Jump to content

Dette lurer jeg på


Melkor
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Ikkje eit skikkeleg vakuum, nei, men det klarer vel heller ikkje ein "vacuum cleaner".

 

Har ein del skjegg sjølv, men planen med dette innkjøpet er nettopp at eg skal ta det oftare.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
 

Noen som har vært i San Francisco? Anbefalinger?

 

Tja, flyet fra Chicago til San Fransisco var forsinket sist jeg var den veien, slik at jeg mista flyet videre til Auckland. 24 timer i San Fransisco ble benyttet til å ta trammen (trikken? whatever) til Pier 39. Opprinnelig formål var å ta en tur ut til Alcatraz, men siden det var en lørdag, så var det utsolgt helt til mandag. Bestill på forhånd hvis du tenker deg ut den vei. Så det ble til at jeg vandret rundt på Pier 39. Grei plass, men ikke noe man bruker altfor mye tid på. Clam Chowder er obligatorisk, kanskje på Bubba Gump, selv om det ble litt for opplagt for min del og jeg valgte en annen restaurant. Tar forresten lang tid å komme seg på trikken. Lang kø, så ta med deg litt tålmodighet.

 

Prøvde også å vandre rundt i Chinatown, men fant liksom ikke helt frem. Var helt klart asiatisk preg der jeg gikk, men virket ikke helt som rette området. Største Chinatwon utenfor Asia, så helt sikkert verdt mer utforsking. Hadde også lite tid til jeg måtte ta toget til flyplassen, så ble mest en svipptur.

 

Museer, scener og slikt hadde jeg ikke tid til å finne ut om, men jeg antar The Museum of Modern Art er et naturlig startpunkt.

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har vært i San Francisco? Anbefalinger?

 

Fikk ikke så veldig mye tid i San Francisco, men det er uten tvil en plass jeg vil anbefale. Jeg var der kun halvannen dag så har ikke så mye å komme med.

En tur ned til Fishermans Warf or Pier 39 er et must, men du trenger ikke mer enn en formiddag. Clam Chowder er et must som NK skriver. Jeg vil ikke anbefale å bruke særlig med tid på trikken/trammen. Det er ikke dumt å leie seg en sykkel for dagen. Du får sett mye.De mest kjente gatene Lombard Street og Filbert Street er også noe du like godt droppe ikke særlig imponerende. China Town er ganske dødt på dagtid, men på kveldene går anstendighetsnivået ned i god asiatisk stil. B)

Link to comment
Share on other sites

 
Kan ikke jeg få litt tips angående god litteratur om film? Jeg vet det er mange beleste brukere her som helt sikkert vet om minst 5-10 bøker hver som er verdt å sjekke ut. Er åpen for alt. Filosofiske betraktninger, sjanger-spesifikke bøker, populærkulturelt fokus og så bortetter, og så bortetter.
Link to comment
Share on other sites

 
 

For filosofiske/teoretiske diskusjoner om film anbefaler jeg f.eks. The Film Theory Reader (Marc Fustenau), en samling tekster som setter opp en dialog mellom eldre og nyere tekster av sentrale filmteoretikere. Her er fokuset blant annet rettet mot å se eldre diskusjoner av filmens ontologi i lys av den digitale ”revolusjonen”.

 

For en mindre teoretisk heavy bok, anbefaler jeg Amos Vogels Film as a subversive Art. Fyndig om film som bryter/brøyt med konvensjoner og god smak (mye obskur avant-garde-film, men også narrative og kanoniserte filmskapere som Herzog og Bunuel). Mange bilder, korte kapitler om ulike estetiske og etiske omveltninger skapt av tendenser og enkeltpersoner opp gjennom filmhistorien, etterfulgt av filmtips/eksempler med konsise analyser. En bok som passer å hoppe inn i i ny og ne.

 

For mindre bilder og mer tekst, og om filmskapere og filmer det er mulig å få tak i, tror jeg jeg kan anbefale Gilberto Perez’ The Material Ghost, uten at jeg har fått lest hele enda. De to første kapitlene er strålende, relativt lettleste, med en elegant blanding av det personlige og faglig rigorøse. Virker som en god inngangsportal for alle som er interessert i filmteori/analyse. Resten av kapitlene tar hovedsakelig for seg enkeltregissører og enkeltfilmer, men i analysene virker det å være mange teoretiske/generelle refleksjoner om film/estetikk/historie/politikk.

 

Om man vil bryne seg på noe mer heavy, er f.eks. Gilles Deleuze’ to filmbøker (movement-image, time-image) noe å sjekke ut. Vet ikke om BadSmile har fått lest noe i de, han kan sikkert rapportere om at de er noe krevende.

 

Deleuze kan jo linkes til Andre Bazin, som alltid kan anbefales, alltid er en fryd å lese. Men han har du kanskje lest noe av allerede. Hans to What is Cinema?-bøker inneholder mange gode essay. To av de mest kjente, "The Ontology of the photographic Image" og "The Evolution of the Language of Cinema", finner du forresten i den første boka jeg anbefalte (Furstenau).

 

Av sjangerspesifikke bøker, er Jim Kitses Horizons West en nydelig sak med inngående tekster om westernauteurer. Jeg har ikke lest hele, men introkapittelet, delene om Boetticher og A. Mann (pluss det jeg har lest av Peckinpah- og Ford-kapittelet, som han la til i en utvida utgave av boka) er veldig gode.

 

Ellers er det litt vanskelig å svare på et så generelt spørsmål. Om du kommer på noe spesielt tema du vil ha anbefalinger til, så si ifra. Men om jeg skulle gitt en generell anbefaling akkurat nå: The Material Ghost.

Link to comment
Share on other sites

 
Glimrende! Takk for tips til både Zann og Kiddo. Sånn umiddelbart frister alt nevnt hittil. Merker jeg er utsultet på ny kunnskap om film. Kanskje jeg begynner med Material Ghost og Horizons West (ja, Bazin har jeg). Tommel opp!
Link to comment
Share on other sites

 
 

Glimrende! Takk for tips til både Zann og Kiddo. Sånn umiddelbart frister alt nevnt hittil. Merker jeg er utsultet på ny kunnskap om film. Kanskje jeg begynner med Material Ghost og Horizons West (ja, Bazin har jeg). Tommel opp!

 

Bare hyggelig! Denne teksten er dessuten en fin intro/appetittvekker til Perez' bok: The Undertaker.

Link to comment
Share on other sites

 
Gode steder å kjøpe brukte bøker over nett? Norsk teksta. Skal forsøke å fylle hullene mine i bokserien "verdensbiblioteket" fra bokklubben.no.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 4 weeks later...

Noen som har hotellanbefalinger i Singapor? Har en natt der på veien til Norge. Sentralt, rimelig og bra for barnefamile er å foretrekke (for størrelse på rom, barneseng osv, ikke nødvendigvis aktiviteter). Vurderer Little India området. Noen anbefalinger for hva man kan finne på i løpet av et døgn?

 

Anbefalinger mottas gjerne også for Bangkok siden vi har tre netter der på veien hjem.

 

Billigste biletter var tilfeldigvis via Trondheim, så har tre netter der i juni. Gleder meg til det. Har ikke vært der siden jeg avsluttet studiene i 2003. Hvis noen vil henge opp "Velkommen Tilbake Kiwi" banner i adgangshallen, så må de gjerne gjøre det.

 

Jubel unnagjort. Grinebiting er to ettåringer på fanget hele veien nordover og tilbake. Gleder meg ikke til det. Håper på velvillige medpassasjerer og kabinpersonale, og muligheter for ledig sete mellom oss. Underholdningstips mottas gjerne.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Anbefalinger mottas gjerne også for Bangkok siden vi har tre netter der på veien hjem.

 

Da jeg var i bangkok bodde jeg her .numberOfAdults=2&roomno=1&validate=false&previousDateful=false&reviewOrder=date_newest_first#reviews"]http://no.hotels.com/hotel/details.html?pa=2&pn=1&ps=2&tab=description&destinationId=1313946&hotelId=333443&arrivalDate=14-01-2012&departureDate=16-01-2012&rooms[0].numberOfAdults=2&roomno=1&validate=false&previousDateful=false&reviewOrder=date_newest_first#reviews

 

Det funket helt greit. Ingenting å utsette. Sentralt og fint. 2 minutter til skytrain som både er enkelt å bruke og tar deg effektivt rundt om. Taxisjåførene vi brukte hadde meget begrenset engelsk, men alle visste hvor hotellet lå (du skriver jo seff ned adressa just in case).Du må også be dem om sette på taxtameteret, ellers lager de egne priser. Alt kan forhandles om vet du.

 

I forhold til ting man bør gjøre så har jeg få tips som ikke er rølpete, men jeg vil i alle fall nevne at det er mye spennende mat langs gatene og at den alltid var trygg. Spiser lokale der er det garantert greit.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Vet ikke om det blir verst for ettåringene eller oss voksne. Lagt inn flere stopp for restitusjon. Lengste etappe er Singapor-Frankfurt-Trondheim-Bodø og så båt eller bil til Steigen.

 

Tripadvisor bruker jeg titt og ofte.

 

Hotell i Singapor er booket, men tips om gjøremål mottas fortsatt, Selvfølgelig ikke Hangover 2 takter. Mitt opphold i Bangkok bør suge mye mindre enn den filmen gjorde.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 4 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...