Jump to content

Ålesund filmklubb

Recommended Posts

Ålesund prøver å skape eit filmmiljø i byen, men etter programmet å døme er det vel ikkje akkurat dei mest interessante filmane som blir vist.

http://www.smp.no/default.asp?page=1024&am...;item=1432663,1

Forsland tror likevel ikke at allaktivitetshuset nå vil legge seg i konkurranse med Løvenvold kino.

- Nei, så absolutt ikke. Her skal vi vise klassikerne (mi utheving), men de nye filmene må en fremdeles på kino for å se.

Her er programmet:

I dag: Pulp Fiction

29. januar: Schindlers Liste

5. februar: South Park - The Movie

12. februar: Thelma & Louise

19. februar: La meg være ung

26. februar: Big Fish

4. mars: The Blair Witch Project

11. mars: Fjols til fjells

18. mars: Jeg, meg og Irene

25. mars: Fight Club

1. april: Requiem for a dream

8. april:Kampf um Norwegen

15. april: Gjøkeredet

22. april: The Royal Tenenbaums

19. april: The Fifth Element

29. april: Kampen om tungtvannet

6.mai: Folk flest bor i Kina

20. mai: Den 13. krigeren

27. mai: Almoust Famous

3. juni: Den grønne mil

10. juni: Kandidaten

17. juni: High Fidelity

huff, tror ikke jeg hadde dratt og sett noen av de filmene, men er jo uansett bra å få startet opp en filmklubb sånn i det hele tatt. tilbudet tar seg vel kanskje opp etterhvert.. om ikke lederen av filmklubben faktisk seriøst mener at han driver og viser klassikere nå og har tenkt å fortsette på samme vis.

For det første så er dette ganske bra i forhold til hva vi har å velge mellom fra distributørene. Som har (som jeg skrev på Stord f) virkelig ryddet ut lagrene sine; men de fleste titler er absolutt filmklubb-materiale her:

18. mars: Jeg, meg og Irene

20. mai: Den 13. krigeren

3. juni: Den grønne mil

10. juni: Kandidaten

er kun de jeg kan sette fingeren på, resten går fint an å sette inn i en tema-sammenheng.

Jeg synes det er greit at de legger inn litt kommersielle filmer for å trekke litt folk. Ålesunds filmmiljø er for lite til å sende så "smale" (hater det ordet, men må bruke det her) filmer som man kan sende for eks. i bergen.

En annen ting er at jeg synes man kan sende ukonvensjonelle filmer, uten at det er en dårlig ting. En filmklubb slik jeg ser det, skal ikke bare sende etablerte klassikere eller ukjente kunstfilmer. Det må da være rom for kontroversielle mainstream-filmer også som man ellers ikke har anledning å se på vanlig kino.

• 1 year later...

Tror at folk har forskjellige behov. For meg ble dette for lite nytt og spennende. Bra filmer. Men vil gjerne se noe jeg ikke har sett fra før.

Søk etter Ålesund Filmklubb på Facebook. Prøver å skaffe en liten liste med interesserte folk. Spre gjerne ryktet!

Bra tiltak dette, når Volda klarte å skape ein god filmklubb bør det same kunne gjerast i Ålesund.

• 8 months later...

Hvordan gikk det egentlig med denne filmklubben? Holder den det gående fortsatt?

Ut i fra det første programmet ser det ut til at man begynte forsiktig med relativt kommersielle filmer, men når det er i Ålesund man skal drive så skjønner jeg forsåvidt tanken med det.

Et spørsmål er imidlertid om ikke den digitale tidsalderen har gjort markedet for filmer i det kommersielle mellomsegmentet mindre for filmklubbene? Kanskje burde det satses enda smalere for å lokke filmgeekene bort fra mer eller mindre velutstyrte hjemmekinoer/kjellerstuer/sofaer m/laptop og til kinosalene?

Etter å ha sjekka litt rundt ser det ut som om denne filmklubben opphøyrte å eksistere. Trur nok dette skuldast blant anna programmet, som rett og slett ikkje blir interessant nok, då alle er velkjende og velsette filmar. Det hadde absolutt gjort seg med smalare filmar. Men på den andre sida så er Ålesund kjend for å vere tilbakehaldne og uvitande i mange kulturelle tilfelle. Konsertar med relativt store artistar går nesten utan publikum, medan lokale band som syng om ungkarar og heimebrent går for fulle hus.

Volda sitt program virket bra. Før min tid her da. Hvor ble det av den?

S,

Veit ikkje heilt kva som skjedde, verkar som om der ikkje har vore aktivitet sidan 2008. Veit dei viste musikkfilmar den siste tida, både konsertfilmar og dokumentarar, men det også har opphøyrt. Synd at ein ikkje får til noko slikt der.

Etter å ha sjekka litt rundt ser det ut som om denne filmklubben opphøyrte å eksistere. Trur nok dette skuldast blant anna programmet, som rett og slett ikkje blir interessant nok, då alle er velkjende og velsette filmar. Det hadde absolutt gjort seg med smalare filmar. Men på den andre sida så er Ålesund kjend for å vere tilbakehaldne og uvitande i mange kulturelle tilfelle. Konsertar med relativt store artistar går nesten utan publikum, medan lokale band som syng om ungkarar og heimebrent går for fulle hus.

Kjipt å høre at filmklubben i Ålesund mest sannsynlig ikke eksisterer lenger, men veldig overrasskende er det ikke. Selv om det programmet ikke var det mest interessante i verden, og fint kunne vært retta mer mot de man kanskje ønsker mest å nå, så burde det jo være mulig å få noe til å gå rundt i en mellomstor by i norsk målestokk.

Men det er noe med tilnærminga til kultur der i Ålebyen, som du er inne på. På filmfronten går det jo stort sett i blockbustere for de voksne og barnefilmer for de små. Nevner man "tysk stumfilm" eller "ekspresjonisme" eller "Tarkovsky" så kikker de rart på deg. Selv Bergman er et fremmedord der oppe! Teateret ligger i Molde, Operaen i Kristiansund, og selv mindre steder som Volda har livligere kulturtilbud (mye takket være mange studenter). Jeg skjønner ikke opplegget...kanskje det er skadelig å losse for mye fisk i utviklende år?

Det er dessverre sant. Ålesund er kulturelt veldig konservativt og det er nok ikke tilfeldig at de booket band som Toto for å spille på Color Line Stadion. Har gang på gang vært en av 3-4 tilskuere på "mindre kommersielle" dvs så godt som alt utenom blockbusterene. Det står særdeles dårlig til der...