Jump to content

Avstemming: Alfred Hitchcock

Frenzy
 Share

Alfred Hitchcock  

38 members have voted

1. 1. Hva er din favoritt?

• Frenzy
      0
    • Marnie
      0
    • The birds
      1
    • Psycho
      10
    • North by northwest
      4
    • Vertigo
      7
    • The man who knew too much (56)
      0
    • Rear Window
      6
    • Dial M for murder
      1
    • Strangers on a train
      1
    • Rope
      3
    • Notorious
      2
    • Spellbound
      0
    • Lifeboat
      0
    • Shadow of a doubt
      1
    • Foreign Correspondent
      0
    • Rebecca
      1
    • Lady Vanishes
      0
    • 39 steps
      0
    • Andre filmer
      1

Recommended Posts

http://www.photos12-vintage.com/images/hitchcock.jpg

The Master of Suspense, Alfred Hitchcock laget over 50 filmer i sin karriere. Jeg fikk ikke tatt med alle som burde være med i poll'en, men håper jeg fikk med de mest essensielle. Hitchcock hadde en fantastisk karriere og blir støtt og stadig kåret til "verdens beste regissør". Han har inspirert talløse regissører med sin morbide stil, hans oppbygging av spenning og hans "subjektive kameraføring". Hans karriere toppet seg på 50-tallet med klimakset i den legendariske "Psycho" som var forløperen til horrorbølgen som kom på slutten av 60-tallet og 70-tallet.

Hitchcock er min desidert favorittregissør og jeg synes det er vanskelig å velge en favoritt. Men en film som har betydd mye for meg er hans "Rear Window" fra 1954 med James Stewart og Grace Kelly i hovedrollene.

Hva er din favoritt?

http://www.televisionheaven.co.uk/hitchcock.jpg

En favorittregissoer i min bok, saa egentlig er det komplett umulig aa peke ut en film. Men maa jeg, saa maa jeg. Da gaar min stemme til Rear Window, flott paa saa mange maater. Alt fra bruk av det hearlige lydsporet, til det nydelige samspillet mellom James Stewart og Grace Kelly. Har der noen sinne veart en mer interessant klinescene paa film? I dont think so!

The Birds. Kanskje den mest koselige skrekkfilmen noensinne. I Confess tror jeg ligger rett bak. Den siste halvtimen av den filmen må være noe av det mest engasjerende jeg har sett fra Hitchcock.

Jeg synes også The Birds er skikkelig kos. For en stemning det er i den filmen. Det må sies at det var den første Hitchcock-filmen jeg så (det må begynne å bli en hel del år siden - filmer man så da man var yngre har man gjerne et veldig uproblematisk og flott forhold til).

Jeg har ikke sett nok Hitchcock til å kunne stemme enda synes jeg, mangler enda et par vesentlige.

Jeg synes også The Birds er skikkelig kos. For en stemning det er i den filmen. Det må sies at det var den første Hitchcock-filmen jeg så (det må begynne å bli en hel del år siden - filmer man så da man var yngre har man gjerne et veldig uproblematisk og flott forhold til).

Jeg ser den.

Jeg var i samme "posisjon" som deg før jeg så den igjen for ikke lenge siden. Den var enda bedre enn jeg husket den. Enda mer deilig.

Jeg må bare kommandere dere til å gå inn på platekompaniet nå med en gang og kjøpe Foreign Correspondent til 29 kr! En av Hitchs beste, en fantastisk bra film rett og slett!

Jeg må bare kommandere dere til å gå inn på platekompaniet nå med en gang og kjøpe Foreign Correspondent til 29 kr! En av Hitchs beste, en fantastisk bra film rett og slett!

Den er verdt de pengene ja! Men en av hans beste? Hmm, jeg synes den nesten var litt "daff" i perioder. Men den scenen i/ved vindmølla ganske tidlig i filmen, den er nydelig den.

Den er verdt de pengene ja! Men en av hans beste? Hmm, jeg synes den nesten var litt "daff" i perioder. Men den scenen i/ved vindmølla ganske tidlig i filmen, den er nydelig den.

Jeg synes den er blant hans ti beste ihvertfall :) Vindmøllescenen, snikmordscenen ved trappene, flysekvensen på slutten gjør dette til en av hans mest vellykede spenningsfilmer etter mitt syn.

Jeg hadde meg et gjensyn mer Marnie her en dag. Og jeg ble svært overrasket hvor godt jeg likte den, første gang var.. så som så. Ja, psykologien som blir fremstilt er ikke så veldig avansert (se også Spellbound), men jeg tror ikke Hitchcock var ute etter realisme heller. En svært underholdende og gjennomført film. Og Diane Baker er en av de vakreste kvinnfolkene jeg har sett.

Flere som liker Marnie?

Jeg hadde meg et gjensyn mer Marnie her en dag. Og jeg ble svært overrasket hvor godt jeg likte den, første gang var.. så som så. Ja, psykologien som blir fremstilt er ikke så veldig avansert (se også Spellbound), men jeg tror ikke Hitchcock var ute etter realisme heller. En svært underholdende og gjennomført film. Og Diane Baker er en av de vakreste kvinnfolkene jeg har sett.

Flere som liker Marnie?

¤spoiler¤

Marnie er klart en ganske så god film. Elsker slutten, da vi får se tilbake til voldtekten av Marnie. Linsen, sepiafargen gjør det til et fryse-på-ryggen øyeblikk for min del.

• 3 years later...

1. Rear Window

2. Dial M For Murder

3. Psycho

4. Frenzy

5. Shadow of a Doubt

6. Rope

7. The Birds

8. North by Northwest

9. Vertigo

10. Strangers on a Train

11. Family Plot