Jump to content

Blade Runner - The Final Cut


blausen
 Share

Recommended Posts

http://www.moviezoo.dk/images/stor/Blade-Runner-The-Final-Cut-Special-Edition-7321970184693-01.jpg

 

Deckard er Blade Runner, en slags dusørjeger som lever av å spore ned og tilintetgjøre replikanter – maskinkopier av mennesker. De fungerer som slaver i utenomjordiske kolonier, men pågrunn av deres fysiske styrke og uberegnelighet, er de forbudt å leve på jordkloden. I Los Angeles i år 2019 får Deckard i oppdrag å drepe en gruppe replikanter som ulovlig har tatt seg ned til jorden.

 

Det er nærmest lovfestet at Blade Runner er en av tidenes største science-fiction filmer, og vi er blitt servert opptil flere versjoner av filmen. De fleste som interesserer seg for film har vel sett en av de, men nå kommer den ’ultimate’ utgaven som både fans og filmelskere bør sikle over. Blade Runner – The Final Cut byr igrunn ikke på noe særlig nye scener, tvert imot er den kortet ned ørlite. Men istedet er filmen digitalt restaurert slik at både bilde og lyd er tilpasset dagens hjemmekinoutstyr.

 

For det er ikke historien i Blade Runner som appellerer mest til meg, men de hinsides vakre, futuristiske bylandskapene som nå fortjent kan sees i HD-format. Nå får man virkelig oppleve på alvor hvilket visuelt mesterverk filmen er. Detaljene fremstår selv i dag som nesten ufattelige. I en stort sett mørk og regntung film, er detaljrikdommen så stor at man får lyst til å spole tilbake og se mange av scenene om igjen. Estetikken er i en helt egen klasse, selv om det er overbefolkning, søppel og forfall vi er vitne til. Musikken til Vangelis som mange stempler som udødelig, har jeg likevel aldri helt hatt sansen for. Hverken i denne filmen eller andre produksjoner.

 

En av de få tingene det er å utsette på filmen er at jeg alltid skulle ønske den hadde litt mer kjøtt på bena historiemessig. Først i det knallgode klimakset får man virkelig emosjonell kontakt med karakterene, og det er igrunn Rutger Hauger som stjeler showet med sin tolkning av replikanten Roy Batty. I en av etter min menings tidenes aller beste filmscener lirer han av seg de udødelige strofene: I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. - En scene som definitivt gir den berømte klumpen i halsen, uansett hvor mange ganger en ser filmen.

 

Om denne versjonen av Blade Runner er bedre eller svakere, er en diskusjonen fansen får ta seg av. Jeg merket igrunn fint lite til noe jeg savnet eller ville ha mer av, men satt virkelig pris på den digitale overhalingen filmen har fått. Det fra før av visuelle mesterverket er blitt enda bedre. Det må også nevnet at det er sluppet en 5-disc deluxe utgave, for virkelige fans av filmen. Den inneholder alle versjonene av filmen, i tillegg til en workprint-utgave som er 46 minutter lengre enn kinoutgaven. For meg holder denne dobbeltdisken i massevis.

 

 

Ekstramateriale

 

 

3 kommentatorspor

Den mest interessante med regissør Ridley Scott selv. De andre er med produsenter og annet teknisk personell, som blir mest litt mer uinteressant teknisk prat. Kanskje litt unødvendig med så fyldig kommentatorspor fra så mange aktører ettersom bakomfilmen dekker endel.

 

Innledning med Ridley Scott

En kort og meningsløs innledning til filmen på vel 30 sekunder.

 

Dangerous Days – The Making of Blade Runner

Den virkelige godbiten av ekstramaterialet på denne 2-discen. Varer i intet mindre enn 3 timer og 30 minutter, og gir utrolig god innsikt i alle aspekter ved produksjonen av filmen. Alene verd kjøpet, og en god fasit på hvordan en bakomfilm bør være. Hadde igrunn fortjent en anmeldelse for seg selv, men det holder med å nevne at du ikke kommer til å savne noe her. Har ikke satt pris på en slik bakomfilm siden Ringenes Herre ekstramaterialet. Brilliant.

 

 

En liten sammenligningsak før og etter makeover: http://foto3.com/ebay/BR-compare-composite.jpg

 

 

5/5

Link to comment
Share on other sites

 
Aldri vært noen stor fan av Ridley Scott, men Alien og Blade Runner er fantastiske filmer. Eier den 5-disc versjonen som du nevnte, men har ikke åpnet den enda, skal vente til jeg har tid, så skal jeg se alle versjonene samtidig. Grunnen er ikke at jeg er en super-fan av filmen, men selv etter å ha lest en del er jeg forvirret over de forskjellige versjonene, og skal derfor prøve å få et godt overblikk. Har bare sett Directors Cut før, og den er fantastisk, syntes både story, stemmning og det visuelle er utrolig bra, for ikke å snakke om soundtracket.
Link to comment
Share on other sites

 
Bildekvaliteten er mildt sagt 10 ganger bedre enn den begredelige directors cut filmen. Hadde faktisk ikke forventet at det skulle se så mye bedre ut. Tipper det hele er enda mer fantastisk i HD, jeg tittet 'bare' dvd-versjonen
Link to comment
Share on other sites

 
Jaja, HD ditt og datten, så på åpningen av Final Cut med tanke på å se hele, men over 60 timer uten søvn satte en stopper for film titting. Uansett, det jeg så mener jeg så veldig bra ut.
Link to comment
Share on other sites

 

Dangerous Days – The Making of Blade Runner

Den virkelige godbiten av ekstramaterialet på denne 2-discen. Varer i intet mindre enn 3 timer og 30 minutter,

 

Er utrolig fasinert over dokumentarfilmer som varer lengre enn filmen de handler om. Har selv en dokumentar om Plan 9 som ekstramateriale, og den er også betydlig lengre (men Plan 9 er da en relativt kort film)

 

Det blir nok 5-disc på meg om det finner vegen til hylla, for ellers så kommer jeg bare til å tenke på alt det som jeg ikke får sett. Og som historisk referanse er det ingen vei utenom (noe George Lucas burde ta lærdom av)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hadde liksom tenkt å bestille meg denne på Hd Dvd, men det tror jeg venter med nå :( Blir vel nødt til å kjøpe meg PS3 snart.

 

Gleder meg veldig til å se ekstramaterialet også, er vel laget av same folk som på Alien boksen. Og jeg regner med at dette er av samme kvalitet ?

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 months later...
Så nylig den originale kinoversjonen, og illusjonen jeg hadde om at Fords voice-over antagelig ikke var så ille som folk skulle ha det til, sprakk rimelig fort. "Tears in rain"-scenen mistet litt av sin kraft da en uengasjert voice-over fra Ford filosoferer over Battys død, hehe. Den lykkelige slutten er også begredelig, Directors Cut-utgaven gir i det hele tatt en helt annen, mørkere følelse som passer filmen mye bedre. Ellers enig med anmelder her i at historien absolutt skulle hatt mer kjøtt på bena, men andre igjen liker den vel nettopp fordi så lite blir sagt og forklart.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...