on other sites

 

Mye vettugt

 

Jeg tenkte å bidra i denne tråden, men så leste jeg at ZoDiAc skreiv ganske så nøyaktig det jeg mener.

 

Når gjengen her skal leie film, så argumenteres det ofte med "men det er jo underholdning). NEI, det er ikke underholdning når du har sett forskjellige variasjoner av den samme smørja x antall ganger.

Link to comment
Share on other sites

 

NEI, det er ikke underholdning når du har sett forskjellige variasjoner av den samme smørja x antall ganger.

Jo? Så kommer her og påstår at f.eks Jason X ikke har underholdningsverdi? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

 
  • 8 months later...

Jeg har kommet over et annet mysterium som jeg gjerne vil ha svar på.

 

Er det noen som vet hvorfor O'Boy noen ganger synker ned i melken med en gang, og andre ganger ikke synker i det hele tatt? Dette har irritert meg en stund.

 

Det er snakk om samme type melk, samme O'Boy-batch, og omtrentlig samme temperatur på både melk og O'Boy alle gangene. Likevel er det enkelte ganger O'Boyen rett og slett ikke synker ned i melka, mens andre ganger går det på bare et sekund eller to. Utrolig!

Link to comment
Share on other sites

 

Hmm det lurer jeg også på gitt, og jeg har hgvertfall en anelse om at pulveret synker raskere i lettmelk enn i helmelk. Men det må laboratorietestes, før jeg tør å si det helt bastant.

 

En annen ting vedr sjokolademelk er at jeg har en formening om at Nesquick er enklere å blande enn O'Boy. O'boy må blandes perfekt for at den skal bli god, mens med Nesquick kan du bare slenge i noen skjeer og den smaker helt ålreit. Men en perfekt O'boy smaker til gjengjeld milevis bedre enn en ålreit Nesquick. Derfor mener jeg O'Boy perfeksjonistenes sjokoladedrikk.

 

Men hverken O'Boy eller Nesquick kan vel reblandes heller, så det må doseres ved første forsøk.

Link to comment
Share on other sites

 

Det har nok helt sikkert noe med måten man slipper pulveret ned på overflaten av melka, hvor tettpakka pulveret er, hvor høyt du slipper det fra, hvor mye bevegelse det er i melka og en del små tilfeldigheter, kan jeg tenke meg. Kanskje en eller annen ukjent faktor påvirker melkas overflatehinne.

 

Egentlig aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...
Jeg tror jeg har funnet ut at det er alderen på O'Boyen som er avgjørende. Jeg mistenker at det skjer en mystisk kjemisk reaksjon en viss tid etter at man har åpnet esken. Det virker som om det skjer ganske fort (altså, at den går fra å bli synkende til ikke-synkende veldig fort).
Link to comment
Share on other sites

 

Siden du fant løsningen på oboy-mysteriet lufter jeg en annen ting jeg har lurt på her.

 

Kan dverger ta salto? Det er noe med proporsjoner og slik jeg ikke får til å stemme. Og ingen jeg har luftet spørsmålet tidligere har kunnet svare på det. Så er det noen sjeler her som har sett eller hørt noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

 
det virker tvilsomt, men jeg har sett dverger stange hodet i bakken(ikke hardt da), noe som jo er et ganske spesielt triks, men ikke helt så kult som salto.
Link to comment
Share on other sites

 

En ting jeg har lurt på lenge er om det faktisk er mulig å sette sprøyter (som regel herion fra det jeg har hørt) rett i øyet for å unngå arr.

 

Jeg baserer ikke dette bare på Bare Egil Band-sangen Tagging, jeg har hørt om det et par andre steder også.

 

Er det virkelig mulig? Og for det andre: hvordan kan noen finne på å prøve hvis det er mulig?

Link to comment
Share on other sites

 

Siden du fant løsningen på oboy-mysteriet lufter jeg en annen ting jeg har lurt på her.

 

Kan dverger ta salto? Det er noe med proporsjoner og slik jeg ikke får til å stemme. Og ingen jeg har luftet spørsmålet tidligere har kunnet svare på det. Så er det noen sjeler her som har sett eller hørt noe om dette?

 

Si meg, har du ikke sett Jackass? Wee-Man? :D

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Hva lukter det i gamle menneskers hjem? Råtner de? Det virker som om det er den samme lukten som går igjen..

 

Jeg tror jeg har kommet frem til et lite gjennombrudd når det gjelder lukten på gamlehjem i alle fall.

 

I helga var jeg hjemom en snartur, og i samme slengen klarte jeg å spille gitar så jeg pådro meg noe som kjennes ut som senebetennelse. Modern visste råd, og dro frem en sånn lærsak man strammer rundt håndleddet. Problemet er at denne var litt stiv, og hun mente det var lurt å legge et lommetørkle mellom dingsen og håndleddet. Det var det jo selvfølgelig, det ble mer behagelig med en gang.

 

Litt etter at jeg monterte opp remediet kjente jeg en gjenkjennelig odør, og da jeg luktet litt nærmere ble jeg paff. Blandingen av lommetørkle og lærdings lukter nøyaktig likeens som det lukter på et gamlehjem! Sykt!

 

En ting er jo lommetørklet, som lukter litt vaskemiddel/tøymykner, men at kombinasjonen vaskemiddel/tøymykner/lær er lik gamlehjem er jo litt snedig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 4 weeks later...
 
 
 
Siden denne magiske tråden har svaret på alt så lurer på jeg hvordan de klarte å få flyttet glasset på slutten av Tarkovskys Stalker? Har tenkt på tråder, magneter og stop-motion, men jeg er helt blank. Er det noen opplyste sjeler der ute som vet svaret?
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg lurer på hva svaret på bildequiz - heavy er

 

http://www.diskuterfilm.com/forums/index.p...c=6&st=2060

 

:ph34r:

 

Siden denne magiske tråden har svaret på alt så lurer på jeg hvordan de klarte å få flyttet glasset på slutten av Tarkovskys Stalker? Har tenkt på tråder, magneter og stop-motion, men jeg er helt blank. Er det noen opplyste sjeler der ute som vet svaret?

 

 

Hva med noe som ikke lett lar seg forklare, fordi vi ser på det som noe overnaturlig?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg tenkter på det rent fysiske her, ikke i fiksjonsuniverset.

 

Nei, snakker ikke om noe fiksjon her. Men kanskje det lar seg forklare gjennom det vi kaller det overnaturlige, det bortenfor vår vanlige oppfattelse av tingenes tilstand. Han tar vel opp mange av disse elementene i andre filmer, og det med den største respekt for det.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...