Jump to content

Robert Bresson

Zelmo Swift
 Share

Robert Bresson  

6 members have voted

1. 1. Hvilken liker du best?

• Les Dames du Bois de Boulogne
      0
    • Diary of a Country Priest
      0
    • A Man Escaped
      1
    • Pickpocket
      2
    • Trial of Joan of Arc
      0
    • Au Hasard Balthazar
      2
    • Mouchette
      0
    • Une Femme Douce
      0
    • Four Nights of a Dreamer
      0
    • Lancelot du Lac
      0
    • The Devil, Probably
      1
    • L'Argent
      0

Recommended Posts

Min absolutte yndlingsregissør, og en jeg er spent på hva dere synes om. Foretrekker dere de optimistiske, transendentale tidlige filmene, eller faller dere for de strenge, pessimistiske og mer utilgjengelige filmene fra og med Mouchette?

Personlig er jeg mest glad i de senere filmene, og Au Hasard Balthazar, The Devil Probably og l'Argent er alle filmer jeg setter høyere enn noen andre. Jeg er en sucker for formalisme, og jeg beundrer måten han rendyrket stilen sin og utrettelig søkte etter en dypt personlig måte å formidle på. Spesielt de siste to filmene er nesten bergtagende, og jeg har fortsatt til gode å finne et eneste bilde i de to som ikke tjener den større hensikten Bresson var så genial til å vise. Stemmen min går til Le Diable, Probablement, siden det er en av de mest utilgjengelige filmene hans og en som kanskje ikke ville fått noen stemmer ellers.

Klarer ikke å bestemme meg. Har også noen stygge hull; 4 nights, Devil, Lancelot. Sistnevnte har jeg liggende. Som du sier er tilgjengelighet et problem. Dette betyr jo at det mangler litt på den mørkere, strenge perioden, til å kunne sette de opp mot hverandre. Kan kanskje trekke Jeanne d'Arc inn i den sene perioden. Jeg elsker alt fom. Landsbypresten, og synes det er vanskelig å velge. Rent kynisk står det mellom Presten, Rømlingen og Mouchette. Eller L'Argent, som er ganske perfekt. Siste halvtimen av Balthazar er helt utrolig.

Har vel en liten svakhet generelt for transedentale trekk og ihvertfall når det gjøres så bra som hos Bresson. Er noe spesielt når man mister kontrollen slik; det skjer jo ikke ofte når man ser film.

Elsker Bresson, til tross for bare å ha sett tre av filmene hans; Mouchette, Jeanne d'Arc og Au Hasard Balthazar. Sistenevnte er nok favoritten, men velger å ikke stemme pga at jeg ikke har sett noen av hans mest kjente verk som Pickpocket.

Glemte å skrive hvilke av filmene hans jeg har sett: Har sett alle, bortsett fra Lancelot du Lac og Les Dames. Mye skaffet på karagarga (for en gullgruve av en side det er!), inkludert 4 Nights, som maktet å gjøre et sterkt inntrykk på tross av mildt sagt elendig bildekvalitet.

Alright, får vel hekte lappen foran øyet, knytte hodetørklet og sjekke det ut. Dames finnes på Criterion. Stilistisk tradisjonell, men en vakker film. Og skrevet (delvis) av Cocteau! Les Anges du péché har jeg forresten heller ikke sett.