Jump to content

Dette lurer jeg på


Melkor
 Share

Recommended Posts

Inspirasjonen til denne posten kommer fra gårsdagens inntak av alkohol, noe som gjorde det pinlig opplagt at det norske språk har opplagte svakheter.

 

La meg si det først som sist, det her er en tråd for alle mysterier, store som små, så la for all del ikke den grandiose natur dette første problemet har definere tråden. Her kan alle problemer løses.

 

Problemet vi støtet på var dette: hva gjør en elefant? En katt mjauer, en sau breker, en hund bjeffer, men hva i alle dager gjør elefanter? Tuter de? Snabelerer, trompeterer eller hyler de? Etter lange diskusjoner måtte vi slå fast at vi faktisk ikke visste hva elefanter gjør, og nå håper jeg inderlig at noen av dere vet det. Det er snakk om et ord som beskriver lydene elefantene lager med snabelen.

 

Jeg er litt redd for at svaret er opplagt, men siden det ikke var en eneste person på voirspielet i går som kunne komme med noe konstruktivt, får jeg nesten bare håpe at svaret ikke tilrettelegger for latterliggjøring av min person.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva gjør en elefant? Hehe bra spørsmål.

 

Eg tror det bare blir kalt brøle eller en trompetlyd. Tror ikke vi har et egent ord. Men det kan hende at vi har et ord for lyden til en elefant, men ikke som eg vet om.

 

Men eg ville sakt at en elefant truter.

 

Truter fordi dette er det en person gjør når han spiller på en trompet.

Stramme lippene samen og blåse, og du har en trute lyd.

Denne lyden kan mine om en elefant, som blåser i snabelen og lager en trompetlyd.

 

Så mitt forslag er at en elefant truter. B)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Denne hjelper kanskje...

 

"From research in Namibia, Zimbabwe, and Kenya, researchers learned elephants use infrasound for communicating over many miles. Elephant calls are outside the pitch of most human ears, but other elephants heed the rumblings."

 

http://www.light-science.com/articles1003.html

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hva lukter det i gamle menneskers hjem? Råtner de? Det virker som om det er den samme lukten som går igjen..

 

Hehe, har tenkt litt på det jeg også. Det kan være gammel Cabaret, du vet, den matretten absolutt alle gamle folk digger ;-) Pensjonistmat numero uno...

Link to comment
Share on other sites

 
kan jo være at de ikke ikke er så renslige lenger. tviler på at gamle folk dusjer så mye, for kjenner ofte at det lukter rart av dem også, ikke bare hjemmene.
Link to comment
Share on other sites

 

Hva lukter det i gamle menneskers hjem? Råtner de? Det virker som om det er den samme lukten som går igjen..

 

Det er nok de arkiverte klærne som lukter. Møllkuler var svært populært før

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg kan bidra med innsideinfo: Jeg bor på hybel hos bestemorra mi (gratis mat og ly) og kan nevne at jeg har bodd der i ett og et halvt år nå og har aldri sett henne dusje. Eller bade. Jeg tror det eneste hun gjør er å vaske seg med en klut. Og at man venner seg til lukten.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Det er i hvert fall ett eller annet som gjør at eldre folk ikke tar vann over hodet så ofte de i grunn burde. Jeg spør meg derfor: hvorfor?

 

Fordi de ikke tåler vann?

Fordi de ikke tåler såpe?

Fordi de ikke gidder?

Fordi de ikke stoler på dagens dusjkabinetter?

Fordi de heller ikke dusjet eller badet på 40-tallet, så hvorfor begynne å gjøre det nå?

Link to comment
Share on other sites

 
Hmmm ... det er egentlig ganske merkelig, ja. Jeg regner med at de er redde for å skli og dette i dusjkabinetter i hvert fall. Kanskje det er flere grunner kombinert.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kan bidra med innsideinfo: Jeg bor på hybel hos bestemorra mi (gratis mat og ly) og kan nevne at jeg har bodd der i ett og et halvt år nå og har aldri sett henne dusje. Eller bade. Jeg tror det eneste hun gjør er å vaske seg med en klut. Og at man venner seg til lukten.

 

Nei, det er vel ikke noe mål i seg selv, håper jeg

 

Min bestemor badet veldig ofte. Men i vår familie var det tradisjon med søndagsbadekar (hver for seg).

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kan bidra med innsideinfo: Jeg bor på hybel hos bestemorra mi (gratis mat og ly) og kan nevne at jeg har bodd der i ett og et halvt år nå og har aldri sett henne dusje. Eller bade. Jeg tror det eneste hun gjør er å vaske seg med en klut. Og at man venner seg til lukten.

 

 

Hehe, værste jeg har hørt. Jeg tror jeg hadde fått et etterhvert anstrengt forhold til å gi bestemora mi klemmer isåfall

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, det er vel ikke noe mål i seg selv, håper jeg

 

Selvføleligvis ikke. Din lille flisespikker (:. Jeg mente lagt merke til at dusjen var brukt, eller hørt. I hvert fall fått det med meg.

 

Hehe, værste jeg har hørt. Jeg tror jeg hadde fått et etterhvert anstrengt forhold til å gi bestemora mi klemmer isåfall

 

Jeg tror ikke jeg har gitt henne en klem på ti år.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 

Hvorfor liker musikknerder og filmnerder ting som almuen ikke liker og vice versa?

 

Streber man etter å skille seg ut eller er rett og slett god film/musikksmak noe som må tillegnes over tid og kjennetegnes ved forkjærlighet for polske kortfilmer og belgisk indiepop?

Link to comment
Share on other sites

 

Myten om musikk- eller filmfanatikeren som kun kjøper og ser ting fordi de er ukjent og vil skille seg ut, snakkes ofte om av dømmende sjeler, men jeg har personlig aldri møtt en som egentlig er sånn og tviler på at en slik person egentlig eksisterer heller.

 

Bare min refleksjon - etter sikkert en halv million debatter om dette.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Min filmsamling kan ikke akkurat karakteriseres som "vanlig", det gjør definitivt ikke din heller S. Hvorfor er det slik at de som ser MYE film ofte ser filmer som almuen ikke har hørt om? Liker ikke "mannen i gata" god film, eller er det bare de som ser på mye film som er helt ute på jordet?

 

Dette gjenspeiles jo i blant annet trådene her på forumet "hvilken film så du sist og hva synes du om den?" og "filmbildequizen". Jeg er sikker på majoriteten her inne ser mer film enn mannen i gata, men hvorfor er det så utrolig mye "ukjent" som diskuteres?

 

Jeg må få presisere at jeg over hodet ikke er ute etter å tråkke noen på tærne, er det noen som er sær når det kommer til film som er det nettopp meg. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen av partene er på jordet. Vil jeg ikke si.

 

Jeg oppfatter det slik at mange filmer som filmfanatikere har en tendens å like fort kan bli for utfordrende for den gjennomsnittlige mannen i gata bare.

Er man interessert i kultur så søker man nok mer ut mot noe mer spesifikt.

 

Den normale mannen i gata har ofte hørt om Ingmar Bergman, Lars Von Trier osv, så folk er ikke helt blanke heller da. Slik jeg har forstått det så har filminteressen i Norge økt veldig de siste årene.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet helt sikkert at majoriteten av vennegjengen min ser på film for underholdningens skyld. Det er egentlig samme hva som skjer bare det SKJER noe. Eksplosjoner, våpen, action og deilige damer...

 

De som har sett et par av mine egne filmer klager ofte på at det ikke skjer noe og at de ikke skjønner hva som foregår. Jeg tror at en del folk her inne er ute etter andre ting enn underholdning når vi ser film. For min del så ser jeg på film som en kunstform og jeg er stortsett alltid ute etter noe mer enn å bare svi av litt tid. Jeg er ute etter en opplevelse og vil sitte igjen med et inntrykk, men jeg tror ikke det er så veldig viktige kriterier for "mannen i gata".

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...