Jump to content

Mr. Miyagi has left the building


morty
 Share

Recommended Posts

Mens helsa var bra lagde Antonioni noen fantastiske filmer. Han er også viktig for visse tradisjoner innen filmen, f.eks de lange tagninger. Trilogien L'Avventura, La Notte og L'Eclisse burde være pensum for enhver seriøs filmelsker. Hvil i fred.
Link to comment
Share on other sites

 

Antonioni var tomhetens mester, for min del. Ingen lagde så voldsomme, neddempede og tomme filmer som de jeg har sett av han.

 

Jeg håper at han har en ide om hva han etterlot og hvor mye han blir satt pris på. Måtte han hvile i fred.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Owen Wilson ble nesten nestemann på lista. Han var vel deprimert av å spille i komedier med Ben Stiller eller Jackie Chan. Hvem hadde vel ikke blitt det?

 

God Bedring ønskes !

Link to comment
Share on other sites

 

Owen Wilson ble nesten nestemann på lista. Han var vel deprimert av å spille i komedier med Ben Stiller eller Jackie Chan. Hvem hadde vel ikke blitt det?

 

God Bedring ønskes !

 

Stoenn! Nesten er vel ordet, skulle tro Dorthe Skappel hadde tatt bolig i deg. Noen som kan eksorsime?

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Deborah Kerr gikk bort 16/10 86år.

http://imagecache2.allposters.com/images/pic/72/039_24792~Deborah-Kerr-Yul-Brynner-in-The-King-and-I-Posters.jpg

From Here to Eternity og The King and I blir det gjensyn med snart.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Grethe Kausland gikk bort etter kreftsykdom i dag 60 år gammel.

 

Spilte i flest filmer da hun var liten, både i Norge og Danmark.

 

Mest kjent for rollen i Ivo Caprinos første spillefilm Ugler i mosen fra 1959

 

Er senere blitt en folkekjær revyartist sammen med Benny Borg og Dizzie Tunes, men dukket så vidt opp i Over stork og stein i 1994 og som stemmen til Solan i Solan, Ludvig og Gurin med reverompa i 1998.

 

Det siste hun gjorde på norsk fjernsyn var Hos Martin og Brødrene Dal og mysteriet med Karl XIIs gamasjer, begge i 2005.

 

 

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/5/51/518/518444/kaus1_1195222566.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Nok en folkekjær norsk underholder:

 

Trond Kirkvaag, døde i natt, 61 år gammel, også grunnet kreft

 

http://www.abcnyheter.no/system/files/images/2005-46/72266.jpg

 

Mest kjent som Brumund i Brødrene Dal, men KLM gjorde også den svarte komedien Noe helt annet. Han var også så vidt innom i De blå ulvene.

 

Men det er NRK-produksjoner som har vært kjennemerket til KLM. Startet i 1975, og har tatt flere priser i Montreux. Klassikeren er selvsagt Diplomatix i 1985.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det er i slike stunder du er litt ekstra glad for at du faktisk har fått hilse på vedkommende. Håper ikke dette er slutten på KLM, selv om det var Kirkvaag som kanskje var den som var mest i sentrum der.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tapet KLM paa BETA faktisk, og saa det om og om igjen til brodern i rent raseri slettet det med en tippekamp. Noe helt annet saa jeg paa Stokmarknes kino, paa slitne gymsalstoler. Det var tider. Goey paa reisen, Trond.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Jepp, min store barndomshelt er borte. Ble en nostalgi-tripp på YouTube etter at jeg fikk nyheten.

 

Så ham "in person" to ganger, en gang i køen på Rimi for noen år siden, andre gang var i høst da han var ute og gikk tur med en søster. Da var han ikke rare karen, han virket resignert og sliten.

 

Har ellers hatt glede av å jobbe med hans to musiker-sønner, som danner stammen i We.

 

Trond Kirkvaag var eneren i norsk humor, og har nesten egenhendig satt nasjonen på kartet på dette feltet.

 

Hvil i fred.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, han er fremdeles den komikeren som er mestvinnende i Montreux noensinne.

 

Vel, helste på ham og resten av KLM da jeg var en tur innom NRK i 95. Da spilte de inn KLMs vorspiel sammen med Kine Hellebust, noe som faktisk ble det siste KLM gjorde sammen uteom Brødrene Dal.

 

Det jeg uansett husker best er Skai-TV i 1988, som trolig er den TV-serien til KLM der de hatt de beste parodiene og spesielt parodien på Orions belte er minneverdig.

 

Irriterer meg stadig at de gir ut KLMs klassikere istedenfor å gi ut separate DVDer med hver TV-serie de har hatt. Nå blir det bare et stort sammensurium av tidsepoker og umulig å se utviklingen på humor og engasjement.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
  • 2 weeks later...
 
 
 

Ja, leste dette. Hva faen? Overraskende. Regner med The Dark Knight gavner stort av dette.

 

Ledger hadde planlagt å spille Joker i Batman-filmen "The Dark Knight." som snart skulle spilles inn.

 

Nå er den vel egentlig ferdig innspilt da, men.

 

Uansett, absolutt litt trist. Ledger var til tider en flink fyr.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Dette kom brått på. Blir litt annerledes å se på de siste par filmene han har vært med i nå, ja. Han hadde på en måte sakte bygd seg opp moment, og var litt i gang nå.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 3 weeks later...

Harry Eyres i Financial Times oppsummerer konsist hva Ledger gjorde så veldig, veldig riktig i sin Brokeback Mountain-rolletolkning, her http://www.ft.com/cms/s/0/d963b506-d5da-11...?nclick_check=1

 

 

"Ennis is one of those people who, for all sorts of reasons, are opaque to themselves. This is what Heath Ledger so marvellously conveys, in his slow-burning, laconic performance: a man struggling over the course of a whole life to come to terms, not so much with his sexuality as with his tremendous need for love and, ultimately, with his ability to give love."

 

Finner også et meget passende Shakespeare-sitat for Ennis-karakteren:

 

“They that have power to hurt and will do none/ That do not do the thing they most do show/ Who, moving others, are themselves as stone/ Unmoved, cold and to temptation slow.”

 

Blir mer og mer arg over den utrolige skepsisen og mistroen jeg hadde for BM før jeg så den - sjelden har jeg vært så overbevist om en medioker overhype og sjelden har en film fucket med forventningene på den måten. Husker godt at jeg var 'puzzled' etter første gang jeg så den, og måtte ymte fram at den var "ganske så god". Etter det kom vel entusiasmen mer og mer fram i dagslyset.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...